Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk EF SS Cosmo (2012)

autoreview

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk EF S/S Cosmo (2012)

Signalement

UitvoeringInsignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk EF S/S Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst196.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze moment

Na 3 jaar in een Ford Mondeo Wagon met 2 ton op de teller gereden te hebben werd het tijd voor een nieuwe lease auto. Mijn keuze ging uit naar de Volkswagen Passat Variant of de Opel Insignia Sports Tourer. Het moest in ieder geval een diesel worden met voldoende vermogen dus de 20% bijteller van Volkswagen viel al gelijk af. Mijn voorkeur ging allereerst naar de Passat maar naar het vergelijken kwam ik uit op 2 verschillende auto’s met verschillende uitrustings niveaus waar uit ik moest kiezen. Passat Variant Comfortline 2.0 TDI 140pk of Insignia Sports Tourer Cosmo 2.0 CDTI 160pk. De prijzen waren ongeveer gelijk maar ik vond de Insignia veel completer uitgerust en het exterieur met de 18" velgen vielen bij mij helemaal in de smaak. Ook het sportieve interieur van de Insignia Sport uitvoering vond ik erg mooi en de sport stoelen die daar in zitten zijn echt geweldig.

Uiteindelijk is het geworden:

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk EF S/S Cosmo

Kleur: Carbon Black
Interieur: Ribbon zwart (Interieur uit Sport uitvoering)

Opties:
-Executive pakket 2
-Automatische niveauregeling
-Lichtmetalen velgen 8Jx18" 'Design 3/F' (niet standaard op cosmo)

Accessoires:
-Trekhaak, wegdraaibaar
-Canbus 801 Klasse 3 Alarm
-Multifunctioneel scheidingsrek
-Telefoonhouder

Foto's

  • 2.356 km

Auto nu anderhalve week in bezit en bevalt prima. Het is op de snelweg echt een kilometervreter. Wel een beetje op de snelheidsmeter letten want hij heeft er geen enkele moeite mee. Ik heb even wat foto’s gemaakt van de auto. Jammer dat hij al weer vuil is geworden maar dat krijg je met een zwarte auto. Binnenkort zal ik een uitgebreid verslag schrijven van alle functies van de auto.

1e Conclusie

  • 2.450 km

Hier mijn oordeel tot nu toe over de volgende onderwerpen:


Comfort:

*Stoelen, de Sport stoelen zitten echt geweldig. Ze zijn helemaal naar wens in te stellen en vooral de kantel en lengte verstelling van de zitting zorgen voor een prima zit voor lange ritten.
*Stoelverwarming, Deze functie is ideaal als het interieur nog koud is. Goed in te stellen door middel van 3 warmte niveaus.
*Sport interieur, Het mooi afgewerkte stof bekleding ziet er netjes uit en door de witte stiksels krijgt het een sportief karakter. Het dashboard ziet er mooi strak uit met de sierlijsten in zwarte piano lak. De rest van het interieur zit degelijk in elkaar zonder piepjes en kraakjes.
*Ruimte, voorin voldoende achterin wat smaller. Voorin is instapruimte kleiner dan dat ik in de mondeo had maar dit went snel.
*Opbergruimte, Het dashboard kasje is niet echt groot. In andere reviews heb ik gelezen dat de usb aansluiting op een vervelende plek zit, dit is inderdaad het geval. Bekerhouders zijn voldoende aanwezig.
*230V wand contact doos, ideaal om bijvoorbeeld mijn laptop op te laden. Extra opbergruimte gaat hierbij helaas verloren.
*AFL, de led stadsverlichting valt goed op en zorgt voor een moderne look. De adaptieve bi-xenon verlichting is een vernuftig systeem. Vooral op donkere wegen en onoverzichtelijke bochten heb je prima licht. Het mee sturen van de lichtbundel werkt erg goed. Ook de statische bochtverlichting zorgt voor goed verlichte opritten en kruisingen.
*Regensensor, werkt goed.
*Automatisch dimmende binnen- en linker buitenspiegel, ideaal voor het cruisen op de rechterbaan zonder last te hebben van die asociale auto’s met (slecht afgestelde) xenon verlichting.
* Cruise control, bedien je makkelijk links op het stuur. Handig tijdens het drinken van koffie met je rechterhand. Ook met schakelen naar een hogere versnelling blijft de cruise control actief.
*Elektronische handrem met hill start assist, werkt goed maar wel even wennen.
*Airconditioning, werkt goed. Ontwazemen van de vooruit had misschien iets sneller gekund maar dan had ik waarschijnlijk voor de extra optie Quick Heat-verwarmingssysteem moeten kiezen.
*Kofferbak, iets krapper dan dat ik gewend was van de Mondeo. Maar het positieve is wel dat de ruimte hoekig is afgewerkt. Ideaal om koffers en kratjes helemaal in de hoek te kunnen zetten. Omdat er geen reserve wiel in zit heb ik nog wat extra ruimte voor spullen die ik niet vaak gebruik. De automatische koffer klep is een handige gadget en straalt bij gebruik nog meer luxe uit.
*Wegklapbare trekhaak, mooi weggewerkt en makkelijk uit en in te klappen.
*Park pilot vóór en achter, werkt met een ruime veiligheidsmarge. Bij een volledige toon is er +/- 30 centimeter over. Door verschil van geluid is voor en achter goed uit elkaar te houden. De boordcomputer geeft een amateuristisch beeld van de aangesproken sensoren vóór. Persoonlijk had ik liever het beeld van achter gehad of net als bij Volkswagen een volledige weergave van vóór en achter.
*Alarm (Canbus 801 Klasse 3)Achteraf ingebouwd, scherp afgesteld. Vanmiddag stond mijn buurman met zijn portier tegen mijn auto aan. Ik kon hem er mooi op betrappen maar er was gelukkig geen schade.


Infotainment:

*Navigatie (Navi900), is duidelijk door middel van goede aanwijzingen op het scherm en gesproken tekst. Ook de rijbaanweergave zoals ik bij de tomtom gewend was zit er op. Allen de tmc meldingen zijn minder precies dan de perfecte HD traffic live van tomtom. Het in voeren van nieuwe bestemmingen kan doormiddel van spraak worden gedaan, dit werk verbazend goed en werkt sneller dan met de hand invoeren. Met de spraak commando “naar huis” ben je gelijk klaar en word je keurig naar huis genavigeerd.
*Mp3 vanaf usb, Dit is een goede oplossing. Eindelijk van al die cd’s en cd-hoesjes af.
*Radio, nog niet gebruikt.
*Infotainment knop in middenconsole, werkt prettig alleen het is jammer dat je niet alle functies vanaf hier kan bedienen.
*bluetooth telefoonvoorbereiding, werkt goed. De verbinding is snel gemaakt en contacten worden automatisch overgenomen. Microfoon zit op een goede plek ingebouwd. Opnemen en ophangen van een gesprek gaat gemakkelijk op het stuur.
*Sound, het geluid in de auto klinkt mooi en is goed in te stellen. Alleen bij het opschroeven van het volume mis ik de lage tonen en de bas een beetje ondanks de premium speakers. Misschien toch maar een versterker laten installeren om een volle sound te creëren.


Rijeigenschappen:

*Motor, fijne diesel motor met voldoende vermogen. Het is alleen geen stoplicht sprinter. Pas in de derde versnelling komt het vermogen er goed uit. De zesde versnelling is zeer lang. 1500 toeren bij 100km/h en 1750 toeren bij 120km/h. Dit zorgt voor weinig motor geluid en een laag verbruik. De topsnelheid moet ik nog een keer uitproberen als ik in Duitsland ben.
*Rijgeluiden, bij het wegrijden voel je dat je met een diesel te maken hebt maar eenmaal op gang is hij mooi stil. Windgeruis is pas te horen boven de 150km/h.
*Start/Stop, werkt prima. Verlichting en de radio blijven actief ventilatie gaat naar de laagste stand totdat de koppeling weer word ingetrapt. De motor is voor dat ik hem in zijn één heb staan klaar voor vertrek.
*Onderstel en stuurgedrag, auto ligt strak op de weg waarschijnlijk door het forse gewicht. Op binnenwegen stuurt de auto licht en direct. Op de snelweg komt de auto met zijn stuurgedrag het best tot zijn recht.
*Elektronisch Stabiliteits Programma, heb ik nog niet uit kunnen proberen. Als er nog een beetje sneeuw valt dit jaar……
*Automatische niveau regeling, zorgt voor een mooie rechte lijn van de auto. Omdat ik +/- 200 kilo aan gereedschap in de kofferbak heb liggen zakt de achter as niet in maar blijft hij mooi op niveau. Ook met het trekken van een (verkeerd beladen) aanhangwagen blijft de auto keurig recht.


1e conclusie:

Auto voldoet aan mijn verwachtingen. Prima reis auto met voldoende vermogen en prachtig design.

Update

  • 13.295 km

Vandaag bij de Opel dealer geweest in verband met twee probleempjes. De auto liep tijdens stationair niet helemaal vloeiend en begon de auto zelfs een beetje te schudden. Het tweede was een software matig probleem dat bij het starten een dringend service melding gaf. Na een uurtje programmeren waren de euvels al weer opgelost. Naar mijn idee loopt de auto veel beter als eerst. Stationair stiller en tijdens het rijden meer kracht onderin het toerental.
Het blijft een prachtige auto om te zien. Helaas heb ik al wat steenslag schade op de voorbumper. Ook ben ik al een keer bij carglass geweest om een sterretje te laten repareren. Van bekenden krijg ik vaak te horen dat de kofferbak een stuk kleiner is als zijn concurrenten maar de elektrische kofferklep om te showen maakt een hoop goed.
Binnenkort gaan de zomersloffen er weer onder. Ik ben benieuwd wat dat met de rijeigenschappen en het verbruik doet. Hij voldoet verder nog steeds aan mijn verwachtingen.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 31.797 km

Vandaag heeft mijn Insignia zijn eerste (30.000km) onderhoudsbeurt gekregen. Geen bijzondere dingen gevonden alleen regulier onderhoud uitgevoerd. Ik ben nog steeds bijzonder blij met deze auto.
Laatst heb ik nog een handigheidje van internet gehaald flitspalen in heel Europa. De navi 900 geeft doormiddel van pio’s een flitspaal aan op de kaart en geeft 400meter voor het passeren een melding.

Hier een nog aantal plus en min punten van de auto:

*De sportstoelen zitten nog steeds perfect. De lange zitting en goede zijdelinkse steun maken het rijden tot een plezier. Zelfs na een lange rit kom ik goed uit de stoel.

*Het motor vermogen heb ik in Duitsland uit mogen testen en is me goed bevallen. Het is wel belangrijk dat de motor toeren maakt omdat het piek vermogen bij 4000tpm zit. Ook het stuurgedrag op de autobahn voelt goed aan. Bij hoge snelheid blijft er een goed contact met de weg waar mijn vorige auto een mondeo een beetje zweverig aan voelde.

*AFL is echt een meer waarde. Goed zicht op de weg en in de bochten. Automatisch groot licht gebruik ik niet. Dit geeft in de nacht nog wel eens wat irritaties bij vrachtwagenchauffeurs.

*Cruise control werkt goed. Ook met schakelen naar een hogere versnelling blijft de cruise control actief.

-De bedieningsknop bij arm steun is erg handig in gebruik. Ik mis hierbij alleen een knop om in het usb/mp3/cd titel menu kan komen.

-Navi 900 heeft verouderd kaart materiaal (versie 2011/2012).

-De koffer ruimte is toch wat aan de krappe kant. Dit geeft ook nog wel eens problemen met het automatisch sluiten van de kofferklep.

-De motor mist wat kracht onderin. Om vanuit stapvoets te versnellen moet de turbo eerst op toeren komen.

Tweede onderhoudsbeurt

  • 60.506 km

Vandaag heeft mijn lease Insignia zijn tweede (60.000km) onderhoudsbeurt gekregen. Er waren een aantal puntjes waar even naar gekeken moest worden. Na een mooie heen en terug rit van wintersport door Duitsland kreeg ik in de nacht vaak seinende tegenliggers. Waarschijnlijk stond de AFL verlichting iets te hoog afgesteld. Volgens dealer was de verlichting goed maar is voor de zekerheid iets lager afgesteld. Bij krachtig remmen op hogere snelheden (140km/h) kreeg ik een trilling in het stuur. Dealer kon niks vinden en heeft voor de zekerheid de remblokken voor vervangen. Er was ook nog een software update voor de motor en het onderstel beschikbaar. Dit heeft tot nu toe geen schrikbarende veranderingen opgeleverd maar dat merk ik van de week misschien nog wel. Voor de rest alleen regulier onderhoud. Ik ben nog steeds bijzonder blij met deze auto.

Diverse onderhoudsbeurten

  • 150.000 km

Mijn lease auto heeft inmiddels de 150.000km grens gepasseerd. De diverse onderhoudsbeurten om de 30.000km zijn zonder schokkende defecten en probleem gevallen gedaan. Een klein puntje was dat er laatst af en toe water in het rechtse achter portier bleef staan tijdens een fikse hoos bui. Dit euvel was snel verholpen door de waterkanaaltjes in de deur rubbers schoon te maken. Wat ik wel als vervelend ervaar is dat na de winterbanden wissel ik bijna altijd weer een trillend stuur aan over houd. Dus weer terug naar de bandenboer. De ene keer waren de banden te veel gecupt en de andere keer was opnieuw balanceren voldoende. Ook zijn de voorste remschijven een keer vervangen.

De opvallende punten:

+De goede sportieve stoelen met een goede ondersteuning van de bovenbenen en onderrug met goede zijdelinkse steun.

+AFL is echt een meer waarde. Goed zicht op de weg en in de bochten.

+Design blijf ik een pluspunt vinden. Sportief uiterlijk, chroom accenten en de 18’’ velgen maken het af.

+Cruise control is ideaal te bedienen vanaf het stuur. Ook met schakelen naar een hogere versnelling blijft de cruise control actief.

+/-Het motor vermogen is voldoende alleen door het gewicht van de auto moet je al snel alle 160 paardenkrachten aanspreken om sportief te kunnen rijden. Daar in tegen is het een fijne kilometervreter.

-De bedieningsknop bij arm steun is erg handig in gebruik. Ik mis hierbij alleen een knop om in het usb/mp3/cd titel menu kan komen.

-Navi 900 heeft verouderd kaart materiaal (versie 2011/2012).

-Af en toe problemen met een trillend stuur.


Eindconclusie:
Deze auto is een perfecte kilometer vreter en na 3 jaar nog steeds een nette verschijning.

Einde lease contract in zicht

  • 196.000 km

Het einde van het lease contract is dan eindelijk in zicht. Omdat bij de keuze voor een volgende auto door mijn werkgever Opel is afgevallen kom er hiervoor geen Insignia als opvolger. Terwijl het toch als een hele fijne reisgenoot heb ervaren. Mijn volgende lease auto word een VW Passat wat in vele opzichten een hele andere auto is. De Insignia rijd wat sportiever waar de Passat wat meer comfort moet gaan bieden maar dat moet allemaal nog blijken.

Ik blijf bij de al eerder genoemde standpunten.

Het is en blijft een echte fijne kilometer vreter.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.