Opel Vectra 1.6i-16V Pearl (2000)

autoreview

Opel Vectra
Opel VectraOpel VectraOpel VectraOpel VectraOpel VectraOpel Vectra - interieurOpel Vectra - interieurOpel Vectra - interieur

Signalement

UitvoeringVectra 1.6i-16V Pearl
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf62.000 km
KM-stand laatst178.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een fijne auto

  • 178.000 km

Intro:
Deze Opel Vectra heb ik gekocht omdat mijn vrouw mijn auto, een Opel Astra van 2002, nodig had en overnam. Het was 2013 en ik had heel snel een andere auto nodig en toevallig zag ik 's avonds op Marktplaats deze staan. Een 13 jaar oude Bordeauxrode Vectra 1.6-16v sedan van 2000 met slechts 62 000 km voor slechts 2400 euro. Airco, handgeschakeld. Hier en daar wat kleine deukjes maar reed als nieuw bij de proefrit. Dus ik heb het gedaan. Eigenlijk was ik op zoek naar een E60 BMW 5-serie maar had geen tijd om er rustig een uit te zoeken. Maar gezien de km's/prijs/haast was dit een buitenkans dus kocht ik het maar.

Comfort:
De auto heeft een fijne vering. Lekker comfortabel. De oneffenheden worden gladgestreken. Bijna vergelijkbaar met een Mercedes. Een standaard Mercedes is nog iets zachter. Versnellingspook, sturen, snelweg, landweg allemaal prima. Geluidsnivo is voldoende, prima.
In 2014 nog heen en weer naar Turkije, 6500 km, gereden. Ik werd er niet moe van.

Prestaties:
1.6-16v benzine met 100 pk is voldoende voor Nederland. Je komt eigenlijk niets te kort. in 2014 Met 2 volwassenen, 2 kinderen en de kofferbak vol had hij wel wat moeite in de heuvels in Duitsland. Ik kon gas geven wat ik wilde maar kwam niet boven de 100. De wegen in Turkije gingen nog over hogere en steilere bergen en de gewenste snelheid werd niet behaald. Soms kwam ik niet hoger dan 40 km/u. Gelukkig hadden vrachtwagens nog meer moeite dus kon ik ze nog goed inhalen.

Verbruik:
In de eerste jaren reed ik ongeveer 15000 km/jaar en in de latere jaren 35000 km/jaar. Ik ben een rustige rijder en rij 95% snelweg met een vaartje van rond de 105 km/u. Met een volle tank reed ik zo rond de 800 km, ongeveer 1:16 a 1:17.

Kosten en betrouwbaarheid:
De wegenbelasting en de WA-verzekering waren natuurlijk niet schrikbarend. Onderhoud bij de garage om de hoek stelde ook niet veel voor. In de 115 000 km dat ik hem had was het alleen 3 x oliewissel (ja ik sloeg iedere keer 1 beurt of 2 beurten over) en om de 10 K een half litertje olie bijvullen. Bij 120 K de distributieriem en 1 keer bougies en een keer banden. Lachen dus. De auto werd er niet slechter van. Integendeel, na de vele duizenden km 's reed hij alleen maar beter maar dat kwam omdat de eerste eigenaar alleen maar korte stukjes had gereden en ik met de lange stukken de motor schoonbrandde.
De auto had eigenlijk maar 1 probleem en dat was de bobinebrug. Al na een paar duizend km na aanschaf op ongeveer 67 000 km begon hij te stotteren. Een nieuwe bobine voor 200 euro en het was goed. Na 4 jaar en 110 000 km verder bij 177 000 km WEER! Nou ja. Ondertussen waren de bobineprijzen gestegen, zo rond de 300 euro bij de reguliere kanalen. Dat ging ik niet doen bij een auto die niet veel meer waard was en bij onderdelen24direct, geloof ik, had ik voor 55 euro inclusief verzendkosten een nieuwe bobine besteld. Ik wist alleen niet dat de verzending uit Duitsland zo lang duurde. 3 weken dus. Ik was ook op een punt beland dat ik toe was aan een andere auto. Met de lange afstanden miste ik vooral een cruise control. Natuurlijk heb ik net als de meesten gewoon zin in iets anders. Niet dat de Opel op was of zo. Dus in afwachting van de nieuwe bobine kocht ik, helaas weer in alle haast, een Mercedes A klasse van 2001. Als de bestelling van de bobine niet zo lang had geduurd had ik een betere auto uitgezocht. Man man man. Wat was dat kwalitatief een slechte auto. Slechts 130 000 km maar iedere week ging er wel iets kapot. Dit is gewoon consumentenbedrog van Mercedes. Ik heb hem ook maar 3 maanden gehad en met relatief veel verlies ingeruild (wijkopenautos.nl gaf een vergelijkbare opkoopprijs) op een Mazda 6 sedan (nieuw model) benzine uit 2008. Het was even flink twijfelen tussen de Mazda en en een Audi A5 3.0 quattro diesel ook uit 2008. Verstand/betrouwbaarheid (Mazda) of een mooie snelle coupé met een dikke 3 liter diesel en ongetwijfeld veel wegenbelasting.
De doorslag: Naast de kostenoverwegingen van de Audi kreeg ik bij de Audi-aanbieder de helft van de inruil als bij de Mazda-aanbieder. Daarnaast wil ik automerken uit verschillende landen ervaren. Ik heb natuurlijk Duitsland volop gehad met de vele Opels, BMW's en een Mercedesje. Italië heb ik ook gehad met de Alfa 156. De beurt was aan Zweden of aan Japan. Na alle afwegingen werd het de Japanner. Hier ga ik ook een verslag over maken.
Ik had toen dus een tijdje een Mazda en een nietrijdende Opel. Ondertussen was de bobine voor de Opel gearriveerd. De montage was eenvoudig en de Opel reed weer als vanouds. Gelijk 1000 km mee gemaakt in een week. Ik plaatste een advertentie op Marktplaats. Er was weinig belangstelling maar gelukkig verkocht voor 650 euro aan een dorpsgenoot. Ik vertelde er bij dat over 2000 km de distributieriem vervangen moest worden en dat het verder een prima auto was. Dus weinig afgeschreven. 2400 euro - 650 euro = 1750 totaal afgeschreven= iets van 440 euro per jaar. Onderhoud iets van 800 euro totaal in zeg maar 120 000 km.

Kortom, een zeer betrouwbare en economische Opel i.t.s.t. de Opel Astra 1.6 hatchback uit 2002 van mijn vrouw die tot 140 K al een gebroken nokkenas, kapotte waterpomp, een losse flexibel stuk bij de uitlaat en nog wat dingetjes had en als ik nog wat vergelijkingen mag maken; De Mercedes A was de allerslechtste auto ever. De Vectra was voorts ook kwalitatief veel beter dan de twee BMW's (e36 3-serie coupé 1992 en e39 5-serie sedan 2002) en ietsjes beter dan Alfa 156 1.9 jtd diesel uit 1998 (8 jaar/160 K mee gereden) die zeker niet slecht was. De kwaliteit is zelfs bijna te vergelijken met de Mazda die ik nu inmiddels 3 jaar heb.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.