Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 130pk EF Edition (2011)

autoreview

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 130pk EF Edition (2011)

Signalement

UitvoeringInsignia Sports Tourer 2.0 CDTI 130pk EF Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Daar is de Insignia

  • 2 km

Bij de werkgever mogen we alleen maar kiezen uit Opel en Renault.
De thuis ‘baas’ wilde geen grand Scenic en vond de Insignia mooier. De Laguna was helaas geen optie aangezien ik daar niet lekker in kan zitten. We luisteren niet vaak maar deze keer ging ik overstag.
Op naar de dealer en aankruisen die opties :-).

2.0 CDTI ecoFLEX handgeschakeld 6-bak
Waterworld Blue
Business 'Ambition' Pakket
Executive Pakket ,
DVD800 NAVI incl telefoon aansluiting
mp3 aansluiting
parkeer piepers voor en achter
getinte ruiten
Bi-Xenon AFL, bochtverlichting
Panoramadak
seat comf, elektrische verstelbare stoelen
Quick Heat-verwarmingssysteem
Stoelverwarming
Lichtmetalen 18- inch
Donker getinte ramen
blauw leder met grijze stiksels
trekhaak
Hill assist
aut handrem,
geregelde airco
bagagenet
bescherm hoes voor kofferbak
drempel bescherming
etc...

De Insignia is in vergelijking met de concurrentie aan de dure kant (fiscaal 42000). Ik weet het dat ik er zelf voor heb gekozen maar het blijft wat zurig als we de auto bladen lezen.

Maar goed hoe bevalt het in de insignia. Zoals vooraf bekend (auto tests) is het geluid in de auto iets aan de hoge kant. Vooral het banden geluid dingt het interieur binnen. Ik kwam uit een rijdende zee container (Scenic) dus voor mij was het wel een vooruitgang. Het is wel dat de concurrenten stiller zijn.

Wat echt Absurd is zijn de versnellingsbak verhoudingen. als we 2000 toeren maken in de 6e versnelling dan rijden we al bijna 140 km/h! met 3000 toeren 200km/h en 247 km/h zie foto...

In de praktijk komt het dus wel eens voor dat ik terug moet schakelen aangezien in zijn 3 over een rotonde nogal wat getokkel oplevert. Aanpassen van het schakel gedrag. Daarnaast is de snelheid beleving laag waardoor je in combinatie met de lage toeren te snel te hard rijdt.

Op de Duitse snelwegen voelt de Insignia zich als een vis in het water.

2-8000 km motor is lui

  • 8.000 km

In vergelijking tot de proefrit voelde de Insignia de eerste 8000 km erg lui aan. De motor wil gewoon geen toeren maken en de opgegeven PK’s zijn ook niet echt wakker. Pas na 2 maanden en 8000 km verder was duidelijk merkbaar dat het allemaal veel soepeler gaat. De motor is ook wat gretiger in het klimmen van de toeren. uiteindelijk is het dus goed gekomen.

Stoelen

  • 4.000 km

Tijdens het weekendje weg naar de UK kwamen we op de heen weg en op de terugweg in België in de file te staan. Dit was best afzien aangezien de stoelen naar onze beleving geen juiste steun gaven. Beide kregen last van onze rug. Aangezien de files niet binnen 1 uur over waren wisten we op een gegeven ogenblik niet meer hoe we moesten zitten. Het zitcomfort is gelukkig wel verbeterd nu de stoeten wat zijn ingezeten. Of we zijn er aan gewent of de stoelen hebben een betere zit pasvorm gekregen. Het tripje naar Oostenrijk een paar weken later gaf minder pijn in de rug.

Het is niet zo dat iedereen pijn in zijn of haar rug krijgt. Het is juist mijn lange postuur wat niet een prettige combinatie is. uiteraard is dit natuurlijk ook smaak afhankelijk.

Topsnelheid in Duitsland.

  • 20.000 km

Voor mijn werk een dag op en neer naar zuid Duitsland. Het was prachtig weer en het was niet al te druk op de weg. Dit was de ideale gelegenheid om eens uit te vinden welke klok snelheid er te behalen was.

Aangezien ik de eerste duizenden km enigszins teleurgesteld was in de motor werd ik des te blijer met het resultaat. Op een mooie 4 baan weg reden er even geen auto's in de weg en ook geen opgefokte snellere auto achter mij. Dit was de gelegenheid om vol gas te gaan. Ook op topsnelheid valt het op hoe weinig toeren er gemaakt worden. 3800 toeren met bijna 250km op de klok. De weg liep uiteraard wel flauw naar beneden maar toch nog een zeer goede prestatie voor het type auto icm de diesel.
Niet veel later toen ik weer wat normalere snelheden reed (ongeveer 160 km/h) kwam een Porsche Panamera voorbij rijden. Ik zat nog een beetje in de Euforie stemming van de behaalde snelheid een paar minuten eerder. Ik dacht die ga ik bijhouden…..maar nadat de Porsche rijder in zijn achteruitkijkspiegel die ‘simpele’ Opel zag gaf hij een toefje gas bij en uiteraard was mijn actie compleet kansloos .

De auto is zelfs met snelheden boven de 200km/h koersvast en daarom was het relatief veilig om een foto te maken. Het is gewoon leuk om te zien dat dit de topsnelheid was en verder rijden we rond de 160km/h. Uiteraard rijden we niet dagelijks deze snelheden. Zoals de vraag was in een van de reacties over de topsnelheid maakt een motor met meer pk's de auto ook weer duurder. Je moet ergens je grenzen stellen. In het dagelijkse verkeer is er voor mij niet veel verschil met een 118kw motor. Dus ook geen reden om nog meer geld te betalen voor de Insignia

motorolie, winterbanden, een beurtje

  • 60.000 km

Vandaag de eerste grote beurt. Los van de meldingen in het dashboard dat de olie vervangen moet worden was er niet bijzonders.

de winter banden hebben ook weinig nut gehad deze winter met uitzondering van die paar vlokken sneeuw. We moeten maar snel een afspraak maken om de zomer banden er onder te zetten. Hopelijk gaan de trillingen op hoge snelheid met de zomerbanden eruit. de firma kwikfit slaagt er elke keer weer in met een wissel om meer trillingen in het stuur te krijgen :(. ook deze keer zal ik nog wel een keer terug moeten om alles weer uit te lijnen.

geachte leasemaatschappijen goedkoop is duurkoop!

waarom koop ik geen van hetzelfde merk

  • 61.000 km

Ik heb de luxe van een leaseauto en een prima budget. Helaas is de keus alleen mogelijk uit Renault of Opel.

Ik had nog wat ruimte in het budget maar om nog meer aan een insignia te besteden vond ik niet verantwoord. Als er een Audi mogelijk was dan was ik waarschijnlijk verleid om mijn gehele budget op te maken aan een een mooie A6... maar dat is nu alleen maar dromen.

Als ik zelf moest gaan kopen dan zou ik geen insignia kopen. Vandaar dat ik deze op nee heb staan. Ik zal mijn volgende auto ook weer bij Renault afnemen als er niets veranderd aan de 2 keuze mogelijkheden.

weer naar zomerbanden

  • 62.000 km

Afspraak gemaakt bij de fitter om weer terug te gaan naar zomer banden. Hopelijk hoef ik niet terug om uit te lijnen....dat zou een vooruitgang zijn:).

Misschien van de zomer met de auto weer een keer naar Noorwegen. Had ik ook gedaan toen ik de 407 had. Aangezien de snelheden daar lager zijn dan in ons kikkerlandje reed ik met gemak 1:20 gedurende de gehele reis. Ruim 1200 op een tank. Dat doe ik nu ook al met de Insignia (grotere tank) dus ben benieuwd of ik de 1300-1400 haal.


Verder geen opmerkingen. Auto doet zijn werk zoals het moet.

navigatie

  • 64.000 km

Er zijn geen negatieve opmerkingen voor de auto. Wel heb ik een best wel irritant punt gevonden wat ik eigenlijk al wist. Tijdens de levering vorig jaar was de navigatie (kaarten) gedateerd. Van het weekend lekker weg geweest in een hotelletje en tja bij Eindhoven zijn de wegen de afgelopen jaren aangepast. de navigatie wist er geen raad mee en wou ons de gehele andere kant opsturen.

Gelukkig heeft Rijkswaterstaat ook borden opgehangen :).

Vandaag bij de dealer geïnformeerd en er zijn update DVD's maar dan rekenen ze al snel 200 euro voor. dat is dan weer een hoop geld voor een update.

heeft er nog iemand een 'crack'?

still going strong

  • 71.000 km

Niets op aan te merken.

Geen piepjes of kraakjes, wel worden de bandjes wat minder en zal er nieuwe onder moeten laten plaatsen.

zit voorbij de helft

  • 87.000 km

De helft van de contractuele KM's zitten er inmiddels op. Nog 1.5 jaar sturen en dan mogen we weer een nieuwe uitkiezen. Ik ben benieuwd of de werkgever nog wisselt van de huidige koers om alleen opel of Renault te mogen kiezen. Er is genoeg leuks op de markt aanwezig. Daarnaast ben ik benieuwd of ik me ook ga begeven op de 20% en of 14% lease auto's als dat dan nog kan.

Er is niets te zeggen over de Insignia behalve dat de auto gewoon doet wat het moet doen.

de magische grens

  • 100.000 km

We hebben er al weer een ton op zitten. Het enige wat laatst nog als extra is uitgevoerd is het balanceren en dat is deze keer wel goed gelukt door de dealer zelf.

Eindelijk geen trillingen in het stuur en dat rijd een stuk lekkerder.

Ik had namelijk laatst nieuwe banden onder de auto gekregen en dat moet namens de leasemaatschappij bij een fitter. En altijd bij elke banden wissel is het gewoon 'klote'. Ondanks het vooraf zeggen en achteraf weer terug gaan krijgen ze het niet goed.

Het lijkt dan goedkoper bij een fitter maar onderaan de streep is het voor iedereen duurder uit. Zullen de leasemaatschappijen er uiteindelijk van leren?

Kachel

  • 105.000 km

Net na de 100000 km was ik op de terug weg van een klant bezoek en mijn auto kachel bleef maar koude lucht blazen. Ik rommelen met de kachel temperatuur hoger zetten, op maximaal, even uit gezet, airco aan, airco uit, hard blazen zacht blazen… toen de dealer maar gebeld. Die kwam ook niet verder dan kom maar langs.

Ik had daar even geen tijd voor dus met alleen de stoelverwarming aan naar huis.
De volgende dag was de kachel weer actief n heeft dit rare verschijnsel niet meer laten zien…vreemd.

einde komt in zicht

  • 127.000 km

We zitten nu in spanje en ik realiseerde dat over een half jaar we weer wat anders mogen uitzoeken bij Opel of Renault. Dacia en Chevrolet mogen ook, maar als verwende lease rijder slaan we die maar over.

De insignia: de zomerbanden zijn er 2 weken geleden weer opgezet en natuurlijk zit er weer een trilling in het stuur. Ook na het uitlijnen door kwikfit geen vooruitgang...ik had er al eens eerder wat over geschreven...

4 weken geleden een dag voor de onderhoudsbeurt ging het koelsysteem (egr) stuk. Netjes door de dealer verholpen. Ik kreeg een zafira mee en ik moet zeggen geen verkeerde auto. Zal de keuze Dan gaan tussen deze en een scenic?

de laatste stint

  • 140.000 km

Het contracteinde komt steeds dichterbij. November is de laatste maand en dan kunnen we weer een verse auto in ontvangst nemen.

We zullen nog wel een keer naar zuid Spanje op en neer rijden en er in totaal 20.000 km bij laten rollen in de laatste maanden.

de bestelling documenten liggen al op mijn bureau en zal ik vrijdag gaan versturen naar de lease maatschappij.

Er is geen verandering in de modellen en merken waar we uit mogen kiezen.

einde contract

  • 160.000 km

het is zover, einde contract. Helaas zijn afgelopen 2,5 jaar niet alle km met de Insignia gereden. Enkele duizenden km met een vervangende auto's aangezien de Insignia stuk was (meerdere keren).

Zojuist de Renault in ontvangst genomen

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.