Opel Meriva 1.4 Turbo 140pk Cosmo (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Meriva 1.4 Turbo 140pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
Meriva B 140 pk op LPG
- 105.000 km
Deze auto is geimporteerd vanuit Duitsland. Hij is voorzien van vele opties (meedraaiende koplampen, verwarmd stuur etc) maar vreemd genoeg geen climate control.
Als eerste hebben we er een LPG installatie in laten zetten in de dubbele bodem van de kofferbak, inclusief een klepsmeersysteem (af en toe het voorraadvaatje vullen met JLM Valve Saver Fluid). Dit functioneert perfect, waarbij vooral de actieradius van 600 km top is. Het verbruik is ongeveer 1 op 10. Het miniscule bedieningspaneel van de LPG installatie (meet ongeveer 1 bij 1 cm) zit prachtig ingebouwd bij de lichtschakelaar, goed in beeld (geeft tankinhoud weer!). Opel bood ook af fabriek LPG aan, maar dat was op de 120 pk versie. Ivm een aanhanger van zo'n 800 kg wilde ik de 140 pk versie, en zelfs dat bleek geen vetpot. Rijdend op de Grossglockner moest je tot dik 4000 toeren doortrekken, snel doorschakelen en dan trok hij het nèt in zijn twee. Ook de hellingproef is hierbij vrij moeizaam. Deze 1.4 Turbo is geen schoolvoorbeeld van downsizen, daarvoor ontbreekt de trekkracht bij lage toerentallen. Wel geruststellend is de prima motorkoeling, ik heb de thermometer nog nooit boven de 90 graden uit zien komen, ook niet bij zware bergritten. De vesnellingsbak schakelt wat hakerig, maar als je rustig schakelt gaat het best goed.
Als reisauto voldoet de auto prima. Hij rijdt comfortabel, stabiel en rustgevend. De optionele AGR stoelen (Aktion Gesunde Ruecken) zijn een weldaad voor je rug! Voor ons was dit het doorslaggevende argument. Nog liever had ik de AGR-stoelen uit de Astra gehad, die bieden meer zijdelingse steun. De instap is prima. De flexdoors achter zijn grappig, maar bieden ons weinig meerwaarde. Het ruimteaanbod is voor vier personen echt prima, de achterbankconstructie is hierbij geniaal. Je kunt het middendeel wegklappen, en de beide zitplaatsen ernaast naar achteren en naar binnen verschuiven. Het zitcomfort achterin is hiermee zondermeer geschikt voor lange ritten.
De ingebouwde navigatie (CD 600) functioneerd op zich prima. Het scherm is riant en zitgoed in beeld, de bediening is goed en hij adviseert OK voor alternatieveroutes bij files. Erg irritant is dat de data op losse CD's wordt geleverd, en dat die zo'n 100 euro per stuk kosten. Voor verre reizen hangt er dus een actuele TomTom boven...
Ik zou echter NOOIT meer een auto met 18" wielen kopen, want de auto wordt er erg stoterig van. De winter wordt elk jaar van harte begroet, dan gaan de 16" winterbanden erop en dat rijdt veel soepeler over drempels en dergelijke. Bovendien zijn die 225 mm brede zomerbanden veel gevoeliger voor een foutieve uitlijning. Dit resulteerde in cuppen (een zaagtand-slijtage, die een vervelend dreungeluid oplevert). Die brede banden zijn ook nog eens duurder en luidruchtiger. OK, het staat wel leuk.
Verder zitten er wat onhandigheden in het ontwerp. In de portiervakken kan een 1,5 literfles, maar het dashboardvakje kan dan niet meer open. Dit vak is bovendien niet verlicht. De flexrail loopt te ver door, wat in de weg zit van voeten de derde achterpassagier (is inmiddels verbeterd in latere versies).
Ik hoop van harte dat Opel een opvolger gaat bouwen, maar dan wat lichter en zuiniger. Als ze de weg van de Astra gaan volgen, dan wordt het nog beter. Het concept deugt!
Pluspunten:
* ruimte en flexibiliteit interieur
* zitcomfort (AGR), maar ook achterin
* zitpositie achter het stuur
* stabiliteit
* veiligheid
* plezierige instap
Nadelen:
* te zwaar
* veercomfort met 18" zomerbanden
* versnellingsbak wat hakerig
* trekkracht met aanhanger
* navigatiesysteem met data op CD's (pure afzetterij)
* zijdelingse steun stoelen
* lederen bekleding glad en zweterig in de zomer
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Opel Meriva 1.4 Turbo Edition 120pk I Comfortstoelen I Cruise contr I Airco I Cv afst I El r+sp I Airbags I ESP I Armsteun I Mistl
- 2012
- 171.835 km

Opel Meriva 1.4 16V Cosmo 100pk I Camera I Climate+Cruise control I Parksensor v+a I Leder/stof I 17" I Priv glass I Armst I Mistl
- 2014
- 67.526 km

Opel Meriva 1.4 TURBO 120PK COLOR EDITION
- 2011
- 81.098 km
Lees ook

Opel Meriva 1.4 Turbo Cosmo (2013) - Test

Opel Meriva - Fiat 500L - Vergelijkende test

Test: Ford B-Max - Opel Meriva - Toyota Verso S - Kia Venga

Ford B-Max vs. Opel Meriva - Vergelijkende Test

Opel Meriva 1.4 Turbo 120 pk Cosmo (2010) - Test
