Opel Meriva 1.4 ecoFLEX Anniversary Edition (2012)

autoreview

Opel Meriva 1.4 ecoFLEX Anniversary Edition (2012)

Signalement

UitvoeringMeriva 1.4 ecoFLEX Anniversary Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst73.451 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aflevering

  • 9 km

Na 13 Citroens is dit de eerste Opel waar ik na lang beraad toe overgegaan ben.
Helaas wordt de Xsara Picasso niet meer nieuw geleverd en heb ik me verdiept in het zoeken naar een opvolger.
De keuze viel hierbij al vroeg op de Skoda Yeti of de Opel Meriva B beiden met een turbomotor.
Het laatste jaar is de prijs van de Skoda door prijsverhogingen uit beeld verdwenen.

De C4 Picasso is in de basisuitvoering te groot en zwaar en onzuinig geworden zodat dit alternatief afviel.

Ik weet dat ik concessies moet doen qua ruimte, comfort en opbergmogelijkheden, maar er is geen goed alternatief.
Ik had in 6 jaar ruim 114.000 km gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 15.23km overwegend op de autoweg.
Verder hiervan ongeveer 31.000 km met de caravan Eriba Touring GT met een gemiddeld verbruik van 1 : 10.02km.

Ik hoop met deze Meriva in Ecoflex-uitvoering deze cijfers nog te verbeteren.

Wat tegen viel bij het overladen van mijn inventaris is het aantal bruikbare vakjes om spullen in op te bergen. Naast de ruime middenconsole is dit een forse tegenvaller.
Wat eveneens tegenviel was de grote afwijking in snelheid van 9 km bij 100 Km/ uur wat volgens de garage heel normaal is. Ik was maar 3 km verschil gewend en merkte dat ik door medeweggebruikers voorbijgereden werd.

Ook viel het middenconsole tegen toen de spulletjes er zomaar aan de zijkant uitvielen in de voetenruimte voor bij de bestuurder. Dit zou toch beter moeten kunnen!
Mijn zonnebril past met geen mogelijkheid in het hiervoor bestemde vakje. Het lijkt wel of men optische speelvakjes bij deze Opel belangrijker gevonden worden dat praktische zaken.
Toch hoop ik in een volgend verslag wat meer positieve ervaringen te kunnen melden na deze eerste indrukken.

ervaringen tot 12000 km

  • 12.000 km

Na een inrijperiode bij de stand 2700 km met de Eriba Caravan op stap gegaan naar de Poolcirkel. Voordien wat problemen gehad met de elektrische voetrem die niet los wilde komen en het zoeken naar een passende buitenspiegel voor de Meriva B. Dit uiteindelijk op kunnen lossen met een extra strip met zuignap haaks op de Repulsion buitenspiegel die bestand bleek tot 120 km/u.
Kruissnelheid in Duitsland 95 km (echt) leverde direkt al een indicatie op van een gunstig verbruik van ruim 11km op 1 liter. Het inhalen van langzaam verkeer en helling op verliep uitstekend. Ook geen enkele last van instabiliteit door vrachtwagens bij het inhalen. Vrijwel alle hellingen konden in de 5e versnelling gereden worden mits het toerental niet onder de 2000 t/m kwam. In de bergen van midden Zweden naar Noorwegen voldeed de motor ook uitstekend evenals lokaal op korte steile hellingen op de Lofoten en Senja. Bij een kmstand van 6800 had ik zelfs een verbruik van ruim 13 km op een liter wat wel goed uitkwam bij een literprijs van € 2.19 op een van de Noorse eilanden. Op de terugweg in Duitsland heb ik hem even voluit belast en gaf de Tom Tom een top aan van 118 km (Opel teller bijna 130 km) op[ de vlakke weg wat ik overigens nooit zal rijden, maar hij gaf zoveel reserve dat deze motor voor de Eriba ruim voldoende is. Na 6795 km bleek het verbruik 608 liter te zijn met een gemiddelde van ruim 1 op 11.1. Mijn grootste bezwaar kwam ik achter op de Zweedse Inlandwegen achter waar de Opel Meriva uiterst nukkig reageerde op het ongelijke wegdek waar knikken in zaten in de lengterichting die de stugge vering niet konden verwerken zonder losse spullen in de auto even te laten "zweven" alvorens terug te stuiteren op de vloer. Toch was de snelheid maar 70 km/u op een rechte weg. Als het wegdek mooi glad is kan er stevig mee door de bochten gereden worden. Dit bevestigt mijn eerste indruk in mijn vorige verslag. In totaal heb ik nu dus 5250 km gereden solo met 312 liter en een gemiddeld verbruik van 16.8 km/l.
Deze doelstelling is dus nu al gehaald wat verbruik betreft. De start/stop automaat haperde maar een enkele keer met aanslaan en levert bij stadsgebruik verrassend vaak een stilstaande motor op: een ander positief punt. De indicatie van het verbruik op de boordcomputer blijkt vrij nauwkeurig met de totaalmetingen. Ik was bij de vorige auto een verschil van 10% ongunstiger gewend. Ik ben benieuwd hoe de auto zich gedurende de winter zal gedragen.

update

  • 21.600 km

In oktober de winterbanden gemonteerd en 1 zomerband als reserve in de bagageruimte gedaan. Het verbruik in de winter viel niet tegen zo ruim 1 op 16. De 27e maart een beurt laten geven bij 17000 km voor € 241. Begin mei de winterbanden weer gewisseld. Bij het stijgen van de temperatuur zakte het verbruik richting 19 km op 1 liter.
Ik moet hierbij wel vermelden dat mijn verbruik in hoofdzaak op de autowegen is en vrijwel geen stadsritten. Alles wordt gereden op de cruisecontrol 100 km/uur.
Nu net terug van een trip van een kleine 2000 km naar midden Frankrijk. Onderweg stevig doorgereden: 100 tot 120 km/uur op de autoroute. Het verbruik steeg hierdoor naar 1liter op 10km. Ik heb scheiding aangebracht tussen solo en caravan en kom nu tot het volgende verbruik.
Solo 1 l. op 16.78 km en caravan is gedaald naar 1 l. op 10.96 km
Ik hoop in de warme periode op de wat langere afstanden de 1 op 20 nog te halen.
Mijn doelstelling en wat verbruik betreft worden dus volledig waargemaakt. Over het veercomfort op wegen met drempels en kuilen blijf ik nog steeds ontevreden

update

  • 30.000 km

Bij 29000 km is de auto naar de garage geweest voor een grote beurt voor € 280. Alles is volgens het boekje afgehandeld en vervangen. Het brandstofverbruik is in de winter iets opgelopen en het jaarverbruik is nu bij ruim 19.000 km solo 6.05 l/ 100 km
Met de caravan is ruim 10.000 km gereden met een verbruik van 9.08 l / 100 km.
In verband met de komst van een nieuwe caravan heb ik vandaag de motor laten behandelen bij Ziptuning. Het koppel zal hierdoor toenemen van 175 Nm naar 235 Nm.
Ik zal later over mijn ervaringen hierover rapporteren. Er is in deze periode geen enkele storing geweest alleen heeft het lang geduurd voor de stroomaansluiting voor de caravan in orde was. Het bleek namelijk niet mogelijk door de garage vanaf nieuw de permanente stroomaansluiting zo aan te sluiten dat de koelkast kon werken onder het rijden en dat bij het uitzetten van het contact de stroom afgesloten werd.
Het bochtgedrag met sturen vind ik wat minder geworden. Hij lijkt een neiging te hebben tot oversturen bij het uitkomen van de bocht. Het veerconfort op slecht wegdek en drempels blijft zeer matig. Op een mooie vlakke weg is er niets aan de hand.
De kwaliteit van de blanke lak is zeer matig: kleine krasjes ontstaan heel snel in de lak. Ook voor de voorruit ben ik al 2 keer naar Carglass geweest voor steenslag en putjes. Dit heb ik bij alle voorgaande autos (13) nooit gehad onder gelijkblijvende omstandigheden.

update 3 jr

  • 44.000 km

bij km stand 44000 een jaarlijkse kleine beurt laten uitvoeren bij de dealer. De ervaring na de aanpassing van de chip door Ziptuning vorig jaar april leert dat naast de toename van de trekkracht onderin de toeren ook het verbruik is verbetert. Bij lange ritten in Frankrijk bij 130 km/uur bleek dit toch nog beperkt tot 1 op 15.5 of nog gunstiger.
Het totale jaarverbruik is nu gedaald tot 6.03 l/ 100 km wat een hele nette waarde is. Bij het onderhoud is gebleken dat alles nog in orde was. Het was niet nodig tussentijds olie bij te vullen.
Het blijkt een degelijke betrouwbare auto met een fijne motor. Ik vind het jammer dat bij de type goedkeuring door Opel het gewicht voor de trekkracht veel te laag vastgesteld is met 1050 kg.
Zonder wijziging aan het onderstel is dit inmiddels verhoogd naar 1200 kg of 1300 kg afhankelijk van het vermogen 120 pk of 140 pk. Ik heb nu na de tuning volgens opgave 145 pk en 235 nM waarmee ik de caravan volledig beheers tot illegale snelheden. In de praktijk rijd ik 100 km op de teller met een gunstig verbruik.
Ten aanzien van het zitcomfort voorin blijft dit stevig ondanks de comfort-stoelen na 3 jaar en achterin keihard want hier zit zelden iemand.
Ook de reactie op kuilen en drempels noopt tot steeds afremmen, dat blijft jammer.

update bijna 60000

  • 59.537 km

Ook bij de grote beurt begin april waren er geen opmerkingen behalve dat het verstandig was om de uitlijning iets bij te laten stellen. Het verbruik aan olie is tot op heden nihil, maar daar zal de rijstijl en het rustig warm laten worden van de motor ook wel een aandeel in hebben. Ook het bandenprofiel is nog ruim voldoende voor de volgende 10.000 km.
Het brandstof verbruik blijft rond de 6 liter per 100 km stabiel over het gehele jaar gezien. Wel blijkt nu na een Noorse trip met de caravan dat het verbruik ook met de caravan vermindert van 1 op 9.2 km naar 1 op 9.7 km waarbij de voordelen van de chiptuning bij lagere snellheden groot zijn.
Op de autobahn even een vrachtwagen voorbij zit je zo op 110 km/uur. Mijn opmerkingen van het begin over het veercomfort blijf ik herhalen: een te stugge demping van korte hobbels dus echt langzaam rijden bij drempels.

inruil

  • 73.451 km

Afgelopen zaterdag de Opel Meriva ingeruild op een nieuwe Citroen C4 Picasso. Op 16 maart nog een jaarbeurt bij de dealer laten doen waar opnieuw geen opmerkingen kwamen.
Na 62 maanden heb ik de volgende conclusies getrokken:
Betrouwbaarheid heel goed maar dat was al bekend ook uit de Duitse TUV verslagen. Ik heb geen enkele reparatie aan de auto gehad. Olieverbruik is nihil : ik had wel 1 liter olie in de auto gehad, maar steeds na 1 jaar laten gebruiken bij de onderhoudsbeurt en verversen voor een nieuw exemplaar.
Ten aanzien van mijn eerste review sta ik nog steeds achter mijn conclusie dat de auto goed op de weg ligt zolang deze mooi vlak is maar o wee als er drempels of knikken zijn dan blijft hij hard afgeveerd. De comfortstoelen zijn goed verstelbaar maar heel stevig en niet echt comfortabel als in een Citroen.
Verder ben ik zeer tevreden over de chip modificatie die ik na 2 jaar heb laten uitvoeren door Ziptuning.
Het verbruik kwam uit op 1 op 16.58 over het gehele jaar gerekend. Aan onderhoud is in ruim 5 jaar aan beurten € 1402.17 uitgegeven dat komt uit op 5,2 ct/km.
Ik blijf het jammer vinden dat Opel deze Meriva met 145 pk / 235 Nm pas later op papier is gaan aanpassen wat betreft het toegestane trekgewicht van 1050 kg naar 1300 kg. De auto kan dit volkomen aan en er heeft sinds de aanschaf geen enkele wijziging aan het onderstel in die tussentijd plaats gevonden. Het motorvermogen ( de chip) is bepalend voor het getal op het kentekenbewijs.
Toen ik er achter kwam dat de z.g.n. opvolger de Crossland X opgezadeld werd met een toegestaan gewicht van slechts 860 kg was voor mij de keus gauw gemaakt:
een grotere C4 Picasso met meer ruimte, comfort en 1330 kg voor een prijs die in mijn geval € 4000 onder de door mij gewenste vervanger Crossland X ligt.
Ik hoop dat mijn ervaringen voor andere caravanrijders van nut zijn die voor de afweging staan wat te doen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.