Opel Meriva 1.4 Turbo 140pk Edition (2011)

autoreview

Opel Meriva
Opel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaVauxhall MerivaOpel Meriva rij-impressieOpel Meriva rij-impressieOpel Meriva rij-impressieOpel Meriva rij-impressieOpel Meriva rij-impressieOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel Meriva rij-impressieOpel Meriva rij-impressieOpel MerivaOpel MerivaOpel Meriva

Signalement

UitvoeringMeriva 1.4 Turbo 140pk Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst13.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

MERIVA TURBO

  • 2.200 km

Kijkend en vergelijkend kwam ik vrij snel tot de conclusie dat bij inruil van mijn oude Meriva 2006 (74000km) opnieuw een Meriva aangeschaft zou worden.
Ik heb heel veel nieuwe auto's van diverse merken vergeleken, maar kwam mede gezien de prijs/kwaliteitsverhouding uit op een Meriva 1.4 Turbo 2011.
Om bij inruil het meeste geld in de snelst mogelijke tijd te verdienen is het aan te bevelen even een rondje (in dit specifieke geval Opel)bij een viertal dealers te maken.
Daarna kan het "uitspelen" van de dealers beginnen. Kijken hoever je kan gaan, maar dat is ook een kwestie van feeling.
Uiteindelijk werd het dus de Meriva zoals bovengenoemd.

Een auto die totaal anders is dan het oude type. Hij is breder en langer, dat is wel even wennen. Ook de vering is minder stug dan het oude type.
Hij rijd gewoon strak en voelt degelijk aan. Het is gewoon meer auto. Bij het starten heeft de auto standaard daglicht-verlichting. Deze is niet uit te schakelen. Onder, tussen de twee portieren, zit een 'welkomverlichting'.
Handig m.n als het donker is zorgt dat voor een veilige instap.
Bij de aankoop heb ik een 5e wiel bedongen.
Dat is n.l. niet standaard. Een 'thuiskomertje' ligt wel in het vooronder, maar daar was ik niet zo gescharmeerd van. Die is een stuk kleiner dan de normale wielen van de auto.
Met bijvoorbeeld een lekke achterband + caravan aan de haak heb je in no-time grote problemen met zo'n thuiskomertje.
Mijn advies: beding een normaal wiel !!!

Het interieur is keurig verzorgd. Wel is mijn ervaring dat bij flinke zonnige perioden de meters niet altijd even goed afleesbaar zijn. Ook kon ik niet goed opmaken uit het instructieboekje hoeveel Bar er nu precies in de banden moest.
De dealer gaf aan 2.5 voor en 2.8 achter.
Zelf heb ik dat verhoogd naar 3.0 voor en 3.4 achter, en dat merk je!!
De bolvormige buitenspiegels zijn goed in te stellen, maar als caravantrekker wordt het een beetje lastig verhaal om de spiegels goed te monteren. Juist doordat ze zo bolvormig zijn glijd telkens een van de bevestigingsbanden van de caravanspiegel af. Mijn oplossing is de banden van de spiegels kruislinks te monteren, dan blijven ze wel op hun plaats. Het is maar een weet.
In de schuivende midden console kunnen veel kleine snuisterijen worden verstopt.
Hij dient tevens als armsteun, maar persoonlijk vind ik hem aan de lage kant.
De bestuurderstoel is uitstekend in te stellen evenals het verstelbare stuur waar veel accessoires zoals radiobediening, cruisecontrol en telefoonbediening zitten.
De achter passagies hebben voldoende beenruimte wat betekent dat t.o.v. het oude Meriva model de kofferbak een fractie kleiner is geworden. In die kofferbak zit een dubbele bodem. Had voor mij niet gehoeven maar dit is persoonlijk. In de beide zijkanten van de kofferbak is voldoende ruimte om spullen in te stoppen.
Het verbruik heb ik nog niet gemeten dat doe ik meestal na 3000/4000 km.Bij nieuwe auto's is dat de eerste tijd vaak ongunstig
Nu, na 3 maanden te hebben gereden heb ik geen spijt van de koop.
Een update zal na 5000km volgen.

update Meriva 2011

  • 8.300 km

Na terugkomst van vakantie in Italie en Oostenrijk met caravan, bleek de Meriva een uiterst goede caravantrekker te zijn. T.o.v. mijn vorige Meriva 1.8 uit 2006 bleek deze nieuwe Meriva over beduidend meer trekkracht te schikken dan mijn oude model. Heeft dan ook mede te maken met het verbeterde koppel van 200Nm. Voor dat ik het in de gaten had reed ik 130km en dat is met een caravan aan de haak v e e l te hard. Snel terug dus naar 90/100 km.
Het merendeel van de km's ging probleemloos in de 6e versnelling. Af en toe, bij een stukje valsplat, terug naar de 4e, maar daarna snel teug in z'n 6e. Over de gehele vakantie gerekend moest ik 3x teug naar de 3e versnelling, waarbij het toerental dan ook opliep tot boven de 3000 toeren.
Ook het verbruik bleek 1:10 te zijn. Of dat nu goed of slecht is weet ik eigenlijk niet. Per slot hangt er wel ruim 1300 kilo aan de trekhaak.
Voor de rest tijdens deze reis niets dan lof over deze Opel Meriva. Toch wens ik een drietal opmerkingen te maken. Hetbevestigen van de caravanspiegels. Dat gaat verre van gemakkelijk, maar komt door de erg bolvormige auto spiegels, waardoor de opzetspiegels er heel moeilijk op te bevestigen zijn. Ook de aanwijsnaalden van de meters op het deshboard zouden in plaats van rood, wit moeten zijn. Ze zijn dan beter afleesbaar.
Als laatste punt het reservewiel. Een volwaardig wiel wordt overigens niet standaard bij de auto geleverd!!
Aangezien ik wel een volwaardig wiel in mijn kofferbak had bleek bij het oppompen dat dit wiel zich vast had gezogen in de uitsparing van de kofferbak en was met geen mogelijkheid uit de auto te tillen. Met een ijzeren staafje kon ik hem los wrikken wat overigens zonder verdere problemen verliep.
Nadien zoog de band zich opnieuw vast in de uitsparing van de kofferbak. Ik weet nu hoe hij los gemaakt kan worden. 't Is maar een weet.
Deze auto is z'n prijs zeker waard, gezien de prestatie en de kwaliteit die geboden wordt.

UP-DATE

  • 13.000 km

Sinds de laatste up-data met ruim 8000km op de teller zijn er weer zo'n slordige 5000km onder de bandje door gerold.
Nog steeds geen spijt van de aankoop, deze Meriva is veel meer auto dan mijn vorige oude model Meriva.
Als caravantrekker vind ik deze auto uitstekend met zijn 140pk. Het verbruik is minder helaas. Met caravan 1: 8/10 en zonder caravan kom ik uit op 1 : 12/13.
Dat heb ik ook aangegeven bij de dealer tijdens de 1e onderhoudsbeurt. Ik had het afgelopen jaar een aantal malen dat de motor afsloeg bij het optrekken maar ook bij het opschakelen. Als dan, bij het opschakelen, de motor afslaat heh je een groot probleem n.l de stuurbekrachtiging valt ook uit!! Dat gaf een bijna aanrijding bij een snelheid van 80km door een bocht. Dan wordt het echt sjorren aan het stuurwiel. Ook de ramen in de voorportieren deden een aantal malen vreemd.
Bij het naar beneden doen en daarna weer omhoog, gingen de ramen automatisch weer naar beneden. Ze waren niet dicht te krijgen alleen bij het schoksgewijs omhoog brengen lukte het. Ook dat is gemeld bij de dealer. In de werkplaats heeft de dealer nieuw beschikbare software geinstalleerd tijdens de 1e onderhoudsbeurt. Afwachten of nu de aangegeven op/aanmerkingen verholpen zijn.
Voor de rest blijf ik het nog steeds een uitstekende (reis) auto vinden en kan deze Meriva zonder vooroordeel echt aanbevelen.

Overigens ben ik meer dan nieuwsgierig naar de nieuw uit te brengen Opel Mokka in oktober 2012, maar dit terzijde.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.