Opel Insignia (2010)

autoreview

Opel Insignia (2010)

Signalement

Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf184.350 km
KM-stand laatst191.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Valse start

  • 191.000 km

In een vorige review staat al dat we afscheid gingen nemen van onze CX-7.
Deze hebben we ingeruild op een Opel Insignia 1.8 uit 2010.
184.000km op de klok.
Ruime station met een non-turbo blok, wat ons beter leek voor de portemonnee.
Gekocht zonder afleverbeurt á €250 en garantie, 50/50 garantie voor 3 maanden, á €500.

Tijdens de proefrit leek alles in orde, alleen veel trager dan een 260pk mazda.
Maar na een paar dagen kwamen de eerste problemen.
Tijdens een lange rit viel me op dat de toeren omhoog schoten en ging schommelen bij het intrappen van de koppeling.
Ook liepen de percentages van de levensduur van de olie hard terug.
Olie gepeild en er moest wat bij.
Na 250km nog eens peilen, en weer bij moeten vullen.
Dus de verkoper, een handelaar, gemaild op vrijdagavond met de geconstateerde problemen.
Na het weekend kreeg ik te horen, dat ik de auto gekocht had zonder beurt en garantie en het daarmee kon doen.

Contact opgenomen met Stichting Wettelijke Garantie en gekoppeld aan een advocaat die het voor mij gaat behandelen.
Op advies van de advocaat de auto na laten kijken bij een garage.
Hij constateerde natte bougies en olie op de zuigers.
Dit zou kunnen wijzen op een groot motorisch probleem.

De advocaat heeft het doorgespeeld naar de verkoper, en na een paar weken en verschillende mails is er besloten om de auto na te laten kijken door de verkoper.
Na een week konden we de auto ophalen en zouden de problemen opgelost zijn.

Bij het ophalen van de auto een goed gesprek gehad met de verkoper, met een excuses van zijn kant, en een uitleg wat er aan de hand was.
Het probleem zat in het pcv systeem en de vervuilde kleppendeksel.
Daardoor zoog de carterontluchting vacuüm en spoot de olie boven in de motor terug.

Inmiddels staat de teller op 191.000km en is het verbruik nagenoeg 0.
Er is misschien 100ml olie bijgevuld in die 6-7000km.
Dus de auto loopt zoals het hoort.

Toch een probleem

  • 191.500 km

Toch is er een probleem opgedoken.
Heel af en toe krijgen we de auto niet in z'n eerste versnelling.
Ook is er een trilling in de pook te voelen in de 3e en 4e versnelling, als je je hand op de pook legt en er een beetje spanning op zet.
En laatst viel me op dat de pook beweegt als je de koppeling op laat komen in de 3e versnelling, als je van hoge toeren in de 4e terug komt.

Het gaat hier om een beruchte M32 bak, die in de opel wereld alom bekend staat als probleem bak.
Bij deze auto is de bak rond 145.000km vervangen, in 2022.

Alles lijkt erop dat de bak een revisie nodig heeft, of een andere bak.
Dit is iets waar hier nog over gediscussieerd gaat worden.
Want deze reparatie gaat ook weer aardig in de papieren lopen.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.