Opel Meriva 1.4 Turbo 120pk Cosmo (2011)

autoreview

Opel Meriva 1.4 Turbo 120pk Cosmo (2011)

Signalement

UitvoeringMeriva 1.4 Turbo 120pk Cosmo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst70.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 7.150 km

In Februari 2011 hebben we onze meriva aangeschaft,hiervoor hebben we drie jaar met een Toyota corolla verso gereden,toen we in Januari besloten hadden om een andere auto te kopen zijn we eens gaan kijken en praten met de Toyota dealer bij ons in de straat,het nieuwe model verso is een mooie auto echter de klokkenwinkel in het midden van het dashboard vond ik niet mooi,maar goed,daar wen je misschien wel aan.

Toen de dealer een inruil bedrag noemde voor onze verso vond ik dat toch wel erg weinig,dan toch maar eens verder kijken,aangezien we al 6 opels gehad hadden (1x corsa A,2x corsa B,1x corsa C en 2x zafira A) toch maar weer eens bij opel gaan kijken,ik had de nieuwe meriva al een paar keer gezien en vond het een mooie auto,aangezien ons gezin uit drie personen bestaat is de meriva groot zat.

Toen de nieuwe meriva net in de showrooms stond was ik al eens gaan kijken zonder aankoopplannen,gewoon omdat ik hem erg mooi vond,toen de verkoper vroeg of we zin hadden eens een proefritje te maken met de demo die voor de showroom stond hebben we dat gedaan,toen viel ons al direct op dat de nieuwe meriva een hele fijne,stille auto is.

Maar goed,in februari eens bij de dealer in de buurt gaan kijken en onze wensen kenbaar gemaakt,ongeacht welk type of uitvoering van de meriva we zouden kiezen gaf de dealer ons een inruilbedrag voor de verso die maar liefst 3000 euro hoger was dan het voorstel van de Toyota dealer!! in de showroom stond een zwarte meriva turbo 120 pk cosmo met het cosmo+ pakket en bussines pakket,dus ook met navigatie etc.

Alleen het navigatiesysteem (CD500)wat toch 1000 euro kost had er voor ons eigenlijk niet in moeten zitten,we hebben een tomtom en gebruiken het maar een paar keer per jaar,aangezien de dealer ons deze voorraad auto toch graag wilde verkopen heeft hij een hele scherpe offerte gemaakt zodat we de navi eigenlijk cadeau kregen,na er een paar dagen over nagedacht te hebben hebben we besloten om de meriva uit de showroom te kopen,na het koopcontract te hebben getekend konden we na twee weken de auto ophalen,we hadden er nog een trekhaak bij besteld voor de fietsendrager en nummerplaten met opgelegde letters.

De auto stond mooi gepoetst klaar in de showroom voor aflevering,alle functie's werden door de dealer keurig uitgelegd,nadat de dealer de auto had buiten gereden konden we met de meriva naar huis,wat mij direct al opviel is dat het schakelen en koppelen een stuk zwaarder gaat dan bij de Toyota,dit was bij onze vorige opels ook al zo,de meriva is van alle gemakken voorzien,zoals parkeersensoren,licht en regensensor,climate control,prima radio met 4 boxen,2 tweeters en een bass luidspreker,usb aansluiting,bluetooth met voicecontrol etc.etc. de meriva is straf geveerd maar niet te hard.

Hij rijdt echt als een auto van een klasse hoger,zeer comfortabel en zeer stil,je rijd met gemak hoogst ilegale snelheden,echter het verbruik van 8.4L/100km vindt ik veel te hoog,na ruim 7000 km is dit nog niet naar benden gegaan,nu moet ik wel zeggen dat er korte stukken mee wordt gereden,echter de toyota verbruikte toch minder.

Alles bij elkaar ben ik heel blij met de meriva alleen het kleur staat hem heel goed maar je ziet er werkelijk alles op,en dan het navigatiesysteem,ik ben heel blij dat ik hier geen 1000 euro voor heb betaald want het is een waardeloos systeem,bij ons voor de deur geeft hij een straatnaam op die in de polder ligt,het blok van zeven huizen waar wij wonen kent het systeem niet,laatst in den haag moest ik op een kruising links af,volgens de navi moest ik rechts af het fietspad op en vervolgens weer omkeren om de kruising over te steken,en dan die verschrikkelijke belgische vrouwenstem met dat waals accent.

Het is de laatste kaart van navteq 2010/2011 maar ik ben al dingen tegengekomen die al bijna tien jaar verandert zijn!! maar nog gewoon op de oude situatie op de kaart staan,dit zijn grote fouten van kaartleverancier navteq.
Met mijn tomtom heb ik zulke dingen nog nooit meegemaakt,echter de tmc functie werkt wel perfect, dit heb ik niet op mijn tomtom maar is wel een uitkomst op langere ritten.

Update 1

  • 16.000 km

Inmiddels een 16.000 kilometer met de Meriva gereden en nog steeds zeer tevreden over de auto,echter niet over het verbruik,ik krijg het verbruik niet onder de 8.0L/100km behalve dan als ik een lang stuk snelweg rij met een constante snelheid.

De Meriva heeft net z'n eerste beurt gehad waarbij geen bijzonderheden aan het licht zijn gekomen,alleen zit er sinds enkele maanden een krakend geluid in de bijrijdersstoel bij het nemen van bochten en alleen als er iemand op de stoel zit.

De dealer had dit nog niet eerder gehad maar na raadpleging bij opel blijkt dit vaker voor te komen en is er een onderdeel leverbaar wat in/onder de stoel wordt geplaatst wat het probleem zou moeten oplossen,inmiddels van de dealer vernomen dat het betreffende onderdeel binnen is,nog even een afspraak maken om het te monteren,waarschijnlijk moet de stoel er uit.

Tot zover deze update,over enkele maanden weer een nieuwe update.

Update 2

  • 17.500 km

Even een kleine opmerking en vraag tussendoor,het stuur van onze meriva begint kaal te worden aan de onderkant,wat ik absoluut niet normaal vind bij een auto van een jaar oud,zijn er meer meriva,astra,insignia rijders die dit probleem hebben,in deze modellen zit immers het zelfde stuurwiel.
Alle reactie's welkom.

Afscheid van onze Meriva

  • 70.000 km

Na 4 jaar en 70.000km tijd voor iets nieuws, ik heb graag met de meriva gereden, echter de achterdeuren die verkeerd om open gaan is echt een misser, waarschijnlijk vinden ze dit bij Opel zelf ook aangezien er verder geen modellen meer uitgebracht zijn met zulke deuren.

We hebben vorige week een witte Opel Mokka 1.4 edition gekocht die bij de dealer op voorraad stond, Zaterdag 31 Januari mogen we hem ophalen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.