Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 130pk Edition (2010)

autoreview

Opel Insignia Sports Tourer
Opel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Ecoflex Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel Insignia interieurOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel Insignia

Signalement

UitvoeringInsignia Sports Tourer 2.0 CDTI 130pk Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst96.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 8.000 km

Na 205000km in een fantastische Honda Civic gereden te hebben, moest de Civic eruit van de leasemaatschappij. Ik wilde bij de volgende auto wat meer comfort. Bij 50000km/j is het toch wel erg belangrijk goede stoelen en dito auto te hebben. Mede door mijn lengte (2m) waren niet alle stoelen even comfortabel en de zoektocht is dan voornamelijk gedaan door eerst in de showroom in de auto te zitten om te kijken of er een goede zitpositie verkregen kon worden. Ook wilde ik pertinent geen hoge auto (SUV, MPV en weet ik al niet meer).

Verschillende auto’s passeerde de revue en om verschillende redenen deze niet gekozen.

Fort Mondeo - De limted Edition kon niet met de heerlijke electrische stoelen verkregen worden. En het zilveren dashboard kon mij niet bekoren.

Audi A3 S edition – Stoelen zien er goed uit, maar geen kantelverstellingen en daardoor geen steun in de bovenbenen.

Alfa Romeo 159 sw - Van buiten veruit de mooiste auto en de lekkerste auto om te rijden. Van binnen echter redelijk gedateerd. De stoelen met kantelverstelling zaten prima, ik kwam echter steeds tegen de hendels van de stuurkolom aan.

De Insignia is een prachtige wagen van buiten en van binnen. Hoewel ik ooit na een half jaar in de eerste serie Astra gereden te hebben van plan was nooit meer een Opel te nemen omdat ik binnen dat half jaar zo vaak de Opel garage had gezien, dat dat voor de rest van mijn leven genoeg zou zijn. De Insignia heeft mij echter over de streep weten te trekken door zijn aangename verschijning en heerlijk stoelen. Ook de uitrusting en rijeigenschappen waren dik in orde.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor :
Opel Insignia ST 130pk Edition Ecoflex, en ook jawel in het Technical Grey
17 inch velgen (omdat 18 inch echt veel verschil en de lease was)
Business pakket
Upgrade DVD800
Buitenspeigels inklapbaar (handiger op oprit)
Getinte ramen
Mistlampen (puur voor de looks, ook omdat ik ze op de vorige auto’s nog nooit heb gebruikt, het staat echter gewoon beter).
Sportstoelen, omdat deze een must zijn.

Helaas geen budget meer voor 18inch of AFL. Maar het is zo ook een plaatje om te zien.

Aflevering in 8 weken en dus keurig binnen de afgesproken tijd. De aflevering was prima verzorgd en de Civic achtergelaten, om de eerstte kilometers erop te zetten.

Helaas bleek dat al op de eerstte rit op de snelweg de voorwielen in onbalans waren. De week erop maar even laten balanceren en het probleem was verholpen.
Een week later waren er echter opnieuw problemen. Nu zat er een rammel in het motor compartiment bij het vanuit lage toeren optrekken. Dit bleek een losse airco leiding te zijn en is dan ook na het nodige speurwerk verholpen, maar ik begon me toch al een beetje zorgen te maken. Nu weer met een Opel. Ik heb veel Honda gereden en zelfs 200000km in een Stilo en hiermee echt nog nooit problemen gehad. Nu na 8000km ben ik ervan overtuigd dat dit opstart problemen waren.

Het rijden.
Ik praat uit eigen achtergrond en kan natuurlijk voor andere personen heel anders overkomen.
Na de redelijk stugge Civic vond ik de insignia heerlijk comfortabel geveerd. Niet te hard en ook niet te soft. Echt overhellen doet hij niet, en op een klinkerweg verwerkt het onderstel het wegdek goed. Riggels worden nog wel redelijk doorgegeven, maar i.v.m. de Civic is dit comfortabel.


Sturen doet de Insginia redelijk direct. Alles wat minder scherp als de Civic of 159, maar zeker niet onaardig. In bochten is de Civic heer en meester over de Insignia. Natuurlijk zijn ze niet te vergelijken de Insignia is nu eenmaal een reisauto een geen sportieve auto. Toch kan je met de Insignia ook wel lol hebben. Je merkt als het wat harder gaat wel dat er 1650 kilo opzij wil en dit gevoel wordt mede vergroot door de 17inch velgen. Hiermee voel je de band toch wat werken. 18Inch zal de betere maat zijn voor wat sportiever weggedrag. Het bevalt mij zo zeker ook.

Over de motor heb ik veel horror verhalen gehoord vooraf. En ik was de voortreffelijke diesel uit de Civic gewent, welke minstens 10pk meer produceerde met dik 300 kilo minder gewicht.
De diesel bevalt mij toch prima. Tuurlijk hij is minder soepel als de 2.2CDTI van Honda, maar toch weet hij best raad met de Insignia. Het lastigste is vanuit stilstand wegrijden. Het lijkt alsof hij zijn eigen soms verslikt en je moet dan echt even de koppeling een beetje laten slippen om de motor niet uit te laten vallen. Eenmaal aan de rol komt hij prima mee en zelfs inhalen op een 80 weg is geen probleem. Je moet de motor alleen niet onder de 1500 toeren laten komen. In de praktijk kom ik ook zelden boven de 3000 uit, dus echt doortrekken hoeft absoluut niet.
Waar de Insignia wel een stuk beter in is, is het verbuik. Waar ik met de Civic echt mijn best moest doen om werkelijk (dus niet wat op je dashboard staat) 1:16,5 te halen rijd ik met de Insignia makkelijk 1:18. In combinatie met de 70 liter tank sta ik de helft minder aan de pomp.

Over trillingen doen ook allerlei verhalen de ronde. Deze zijn echter niet in mijn Insignia te vinden. Het motor en banden geluid in het interieur is echt laag en dat in combinatie met de prima geluids installatie kun je heerlijk naar je favoriete muziek luisteren. Tuurlijk het is geen Infinity, maar zeker prima en voor mij onnodig iets te vervangen. Een voordeel is verder dat je gewoon een USB stick onder je arm steun kunt prikken. Ik heb er nu een 16Gb in zitten met 26 albums en nog ruimte zat over. Niet meer dat gedoe met cd’s e.d..

Waar de auto's van de proefrit ook nog wel wat kraakjes in het dashboard lieten horen bij slecht wegdek is mijn exemplaar absoluut vrij van kraken. Hoop dat dit zo blijft.

DVD800 navigatie werkt goed. File informatie is ideaal. Kaart materiaal is soms echt oud en soms gewoon goed bij. Hierin zit echt willekeur. Ik kan er redelijk mee leven, maar het is voor mij nog onbegrijpelijk dat een TomTom van 200 Euro bijna elk ingebouwd navigatie systeem naar de tweede plaats verwijst.

Verder de handsfree telefoon. Deze werkt echt heel goed en ik kan op de rijksweg op normaal volume praten zodat de andere kant mij prima verstaat. Alleen jammer dat er geen sms berichten in het scherm getoond worden. Telefoonboek was zo overgenmoen en het werkt eigenlijk gewoon zoals het zou moeten zijn.

Als slot kan ik nog maar 1 aanbeveling doen.
Neem ook de verstelbare lendesteun in de passagierstoel indien je gaat voor de sportstoelen. Deze wil nogal prominent in je rug prikken. Helaas kom je daar later pas achter.

Ik probeer bij 30000km weer een update te doen.

30000km beurt

  • 30.000 km

Vandaag de auto weer opgehaald van de 30000km beurt. De electrische hoogte verstelling van de stoel was kapot (al vanaf de 10000km). De motor wordt eerdaags vervangen.

Verder geen bijzonderheden en de auto bevalt echt zeer goed. Nu op winterbandjes (225/r17/50 Continentals) en de auto gedraagd zich echt voortreffelijk op de gladde wegen. Het duurt heel lang voordat het de insignia teveel wordt.

Verder nog steeds geen enkel kraakje in de auto en het verbuik blijft op 5,5l/100km.

Probleemloos naar de 55000km en wat een fijne bak

  • 55.000 km

Van de week de 55000 kilometergrens doorbroken. De auto is geheel probleemloos gebleken en het is echt een heerlijke auto. En wat zijn die ergonomische sportstoelen een genot.

Nog steeds geen rammel of kraakje in het interieur. Het onderstel blijkt beter op sportief bochtenwerk afgesteld als gedacht en je kan toch behoorlijk hard een bocht door, waar de auto zeer neutraal blijft.

Nu wel wat meer snelweg kilometers rijden waar je dus 120-130 mag en verbruik is nu gemiddeld 5,8 liter op 100km.

Bijna op de 100000km

  • 96.000 km

Weer even een update aangezien we weer bijna op de 100000km zitten.

De auto bevalt nog steeds prima. Pas weer een beurt gehad en eigenlijk is er niks te melden. Nog steeds kraakvrij en probleemloze auto. AGR stoelen zitten nog steeds fanatastisch. Het enige wat af en toe irriteerd is het een of ander gegorgel van de automatische airco, maar dat lees ik vaker over de Opel.

En ik lees in mijn review dat ik toendertijd tevreden was over de fileinformatie. Wel daar moet ik op terugkomen. Echt ongelooflijk waarom deze informatie zo achter moet lopen. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om zodra hulpdiensten de melding krijgen van een ongeluk of file deze binnen 5 minuten door te zenden naar mijn radiootje. Het gebeurt regelmatig dat ik in een file terecht komt en het syteem denkt oja vergeten hier stond ook nog een file en plots verschijnt deze op het scherm. Oftwel het idee is goed echter de uitvoering is ......

De 130pk voldoet echt meer als prima. Het is geen stoplichtsprinter, maar eenmaal op gang is hij toch echt een stuk vlotter als de passat met 105pk diesel en het scheelt niet heel veel, zeg maar niks met de 140pk van de passat (en dan vergelijk ik hem even met deze aangezien je deze ook het meest tegenkomt als vergelijkbare auto). Dus dat deze motor ondergemotoriseerd zou zijn is lariekoek. Je moet alleen terug schakelen omdat de bakverhoudingen nu eenmaal op zuinig rijden gezet zijn. Wel mis ik de souplesse en loopcultuur van mijn vorige diesel de 2.2cdti van Honda.

Het verbruik heb ik ingevuld op verbruiksmonitor over het eerste jaar. Dus de eerste 50000km. Alles is bijgehouden en geeft dus een reeel beeld. 5,74l/100km. En dan ben ik gewoon een normale vlotte rijder. Trek niet door tot 4000 toeren, maar trek wel gewoon volgas op, en ook inhalen gaat gewoon volgas.

Ik zou deze auto zo weer kiezen ware het niet dat ik de volgende auto toch iets goedkoper wil hebben. Het is toch een aardig bedrag wat elke maand aan de auto op gaat en die steek ik liever in mijn andere hobby's.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.