Opel Meriva 1.6-16V Temptation (2007)

autoreview

Opel Meriva 1.6-16V Temptation (2007)

Signalement

UitvoeringMeriva 1.6-16V Temptation
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst13.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 18.600 km

Update 12-3-08

Na nog een aantal duizend probleemloze kilometers hebben we de Meriva toch ingeruild. Aan deze auto mankeerde niets maar we hadden toch behoefte aan een iets grotere auto. We hebben een Zafira 1.8 gekocht bij de Opeldealer en we hebben deze sinds 12 maart in gebruik. We zijn er van overtuigd dat de potentiële koper een goede auto koopt waar veel plezier mee te beleven valt.


Update 23-10

De auto heeft net zijn jaarbeurt gehad. Ik heb getwijfeld of ik wel een beurt zou geven omdat 12500 km niet echt veel zijn. De dealer heeft mij geadviseerd om het toch maar te doen mede vanwege de garantievoorwaarden.
Het enige probleempje was dat de auto bij de koude start niet echt aansloeg; de startmotor draaide wel maar de motor ging niet snel aan. De dealer heeft hiervoor de recntste software update geïnstalleerd waardoor dit allemaal is opgelost. Sterker: het gemiddelde verbuik is ook gedaald. Tijdens twee grote ritten heeft hij gemiddeld 1 op 15 gebruikt. Al met al een lonende actie. Voor de rest geen bijzonderheden.

Update 28 -7

De Meriva heeft zich echt bewezen. We hebben de afgelopen drie weken bijna 3000 km met hem gereden. De ritten naar de Cote D Azur zijn perfect gegaan. We hadden een groot dakkoffer van 580 liter op het dak maar dat heeft nauwelijks invloed gehad op het gebruik en verbruik van de auto. Gemiddeld heeft hij 1 op 12,5 verbruikt. Ook bleef hij trouw dienst doen en is hij uitgesproken praktisch tijdens de vakantie. Onder de afdekplaat in het kofferbak zit nog een behoorlijke ruimte waarin gemakkelijk alle strandspullen verdwenen aangevuld met ander vakantiespul.

In de bergen van Zuid Frankrijk viel op dat de auto goed mee kan komen met de rest. Vooral bij een snelheid van 135 op de teller hoef je ook niet terug te schakelen bij 95% van snelwegen. Als de maximum snelheid 110 km/u was moest er vaker worden teruggeschakeld naar de vier omdat de motor dan niet in zijn optimaal toerental reed.

Blijft een prima, praktische en betrouwbare keuze.



Update 15-6

Inmiddels een paar duizend kilometer meer gereden en bevalt nog steeds. Gemiddeld verbuik is in de stad zo rond 1 op 11 en bij een lange rit naar de kust zat hij op ca 1 op 14. Ook geen olie verbuikt.
Over een paar weken kan deze familiebak zijn kwaliteiten echt bewijzen als hij volgeladen naar de Cote D Azur mag rijden. Ik ben zeer benieuwd.

----------------------------------------------------------------
Introductie

Doordat we deze auto alleen privé gebruiken en ca 12000 km per jaar rijden kwam de rekensom al snel uit op het feit dat de Grand Scenic toch wel duur was. Deze auto met zijn 1500 kg gebruikt in de stad 1 op 8 en heeft een hoge afschrijving van ca € 3500 per jaar. Daarnaast was hij ook niet storingsvrij dus we besloten toch een andere auto te kopen. De Renault dealer heeft ons een uistekend inruilbod gedaan maar het vertrouwen was geknakt.
We hebben twee jonge kinderen maar hoeven niet meer alles mee te schouwen en we wilden toch graag een hoge zit. Door de goede ervaring met mijn lease Zafira’s zijn we toch bij Opel terecht gekomen. De Zafira moet minimaal met een 1.8 zijn uitgerust om een beetje vlot vooruit te komen maar daar hangt toch een behoorlijk prijskaartje aan. Dus de Meriva blijft over. We hebben gekeken naar een jonge gebruikte maar het prijsverschil met een nieuwe is niet groot en we wilden graag een automatische airco (ECC). Dus toch een nieuwe bestellen.

We hebben gekozen voor de 1.6 Temptation in de kleur Metro. Als extra hebben we extra getint glas, midden-armsteun en de verlangde ECC besteld. Ik moet zeggen dat de Temptation een rijk uitgeruste auto is waarin cruisecontrol, gewone airco en een fatsoenlijke radio cd standaard zijn. De Ipod aansluiting is ook handig hoewel we ze nog niet gebruikt hebben.
Krap zes weken na de bestelling werd de auto geleverd. Ik moet zeggen dat het erg goed uitziet. Het oude mensen imago vind ik daarom ook niet terecht. In de juiste kleur met passende extra’s ziet het er redelijk sportief uit.

Na de opstartproblemeen doet de auto het uitstekend. Het verbuik in de stad is rond de 1 op 10. Op de snelweg ca 1:14,5. Bij een recente korte vakantie heeft hij met een joekel van een dakkoffer (480 liter) en veel wind toch ca 1 op 12 gebruikt.

De auto rijdt zeer prettig, schakelt in vergelijking met mijn lease Astra licht en als je hem in de toeren rijdt is hij zelfs redelijk pittig. De Ecc doet het uitstekend en ook de radio met MP3 ondersteuning is perfect. 180 nummers op 1 schijf en dan nog een top geluid.

De Zafira is vor een gezin met jonge kinderen nog praktischer maar eigenlijk hebbn we die extra ruimte alleen in de vakantie nodig. En daar gebruiken we gewoon het dakkoffer voor. De originele dakdragers zitten er echt binnen 5 minuten op.

Tot nu toe geen spijt van deze prettig sturende auto.

PROBLEMEN

  • 13.000 km

Update 25 -8

Het knakkend geluid is er uit. Het bleek van een bus te komen waar de wielophanging aan ophing. Deze is nu vervangen en alles klinkt weer normaal.
Wel wordt de Meriva terug geroepen door General Motors. Blijkt dat in Nederland 195 auto\'s rond rijden die problemen hebben met de koppeling zoals ik die al bij de eerste dag heb ervaren. De dealer had bij onze auto al bijna alle relevante onderdelen vervangen en de rest gebeuren nu.

Update 28 -7

Bij de zomerbeurt bleek dat het knakkend geluid van de stabilisatorstang-rubbers af komen. Bij een bepaalde warmte veroorzaken deze het geluid. De eerste zijn vervangen maar het geluid blijft terug komen. We zullen een nieuwe afspraak maken. Meer bij volgende update.

Update 15-6

De auto maakt een knakkend geluid als je onbeladen over verkeersdremels rijdt. Het voelt aan alsof er ergens geen vet tussen zit dat er wel zou moeten zitten. Hij krijgt deze week een zomerinspectie en dan wordt hier ook naar gekeken. Meer info volgt.


Introductie
Hopelijk is de eerste indruk niet altijd de beste. Nog geen drie uur na de aflevering heb ik de auto kunnen laten afslepen. De koppeling was defect. Ik moet zeggen dat het dan niet leuk is om je nieuwe aanwinst met een auto-ambulance te zien weg rijden. De dealer was mogelijk nog meer ontevreden over het ongemak. Ik kreeg direct een fonkelnieuwe Corsa mee. De versnellingsbak van de Meriva is er helemaal onderuit geweest omdat er bij de assamblage van de auto een fout was gemaakt met een afdichting van de koppelingscylinder. Na twee dagen en begeleid met 100 maal excuses konden we de auto weer afhalen. Mijn complimenten voor Smeets Opel die dit perfect hebben opgelost. Volgens de aftersales manager waren er meer Merviva’s van dezelfde productiedatum met deze problemen geweest. Ik heb in de 4 maanden erna geen prolemen meer ervaren.

Enig aandachtspunt is de zijkant van de auto. De bolling van de deuren is behoorlijk en de plaatsing van de stootrubbers op de deuren kunnen niet voorkomen dat er al een aantal putjes in de deuren zitten. Extra opletten dus.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.