Opel Meriva 1.6-16V Essentia (2005)

autoreview

Opel Meriva
Opel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel Meriva - interieurOpel Meriva - interieurOpel Meriva - interieurOpel Meriva - interieurOpel Meriva - interieur

Signalement

UitvoeringMeriva 1.6-16V Essentia
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf5.450 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 34%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De enorme dode hoeken die eigen zijn aan de Meriva bepalen voor mij de veiligheid en de bruikbaarheid.

PROBLEMEN

Door een aantal bijna-botsingen heb ik mijn Meriva moeten ervaren als een levensgevaarlijk auto.
Dat komt door zijn enorme dode hoeken aan de voorkant.
De Meriva heeft door die gigantische dode hoeken als het ware oogkleppen op.
En die oogkleppen zijn er altijd, bij iedere zijstraat, bij iedere rotonde en bij iedere ingewikkelde verkeerssituatie. Zo vorm je in je Meriva een voortdurend (levens)gevaar voor jezelf en je passagiers maar ook voor je medeweggebruikers.

Dode hoeken komen in iedere auto en zeker in iedere MPV in mindere of meerdere mate voor. Bij MPV’s komt dat vaker voor door de vaak brede dakstijl die nu eenmaal nodig is om het geheel te dragen.
De helling van de voorruit bepaalt mede de positie van de dakstijl die daarmee in meerdere of mindere mate in het uitzichtzicht naar opzij komt te staan.
De ene wagen heeft door zijn ontwerp en constructie meer last van dode hoeken dan de andere.

De voorruit van de Meriva is heel erg ver naar voren geplaatst en de dakstijl is heel dik, (airbags) met als gevolg dat de dakstijl je gezichtsveld geheid ernstig beperkt. De Meriva scoort in dit opzicht dus heel erg slecht.
Tot overmaat van ramp heeft de Meriva echter niet één stijl, maar twee!
De dikke stijl van de deur komt er ook nog bij.
Daardoor wordt het uitzicht gigantisch beperkt met dode hoeken zo groot dat daar “verbazend grote voertuigen in verdwijnen” (Autoweek) en “Nadeel is de erg forse stijl naast de voorruit die flink wat zicht wegneemt naar voren” (ANWB) en “al blijven de dikke, gebogen raamstijlen naast de voorruit enorme dode hoeken vormen” ( rij-impressie ANWB) enzovoort.

Had ik dat maar eerder geweten want begin 2005 schreef Autobild nog “einwandfreie Rundumsicht”. Maar dat is dan ook een Duits autoblad, misschien dat die iets anders kijken. Mijn conclusie is dat het ontwerp en de constructie van de Meriva op dit onderdeel gevaarlijker en slechter is dan bij andere MPV’s.
Men zegt wel eens “een ongeluk zit in een klein hoekje”. Bij de Meriva is dat een groot ‘dood’ hoekje en rijden met de Meriva vind ik dan ook een verschrikking.

General Motors, de baas van Opel, zegt hierover: “De Opel Meriva is uitgebreid getest en voldoet aan alle wettelijk verplichte veiligheidseisen. De auto heeft dan ook een Europese goedkeuring en wij zijn van mening dat er geen sprake is van onveiligheid”. Mijn aanspraak op de garantie van een veilige auto werd daarop door GM/ Opel afgewezen.
Aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) vroeg ik daarop hoe het zat met die veiligheid en de dode hoeken. De RDW antwoordde “De RDW geeft geen informatie voor wat betreft ontwerp/ constructie als het gaat om dode hoeken van een personenauto”.
De fabrikant loopt dus met een leugenachtige voorstelling van zaken weg voor zijn verantwoordelijkheid en de gegeven garantie.
Ondertussen komt van veel meer kanten de roep om verbetering van die dode hoeken.

Alles bij elkaar: Meriva is niet veilig en zelfs gevaarlijk;en een onheuse behandeling door een arrogante fabrikant die zijn eigen klant niet serieus neemt.
Dat steekt me nog meer als je de reclames voor de Meriva ziet die mikken op jonge gezinnen met babies en jonge kinderen; een schaamteloze gotspe als je weet hoe gevaarlijk die Meriva in feite is.
Bovendien valt in de reviews van gebruikers in de verschillende autobladen ook nog op dat er over de Meriva vaak wordt geklaagd over uitzonderlijk hoog olieverbruik, slechte voortreinen, slechte remmen, onverklaarbare metalig geluiden in het vooronder en slechte service.
Conclusie: Meriva, nee bedankt
Ruud Cramer

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.