Opel Meriva 1.4 Turbo 140pk Cosmo (2010)

autoreview

Opel Meriva
Opel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaVauxhall MerivaOpel Meriva rij-impressieOpel Meriva rij-impressieOpel Meriva rij-impressieOpel Meriva rij-impressieOpel Meriva rij-impressieOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel Meriva rij-impressieOpel Meriva rij-impressieOpel MerivaOpel MerivaOpel Meriva

Signalement

UitvoeringMeriva 1.4 Turbo 140pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst105.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Meriva B 140 pk op LPG

  • 105.000 km

Deze auto is geimporteerd vanuit Duitsland. Hij is voorzien van vele opties (meedraaiende koplampen, verwarmd stuur etc) maar vreemd genoeg geen climate control.
Als eerste hebben we er een LPG installatie in laten zetten in de dubbele bodem van de kofferbak, inclusief een klepsmeersysteem (af en toe het voorraadvaatje vullen met JLM Valve Saver Fluid). Dit functioneert perfect, waarbij vooral de actieradius van 600 km top is. Het verbruik is ongeveer 1 op 10. Het miniscule bedieningspaneel van de LPG installatie (meet ongeveer 1 bij 1 cm) zit prachtig ingebouwd bij de lichtschakelaar, goed in beeld (geeft tankinhoud weer!). Opel bood ook af fabriek LPG aan, maar dat was op de 120 pk versie. Ivm een aanhanger van zo'n 800 kg wilde ik de 140 pk versie, en zelfs dat bleek geen vetpot. Rijdend op de Grossglockner moest je tot dik 4000 toeren doortrekken, snel doorschakelen en dan trok hij het nèt in zijn twee. Ook de hellingproef is hierbij vrij moeizaam. Deze 1.4 Turbo is geen schoolvoorbeeld van downsizen, daarvoor ontbreekt de trekkracht bij lage toerentallen. Wel geruststellend is de prima motorkoeling, ik heb de thermometer nog nooit boven de 90 graden uit zien komen, ook niet bij zware bergritten. De vesnellingsbak schakelt wat hakerig, maar als je rustig schakelt gaat het best goed.

Als reisauto voldoet de auto prima. Hij rijdt comfortabel, stabiel en rustgevend. De optionele AGR stoelen (Aktion Gesunde Ruecken) zijn een weldaad voor je rug! Voor ons was dit het doorslaggevende argument. Nog liever had ik de AGR-stoelen uit de Astra gehad, die bieden meer zijdelingse steun. De instap is prima. De flexdoors achter zijn grappig, maar bieden ons weinig meerwaarde. Het ruimteaanbod is voor vier personen echt prima, de achterbankconstructie is hierbij geniaal. Je kunt het middendeel wegklappen, en de beide zitplaatsen ernaast naar achteren en naar binnen verschuiven. Het zitcomfort achterin is hiermee zondermeer geschikt voor lange ritten.

De ingebouwde navigatie (CD 600) functioneerd op zich prima. Het scherm is riant en zitgoed in beeld, de bediening is goed en hij adviseert OK voor alternatieveroutes bij files. Erg irritant is dat de data op losse CD's wordt geleverd, en dat die zo'n 100 euro per stuk kosten. Voor verre reizen hangt er dus een actuele TomTom boven...

Ik zou echter NOOIT meer een auto met 18" wielen kopen, want de auto wordt er erg stoterig van. De winter wordt elk jaar van harte begroet, dan gaan de 16" winterbanden erop en dat rijdt veel soepeler over drempels en dergelijke. Bovendien zijn die 225 mm brede zomerbanden veel gevoeliger voor een foutieve uitlijning. Dit resulteerde in cuppen (een zaagtand-slijtage, die een vervelend dreungeluid oplevert). Die brede banden zijn ook nog eens duurder en luidruchtiger. OK, het staat wel leuk.

Verder zitten er wat onhandigheden in het ontwerp. In de portiervakken kan een 1,5 literfles, maar het dashboardvakje kan dan niet meer open. Dit vak is bovendien niet verlicht. De flexrail loopt te ver door, wat in de weg zit van voeten de derde achterpassagier (is inmiddels verbeterd in latere versies).

Ik hoop van harte dat Opel een opvolger gaat bouwen, maar dan wat lichter en zuiniger. Als ze de weg van de Astra gaan volgen, dan wordt het nog beter. Het concept deugt!

Pluspunten:
* ruimte en flexibiliteit interieur
* zitcomfort (AGR), maar ook achterin
* zitpositie achter het stuur
* stabiliteit
* veiligheid
* plezierige instap

Nadelen:
* te zwaar
* veercomfort met 18" zomerbanden
* versnellingsbak wat hakerig
* trekkracht met aanhanger
* navigatiesysteem met data op CD's (pure afzetterij)
* zijdelingse steun stoelen
* lederen bekleding glad en zweterig in de zomer

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens