Opel Meriva 1.4 ecoFLEX Anniversary Edition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Meriva 1.4 ecoFLEX Anniversary Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 400 km |
Mijn 1e indruk
- 400 km
Ten eerste heb ik (nog) geen spijt van de aanschaf van deze Mini MPV.
De eerste kilometers zijn uiterst soepel verlopen maar dat mag je ook verwachten van een nieuwe auto dacht ik zo...
Het interieur is fraai en de materialen voelen zeer degelijk aan. Het dashboard is werkelijk fantastisch en naar onze mening superieur t.o.v. andere merken in deze (prijs)klasse.
Heb ook zeker geen spijt van de Anniversary Edition, mede omdat de stoelbekleding ons veel meer aansprak dan de andere uitvoeringen. Heel fraai afgewerkt met deels stof en deels (nep)leder. Leuk detail zijn ook de Opel instaplijsten bij ieder portier. Als opties hebben we getint glas achter, AFL verlichting en LM velgen gekozen wat de auto een sportieve uitstraling geeft zonder dat het er overdreven uitziet. (Het blijft natuurlijk een gezinsauto ;-)
We hebben overigens veel positieve reacties gekregen op de gekozen pepperdust lak met parelmoer effect. Bij elke veranderende lichtinval krijg je een iets andere kleur. Bruin, grijs, goudkleurig, paarsachtig....iedereen ziet er weer wat anders in. Heel blij met deze keuze...!
De opbergmogelijkheden zijn voldoende maar houden zeker niet over. Het is proppen geblazen om iets in het handschoenvakje te krijgen. Er is meer ruimte in de middenconsole en armsteun dus geen paniek. De andere vak(jes) zijn meer voor telefoons, opladers en andere kleine spullen. Fijn is dat je 1,5 liter flessen zonder moeite stabiel in de deuren kwijt kunt.
De ruimte achterin viel me in 1e instantie een beetje tegen mede omdat na het plaatsen van het kinderzitje het lijkt dat er weinig ruimte overblijft. Maar het is ruim voldoende en een verademing als je achterin een peugeot 206 gezeten hebt. Ook ons kind in de auto tillen gaat nu een stuk handiger en instappen achterin gaat werkelijk zeer gemakkelijk door de flexdoors die bijna haaks op de auto staan als ze helemaal open zijn.
Het vermogen van de 120 PK is voldoende voor deze auto en je komt vlot mee als je een beetje gas geeft. Een inhaal actie vanachter een vrachtwagen vereist wel dat je terug moet naar zijn 4e versnelling. Het motorgeluid blijft keurig op de achtergrond en schakelen gaat heel erg soepel. De remmen reageren gelukkig niet te gretig en zijn prima te doseren.
Hij stuurt mooi direct en het onderstel is vrij stevig afgeveerd. De wegligging is voor zo'n hoog zwaartepunt vrij behoorlijk maar is voor verbetering vatbaar. (Hij helt wel iets over in scherpe bochten)
Het is wennen aan de electrische handrem. Het vergt wat handigheid en gewenning denk ik. Hij werkt in ieder geval goed.
Dit is voor nu mijn 1e indruk. Binnenkort na meer km zal ik het e.e.a. aanvullen...
Update 1:
De eerste tank is leeg en heb een gemiddeld verbruik van 6.4L/100KM gehaald. (ondanks veel korte stukken rijden) Valt niet tegen!
Verder niets dan lof over deze auto. We rijden er met veel plezier in! De handrem was even wennen maar heb het nu onder de knie.
Er komen een aantal grappige dingen aan het licht tijdens het rijden. Bijv. De richtingaanwijzers blijven een aantal keer knipperen als je hem even aantipt bij veranderen van rijstrook zodat het verkeer achter je ziet waar je naar toe gaat. (ze kunnen die ene knipper wel eens over het hoofd zien) Ook klinkt er een waarschuwingssignaal als je vergeet je richtingaanwijzer uit te zetten. (erg handig)
Binnenkort gaan we wat langere ritten maken naar Frankrijk ed. Benieuwd hoe hij als reisauto gaat bevallen... Tot de volgende Update
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.