Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Edition (2009)

autoreview

Opel Insignia Sports Tourer
Opel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Ecoflex Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel Insignia Sports TourerOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel Insignia interieurOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel Insignia

Signalement

UitvoeringInsignia Sports Tourer 1.6 Turbo Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst58.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kort verslag

  • 58.000 km

Onderstaand een korte review van een auto die ik gedurende de laatste 5 maanden heb bestuurd. Geen erg lange periode en ook nog eens relatief weinig kilometers, maar ik wilde jullie mijn ervaringen toch niet onthouden.

Heb de Insignia als leaseauto toebedeeld gekregen toen ik bij een nieuwe werkgever in dienst trad. Ik heb dus geen keus gehad in merk/type, motorisering of aankleding. Dat gezegd hebbende, vind ik de Insignia Sports Tourer wel een mooie auto, dus wat dat aangaat had ik geen enkel bezwaar tegen de keuze van mijn voorganger. Ook qua uitrusting was het goed in orde. Of ik dezelfde keus zou hebben gemaakt qua motorisering betwijfel ik ten zeerste. Er is al veel gezegd en geschreven over de 1.6 turbo die in deze Insignia ligt, en ik behoor tot het kamp dat minder gecharmeerd is van de manier van vermogensafgifte. Op het vermogen zelf is niets af te dingen, dat is met 180 pk dik in orde, maar met name in de 1e en 2e versnelling geeft 'ie onderin niet thuis en krijg je boven de 2100 tpm ineens een stevige duw in je rug.
Uiteindelijk wen je daar wel aan en ga je dat verschijnsel opvangen door simpelweg met hogere toeren weg te rijden, maar het blijft een minpunt voor mij.

Qua verbruik heb ik gedurende de 8000 kms die ik erin heb gereden een verbruik gescoord van ca 1 op 10. Dat kan zeker zuiniger, maar heeft ook veel te maken met de korte afstanden die er voornamelijk mee gereden worden (de moter is nog niet eens op bedrijfstemperatuur als ik op mijn werk ben aangekomen). Als je wat langere afstanden rijdt denk ik dat 1 op 12 a 13 gemiddeld mogelijk moet zijn.

Het ruimte-aanbod van de Sports Tourer vind ik in verhouding tot de buitenmaten toch wel enigszins tegenvallen. Voorin geen enkel probleem, ook niet voor iemand die net als ik 2 mtr lang is, maar met name de ruimte op de achterbank had ik groter verwacht. Nou was ik met de Superb natuurlijk erg verwend wat dat aangaat, maar toch... De kofferbak is dan weer wel voldoende groot, hoewel er ook genoeg concurrenten zijn die meer liters bieden.

Aangezien ik heb besloten per 1 februari 2012 als zelfstandige door het leven te gaan, heb ik eind januari de auto weer ingeleverd en heb nu prive een auto aangeschaft. Vanwege de opgroeiende kinderen (3 stuks) was er een voorkeur voor een (midi-)MPV, en het is een - tweedehands - Opel Zafira geworden met de 1.9 CDTI 150 pk moter. Een diesel dus, omdat ik waarschijnlijk genoeg kilometers ga maken om dat rendabel te maken. De 120 pk versie zou ook genoeg zijn geweest (en wat goedkoper), maar de 150 pk versie rijdt toch net wat lekkerder en zal ook iets minder moeite hebben met onze caravan.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.