Opel Signum 2.8-V6 Turbo Sport (2006)

autoreview

Opel Signum 2.8-V6 Turbo Sport (2006)

Signalement

UitvoeringSignum 2.8-V6 Turbo Sport
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf198.598 km
KM-stand laatst200.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

verliefd

  • 198.500 km

Nou het viel mij tegen dat er gewoon geen review staat van deze auto met de 2.8.
Daarom is het hoog tijd dat dit eindelijk eens gaat gebeuren ;)

Dit wordt mijn derde signum alweer..
Al heb ik hier voor alleen maar de 3.0 V6 diesels in bezit gehad met bijna alle mogelijke opties denkbaar.

mijn eerste signum heeft een kusje gekregen van achteren met 100km/h
Mijn 2de signum ging de deur uit omdat ik een nieuwe baan 10 min naast mijn huis gevonden had de daardoor onnodig duur werd per maand.

Dus vandaar nu de overstap naar een benzine variant, en dan wel de 2.8T met 230 pk.

Ik weet al precies hoe de auto rijd en hoe die werkt.
uiteraard zit er wel verschil met de diesel en benzine variant maar ik kan wel zeggen dat dat verschil groot is maar zeker niet vervelend.

Ik heb deze signum gevonden met net geen 200.000 km op de teller wat inhoud dat er ongeveer 11000 km per jaar mee gereden is, en daar is die prima voor gemaakt.
Elk jaar heeft de auto zijn onderhoud gekregen en is gedocumenteerd in het originele onderhoudsboekje wat bij de auto is mee geleverd.
Er is zelfs door Opel een 2de boekje toegevoegd om het onderhoud verder te kunnen bijhouden.

De auto ziet er nog ontzettend goed uit voor zijn leeftijd en alles lijkt nog goed te werken.

Ik heb erg lang gezocht naar een benzine variant met de nodige opties aanwezig.
De diesels kun je redelijk vinden in en buiten Nederland met veel opties maar de benzine variant is in dat opzicht best zeldzaam.

Ik heb er nu inmiddels 1 volle tank al door heen gereden.
Ik heb hier de bon wel van meegenomen maar helaas ook al weer kwijt geraakt haha.

Maar het verbruik viel mij reuze mee !!
ik heb een gemiddeld verbruik gehad van 7.6L / 100km
dit is ruim 1 op 13 .
en dit is dan ook nog met het af en toe een zware rechter voet.

alle komende bonnen ga ik gewoon weer lekker bijhouden voor jullie ;)



ervaringen

  • 198.800 km

COMFORT:

Met mijn lengte van 193 pas ik nog steeds perfect in de auto en ik hoef de stoel nog niet eens in de achterste stand te zetten, en om het nog mooier te maken kan iemand van 2m nog steeds ruim achter mij zitten.
De stoelen achterin zijn met een hendel aan de onderkant van achter naar voren nog af te stellen. zo kun je de achterbak dieper maken of kiezen voor meer beenruimte.

De knoppen in de auto en het stuur vind ik zelf op ergonomische plekken zitten, de cruise control werkt simpel en direct.
je kunt het hele menu van de boordcomputer door klikken met de linker bediening op het stuur.

Je kunt in de radio tot 10 cd's proppen en dan heb je ook nog een navigatie dvd slot. de navi is overigens behoorlijk verouderd en zit er meer nog in voor eventuele oriëtatie als je de kaart ver uitzoomt.

De radio is goed af te stellen kwa muziek al ben ik zelf niet echt kieskeurig daar in. je kunt 10 zenders onthouden en het verbuik bijhouden per rit of totaal of wat je ook maar wilt.

persoonlijk vind ik het kleuren display ontzettend fijn en prettig om af te lezen, het menu zit allemaal ontzettend simpel en logisch in elkaar.

De duo climat control werkt echt ontzettend goed !!
Mijn vriendin heeft het altijd steenkoud en ik heb het altijd warm, dus... de linker kant van de auto is een koelkast en de rechterkant van de auto een sauna !
M'n vriendin zet de stoelverwarming op standje nucleair en mijn stoel staat op verkoelen ! gewoon echt een perfecte combinatie !

PRESTATIES:

Nou van uit de hele signum 2.8 series is dat het tamste model met 230pk.
Maar ondanks dat komt de auto heerlijk soepel en rustig van zijn plek, maar als je vermogen wilt en wat extra gas geeft voel je dat er gewoon kracht in zit en dat blijft maar door gaan tot aan de 6000 rpm +
En als je dat nog niet snel genoeg vind voelen druk je de sport stand in..
Dan wordt de elektronische vering stugger en de gasrespons vele malen directer, het voelt alsof er 30pk bijgekomen is.
Maar dat laatste is toch echt niet zo, je blijft met dezelfde 230pk rijden maar dan met een veel hogere fun factor.

Tot zo ver heb ik er een proefrit rondom Veghel mee gereden en uiteindelijk 1.5 uur lang snelweg richting huis met zo af en toe een wat zwaardere rechter voet.
Laat ik zeggen dat ik er nu een goede 2 uur plus totaal in heb gereden en het gemiddelde verbruik heb ik op 7.6L / 100km staan.
Dit verbaast mij behoorlijk !
ik had gedacht rond de 1 op 11 uit te gaan komen en misschien wel de 1 op 10.
Dus positieve mee valler, maar....... de korte ritjes moet ik nog gaan meemaken ;)

BETROUWBAARHEID:

Ik ken een aantal motorblokken van opel, waarvan ik weet dat er echt rampen blokken tussen zitten (2.2 bv).
Ik heb wat onderzoek gedaan in google op nederlandse en engelse fora waar ik eigenlijk vrij weinig tegen ben gekomen van deze blokken wat problemen zou kunnen geven.
in de ontsteking zou een kinderziekte kunnen zitten en de distributie bij fanatiek gebruik en wat minder consequent onderhoud.
In mijn auto programma staan ook kwaaltjes beschreven en wat mij opvalt is dat de distributie wel vermeld wordt als zwak punt maar alleen bij de modellen met 250pk of meer.(mazzeltje voor mij haha)

Verder is dit motorblok ontzettend sterk en goed in elkaar gezet.
De electronica van de auto laat soms nog wat te wensen over.
Ik heb zelf al eens meegemaakt dat de volume knop niet perfect werkt, en ik heb wel eens een stuurknop gehad die dacht die die 3 functies had.
Dus electronisch gezien is er wel ruimte overgelaten voor verbetering, acht je moet de concurrentie ook wat te zeiken overlaten toch? ;)
De electronische vering vind ik altijd een spannende want mocht daar ooit een storing in gaan komen wordt dat wel een hele dure ben ik bang.
Ik heb met mijn vorige signums ook al meegemaakt dat als ik er een aanhanger met led verlichting achter hang dat de module van de auto dit lastig vind en de knippers enzo sneller laat knipperen.

De versnellingsbak werkt met een koppelomvormer, iets wat bijvoorbeeld Mercedes ook nog veel toepast in nieuwe auto's, dit is een automaat die zeker niet de efficiëntste automaat is maar wel een heel erg betrouwbare !
Mijn vorige signum heeft met de originele bak 430.000km gereden en deed het nog goed.( geen onderhoud van bekend geweest...)

Ik heb verder nog geen echte problemen meegemaakt en kan dus ook niet veel daar over uitlaten. buiten dat het toch een best degelijke auto is zonder piepjes en kraakjes.

GEBRUIKSKOSTEN:

Ja mijn vorige signums waren diesels en ik was altijd bezig met de auto onderhouden vanuit hobby gezien, en ik wilde de auto's altijd zo in een goed mogelijke staat houden of krijgen.
Deze auto is van zijn eigen nog steeds erg netjes.
maar als ik onderhoud moet gaan doen, ja een v6 kost gemiddeld net ietsje meer als een 4cil.
Dat neem je voor lief, het verbruik is voor de meeste mensen ook echt heel erg hoog en dan tank ik ook nog 98 wat de dag van vandaag genoeg mag kosten.

Het is niet de goedkoopste auto om te rijden, maar wel een fantastische liefhebbers auto! en dat is wat waard ;)
ik ga de komende jaren mee maken wat de onderhouds kosten gaan worden en ik zal ze hier ook allemaal opschrijven.

Eerste kleine vakantie

  • 199.000 km

We hadden een mid weekje vakantie ingepland lekker in Nederland.
En ook al ga je maar een weekje, met 2 kleine kinderen neem je toch nog zo veel zooi mee dat een grote auto nooit groot genoeg kan zijn haha.

We hebben nu de keuze gehad om met de antara te gaan rijden of de Signum.
En ik we zijn er achtergekomen dat de Signum toch net even meer ruimte heeft al scheelt het niet gek veel.
De bank/stoelen achter kunnen nog een stuk naar voren schuiven omdat de kids nog klein zijn.
Dit geeft een grotere achterbak ruimte dan de antara.

Stiekum moet ik bekennen dat de hoge instap wel echt ontzettend fijn was, maar niet zo fijn om de Signum niet terug te kopen 😉

In de Signum voel je niks of die nou beladen is of niet met dit vermogen, het rijd net zo soepel weg als een lege auto.

Ondanks dat er een v6 in ligt moet ik nog steeds zeggen dat het verbruik op de snelweg mij ontzettend verbaasd.
Ik rij op de snelweg met 100km/h (gps) makkelijk 7L op 100km/h.
Dit had ik nooit gedacht.
Heel prettig natuurlijk. Ik heb ook v6 benzine gereden waar je berg af wind mee met geluk 1 op 11 kon halen.

Ik heb de auto natuurlijk nog niet zo lang maar het voelt nog steeds erg vertrouwd, het enige waar ik weer even aan moet wennen is de cruise control.
Want deze werkt contra van de antara.
De cruise vast zetten is bij de antara het onderste knopje en bij de Signum het bovenste knopje, klein detail en went zeer snel weer.

Het motorgeluid in de auto is er zo goed als niet, ze is ontzettend stil en comfortabel en daarom heb je niet altijd het idee dat je een lekkere v6 onder je rechtervoet je hebt zitten.

Ik moet de telefoon houder er nog even uit trekken en een beker houder in plaatsen want dat is nu echt een gemis!! (Deze had ik als eerste al besteld na het kopen van de auto😇).
Omdat er weer een dakraampje inzit heb ik boven geen brillen bakje meer, daar zit nu het motortje van het dakraam.
Dus de bril gaat nu in de dashboard klep of de armsteun.

Ook moet ik weer even een mooie magneet houder ergens maken voor mijn telefoon.(Google maps)

Ik ben ook nog even aan het stoeien geweest om de centrale deurvergrendeling anders in te stellen.
Als ik de auto wilde ontgrendelen met de sleutel ging alleen mijn eigen portier open en de rest pas bij nog een keer klikken.

En alle deuren ging op slot zodra je begon te rijden, wat opzich niet vervelend is.
Maar wat wel vervelend daarvan was is dat alle deuren alleen ontgrendeld konden worden door de bestuurder met het knopje voor centrale vergrendeling.
Dat was wel echt irritant.

Ik ben er ook nog achter gekomen dat het dakraampje best slim is.
Als de auto op slot gaat met het raampje open.
En het gaat regenen dan sluit het raampje vanzelf door de regensensor.( Ook wel heel logisch eigenlijk 😂)

Een tankje verder

  • 199.538 km

Nou bij mijn vorige autos was het begin altijd lekker km's vreten maar in dit geval zeker niet.
Ik heb weinig gereden tot zo ver en met name tussen Nieuw Vennep en Hoofddorp in.
Af en toe een keertje met een zware voet en soms even op de eco stand.

Vorige keer zei ik al dat de cruise control ff wennen was, ik weet nu weer niet beter dan dit haha.
Deze cruise werkt gewoon logischer dan die van de Antara..

Zo af en toe mis ik de hoge instap van de antara nog wel maar op dit moment kies ik nog steeds liever voor deze vlotte / luxe Signum.

Ik heb wel een min puntje gevonden wat ik nog eens moet fixen van deze Signum.
Mijn linker knop op het stuur om door het menu heen te gaan heeft ineens 2 functies.

De knop hoort alleen te kunnen selecteren

Wat een heerlijke auto

  • 200.300 km

Ik dacht laat ik weer eens wat opschrijven.

Van de week ben ik flink aan het klussen geslagen in de tuin en heb ik erg veel puin geruimd.

Ik heb met mijn vorige 3.0 diesel Signum veel aanhanger gereden en dat ging zonder ook maar enige moeite.
Nu voor het eerst met de benzine en ik ben verbaasd hoe soepel dat ging.

Van alle ritjes met zand, stenen en puin was mijn zwaarste aanhanger rit met ongeveer 3 kuub natte aarde wat ik heb weg geschept uit de tuin.
Ik denk regeltechnisch dat het maar goed is dat ik niet ben aangehouden 😇.

Wat mij opvalt is dat net als bij mij andere signums de aanhanger met led verlichting de knippers over het algemeen snel laten knipperen en zo af en toe normale snelheid.
Alles werkt gewoon alleen wel wat sneller.
Wat wel vervelend is, is dat mijn boordcomputer wel elke keer bij opstarten aangeeft dat alle verlichting van de aanhanger niet goed werkt.

Maar met een paar keer op de knop drukken zijn al die meldingen weg en is er niks aan de hand.

Binnenkort ga ik de auto wegbrengen voor een grote beurt.
Hopelijk komt er niets raars uit.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.