Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 250pk 4x4 Cosmo (2012)

autoreview

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 250pk 4x4 Cosmo (2012)

Signalement

UitvoeringInsignia Sports Tourer 2.0 Turbo 250pk 4x4 Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf38.000 km
KM-stand laatst51.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze eerste Opel

  • 38.000 km

Nou, het is zo ver, onze eerste Opel.
Mijn zoektocht naar de vervanger van de beste en snelste auto die we ooit gehad hebben is te lezen in mijn andere review(s).Eigenlijk had ik niets met Opel, maar gisteren kon ik er toch eentje ophalen.
Wat valt als eerste op? Natuurlijk mis ik gelijk het gebrom en gejank van de 5 pitter,maar niet zeuren. De turbo valt me het meest op. Kenners zullen mij dit zeker uit kunnen leggen, maar ik heb het gevoel dat de S-max constant over de turbo beschikte en de Opel op toeren. Maar je krijgt dan ook wel een lekkere stoot in de rug. Ik hoor hem in ieder geval fluiten en dat is mooi! De 4x4 is mooi, gelijk uit moeten proberen toen 2 vrachtwagens elkaar klem reden en ik achteruit een hoog erf op moest. Indeling is mooi, stoelen heerlijk. Vooral de uitschuifbare steun onder de knie.
De lampen zijn echt gaaf, niet alleen de leds, maar ook de zelfdenkende "gewone "lampen. Er zijn wel heel veel knoppen en opties, die ik natuurlijk gelijk allemaal verklooit heb.
Maar met hulp van de kids, is alles weer goed gekomen. Wel even uitkijken langs de stoepen met de 20" velgen. Genoeg opberg ruimte en vakjes. Wel even moeten zoeken naar de USB, maar toch gevonden. De bediening van media systeem met de knop naast de bestuurder is heel makkelijk.
Even moeite gehad mijn Samsung te verbinden met systeem, maar dat lag niet aan de Opel. De eerste kar heeft er al achter gehangen, geen probleem. De ingebouwde en wegklapbare trekhaak is helemaal top! Veel opbergruimte achterin in diverse lagen. Ik moet de eerste keer nog tanken, dus daar kom ik nog op terug.
Tot nu toe, positief allemaal, maar tja Opeltje.. je moet jezelf nog maar even bewijzen ten opzichte van je perfecte voorganger!

2 weken een Opel

  • 100 km

Ik kan niet zeggen dat de auto slecht bevalt. De stoelen zitten prima, helemaal top eigenlijk. Vooral de elektrisch verstelbare steun in de rug. Eindelijk de navigatie aan kunnen passen, ik had ook gelijk het boekje kunnen lezen.
Navigatie is sneller dan in de S-max, waarschijnlijk omdat dit een SD is en in de Ford een DVD. We moeten wel wennen aan de zware koppeling, ook mijn vaste monteur die de auto helemaal bekeken en getest heeft viel dit op. Waarschijnlijk voor het vermogen?. Auto zit nog in de fabrieksgarantie en ben even naar de Opel dealer hier in de buurt geweest voor de rode led verlichting in de linker deur, was gelukkig niets. Maar de dealer gaf wel aan regelmatig een Insignia te zien maar niet deze combinatie met 250 PK en 4x4.
Verbruik weet ik nog niet, ik zal binnenkort even tanken en het verbruik berekenen. De auto is stil, ik heb nog steeds niet de knop sport en tour gebruikt.
Gaat al best zat zo..
We hebben een boel bekijks de Opel en ik, mooie bak..2 Petrol heads op de zaak hebben ook een proefrit gemaakt. Hebben eigenlijk net als ik toch een vooroordeel over Opel.
Maar stapten toch met een "smile" uit.
Wellicht is het nu wel de beste tijd om eens rond te kijken voor winterbanden. 20" lijkt me dan wel wat overdreven, maar toch minimaal 18 denk ik. Voor de S-max was ik ook een klein vermogen kwijt, ik denk dat ik al kan gaan sparen..
Samenvattend na de eerste 2 weken: Mooie auto, rijdt goed, koppeling even wennen, turbo even wennen, interieur prachtig en compleet, Xenon en Led verlichting helemaal top. Trekhaak super makkelijk, auto is stil, zeer comfortabel. Niet eenvoudig met alle gadgets.

Het verbruik

  • 39.000 km

Zoals al in het commentaar beschreven, zal het verbruik in combinatie met de 4x4 niet in mijn voordeel ten opzichte van de S-max uitkomen, ondanks dat ik nu 1 cilinder minder heb.
Ik heb nu de tank vrijwel leeg gereden en de langste stukken zijn misschien 25 kilometer geweest. Netjes de kilometers bijgehouden en ik kom uit op 1 op 7.5.
Dat is geen mooi getal, zelfs iets slechter dan de 5 cilinder S-max turbo vermoed ik. Zal er om hangen. De inhoud van de tank van de Opel is ook kleiner zodat de actieradius ook kleiner zal zijn.
Grote stukken zitten er voorlopig nog niet in en ik denk dat ik dan ook maar niet meer ga meten.

Born to be -- highway

  • 40.529 km

Eindelijk, grotere stukken snelweg!
1x naar Walibi op en neer en naar een cursus in Arnhem. Helaas bij de keer naar Walibi 4 ongelukken rond Utrecht, dus dat was ruim een uur file rijden.
Maar het gemiddelde verbruik ligt nu op 1 op 10! Kijk daar heb ik meer aan.
Ik vermoed dat ik de fabrieksopgave van 1 op 11 wel ga halen, maar dan moeten er wel veel lange stukken tussen zitten.
Verder kreeg ik echt last van mijn rug na een paar uur, dat bleek te liggen aan een verkeerde instelling van de elektrische lendensteun. Die bleek me in eerste instantie veel steun te geven, maar ik vermoed te veel steun.
Maar zoals de titel al aangeeft, is deze auto gemaakt voor de snelweg! Wat een heerlijke auto voor de lange stukken. Ik heb wel wat last om de auto op de 100/120 te houden en voor de cruisecontrole vind ik het Nederlands verkeer te zenuwachtig.
Ik heb nog steeds de sport en tour stand niet gebruikt. Verder ben ik super tevreden over het audio/nav etc systeem. USB stick erin en ik ben eindelijk verlost van al dat gel.l tussen de nummers door. Geen kids in de auto.. USB aan..!
De telefoon werkt perfect, nummers zoeken in telefoonboek supersnel.
Navigatie is duidelijk en je kunt met alle signalen die je krijgt onmogelijk verkeerd rijden. 1 Minpuntje ten opzichte van zijn voorganger, de S-Max Turbo. Deze heeft meer PK, 250 ten opzichte van 220 van de Ford, maar met even snel inhalen/passeren op de snelweg was de Ford sneller. Maar dat zal wel zoals ik in het begin beschreven heb liggen aan een andere vorm van Turbo.
Temperatuurregeling is wel even uitzoeken.
Tot nu toe... nog geen spijt van Opel.

SCHIJNWERPER?

  • 41.000 km

Alles nog goed tussen de Opel en mij, maar we hebben een compleet verlicht interieur 's avonds van de navigatie.
Zelfs op nachtstand geeft dat scherm een partij licht, dat de auto's achter ons wellicht mee kunnen kijken.
Heeft iemand ervaringen met de aanpassing daarvan?
900 systeem.

Bandjes

  • 42.500 km

Ik word regelmatig even in de maling genomen met "he je hebt platte banden ! " de eerste keer schrok ik nog, maar tja er blijft ook weinig band over bij 20" velgen.
Maar toen ik vorige week toch wat meer bonken voelde heb ik toch maar even gemeten.. 1.6 oef. Ik heb de banden gelijk laten vullen met stikstof. Ik had daar ook goede ervaringen mee bij de S-max. Nu na 3 dagen blijft de druk constant. Prijs opgevraagd voor winterbanden inclusief velgen.
Auto presteert nog prima. Na 2 weken sturen in de vakantieauto in Portugal, was het heerlijk om weer in de sportstoelen te zakken.

Bandjes en het vervolg..

  • 44.500 km

De banden specialist gaf aan nadat hij de banden gevuld had met stikstof, deze toch regelmatig te controleren. Deze week toch maar weer eens terug gegaan en rechtsvoor stond weer op 1.6, linksvoor ook op minder.
Dus die rechter er van af, ook van de velg.
ABA in Stolwijk had de oorzaak snel gevonden en de band lekte langs de binnenkant aansluiting op de velg, geen gat dus.
En dan tja? Banden ingesmeerd met een speciaal goedje en na montage wel iets minder maar niet weg.
Iemand anders gaf aan dat dit vaker voorkomt bij grote velgen en dus weinig band over boven de velg. Hij moest regelmatig de banden bijvullen. Op verzoek van de banden firma de dealer, Broekhuis maar eens gebeld om advies. Daar kreeg ik aftersales. Tja banden vallen niet onder garantie, eigenlijk snap ik dat technisch wel, maar ik zit er nu mooi mee?
Aftersales van Broekhuis gaat nu eens praten met sales van Broekhuis.. Afwachten en blijven pompen maar vrees ik. Er zitten nu niet echt de goedkoopste bandjes onder.
Verder wel een leuk setje winterbanden kunnen scoren van iemand die zijn 4x4 Insignia al kwijt was, maar zijn winterbanden niet. Wel 18" niet mooi, maar volgens kenners wel beter in de winter.(Mochten we die ooit nog krijgen).
Ook de sportstand eens uitgeprobeerd. Mooi hoor! Je hoort een klein brommetje uit de motor en het dashboard wordt rood!
Ik dacht, dan wordt het zeker groen bij de tourstand, maar helaas..weer gewoon.

Bandjes ... het einde?

  • 44.500 km

Gisteren een hele lange tijd bij de dealer gezeten. De dealer wilde toch zelf ook vast kunnen stellen wat de oorzaak zou kunnen zijn dat de rechter voorband snel en de linker langzamer leeg liep. Dus dezelfde test gedaan als eigen banden leverancier en zelfde resultaat. Broekhuis heeft de velgen schoongemaakt, en opgeschuurd. Geen resultaat. Toen de band gedraaid op de velg gemonteerd, en de band...die bleef lekken.
Volgens de monteur 1 grote (rechts) en een kleine (links) haarscheur. Conclusie.. het zit/zat in de banden. Zoals ik al schreef snap ik dat een dealer een beetje moeilijk doet over garantie m.b.t. banden. Voor het zelfde geld cross ik elke dag over een lading stenen? Nu blijkt wel weer waarom ik ook het advies kreeg om vooral geen grote winterbanden te nemen, 20" is vrijwel niet op voorraad.. Switch moeten maken van de Goodyear banden naar de Sportgrip van Continental.( Volgens ook eigen dealer een stap voorwaarts)Maar daar moesten we wel weer 2 uur op wachten, halen en brengen etc.
Ik ben nog nooit zo lang bij een dealer te gast geweest, maar iedereen bleef hoffelijk en bood drinken en zelfs een andere auto aan om even naar de stad te gaan. Ook de uiteindelijke financiële afronding is heel netjes. Ik ben natuurlijk bijna een dag kwijt en kost het me altijd geld uiteindelijk( eigen banden leverancier is goedkoper) Maar Broekhuis in Ede heeft dit heel netjes afgerond. Nu afwachten, nee hopen maar, dat de bandjes netjes op spanning blijven. anders ontplof ik en niet de banden.

Speelgoed

  • 46.000 km

Zover ik het nu bekijk is met het vervangen van de banden het probleem opgelost.
Ik twijfel nog of ik de lucht laat vervangen door stikstof, maar wellicht begint dan alles weer opnieuw?
Verder krijg ik nog wel een signaaltje 's avonds van een tegenligger. Kan dat komen van die Xenon en led verlichting, ik weet het niet. Wellicht heb ik wat traag denkende lampen en passen ze zich te laat aan aan de omgeving. Het blijft bij een enkeling, maar het is ook wel een hele bak licht aan de voorkant! Gisteren zag ik ook voor het eerste de koplampsproeiers werken. Schijnt een verplichting te zijn bij Xenon lampen is mij verteld.
Al met al zijn Opel en ik nog steeds dikke vrienden. En vooral de 4X4 is helemaal heerlijk. Wat een grip!
Helaas kan ik steeds, vooral 's avonds, de sportstand vinden. Wat een leuk stukje ingebouwd speelgoed is dat..

Duurzaamheids testjes

  • 47.500 km

Ik heb een foto toegevoegd van de winterbanden. Wel minder mooi, wel veiliger met slecht weer. Deze week 3 dagen Parijs dus onze eerste grote afstand met de Opel.
Ik heb me, nadat ik geflitst ben bij Lille, keurig op de cruise controle ingestelde +5 kilometer maximale snelheid gehouden. Het verbruik is nu ineens top en kan ik meer dan 600 km op een tank rijden! Het weer terug uit Frankrijk was bar slecht en dan is die 4X4 toch wel een veilig gevoel, waarbij de winterbanden zeker aan bijgedragen hebben. Maar toen we de vanwege kerstavond totaal lege snelwegen van België in reden, was het moeilijk de snelheid laag te houden. Dus verbruik, veiligheid en comfort.. Opeltje je bent geslaagd.
De andere test was een hele steile afrit bij iemand vanaf de dijk naar de tuin, waar een hovenier al een paar dagen aan het kappen was. De afrit was glad en vies van de modder. Achteruit naar beneneden met de kar, hout er op en snel weer naar boven. Dat was althans de theorie. Toen de kar vol geladen met bomen lag en ik de auto startte, stonden de hoveniers te kijken..
"Dat gaat nooit man met zo'n Opeltje!"kreeg ik als steun toegewenst. Nou dat gaf me geen zekerheid..Starten, elektronische handrem ( auto blijft even staan) en optrekken. Geen enkel slippend bandje, appeltje-eitje..Dit was echt boven verwachting..!De combinatie van even blijven staan, de PK's en de 4x4 zijn top.
Het probleem zoals in het vorige stuk beschreven met de banden was voorbij.

Testje -2

  • 47.500 km

Net als in heel Nederland een heel pak sneeuw vanmorgen! Een 1 van de kids moest toch werken. Nog geen schuiver of strooier gezien, we wonen in een buiten gebied.
Tja en daar ga je dan..rustig aan.
Mijn vrouw zegt af en toe wel eens "was dat nou wel nodig die 4x4 van jou?!" nou vanmorgen vroeg gaf het ons een heel veilig gevoel. Hij mag dan zwaar zijn, volgens anderen niet snel genoeg en dan ook nog een Opeltje blijkt te zijn..
Nou..dochter is veilig op het werk, de eerste schuivers komen nu voorbij.. en ik zit al weer aan de koffie.

Afscheid?

  • 50.600 km

Vorige week gaf mijn vrouw aan toch een beetje spijt te hebben van de auto.Waarom ..?? vroeg ik..250 pk, 4x4 een hoop koppel en luxe..precies gaf ze aan.
Ze vindt de auto te snel, te sterk. Natuurlijk reageert deze auto gelijk op het gaspedaal en spinnende banden heb je niet met 4x4. Laat staan dat ze ooit de sportstand heeft aangezet. Doe maar iets, met een tandje minder..Aangezien ze toch vanwege de kids ook gebruik moet maken van de grotere auto die we hebben, naast haar eigen auto vrees ik dat het niet meer goed komt tussen die 2. Het blijft een top auto, altijd veel kracht, superveilig met de 4X4, zie stukje over de sneeuw. Het zal nu heel moeilijk gaan worden iets anders te vinden wat voldoet aan ons beider wensen.
Vooral de kinderen hebben goede ideeën. Pap een RS6 of en RS4! Ze hebben blijkbaar de passie van hun vader, maar hebben geen idee wat alles kost. Maar houden heeft geen zin, want als er met tegenzin in gereden wordt om welke reden dan ook gaat het altijd in ons nadeel werken. De zoektocht begint weer.

Ingeruild

  • 51.000 km

Het is toch zover gekomen. Donderdag as is de Opel niet meer van ons, maar staat hij bij BMW Dijker in Nieuwe Pekela.
Zoals al te lezen was, werden de positieve gevoelens over deze auto niet (meer) gedeeld. Nog geen jaar mee gereden, maar wat was dat een leuk "jaartje" , maar ook een veilig jaartje met zijn 4x4. Resume:

Hele mooie auto, met veel bekijks. Niets aan kapot gegaan, nog geen rammeltje te horen. De kracht is heerlijk, de 4x4 een genot. Veel luxe, de sportstoelen zijn formidabel. Verbruik, tja dat is minder mooi. Op lange stukken haal je de fabrieksopgave van 1/11 , maar op kleine stukken iets minder. Maar dan moet je ook niet zo'n auto willen. De verlichting is super, wat een bak licht welke zich continue aanpast aan de situatie om je heen. Navigatie en overige elektronica zijn prima te gebruiken. Snel en foutloos door het jaar heen. Wegklapbare trekhaak is super. Over de sportstand heb ik al genoeg geschreven, op de 2.5 uur durende terugweg van Dijker de tourstand maar eens gebruikt. En dat merk je echt, je zweeft meer over de weg.
Banden ( deze zijn net vervangen) zijn prijzig maar geven een magneet gevoel. Als een blok op de weg.
Al met al een heerlijke, veilige, zeer sportieve wagen met veel bekijks.
Op zoek..? ga maar eens proefrijden bij Dijker in Nieuwe Pekela.En voorzichtig met de sportstand, dat is heel verslavend.....

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.