Opel Insignia Sports Tourer 1.4 Turbo ecoFLEX Business (2012)

autoreview

Opel Insignia Sports Tourer 1.4 Turbo ecoFLEX Business  (2012)

Signalement

UitvoeringInsignia Sports Tourer 1.4 Turbo ecoFLEX Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst30.060 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 200 km

Gisteren was het zover. Het ophalen van de nieuwe lease auto.

Waar tegenwoordig veel over wordt gesproken is ook bij mij het volgende gedeeltelijk waar: De bepaling van het type auto leunt veel op hoogte van de bijtelling, maar ik ben van mening dat dit niet zalig makend is. (of toch wel!!)

Tot eind vorig jaar in bezit van een Audi A4 (prive) en ivm wijziging werk een lease auto uit mogen zoeken. Daar wij 2 kleine kinderen hebben moest het van mij een stationwagen worden daar ik een "busje" echt helemaal niets vind.

Ik had al een aantal auto's in gedachten: Insignia, Mondeo, Superb. Na de eerste bestudering vielen de laatste 2 al meteen af. Niet omdat het geen mooie of goede auto's zijn, maar puur vanwege het feit dat ze in benzine niet in 20% bijtelling beschikbaar zijn (hoezo de portemonnaie regeert). De franse zijde gaf nog wel wat alternatieven maar daar heb ik helemaal niets mee. Ook VW kon mij niet bekoren, dit vooral doordat ik hier al in reed als voorloopauto, en ik dit een auto / merk vindt wat mij totaal niets doet.

Dus op naar de Opel dealer en dat was lang geleden (laatste opel was een Corsa GSI model '94 in het jaar 2000).

Al vanaf de introductie heb ik de Insignia een mooie auto gevonden. Op internet veel gelezen over het model en de motorisering. Dus in overleg met dealer proefrit gemaakt in een 1.4 ecoflex (sedan). Na een kort proefritje over de snelweg en wat binnendoor wegen moest ik concluderen dat het niet tegenviel. Het klopt dat het geen strepentrekker is maar voor normaal verkeer leek het mij goed te doen.

Uiteindelijk besteld
Sports Tourer 1.4. ecoflex
Kleur Maghony
Bekleding Dune beige
Upgrade navigatie naar 900
Trekhaak vast
Ruimtebesparend reservewiel.
Actie Opel: gratis Thule dakkoffer.

De auto opgehaald bij de voorkeur dealer van de leasemaatschappij en dit betekent voor mij ca 120 km enkele reis rijden. De terugweg geeft dan ook meteen een goede indruk.

Rijeigenschappen:
Alhoewel pas 200 km gereden moet ik zeggen dat het zeker niet tegenvalt. Op de snelweg rijdt de auto rustig en ook op cruisecontrol gaat het goed. De auto geeft aan wanneer je het beste kan schakelen, maar daar kijk ik niet naar. Doe je dit wel dan kom je bij het intrappen van het pedaal maar traag op gang. 100 in z'n zes en acceleren is dan ook niet mogelijk. Terug naar 5 en het gaat goed. Besturing is zeer gevoelig en dat is wennen. M.i. had dit wel wat minder mogen zijn. Doordat het een ecoflex is zitten er ook laagweerstand banden op. Weet niet of ik hier blij mee moet zijn want ik hoor ze nogal. Kan overigens ook de nieuwigheid zijn.

Interieur:
De auto heeft veel knopjes maar het dashboard zit logisch in elkaar dus hier heb ik eigenlijk geen enkele moeite mee (dit in tegenstelling tot de autoweek redacteuren). Het materiaalgebruik oogt goed en in combinatie met het lichte interieur geeft het toch wel een gevoel dat je in een hoogstaande auto rijdt. Navi werkt makkelijk en ziet er goed uit. Alleen nog even zoeken hoe ik kan instellen dat ik deze al rijdend ook kan instellen. Bluetooth verbinding met Iphone geen probleem en ook geluid tijdens bellen is goed. Adresboek nog wel te koppelen. Overige zaken zoals climatcontrol, cruisecontrol en verlichting werken volgens verwachting.

Tot dusver mijn eerste positieve indruk van de lease auto waar ik de komende 4 jaar in mag rijden. De waardering zal ik op gebied van comfort, prestaties, betrouwbaarheid, en kosten blijven updaten daar deze momenteel nog nietszeggend zijn.

Volgende maand op vakantie naar de Ardeche dus dan zullen eens kijken hoe de auto zich gedraagt volledig volgeladen met een dakkoffer erop. To be continued

het 1e jaar rond

  • 30.060 km

Zo, het eerste jaar zit erop met de Opel en de km is gestrand op 30000.

Al terugkijkende moet ik zeggen dat een probleemloos jaar is geweest, m.u.v. een terugroep actie voor plaatsen van een klemmetje bij de achterklep.

Motorisch
De eerste indruk bij ophalen blijven nog steeds van kracht. De auto rijdt prima maar verwacht absoluut niet dat je hebt te maken hebt met een strepentrekker. Volledig bepakt op vakantie en dan de bergen in zorgt voor wat uitdaging, want ja de km teller loopt terug en een versnelling terugschakelen is geen overbodigheid.Dit alles betekent ook dat het verbruik schrikbarend hard oploopt naar ca 1:9. Dagelijks verkeer in nederland zorgt voor verbruik van ca 1;12,5 en dit is meer in lijn der verwachting. Alleen moet je dan vergeten dat het eenecoflex is,want die behoren toch eenstuk zuiniger te zijn!!!

Comfort
comfort van de auto is orima echter je merkt wel dat je met een zware auto onderweg bent. Dit komt vooral tot uiting bij insturen van een bocht op hogere snelheden en bij stevig aan remmen. Niet dat de auto dan onhandelbaar wordt of alleen maar rechtdoor gaat, maar je merkt gewoon dat de koets het zwaar heeft. Additioneel sportonderstel zou niet misplaats zijn denk ik. Voor de rest is het heerlijk cruisen op de snelweg waarbij auto zich het comfortabelst lijkt te voelen bij snelheden tussen 140-150km.

Interieur
kwaliteit is goed, na een jaar nog steeds niets te horen en alles werkt nog zonder problemen waarbij ook nog geen slijtage is te zien. De drukte omtrent de indeling heb ik nooit begrepen want alles zit logisch geplaatst en is blindelings te vinden.

Kosten
Doordat het een lease auto betreft heb ik hier weinig zicht op.Echter gezien het feit dat auto slechts een beurt heeft gehad welke ook nog door dealer snel was uitgevoerd, ga ik er vanuit dat er niets gek naar voren is gekomen. Uitvoering terugroep actie nam 5 min in besluit en dat is m.i. ook te verwaarlozen. Brandstofkoten houd ik wel goed bij, waarbij na een jaar het verbruik is uitgekomen op ca 1:12. Gezien ecoflex model valt me dit tegen aan de andere kant de geprognotiseerde verbruik cijfers van alle nieuwe auto's kloppen voor geen meter.

Overall gezien ben ik tevreden met de keuze voor een Insginia en heb ik tot dusver minder problemen gehad in een jaar dan de 3 maanden welke in de voorloop auto vw golf variant 1.4 tfsi heb gereden. Op naar de volgende 30dkm

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.