Opel Kadett 1.2 N (1979)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Kadett 1.2 N |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1979 |
Jaar van aanschaf | 1987 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Mijn 2e Kadettilac D een 1.2N Hatchback
- 90.000 km
Mijn vader was een garage houder, dus als ik thuis kwam en een paar dagen vrij had van mijn militaire dienstplicht, dan dook ik de showroom in en zag het een en ander aan leuk speelgoed staan, echter deze kadett stond niet binnen, daar reed de vrouw in van mijn vaders compagnon, en ze wilde er vanaf, het was zo'n burger auto, waar dat op sloeg weet ik niet, maar goed.
Ik reed een rondje in dit monster en goh, meer koppel dan mijn 12S, meer auto ook, en dan die weg ligging!!! WOW!
Die moest ik hebben
De auto koste mij maar liefs fl3750,- en dat was voor mij een fortuin, mijn vader had er geld bijgelegd en vroeg of ik wel goed bij mijn hoofd was om een auto te kopen die boven mijn budget lag, maar de auto stond al op mijn naam dus... hoe heet dat ook alweer? verliefd? stom?
De auto had 1 mankement, bij het achteruit rijden ratelde er iets en dat klonk niet fijn, echt iedereen stond te kijken
Blijk een afgebroken rubber van de versnellingsbak te zijn, ach, een aangepast uitlaatrubber ertussen en ik heb het nooit meer gehoord (na heel lang zoeken)
Er zat geen radio in, dus die MOEST erin natuurlijk, 2 gaten in de deuren gemaakt en 2 hele dikke 20 watt speakers erin in combinatie met een Philips radio, mooi ik was er klaar voor
De auto deed waar het goed in was namelijk rijden, ik was koning te rijk, de wegligging was vergeleken met de vorige Kadett %100 beter, ik was sneller met optrekken, ik had een handrem die werkte en een enorme binnen ruimte gekregen en hele fijne stoffen stoelen, ipv die zweet sky kippenleren stoelen in de "ouwe" Kadett, en er zaten H4 lampen in en een mistlamp achter.
Het verbruik was nou niet echt om over naar huis te schrijven, ik dacht zo rond de 1 op 12 a 13 op de snelweg naar Seedorf, in de stad tja 1 op plons.
Een keer een geweldige topsnelheid gehad op de teller, echt ongelofelijk, ik reed van Hamburg naar Osnabrück en ik dacht: "wat is de motor stil?" normaal klonk de motor alsof ik 300km/h reed, maar de werkelijkheid was 100km/h
op de teller stond 180km/h !!! ik schrok eraf en liet het gas los, hierna is heeft de motor het nooit meer verder gered dan 140km/h met pijn en moeite
Na militaire dienst heb ik nog een hele tijd met dit monster rond gereden en ging werken bij een auto sloperij, toen kwam de pimp periode.
Op de sloop stonden regelmatig D kadettjes zo ook uit Duitsland en België, die waren iets dikker aangekleed, het liefste kocht ik een 1.3 S SR met 5 bak maar die waren ook tweedehands vrij prijzig.
Er kwamen jawel 14 inch BMW 3 serie velgen onder en een sportieve striping met Kadett erin a fl300,- en kofferbak verlichting, motorkap verlichting (eronder dan hé) de kofferbak werd bekleed met de originele uit Duitsland afkomstige donor auto, en de lege vakjes die het dashboard rijk was, die werd gevuld met schakelaars die nergens toe deden.
Na mate de jaren sleten, begon ik mij te ergeren aan mijn Kadett, de brommers die in de stad reden waren sneller, en dan met name de Kreidlers, dus ik moest er van af, ik wilde sneller, nou dat heb ik geweten, had ik het maar nooit gedaan, ik ruilde mijn ouwe trouwe Kadettilac in voor een Opel Corsa TR 1.3 S met 5 bak, jaja van 50 pk naar 75pk.
Maar dat is een ander verhaal,
De nieuwe eigenaar van mijn gele Kadett heeft nog 10 jaar rondgereden, dat weet ik omdat hij het onderhoud bij mijn vader deed.
Moraal van dit verhaal, vernieuwing is niet altijd een verbetering...
Note: Auto op de foto is niet mijn auto geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.