Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Opel
  • Insignia Sports Tourer

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)

autoreview

3
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)
EVV
  • EVV3
  • Gebruikersreview
13 september 2020 om 13:54
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringInsignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf185.000 km
KM-stand laatst359.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terugblik op 4 jaar Insignia

  • 359.000 km
  • 13 september 2020

Binnenkort ga ik afscheid nemen van mijn Insignia sportwagen. Bijna 4 jaar geleden gekocht als vervanger voor een Astra H. Kilometerstand bij aanschaf was ongeveer 190.000 km. Nu, bijna 170.000 km verder is het tijd voor een opvolger, en voor een review.

Het signalement:
Het is een Insignia uit 2009, voorzien van de 2 liter diesel met 160 pk en auto. De uitvoering is een Sport edition. Dit betekend een AGR sport stoel voor bestuurder, waarbij als extra optie ook gekozen is om de passagier ook dezelfde stoel te geven. Prima stoelen, doen niet onder voor stoelen van een Volvo S60. Verder getint glas achter, prettig met kinderen.
Verder onderdeel van de Sport editing zijn instelbare, elektronisch gestuurde schokdempers, het FlexRide systeem.

Als extra optie heeft de auto een panorama glazen dak, dat maakt het interieur mooi licht.
Dagelijks leven

De auto is voornamelijk gebruikt voor woon-werk verkeer en heeft voornamelijk snelweg gezien, mijn gemiddelde snelheid is 93 km/u. Het verbruik daarbij zat meestal rond de 1:15,5. Voor zo’n zware auto met automaat niet verkeerd. Dankzij de 160 pk kan die prima meekomen op de Duitse Autobahn, de meeste spaardiesels rijdt je er wel mee uit. Stoplichtsprintjes is een ander verhaal, daar is het gewicht een groot nadeel.
De motor verbruikt nog steeds amper olie, ik kan nog steeds van beurt tot beurt rijden (30.000 km) zonder bij te vullen.

De automaat schakelt nu nog steeds prima. Het is een Asian Warner 6 traps automaat. De voorganger met 5 versnellingen heb ik gehad in een S60. Waar in de S60 met minder kilometers de automaat nog wel eens de mist in ging, heb ik de automaat in de Insignia nooit de fout in zien gaan. Ook bij deze kilometerstand schakelt de automaat nog prima. Olie heb ik nooit vervangen ondanks dat sommige het aanraden.

Het FlexRide systeem werkt erg prettig. Je hebt de keuze uit automatisch, tour en sport. In tour is de auto redelijk zacht geveerd, in sport best hard. In automatisch kiest de auto zelf hoe hard de dempers moeten zijn. De maakt dat de auto behoorlijk hard over een slechte weg kan zonder alle kanten op te stuiteren, maar toch ook niet vies is van een bocht.

Het interieur is van prima kwaliteit, om eerlijk te zijn ziet het er bijna nog als nieuw uit, er is aan weinig te zien dat de auto deze kilometerstand heeft. De buitenkant heeft het wat zwaarder, er zijn toch wel wat roestplekjes aan het ontstaan.

Problemen
Helaas is de auto niet geheel zonder problemen geweest, maar gezien de kilometers vind ik het mee vallen.
In het begin heb ik de EGR koelerbehuizing vervangen. Het komt regelmatig voor dat deze lek raakt waardoor de auto koelwater verliest, bij mij dus ook het geval. Een vervangend onderdeel is gewoon via internet te bestellen. Helaas heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk lang doorgereden met een lekkage met als gevolg verroeste schroeven waardoor die niet simpel los kwamen. Uitboren was de enige optie, daarna was het vervangen zo gedaan.

Vorig jaar kreeg ik de melden dat de motor service nodig had. Na wat uitzoekwerk van de dealer bleek dit veroorzaakt te worden door een gloeiplug die niet meer communiceerde. Er zitten gloeipluggen in die niet alleen gloeien maar ook de cilinderdruk meten en dit aan de computer doorgeven. Er was er eentje die dat niet meer deed wat een foutmelding tot gevolg gaf.

Afgelopen zomer begon de auto automaatolie te lekken. Waarschijnlijk een gevolg van de eerdere waterlekkage waren de olieleidingen die er recht onder zaten doorgeroest en gingen ze olie lekken. Deze heb ik laten vervangen omdat ik niet van lekkages houd. Maar wel het besluit genomen rustig op zoek te gaan naar een opvolger.

Verder heb ik twee keer een afgelopen multiriem gehad. De eerste keer op de Autobahn waarna ik nog wel door kon rijden naar een parkeerplaats, de tweede keer voor de deur thuis. Waarschijnlijk zit in die hoek iets niet lekker, bij de laatste beurt is de riem weer vervangen inclusief spanrol, maar de riem ziet er nu al weer uit alsof die duizenden kilometers erop zit.

Afgezet tegen de overige kosten over de afgelopen 4 jaar, is onderhoud/reparaties nog steeds een kleine post geweest. Minder dan de afschrijving of verzekering, dus vind ik dat niet verkeerd.
Ook nooit problemen gehad met waar sommige bang voor zijn bij moderne diesels, nooit problemen met het roetfilter of EGR gehad. Maar ik rijd dan ook een diesel zoals zou moeten, veel lange afstanden.

Waarom dan toch inruilen?

In November loopt de TuV keuring af, waarvan ik weet dat die in ieder geval op 3 punten afgekeurd zou moeten worden. Het stuur staat niet helemaal recht, 1 koplamp is dof geworden en de auto geeft regelmatig een foutmelding in het FlexRide systeem, de foutmelding lijkt te wijzen op een sensorprobleem.

Verder zijn schokdempers nooit vervangen en zijn mijn achterremschijven nog nooit door mij vervangen. De airco is er ook mee opgehouden. Vorig jaar is er nieuw gas in gegaan, mocht dat nu op zijn is het systeem lek. Al met al verwacht ik een aantal dure reparaties die ik de auto niet meer waard vind.

De opvolger kan in dinsdag ophalen. En letterlijk de opvolger, een 2017 Insignia B. Ook weer voorzien van 2 liter diesel, 170 pk. En een heleboel snufjes die de Insignia B toch een stuk moderner maken dan deze Insignia, zoals active cruise control, lane departure system, LED verlichting.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Opel Insignia? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Opel Insignia
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 T Cosmo - Autom. - Navi / Clima / Stoelverw. / Cruise

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 T Cosmo - Autom. - Navi / Clima / Stoelverw. / Cruise

    • 2012
    • 139.172 km

    € 12.945

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T Business

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T Business

    • 2009
    • 162.264 km

    € 6.750

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T Edition - Navigatie

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T Edition - Navigatie

    • 2009
    • 269.238 km

    € 4.450

Meer Opel Insignia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Opel Insignia | p.o.a.

    252
    • 17 juni 2022

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Insignia specificaties
  • Opel Insignia occasions
  • Opel Insignia video's
Advies en informatie
  • Opel Insignia tests
  • Opel Insignia gebruikersreviews
  • Opel Insignia index
PREMIUM
Opel Insignia Sports Tourer - Saab 9-5 Sport Sedan

Opel Insignia Sports Tourer - Saab 9-5 Sport Sedan

De Opels Insignia staan in slagorde opgesteld bij Leaseplan Occasions. Maar wat ontwaren we...

Lees meer
 

Opel Insignia reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk...

    3
    • 13 september 2020
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk EF S/S Design Ed. (2013)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk...

    2
    • 21 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Sport (2011)

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Sport...

    9
    • 24 december 2019
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Sport (2009)

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Sport...

    1
    • 8 februari 2017
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 4x4 Cosmo (2011)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 4x4...

    3
    • 10 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 130pk Sport (2009)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 130pk...

    2
    • 13 april 2016
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Edition (2010)

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Edition...

    6
    • 26 november 2014
meer reviews
Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

33

Roy Ipenburg is een slimme gast. In de week voor de rollenbankmeting heeft hij een afspraak...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    33
    • 12 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60...

    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Begin van het eind: Opel Insignia alleen nog met dieselmotoren

    Begin van het eind: Opel Insignia alleen...

    71
    • 11 maart 2022
  • Nieuws
    Opel: 'Opvolger Insignia wordt EV'

    Opel: 'Opvolger Insignia wordt EV'

    48
    • 3 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk Innovation (2017)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk...

    6
    • 2 januari 2022
  • Nieuws
    Irmscher pompt Opel Insignia op tot 300 pk

    Irmscher pompt Opel Insignia op tot 300...

    22
    • 2 december 2021
  • Autotest
    Test: Opel Insignia GSi

    Test: Opel Insignia GSi

    23
    • 1 december 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Opel Calibra (1991) - Liefhebber gezocht

    Opel Calibra (1991) - Liefhebber gezocht

    21
    • 13 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Innovation (2020)

    Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Innovation...

    3
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Vivaro L2H1 2.0 Diesel 145pk Innovation (2022)

    Opel Vivaro L2H1 2.0 Diesel 145pk Innovation...

    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van Calibra Turbo

    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van...

    30
    • 5 juni 2022
  • Achtergrond
    De Opel Junior uit 1983 was een slimme stadsauto

    De Opel Junior uit 1983 was een slimme...

    23
    • 4 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Manta (1975)

    Opel Manta (1975)

    5
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden