Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)

autoreview

Opel Insignia Sports Tourer
Opel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Ecoflex Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel Insignia interieurOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel Insignia

Signalement

UitvoeringInsignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf185.000 km
KM-stand laatst359.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terugblik op 4 jaar Insignia

  • 359.000 km

Binnenkort ga ik afscheid nemen van mijn Insignia sportwagen. Bijna 4 jaar geleden gekocht als vervanger voor een Astra H. Kilometerstand bij aanschaf was ongeveer 190.000 km. Nu, bijna 170.000 km verder is het tijd voor een opvolger, en voor een review.

Het signalement:
Het is een Insignia uit 2009, voorzien van de 2 liter diesel met 160 pk en auto. De uitvoering is een Sport edition. Dit betekend een AGR sport stoel voor bestuurder, waarbij als extra optie ook gekozen is om de passagier ook dezelfde stoel te geven. Prima stoelen, doen niet onder voor stoelen van een Volvo S60. Verder getint glas achter, prettig met kinderen.
Verder onderdeel van de Sport editing zijn instelbare, elektronisch gestuurde schokdempers, het FlexRide systeem.

Als extra optie heeft de auto een panorama glazen dak, dat maakt het interieur mooi licht.
Dagelijks leven

De auto is voornamelijk gebruikt voor woon-werk verkeer en heeft voornamelijk snelweg gezien, mijn gemiddelde snelheid is 93 km/u. Het verbruik daarbij zat meestal rond de 1:15,5. Voor zo’n zware auto met automaat niet verkeerd. Dankzij de 160 pk kan die prima meekomen op de Duitse Autobahn, de meeste spaardiesels rijdt je er wel mee uit. Stoplichtsprintjes is een ander verhaal, daar is het gewicht een groot nadeel.
De motor verbruikt nog steeds amper olie, ik kan nog steeds van beurt tot beurt rijden (30.000 km) zonder bij te vullen.

De automaat schakelt nu nog steeds prima. Het is een Asian Warner 6 traps automaat. De voorganger met 5 versnellingen heb ik gehad in een S60. Waar in de S60 met minder kilometers de automaat nog wel eens de mist in ging, heb ik de automaat in de Insignia nooit de fout in zien gaan. Ook bij deze kilometerstand schakelt de automaat nog prima. Olie heb ik nooit vervangen ondanks dat sommige het aanraden.

Het FlexRide systeem werkt erg prettig. Je hebt de keuze uit automatisch, tour en sport. In tour is de auto redelijk zacht geveerd, in sport best hard. In automatisch kiest de auto zelf hoe hard de dempers moeten zijn. De maakt dat de auto behoorlijk hard over een slechte weg kan zonder alle kanten op te stuiteren, maar toch ook niet vies is van een bocht.

Het interieur is van prima kwaliteit, om eerlijk te zijn ziet het er bijna nog als nieuw uit, er is aan weinig te zien dat de auto deze kilometerstand heeft. De buitenkant heeft het wat zwaarder, er zijn toch wel wat roestplekjes aan het ontstaan.

Problemen
Helaas is de auto niet geheel zonder problemen geweest, maar gezien de kilometers vind ik het mee vallen.
In het begin heb ik de EGR koelerbehuizing vervangen. Het komt regelmatig voor dat deze lek raakt waardoor de auto koelwater verliest, bij mij dus ook het geval. Een vervangend onderdeel is gewoon via internet te bestellen. Helaas heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk lang doorgereden met een lekkage met als gevolg verroeste schroeven waardoor die niet simpel los kwamen. Uitboren was de enige optie, daarna was het vervangen zo gedaan.

Vorig jaar kreeg ik de melden dat de motor service nodig had. Na wat uitzoekwerk van de dealer bleek dit veroorzaakt te worden door een gloeiplug die niet meer communiceerde. Er zitten gloeipluggen in die niet alleen gloeien maar ook de cilinderdruk meten en dit aan de computer doorgeven. Er was er eentje die dat niet meer deed wat een foutmelding tot gevolg gaf.

Afgelopen zomer begon de auto automaatolie te lekken. Waarschijnlijk een gevolg van de eerdere waterlekkage waren de olieleidingen die er recht onder zaten doorgeroest en gingen ze olie lekken. Deze heb ik laten vervangen omdat ik niet van lekkages houd. Maar wel het besluit genomen rustig op zoek te gaan naar een opvolger.

Verder heb ik twee keer een afgelopen multiriem gehad. De eerste keer op de Autobahn waarna ik nog wel door kon rijden naar een parkeerplaats, de tweede keer voor de deur thuis. Waarschijnlijk zit in die hoek iets niet lekker, bij de laatste beurt is de riem weer vervangen inclusief spanrol, maar de riem ziet er nu al weer uit alsof die duizenden kilometers erop zit.

Afgezet tegen de overige kosten over de afgelopen 4 jaar, is onderhoud/reparaties nog steeds een kleine post geweest. Minder dan de afschrijving of verzekering, dus vind ik dat niet verkeerd.
Ook nooit problemen gehad met waar sommige bang voor zijn bij moderne diesels, nooit problemen met het roetfilter of EGR gehad. Maar ik rijd dan ook een diesel zoals zou moeten, veel lange afstanden.

Waarom dan toch inruilen?

In November loopt de TuV keuring af, waarvan ik weet dat die in ieder geval op 3 punten afgekeurd zou moeten worden. Het stuur staat niet helemaal recht, 1 koplamp is dof geworden en de auto geeft regelmatig een foutmelding in het FlexRide systeem, de foutmelding lijkt te wijzen op een sensorprobleem.

Verder zijn schokdempers nooit vervangen en zijn mijn achterremschijven nog nooit door mij vervangen. De airco is er ook mee opgehouden. Vorig jaar is er nieuw gas in gegaan, mocht dat nu op zijn is het systeem lek. Al met al verwacht ik een aantal dure reparaties die ik de auto niet meer waard vind.

De opvolger kan in dinsdag ophalen. En letterlijk de opvolger, een 2017 Insignia B. Ook weer voorzien van 2 liter diesel, 170 pk. En een heleboel snufjes die de Insignia B toch een stuk moderner maken dan deze Insignia, zoals active cruise control, lane departure system, LED verlichting.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.