Opel Meriva 1.3 CDTI ecoFLEX SS Cosmo (2011)

autoreview

Opel Meriva
Opel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaVauxhall MerivaOpel Meriva rij-impressieOpel Meriva rij-impressieOpel Meriva rij-impressieOpel Meriva rij-impressieOpel Meriva rij-impressieOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel MerivaOpel Meriva rij-impressieOpel Meriva rij-impressieOpel MerivaOpel MerivaOpel Meriva

Signalement

UitvoeringMeriva 1.3 CDTI ecoFLEX S/S Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst120.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eraring met Opel Meriva

  • 3.500 km

Het was zover dat mijn lease auto, een Citroen C4 Picasso (5-zits), plaats moest maken voor een nieuwe.
Heb iets meer dan 4 jaar en meer dan 190.000 met deze Fransoos rondgereden.
Omdat een bijtelling van 650 + wat kosten aan het bedrijf er best inhakten, was een van de voorwaarden dat het best wat goedkoper mocht.
Na een aantal proefritten ging de keus tussen de Skoda Yeti, de Golf plus en de Opel Meriva.
Voorwaarde was dat het een diesel moest zijn (door bedrijf voorgeschreven).
De keus viel uiteindelijk op de Opel Meriva (5d) 1.3cdti ecoflex business cosmo start/stop.
Op zich opmerkelijk, omdat ik Opel altijd links liet liggen vanwege slechte ervaring vroeger met de Astra's.
Het vorige model van de Meriva vond ik er trouwens belachelijk uitzien met die ronde vormen.
Samen met het Cosmo pakket en ergonimische voorstoelen en trekhaak viel deze in de maand 120 euro goedkoper uit dan de C4.
Dat komt natuurlijk ook door de 20% bijtelling, welke bij de Yeti en Golf en C4 niet beschikbaar waren.
De auto werd besteld op 10 mei en uiteindelijk mocht ik hem afhalen op 5 oktober.
De levering werd tot 2 keer toe uitgesteld met enkele weken.

Rijden met de Opel is heel anders dan met een Fransoos, de stoelen zijn harder en de vering is "directer".
Dat laatste is wel prettig, want de wegligging is beter en de auto is minder gevoelig voor zijwind, iets waar de C4 best last van had.
De bediening is even wennen, maar na een dagje rommelen is het al gewend.
Als minpunt ervaar ik toch de beenruimte waarbij het been rechts tegen de middenkolom aanzit waardoor deze meer rechtop staat dan het linkerbeen dat meer ruimte heeft.
Op deze manier zit je wat meer naar links waardoor ik nu na 3500 km nog steeds niet gewend ben (levert na lange ritten spierpijn op in de bilspier).
Het start-stop systeem (waardoor deze auto in de 20% bijtelling is gekomen), is even wennen, maar nooit hinderlijk.
Meestal zet ik de auto in de versnelling als de motor uit gaat, en bij groen even koppeling in en meteen wegrijden.
Mijn vrouw vind het niks, en gelukkig voor haar: je kan het uitzetten.
Het uitzetten moet wel gebeuren elke keer nadat de motor opnieuw gestart is, standaard staat het dus aan.

De verstelling van de stoel is op zich beter, de lendesteun is elektrisch te verstellen, maar de bediening hiervan blijft vaag.
Deze stoel heeft de mogelijkheid het zitgedeelte te verlengen, dit is wel prettig.
Ik ben 190 cm lang, de stoel staat dan ook eigenlijk altijd in de achterste stand.

De ruimte van de kofferbak is kleiner dan gewend en de 3 bakken die ik normaal voor mijn werk achterin heb staan, pasten er maar net in terwijl dit bij de C4 nooit een probleem was.

Dit model is voorzien van een Navteq navigatie.
Het invoeren van een adres kan alleen bij een stilstaande auto.
Verder worden files aangegeven op de gekozen route of kunnen uitgelezen worden als een tekst bestand op je scherm.
Wat wel erg hinderlijk is, is dat men bij Opel niet even de moeite genomen heeft de gegevens even bij te werken.
De wegenkaart die er in zit is jaren oud.
Wegen waarvan ik weet dat ze er al 3 jaar liggen, worden niet altijd herkend, en ook rotondes van 2 jaar oud, worden nog gezien als kruispunt.
Erg irritant, er zit wel een kaart bij waarop men updates kan aanvragen, moet ik nog doen, (zal wel geld kosten vrees ik).

Het vermogen van 95pk is 10pk minder dan de C4, maar het gewicht van de Opel is 200kg minder.
Ik reken mijzelf tot de "stevige rijders" iets wat inhoud dat ik 140 rijd waar het kan.
Dit gaat moeiteloos waarbij er geen hinderlijke motor geluiden naar binnen dringen.
Het verbruik was de eerste 1000 km (inrijden) een heel nette 1 liter per 21 km.
Nu is het wat meer (mede door de rijstijl), maar nooit meer dan 1 liter op 18,5 km.
Met een tank kom ik zo aan de 850 km, waarbij de boordcomputer met nog 120 km te gaan gaat piepen en mij verwijst naar de dichtst bijzijnde pomp.
De navigatie is daarbij (al stond hij uit), mij piekfijn te laten zien welk merk pomp waar te vinden is.


Wat ik nog moet meemaken is dat de auto aangeeft dat het roetfilter gereinigd wordt.
Volgens de handleiding gaat er een lampje branden op het display wat aangeeft dat dit gebeurt.
Dit duurt zo'n 5 tot 10 minuten en mag niet onderbroken worden.
Dit laatste is toch vervelend als je net voor je deur thuis staat of toch al te laat bent voor een afspraak.
Wordt dit toch onderbroken, dan gaat de zaak in storing en moet de Opel dealer dit resetten.

De auto is gekocht voor de ping-ping en niet voor "het bolletje", opmerkelijk is dat na 3500 km de uitlaat er uitziet als of deze zo uit de verpakking komt, brandschoon dus.
En dat voor een diesel....

Update

  • 12.000 km

De teller staat inmiddels op 12.000 kilometer, tijd voor een kleine update.
Zoals ik ergens bovenaan meldde was het wel even wennen om van de soepel geveerde C4 naar de relatief stugge Meriva over te stappen.
Maar ben helemaal gewend, heb de juiste instellingen van de stoel kunnen vinden.

Positieve aan de 95 PK kleine diesel is dat deze gaat “als de brandweer” over de prestaties geen enkele wanklank.
Grappig is dat bij het starten de sleutel niet in de startstand hoeft te worden gehouden tot dat de motor aanslaat, maar alleen even de startstand aantippen en hij start verder vanzelf.
Prettig is ook de automatische ruitenwisser, ik hoef er eigenlijk nooit aan te zitten, gaat het druppelen? De wisser regelt regelt zelf of en hoe snel er gewist moet worden.
Het start-stop systeem is, eenmaal een beetje aan gewend, geen enkel storend effect.
Slaat hij af bij een stoplicht, dan zet ik hem zonder te ontkoppelen in zijn 1, bij groen koppeling in, gas en gaan.
Staat hij langer dan een minuut of 4-5 uit, dan start hij om de boel weer op temperatuur te krijgen.

Ook zijn er minder prettige puntjes.
Zo vind ik dat er van de achterkant best wel geluid afkomstig is, van banden of lucht geruis is me niet helemaal duidelijk.
Vreemd is ook dat het geluid van een MP3 CD of USB stick opvallend zachter is dan de radio.
Het blijft schrikken als het volume ineens harder wordt bij terug schakelen naar de radio.
Verder moet ik mensen die overwegen de navigatie van Navteq in de auto te laten installeren waarschuwen.
Achteraf gezien is het een grote miskoop gebleken.
De kaarten zijn zo veroudert (ondanks de aanduiding dat ik de versie 2011-2012 heb), dat ik tussen Amsterdam en Utrecht volgens de navigatie door het weiland rijdt omdat de weg nog niet bestaat (???)
Ook wegen waar de strepen al van af gesleten zijn, zijn volgens Navteq onbekend.
Ik houd dan ook altijd de tomtom bij de hand.

Ik heb uit andere fora begrepen dat het probleem eerder bij Opel dan bij Navteq zou liggen: Opel koopt gewoon oude kaarten en geeft niet thuis als er over geklaagd wordt.

Het gebruik is verder bij echt pittige rijstijl een nette 1 op 18,5.

Eerste onderhoudsbeurt: geen bijzonderheden

  • 31.000 km

Onlangs de eerste 30.000 km beurt gehad, en ik moet zeggen dat het me enorm is meegevallen tot nu toe.
Geen lampje stuk, geen vreemde storingen, niets.
Alhoewel, er zit een nieuwe vooruit in omdat er barst inkwam na steenslag op de snelweg.
Maar dat kan altijd gebeuren.

Ik rijdt zo ongeveer om de 3 jaar een nieuwe lease auto, en deze is met voorsprong de zuinigste tot nu toe.
In volgorde:
Peugeot 206 1.4 diesel, verbruik 1:14 km/l
Volkwagen Touran 1.9 diesel, verbruik 1:18 km/l
Maar nu: de Opel Meriva 1.3 met een verbruik van 1:20 km/l !
Ik heb 1 keer olie bijgevuld, 0,75l.
De gemiddelde snelheid op een tank is 85 km/h en ik rijdt doorgaans toch wat harder dan ze in Leeuwarden goed vinden.
Met een tank kom ik 1000 km ver.
Van de winter naar Oostenrijk gereden, ik kwam tot in Serfaus met 1 tank brandstof.

In de periode tot nu toe heb ik nog niet 1 keer het lampje "roetfilter reiniging" zien branden, mogelijk komt dat door de vele snelweg kilometers.

De auto is voor zien van navigatie, een groot scherm dus.
Nadeel vind ik wel dat het scherm in het donker niet genoeg te dimmen is, het verlicht de hele auto.
Ik heb het maar opgelost door een donkere foto als achtergrond in te stellen.

Tussenstand 120.000 km

  • 120.000 km

Nu ik 120.000 km met deze auto heb gereden kan ik wel zeggen dat ik ruime ervaring mee heb opgedaan.
Er is eigenlijk niet zo heel veel schokkends te melden.
Bij 105.000 ging voor de aller eerste keer een lampje stuk, de koplamp.
Bij vorige modellen gingen koplampjes rond de 15.000 stuk (Citroen 4 Picasso) of 30.000-40.000 bij andere modellen.
Ik heb toen meteen beide lampjes laten vervangen.
Later werd aangegeven dat een kentekenplaat verlichting lampje stuk was, maar dit bleek een slecht contact.
Verder Hoeft er tussen de beurten van 30.000 geen olie te worden bijgevuld (het peil staat na 30.000 wel tegen min. stand aan).

Wat wel een ergernis puntje is, is dat het start-stop systeem kuren vertoont.
De auto gaat uit bij het stoplicht maar gaat DIRECT weer aan.
Ook ventilatie/airco/verwarming uit, heeft geen resultaat.
De accu is al een gecontroleerd en OK bevonden.
Hopelijk wordt dit binnenkort opgelost.
Het verbruik ligt rond de 1:18,5 of 5,5 liter/100 km.
Mijn rijstijl is wel als "stevig" te omschrijven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.