Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 140pk EcoFLEX Busi (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 140pk Business+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 158.000 km |
Na 15 jaar VW/Audi nu een Opel
- 1.050 km
Door het merkenbeleid van mijn werkgever ben ik na 15 jaar VW/Audi nu bij Opel uitgekomen. De ze was tussen Audi A4 Avant, BMW 3 Touring, Renault Megane en de Opel Insignia.
De Megane was nog even verleidelijk vanwege de bijtelling. Ik was gewend aan de Leon ST met 14%. Toch viel de afwerking en de wegligging tegen. De BMW 3 was gewoon te duur voor mijn budget, maar “Freude am Fahren” was het zeker. Toen werd deze lastiger, want de A4 Avant met sportstoelen en MMI Plus is een prachtige auto. Door de lage daklijn en het sportonderstel kon ik er niet comfortabel in zitten. Ook het feit dat er dit jaar een nieuw model komt, speelde mee.
Het is dus een Opel Insignia ST Business+ geworden met de 2.0 diesel en 140 Pk met de volgende opties:
- Business pakket: Bekleding geperforeerd leder Siena Beige.
- Exterieur pakket: Bi Xenon Koplampen; Buitenspiegels elektrisch bedienbaar en verwarmbaar, elektrisch wegklapbaar, automatisch dimmend (bestuurderszijde); donker getinte achterste zijruiten en achterruit.
- Comfort pakket: Boordcomputer met 8" kleureninfodisplay; Quick Heat-verwarmingssysteem.
- Trailer Pack incl. trekhaak en Trailer Stability Program.
Afgelopen donderdag heb ik de auto gekregen en binnen een week heb ik er 1000 km opgezet. Tijd dus voor een eerste review:
De Insignia is echt een groet auto. Dit is wel wennen, maar de parkeersensoren voor en achter helpen goed mee. De wegligging is goed en voelt dat je een behoorlijk gewicht hebt in de bochten. De ruimte en de comfortabele vering zorgen er voor dat een echt limousine gevoel krijgt en door de A.G.R. sportstoelen zit je echt perfect. De bestuurdersstoel is met met 4-voudig elektrisch verstelbare lendensteun en de stoel zelf is 6 voudig verstelbaar en elektrisch in hoogte verstelbaar. Dit zorgt voor een heerlijke zitpositie met mijn 1,92 m lengte. De bijrijdersstoel is niet met lendesteun en in hoogte verstelbaar, maar biedt voldoende comfort. De achterbank is erg diep en door de insparing van de rugleuning van de voorstoelen, heb je daar veel ruimte. De achterbak is voor ons gebruik groot zat en met geklapte achterbank kun je er 1,80 m in vervoeren. Als dat niet genoeg is, heb ik een wegklapbare trekhaak. Leuk speeltje en doet het goed bij de kids; handel trekken en de trekhak valt achter de bumper vandaan. Even omhoog klappen en klaar.
Ik heb gekozen voor de Mahogany lak met beige leder bekleding. Deze combinatie zorgt voor een chique uitstraling zeker met het half beige dashboard. Hierdoor zijn ook de dakhemel , de gordels en kofferbak in beige uitgevoegd. De piano zwarte inleg maakt het plaatje compleet.
Verder zit er in de Business+ het Intellilink RF900 navigatie systeem met 7 premium luidsprekers. Deze zorgt voor een heerlijk geluid en prima navigatie. Er is al veel geschreven over dit systeem, maar ik heb het idee dat Opel het nu onder controle heeft. De stembesturing is de makkelijkste manier om een adres in te geven en te bellen. Ik doe dit heel wat keren en na een dag gewenning, ben ik echt enthousiast. In het begin kreeg ik nog wel eens terug: “Sorry, ik begrijp u niet”, maar na wat oefenen, gaat nu 95% in 1 keer goed.
Het grote display in het dashboard (zie foto) is erg leuk. Je kunt zelf bepalen wat er op moet komen; navigatie, boordcomputer, radio of telefoon. Vervolgens heb je een veelvoud aan keuzes wat er binnen die categorieën moet komen. Natuurlijk leuk gevonden om deze grafische weergave van de snelheidsmeter te gebruiken.
Ik ben nog lang niet achter alles snopjes en snufjes, maar voor het begin is dit het.
De volgende review zal wat verder gaan……
Update na 4 maanden
- 19.500 km
Zo, we zijn weer 19.500km onderweg met de Insignia en ik ben intussen helemaal gewend aan mijn Opel.
Het rijcomfort is echt subliem. Het is vrij lang koud gebleven dus ik heb optimaal kunnen profiteren van de stoel- en stuurverwarming. Heerlijk!
Ook de wegligging is goed. In de bochten ligt hij als een blok op de weg. Bij plotselinge uitwijk manoeuvres vind ik hem wat schommelen, maar dat komt waarschijnlijk door het gewicht.
De ruimte is ook prima, zowel voor als achterin. Over een maand staat de vakantie voor de deur dus dat wordt de ultieme test.
Het verbruik is gemiddeld 1 op 18,5km geweest. De afgelopen periode zonder stoel- en stuurverwarming en met hogere temperaturen, zit ik regelmatig op de 1 op 20km. Dat laatste haal je alleen op de cruise controle bij 100 tot 120 km/u.
Met de tankinhoud van 70 liter heb dus een lekkere actieradius. Wel raar dat het tankje voor de ruiterwisselvloeistof maar 2 liter is. Ook zit er geen sensor op als deze leeg is, dus dat betekend regelmatig bijvullen.
Om de kleur nog een beter te laten zien, heb ik foto's toegevoegd. Ook van het interieur. Ik ben nog steeds erg tevreden met deze combinatie.
Op naar de volgende 20.000.....
Weer een tonnetje verder....
- 112.500 km
Intussen over de ton en nogsteeds content met de Insignia.
We merk ik dat het blok wat meer herrie gaat maken. Ook lijkt de multi riem te piepen met deze koude dagen.
Ik ben al een keer bij de garage langs geweest maar die vonden het normaal klinken. Binnenkort de 120.000 beurt dus kunnen we er eens wat meer tijd an spenderen.
Overigens blijft de techniek het allemaal prima doen. Ik heb inmiddels ook ervaren dat er wel een sensor is voor de ruitenwisser vloeistof. Reservoir heeft ongeveer 4 liter.
Wel makkelijk als je zoveel kilometers maakt: 70 liter tank bevalt ook erg goed.
Aangezien ik tot 180.000 door mag, zal het mijn laatste jaar zijn....wellicht kan de nieuwe Insignia ST me eind van het jaar weer overtuigen.
Hij is weer weg
- 158.000 km
Na 3 mooie jaren heb ik de Opel weer weg kunnen doen. Einde lease contract en alhoewel je nog probleemloos een ton verder kunt rijden, denkt de lease maatschappij daar anders over. Alles natuurlijk vanwege de restwaarde en hogere onderhoudskosten.
Ik heb in deze auto werkelijk heerlijk gereden en buiten een stinkende airco was er helemaal niets mis.
Door wisseling van werkgever kan ik nu weer terug naar mijn favoriete merk; Volkswagen. Daar meer over in een nieuwe review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.