Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Sport (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 120.500 km |
KM-stand laatst | 121.400 km |
Proefrit + Aankoop
- 120.500 km
Al een tijdje was ik opzoek naar een opvolger voor mijn probleemloze Astra G 1.6 16V. Daar heb ik 4 jaar lang zo'n 65.000 km zonder ook maar één enkel probleem mee rond kunnen tuffen. Het budget lag tussen de 8 en 9 duizend euro. We wilden wat nieuwers en wat ruimers. In eerste instantie dachten we aan een Astra J ST, maar al snel werd er gezocht naar een Insignia. Vooral ook omdat deze prijstechnisch de betere keus leek. Je krijgt immers meer auto voor je geld met meer luxe en meer ruimte. Na verschillende reviews te hebben bekeken leek ons de 1.6T of 2.0T de betere keus. Aangezien ik geen 2.0T kon vinden binnen ons budget met een acceptabele km-stand (max. 130.000 km) werd er gekeken naar de 1.6T. In eerste instantie viel mijn oog op een witte sedan uit 2010 met 98.000 km op de teller. Dit leek aantrekkelijk, maar aangezien de vorige eigenaar er zelf xenon koplampen (zónder was/wis installatie en hoogteregeling), verlagingsveren, en een mega tabletachtige boardcomputer/radio in had geknutseld heb ik toch maar besloten deze auto te laten staan. Bovendien had hij zijn laatste onderhoudsbeurt 20.000km geleden gehad en zou dus zsm weer onderhoud nodig hebben. Toen zag ik opeens een eveneens witte 1.6T Sports Tourer uit 2011 bij een handelaar staan met 120.000 km op de teller. Weliswaar iets boven budget, maar wel de jongste voor deze prijs, een acceptabele kilometerstand, van de eerste eigenaar, veel leuke opties, en wit (wauw, wat een prachtbak!). Ik heb direct de handelaar gebeld en ben langs gereden voor een proefrit. Eenmaal aangekomen bij de handelaar stond hij de shinen in de showroom. Alles aan de auto leek perfect, alleen toen ik eronder keek zag ik een vochtige plek (olie) onder de auto. Eenmaal aan het rijden tijdens de proefrit deed alles het zoals het hoort. Geen rare geluiden, alle elektronica werkte, en hij reed super! Omdat ik het oliespoor niet helemaal vertrouwde ben ik even langs de om de hoek liggende Opeldealer gereden om te vragen naar hun oordeel. Daar reed een monteur hem op de brug en gaf aan dat ik me over de olie geen zorgen moest maken. Dit zou een keerringetje zijn, wat hooguit een paar euro kost. Dus niks om me zorgen om te maken. In gedachte al in onderhandeling met de handelaar reed ik weer terug naar de handelaar. Tijdens de onderhandelingen werd duidelijk dat de distributieriem + waterpomp wel eerdaags vervangen zouden moeten worden. Dit werd in de onderhandelingen meegenomen en bij aflevering kreeg ik dan ook een nieuwe APK, en de distributieriem + waterpomp zouden vervangen worden. Garantie op bepaalde delen kon ik voor 6 maanden voor 400 euro bijkopen. Ik besloot dit niet te doen. Mede ook aangezien de auto toch al boven mijn eerder genoemde budget zat, en ik er wel vertrouwen in had. Garantie tot de deur dus!
Nu heb ik de auto net een paar dagen en ik ondervind al de eerste problemen. Als de motor stationair loopt dan tikt er iets. Op het ene forum spreken ze van de injectoren die te horen zijn en die "horen" bij deze motoren. Op het andere forum lees ik dat het het vliegwiel kan zijn wat vervangen dient te worden. Verder hoor ik als ik het gas wat dieper in druk en weer los laat (bijvoorbeeld om te schakelen) een sissend geluid. Sinds vandaag merk ik ook dat hij bij wat harder doortrekken enorm in houdt. Ik hoop zelf dat het met een setje nieuwe bougies verholpen is. Gelukkig is mijn zwager monteur, dus ik ga morgen naast mijn nieuwe auto aan hem te showen, ook even vragen of hij er een stukje mee wil rijden.
Wordt vervolgd...
Een week verder
- 121.200 km
Inmiddels de Insignia 7 dagen in bezit. Het rijgedrag is sinds de laatste keer stukke beter geworden. Het getik onder de kap zit er nog steeds. Mijn zwager zei alsof het de normaalste zaak van de wereld is: "ach joh, dat zijn gewoon de injectoren die je hoort. Dat is heel normaal bij deze motoren". Die kunnen we dus al weg strepen. Het inhouden is inmiddels ook stukke minder geworden, maar af en toe bij lage snelheid in een wat hogere versnelling nog wel iets merkbaar, maar echt minimaal. Dit zou kunnen komen doordat de auto sinds augustus bij de dealer en daarna bij de handelaar heeft stil gestaan. Zeker als er in het verleden E10 mee is getankt, kan het zijn dat er prut in de tank / leidingen zit wat eruit moet. We hebben verder nog geen actie ondernomen, maar als het aanhoudt dan zou het met een flesje reinigingsmiddel wel eens verholpen kunnen zijn. Sowieso gaat de Insignia eerdaags even op de operatietafel om alles eens na te kijken en evt. preventief de bougies te vervangen. Gewoon omdat het kan. Het sissende geluid waar ik het eerder over had op het moment dat ik mijn gaspedaal ingedrukt heb en weer los haal dat zou volgens mijn zwager best eens een vacuüm slangetje kunnen zijn wat lucht verliest. Het leek hem allemaal wel mee te vallen (en dat zegt hij niet snel). Hij rijdt er in ieder geval niet minder om. Na het bezoekje aan de operatietafel zal ik mijn volgende review schrijven.
Het einde :-(
- 121.400 km
29-12-2019, 23:30 uur
Bij het optrekken vanaf een rotonde richting de 80 km/u hoorde ik (ongeveer bij 50 km/u) een hoop gerommel onder de auto. Ik zette de motor direct af en ik zag rook onder de motorkap. Toen ik de kap opende zag ik vuur van de motor af komen. Gelukkig had ik een fles water bij me waarmee ik het vuur heb kunnen blussen. Door een mede weggebruiker die achter mij reed ben ik naar mijn werk gesleept waar ik slechts een kilometer van verwijderd was. De kilometerstand bij aankomst: 121.304.
30-12-2019
Bij daglicht heb ik de schade eens goed bekeken, samen met een collega die hobby monteur is. Onder de motorkap was het een explosie van olie en benzine. De hele motorruimte zat onder. Onder de auto zagen we ook een scheur in het motorblok zitten waar de vloeistoffen eruit zijn gekomen. Overigens was de auto op de plek waar het keerringetje tijdens de proefrit vochtig was kurkdroog. Ik heb naast Achmea Rechtsbijstand ook zodra het kon de handelaar gebeld met het hele verhaal. Hij vond het erg vervelend en vroeg me om de auto bij zijn garage in Zwolle te brengen voor onderzoek.
31-12-2019
De Opel laten vervoeren naar Zwolle. De monteur die ter plaatse was kon binnen een minuut al bevestigen dat het complete motorblok vervangen zou moeten worden. Door de brand was er ook een deel van de bekabeling doorgebrand. Hij beloofde om er uiterlijk maandag 6-1-2020 naar te kijken. De handelaar zal dan contact met mij op gaan nemen over de verder te nemen stappen.
6-1-2020
Zelf om 16:00 uur maar even gebeld met de handelaar. Er was nog geen tijd geweest om naar de auto te kijken. Er werd beloofd om hier dinsdag of woensdag naar te gaan kijken. Ik zou dan worden terug gebeld.
7-1-2020
De handelaar belde me op om de bevindingen van de monteur in Zwolle mede te delen. De monteur was tot de conclusie gekomen dat ik zelf ergens overheen was gereden waardoor er een gat van buitenaf in het motorblok is geslagen. Er is ook een expert op gezet waar hij wel vaker mee samen werkt. De bevindingen van hem komen in een rapport te staan en daar moet ik het dan mee doen. Ik stelde nog een wedervraag hoe dan de brand ontstaan kan zijn als ik slechts een steen heb geraakt, maar daar kon hij me geen antwoord op geven.
Hierna heb ik Centraal Beheer gebeld om te vragen om een onafhankelijk expert hier op af te sturen omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Ik wist namelijk zeker dat ik op die bewuste weg niks heb geraakt. Omdat er ook sprake was van brand kon er om deze schade wel een expert worden ingeschakeld, wel zou de auto dan naar een bij CB aangesloten autoschadebedrijf in Zwolle moeten worden gebracht. De CB medewerkster adviseerde om eerst even het rapport van de andere expert af te wachten. Daarna kan de auto z.s.m. naar Van Mossel in Zwolle.
8-1-2020
Het zat me niet lekker dat mijn auto nog bij de garage stond. Ik heb dus met CB kunnen regelen dat de auto per direct naar het schadebedrijf kon worden gesleept.
10-1-2020
De expert van CB is gearriveerd bij het schadebedrijf in Zwolle. Hij heeft de auto op de brug gezet. Aan de onderkant van het carter zag hij een scheur wat hij wel bijzonder vond. Lijkt op een verplaatsing van plaatwerk naar binnen toe. Zijn verklaring is dat er waarschijnlijk een verstevigingsschot in het carter zit en daar is een drijfstang, draaiend onderdeel van de motor tegenaan gekomen. Om dit te kunnen bevestigen zou het carter gedemonteerd moeten worden, dit zou na het weekend gebeuren.
13-1-2020
Het carter was inmiddels gedemonteerd en de expert zag dat de drijfstang gebroken was. Hierdoor heeft hij allerlei gaten in het motorblok geslagen. Conclusie: intern defect in de motor, dus gevalletje wettelijke garantie. De expert heeft hierna de handelaar erbij gehaald om hem te laten zien wat er aan de hand was, en om te bevestigen dat ik nergens overheen zou zijn gereden. Er was verder ook geen krasje op de onderkant te zien.
22-1-2020
De expert belde me op om te vragen of ik inmiddels al wat had gehoord van de handelaar. Ik had niks gehoord, dus besloot ik om de handelaar zelf even te bellen en te vragen naar de stand van zaken. Er zou die week nog een keer naar de auto worden gekeken door de expert van de handelaar. Hij wilde de precieze oorzaak weten voordat hij over zou gaan tot een oplossing. Ik zou aan het eind van de week iets van hem horen.
24-1-2020
De handelaar belde me op om door te geven dat zijn expert de opdracht heeft gegeven om de cilinderkop te verwijderen. Ik zou hier aan het eind van de week, uiterlijk de 31e iets over horen.
31-1-2020 (16:55)
Ik heb zelf de handelaar maar weer gebeld om te vragen of hij al iets meer wist. Ik ontplofte zowat op dat moment. Hij was het vergeten en zou zijn expert direct bellen. Even later kreeg ik een berichtje dat die expert van hem in het ziekenhuis lag en komende week (dus wéér een week later) er echt naar zou kijken.
4-2-2020
De handelaar belde. De cilinderkop was eraf gehaald en er was te zien dat 1 van de zuigers klemvast in de tweede cilinder zat. Dit was voor hem de bevestiging dat het motorblok echt overleden was. Hij wilde graag dat ik langs zou komen om over een oplossing te praten.
6-2-2020
Het was zover. Na ruim 5 weken zonder Insignia kreeg ik eindelijk iets te horen zodat ik wist waar ik aan toe zou zijn. De handelaar begon eerst met een ruilmotor die hij ergens in Duitsland op de kop kon tikken. Dit zag ik helemaal niet zitten, want hoelang zou dat dan wel weer duren. Na een lang gesprek zijn we het er eindelijk over eens geworden dat ik de auto niet meer terug wilde en dat hij de auto terug zou nemen. Meteen is mijn geld terug gestort en hebben we de auto overgeschreven.
Einde Insignia dus voor mij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.