Opel Insignia 2.0 Turbo Sport (2009)

autoreview

Opel Insignia 2.0 Turbo Sport (2009)

Signalement

UitvoeringInsignia 2.0 Turbo Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

herschrijven review

  • 65.000 km

(9.200 km)
Auto nu 3,5 maand in mijn bezit (sinds aug. 2009).
Auto gekocht na een aantal auto's vergeleken te hebben.
- VW passat CC 1.8/2.0TSI (mooie auto mits goed uitgerust, helaas maar 4 zitplaatsen, te jatgevoelige navigatie, dure opties)
- Laguna 205GT (goede aanbieding maar te korte zittingen, kon gewoon geen goede zitpositie vinden).
- BMW 3 (beste rijgedrag, persoonlijke voorkeur, maar te duur met mijn wensenlijstje 50K+)
- Audi A4 (zie BMW maar dan met mindere rijeigenschappen en karakter)
- Mondeo 2.5 (mooie motor/uitrusting maar met gewenste opties ook duurder)
- Lexus IS (ook te duur met mijn wensenlijstje)

Mijn wensenlijstje: Xenon, extra vermogen, goede audio/navigatie en mooie wielen, gewoon een lekker dikke uitvoering, geen doorsnee leasert.

Uiteindelijk voor de Insignia gekozen (ook mede vanwege goede zakelijke relatie met dealer).

Als opties bovenop Sport uitvoering besteld: DVD800 (pakket met el. handrem, parkeersensoren e.d.), 20", AFL Xenon, Infinity Sound, gescheiden Climate control, zonneschermen achterruit en zijruiten.

Hoe bevalt de auto tot nu toe (9.200 km);
Auto voelt fors zeer degelijk aan. Rijdt bijzonder strak/koersvast op snelwegen, je kunt de auto goed afstellen naar je persoonlijke voorkeur d.m.v. Flexride. Deze bevat een standaardinstelling (waar ie meestal op staat), een zgn. touring stand
(krijgt auto een meer "Frans" karakter) en de sport stand (dashboardverlichting kleurt dan rood op).
Het prettige van de sportstand is dat je deze verder kunt aanpassen, t.w. een strak onderstel, een vinnige gaspedaalreactie en/of stuurdirectheid of alle 3 tegelijk. Auto rijdt dan erg strak maar met passagiers i.c.m. 20" iets te stug.

Het verbruik (ondanks dat ik het al had gelezen) viel wel een beetje tegen. Zit nu gemiddeld op 11,2 liter met wel soms erg forse autobahnritten ertussen.
Het nut van de parkeersensoren en electrische handrem ontgaan me een beetje.
Het comfort ondanks de 20" valt me reuze mee (had eigenlijk stugger verwacht) Wel zijn de wielen te kwetsbaar, stoeprandje is geheid een beschadiging, ook dit wist ik vooraf, maar ja wel mooi.
De sportstoelen zijn erg comfortabel en prima verstelbaar. Volgens mij de betere in de markt.
De AFL Xenon is de mooiste accessoire, geniaal licht, hoef niets meer in te stellen,net zoals de bij opel goed werkende regensensoren.
2 weken geleden in de Eiffel op donkere slecht gemarkeerde wegen gereden. Bijna
perfecte verlichting(wellicht dat auto grootlicht misschien fractioneel eerder zou mogen uitspringen bij tegenliggers).
Problemen tot nu toe: geen (17.500 km)
Volgende week gaan de winterwieltjes eronderuit.
Auto doet het goed op een ding na. Fluitende aircopomp, laat ik volgende week even nakijken. Verbruik blijft gelijk. Olieverbruik nihil de eerste 17.500 (staat nog op max). Verder 0 problemen.

Zit te dubben de om de auto te laten chippen (Irmscher/Rica) Gaat dan naar 280/300pk maar lijkt me qua levensduur niet gezond (banden, koppeling, turbo).
1e beurt (34.000 km) :
Auto heeft net eerste beurt gehad. kosten ca. 175,00 (zeer redelijke tarieven), echter... de eerste irritaties zijn begonnen.
- Lakkwaliteit. Is bagger. Auto is veel te krasgevoelig!. Was de auto inmiddels al een half jaar met het handje i.v.m. krassen in wasstraat. Sinds afgelopen week zitten op de motorkap, spatborden en dak krassen van katten. (deze zit(ten) soms op de auto. Ook bij onze andere auto (Panda100HP). De Pandalak geeft echter geen krimp. De Insignialak is een drama. Wellicht is dit ook de reden dat de Black Saphire inmiddels is vervangen door Onyx Black?

Vandaag dit bij de dealer gemeld samen met andere problemen t.w.;
- Ruis/lichte fluittoon in airco. De pomp is al eerder vervangen (garantie) maar dit geeft geen resultaat
- Rammeltje in rechterportier (of A of B stijl) vanaf 140km/h.
Heb vandaag proef gereden met monteurs en deze hebben deze problemen ook vastgesteld.
Morgen lever ik de auto een dag in (doen wel hun best) en hoop op verbetering.
Rammeltje bleek een niet goed bevestigd kabeltje te zijn.


Jammer van deze smetten op een verder fijn reismobiel, Hebben er forse ritten opzitten (o.a Berlijn, Hamburg, en 4.500 KM Italie) en auto rijdt dan fantastisch.
Vanwege de problemen echter de waardering iets afgewaardeerd.

42.000 km;
Aircoruis kunnen ze niet vinden (denk dat opel hier niets mee wil doen).
Lak tsja... kunnen ze ook niets mee, blijven 2 grote smetten op deze auto. Verder doet ie het prima, verbruik 10,8 gemiddeld over laatste 8.000 km. Olieverbruik nog steeds nihil. Wel laat ik de binnen deurhandels vervangen, slechte kwaliteit plakplastic.
Auto is sinds aanschaf veel in prijs gestegen (ca. 4.000,-), zou nu de kaarten weer opnieuw schudden bij aanschaf. Wel algemeen toch tevreden, zeker bij autobahn gebruik op hoge snelheid.
Voor het korte snelle werk is de auto vrij groot daarbij vind ik dat de bak vrij traag schakelt. Bij zeer snelle acceleratie (stoplichtsprintje) kun je de 2e versnelling moeilijk zonder kraakgeluid plaatsen.

49.000 km;
Zo, de winterbanden zijn weer vervangen.
Moet toch zeggen dat ik de Vredestein Wintrac Xtreme zeer ben gaan waarderen. Is een erg comfortabele (wel 2" kleiner) en geruisloze band met ook bij droog weer behoorlijk veel grip (heb er 4 rondjes op
circuit Zandvoort mee mogen afleggen).
Jammer dat in het voorjaar de aircoruis weer opdoemt. Moet hier volgens de dealer mee leven, ze kunnen er niets mee. "Blijft toch een misser. Voor de rest geen nieuwe problemen. Verbruik staat de laatste 15.000 km op 10,9l./100km
Olieverbruik nog steeds nihil.

59.000 km;
Net terug van vakantie. Voor de vakantie een nieuw setje voorbanden gemonteerd. Gezien de dure 20" maat eens goed gaan vergelijken.
Heb gekozen voor de Hankook Ventus EVOS1; in Duitsland als testwinnaar eruit gekomen met een (voor deze maat) nette prijsstelling. Deze banden bevallen na 5.000 KM erg goed.
Na een ritje Italie merk je gelijk waar de kracht van deze auto ligt, snel grote afstanden overbruggen. Wat rijdt dit enorm goed (ook dankzij de wellicht beste stoelen in z'n klasse..?) Toen we thuis kwamen na 1.250 km vertelde ik m'n vrouw dat ik er zo nog wel 500 km kon aanplakken. Afgelopen 10.000 km geen nieuwe problemen gehad, verbruik is iets gezakt naar 10,6L/100km
Olieverbruik: nog steeds niets hoeven bijvullen.

Ben helaas i.v.m. oude mail de mogelijkheid kwijt de oude review
te updaten vandaar deze kopie. Jammer van de eerdere reacties die niet mee overgenomen konden worden.

71.000 KM
Winterbanden liggen er weer onder.
Krijg melding dat olie vervangen moet worden. Staat wel nog steeds op max.
Ga toch een afspraak maken omdat ik het idee heb dat er een lichte speling in de stuurkolom komt. Hoop dat dit niets schokkends is. Voor de rest wel nog tevreden. Verbruik nog altijd 10,6 km.
Tevens nog (kon het weer niet laten) rondje Nordschleife gepakt voordat de zomerbanden erop komen. Moet zeggen dat op dit geweldig maar o zo linke circuit de Insignia erg goed z'n werk doet (weinig fading, goede ligging en respons in bochten ondanks hoge gewicht)

..

beurt

  • 73.000 km

net retour van beurt.
Gelukkig geen bijzonderheden, totaal ca. 270,00 euri.
Stuurspeling was met aandraaien bout verholpen?!
Verder geen bijzonderheden, nieuwe sapjes + filters en
lampje dashboardkastje. Met de hogere temperaturen met vochtige ondergrond merk je wel meer tractieproblemen met winterbanden.
Waardering blijft onveranderd.

Zojuist (2 dagen na beurt) wel ondekt dat de adaptive verlichting niet meer werkt. Normaal bi-xenon wel. Morgen terug naar dealer. Is blijkbaar een sensor (zal eens niet) meldde men door de telefoon, was al eerder voorgekomen.

Software

  • 74.000 km

Toch weer wat rare dingen na de laatste beurt. AFL die dus niet werkte bleek inderdaad een software verhaal te zijn, tegen 50% kosten (coulance, ca. 75,00 euri) is software/sensor aangepast.
Tevens heb ik vanaf 110 km/h er een klein. fluittoontje bij (hebben uiteraard weer niets kunnen vinden) Tevens uitval van Ipod en signaal richtingaanwijzer + geen gordel gehad. na herstarten deed e.e.a het weer.
Software blijft toch een minpuntje bij mijn (wellicht vroeg aangeschafte) Insignia.

zomerbeurtje, banden en 90.000 km beurt

  • 91.000 km

Auto net retour van 90.000 km beurt.
Had eigenlijk geen opmerkingen vooraf.
Remblokken zijn voor vervangen en de noodzakelijke sapjes. Tevens de airco gereinigd met een vies wc achtig luchtje (kan zoiets niet reukloos?).
Totaal ca. 580,00 euro moeten aftikken.
Vooraf aan deze beurt is de auto nog eenmaal eind juni voor een vakantiebeurtje weggeweest waarbij de achterschijven zijn vervangen (is al eens eerder onder garantie gedaan).
Op de vakantiereis (3 dagen na beurtje kon ik al gelijk op de Bernardinopas de koelvloeistof bijvullen, tevens bleek de ruitesproeier leeg te zijn. Normaliter controleer ik deze zaken zelf maar na een zomerbeurtje mag je toch wel verwachten dat ze dit checken (slecht!)? Tevens heb ik net voor de vakantie 2 nieuwe Hankooks Ventus laten monteren. Op de een of andere manier lopen deze niet helemaal trillingvrij. Ook na het opnieuw laten balanceren na de vakantie is het niet helemaal weg (toch een mindere band ondanks de toptest resultaten?). Afijn, de Insignia zal toekomstig iets minder km'ers gaan draaien omdat we de Panda100HP hebben ingeruild voor een Volvo C30D2 (superaanbieding, nooit verwacht deze uberhaupt ooit aan te schaffen), die wat meer prive kilometers moet gaan maken. Iedere keer 120,00 euri aftikken voor 600 km begon me meer te irriteren.
Dan nog een puntje van kritiek;
Ik vind dat het motormanagement te fijn is afgesteld, vaak afhankelijk van weersomstandigheden en soms denk ik ook kwaliteit van benzine. De motor hapert dan iets bij flink doortrekken, net of ie benzine tekort komt. Dit euvel hadden we bij een 1.6T in gruwelijke mate. Deze liep echt dramatisch slecht. Leek wel of deze bij volgas maar 70% benzine kreeg. Opel heeft dit vind ik niet goed onder controle.
Verbruik staat nog op 10,8 liter.
Dan nog een klein ding over de prestaties.
Tijdens een laatste rit richting Italie merk je toch wel dat er voldoende power aanwezig is. Lees vaak hier op de site dat de Insignia's traag zijn maar heb onderweg ondervonden dat deze gehakt maakt van o.a. de nieuwe 320i Tevens kwam het vorige type 325i mij domweg niet voorbij nadat hij aan het opdrukken was. Die kerel zat er ook nog alleen in en wij met z'n vieren met volle bepakking. Tuurlijk beetje kinderachtig maar blijft altijd leuk, zeker omdat ik een zwak voor BMW heb. Overigens vind ik op dit moment de BMW's wel de betere keus. Voor het bedrag van de Insignia koop je nu toch ook een mooi uitgeruste High Executive 320d. of eerdergenoemde 320i met nog de nodige toeters en bellen. Afijn, ik blijf nog even sturen met de Opel.

draait inmiddels wat minder km's

  • 98.000 km

inmiddels niet veel km's meer gereden sinds laatste review (ca. 7.000KM), komt omdat we de Panda100hp gewisseld hebben voor een "zuinige" Volvo C30 D2 R-design. Zeer fijne auto die zeer onthaast rijdt. Rijd hier nu al m'n prive en ook steeds meer zakelijke kilometers in.
Auto rijdt nu weer op winterbanden. Is nu een setje met originele 18" i.c.m. Dunlop winterbanden. Deze hadden we nog overcompleet liggen en ik vond het wel leuk met een andere "look" de winter in te gaan. Moet zeggen dat ik deze qua grip toch minder vind in vergelijking met de Vredestein/Irmscher wintercombi die ik de afgelopen jaren in de winter gemonteerd had.
Auto heeft geen problemen gegeven de laatste periode, geen olieverbruik. Wel doen m'n koplampsproeiers het niet meer (vermoed als oorzaak tikje tegen een hek in Italie afgelopen zomer).
Verbruik gemiddeld iets gestegen naar 10,9L
Zal komen omdat er nu relatief meer korte stukjes gereden worden.
Qua looks ben ik nog uiterst content in vergelijk met de huidige generatie middenklassers.

  • 99.000 km

Inmiddels de zomerbanden weer gemonteerd.
Zijn nu deze keer goed gebalanceerd.
Verder geen problemen. nog steeds nihil olieverbruik.
Benzineverbruik gemiddeld 10,9L., komt natuurlijk ook dat er veel meer niet snelwegverkeer bijzitten.
Fluittoontje boven de 110km/h is weer verdwenen. Verder zijn de electrische handrem en de parkeersensoren nog steeds niet aan mij besteed.
Ik vertrouw vaak teveel op die parkeersensoren, weet dat er redelijk wat marge inzit, waardoor ik soms onbewust de ruimte "oprek" waardoor ik dan toch iets raak (alleen bij garagedeuren en muurtjes overigens).

apk + beurtje

  • 101.000 km

auto is gekeurd, uiteraard ok, nieuwe olie, verder niets mis mee
Vind dat sinds de auto alleen nog maar VPower drinkt prettiger lopen (directer respons)

afscheid

Heb de Insiginia niet meer, is al weer eind 2014 ingeruild op een Volvo V40 D4 (Zie andere review).
Heb alleen geen afscheid in m'n review gezet.

Conclusie: Mis de auto inmiddels toch wel een beetje, al met al had ie z'n probleempjes maar overall waardeerde ik de auto wel.
Qua stoelen absolute top. Nog beter als in de Volvo's.
Ook beter als in een A4 met S-line interieur waar ik een tijdje in heb mogen sturen.
Qua afwerking en materiaalgebruik wel wat minder als de huidige Volvo. Vooral in deze uitvoering vind ik deze wagen nog steeds prachtig, nog steeds fraaier als menig huidige D-segmenter. Auto was ook binnen een week weer doorverkocht zag ik op de site van de handelaar.
Zal wel redelijk snel nieuwe remblokjes nodig gehad hebben aangezien we het afscheid gevierd hebben met 4 rondjes Nordschleife hihi.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.