Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Opel
  • Insignia

Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4 (2009)

Blitse nieuwkomer

81
Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4 (2009)
  • Autotest
31 oktober 2009 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Opel Insignia – voorzien van een nieuw Blitz-logo – is een van de nieuwkomers in het D-segment. Met zijn strakke uiterlijk trakteert Opels jongste de afzwaaiende Vectra al direct op een enkeltje vergetelheid.

Met de Insignia rekent Opel af met de wat behoudende ontwerpkoers die het met de laatste generatie Vectra insloeg. Vanbinnen komt de auto wat krap over. De zijkanten van het dashboard lopen vloeiend over in de portieren, waardoor de auto krapper oogt dan hij in werkelijkheid is. Toch zullen lange bestuurders merken dat hun rechterbeen het aan de stok krijgt met de middenconsole, die al net zo vloeiend overloopt in de middentunnel.

De cockpit van de Insignia is verder bijzonder fraai van opzet en een enorme verbetering ten opzichte van de zakelijke en hoekige commandopost van de Vectra. Materiaalgebruik

en afwerking staan op een hoog niveau. Het grote knoppencluster op de brede middenconsole komt druk en chaotisch over, maar al snel merk je dat alles op een logische plaats zit en zich ook zo laat bedienen.

Opel heeft nu ook een iDriveachtig systeem op de middentunnel, waarmee je de navigatie bedient. Werkt op zich prima, maar het zit wat ver naar achteren gemonteerd. De zitpositie is goed. We worden in deze Sport-versie op onze plaats gehouden door sportstoelen, die een goede zijdelingse steun bieden. De aflopende daklijn heeft consequenties voor de hoofdruimte achterin. Die is dan ook maar net voldoende voor mensen tot 1,90 meter. Ook de beenruimte houdt niet over. Verder hebben de achterpassagiers als gevolg van de 4x4-aandrijflijn te maken met een hoge middentunnel.

Door de spits toegesneden kont is de toegang tot de bagageruimte erg smal en de tildrempel vrij hoog. De inhoud van de kofferbak bedraagt 500 liter, die je met een platgelegde achterbank uitbreidt tot 1.010 liter.

Vierwielaandrijving

Onze testauto beschikt over vierwielaandrijving. In principe gaan alle 220 pk's en 350 Newtonmeters van de tweeliter turbomotor naar de voorwielen. Pas bij gripverlies worden de achterwielen via een Haldex-koppeling om assistentie gevraagd. In scherpe bochten treedt zo Kortstondig onderstuur op, voordat de elektronica de zaak gedecideerd strak trekt. 't Flexride-onderstel (niet-standaard) kent drie standen: Normal, Tour en Sport. In die laatste stand krijgen niet alleen de  dempers een steviger karakteristiek, maar is bovendien het gaspedaal gevoeliger en biedt de besturing meer tegendruk.

Onder normale omstandigheden kunnen we de Insignia als licht sportief omschrijven, met redelijk stevig afgestemde demping en een prettig direct en communicatief reagerende besturing, ook bij lage snelheden. Bij de turbomotor komen de herinneringen aan Opels OPC-modellen weer naar boven. Wanneer de turbo na een kort moment druk heeft opgebouwd, lijkt je gaspedaal te zijn veranderd in een aan-/uitschakelaar en verandert de Insignia in een nerveus ding. Dat wordt benadrukt door het continu gierende geluid van de turbo (die boven de 2.000 tpm echt lekker wakker is) en het gesis van de wastegate. Klinkt op zich sportief, maar je voelt je er toch een beetje door opgejaagd. De zesversnellingsbak is op zich oké, maar schakelt wat hakerig.

Rest ons nog een belangrijk minpunt aan te stippen: het verbruik. Dat is niet mals. Hoewel de fabriek een redelijke 9,2 liter per 100 kilometer (1 op 10,9) belooft, noteerden wij 1 op 7,8. Dorstig dus.

Signalement

Merk Opel
Model Insignia 2.0 Turbo 4x4 Sport
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 44.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 162 kW / 220 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.830 mm / 1.858 mm / 1.498 mm
Wielbasis 2.737 mm
Massa leeg 1.633 kg
Laadvermogen 617 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 750 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s (fabrieksopgave: 7,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,8 s / 5,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,2 s / 9,4 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 209 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Opel Insignia
Opel Opel Insignia

Uitgelicht aanbod

    Opel Insignia 1.4 Turbo EcoFLEX Business Edition

    Opel Insignia 1.4 Turbo EcoFLEX Business Edition

    • 2012
    • 182.492 km

    € 6.399

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T Cosmo 18" LM Navi Tel

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T Cosmo 18" LM Navi Tel

    • 2011
    • 111.011 km

    € 9.750

    Opel Insignia 1.6 Turbo 180PK Edition | Navigatie | Climate Control

    Opel Insignia 1.6 Turbo 180PK Edition | Navigatie | Climate Control

    • 2010
    • 168.592 km

    € 7.440

Meer Opel Insignia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Opel Insignia (facelift v.a. € 36.699)

    250
    • 7 april 2020

Lezersreacties (81) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Insignia specificaties
  • Opel Insignia occasions
  • Opel Insignia video's
Advies en informatie
  • Opel Insignia tests
  • Opel Insignia gebruikersreviews
  • Opel Insignia index
PREMIUM
Opel Astra PHEV - Test

Opel Astra PHEV - Test

De nieuwe Astra is de eerste Opel die volledig door het nieuwe Stellantis-concern is ontwikkeld....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk Innovation (2017)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk...

    6
    • 2 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia (2014)

    Opel Insignia (2014)

    • 30 september 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX Edition (2011)

    Opel Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX Edition...

    • 30 september 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 174pk Ultimate (2021)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 174pk...

    3
    • 30 september 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Grand Sport 1.5 CDTI 122pk Business Elegance (2020)

    Opel Insignia Grand Sport 1.5 CDTI 122pk...

    17
    • 30 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk...

    8
    • 20 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk Business+ (2015)

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk...

    5
    • 30 april 2021
meer reviews
Opel Insignia - 2009 - 722.345 KM - Klokje Rond

Opel Insignia - 2009 - 722.345 KM - Klokje Rond

109

In het allereerste begin van zijn carrière stond de donkergroene Opel Insignia van Gerrie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    33
    • 12 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60...

    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Begin van het eind: Opel Insignia alleen nog met dieselmotoren

    Begin van het eind: Opel Insignia alleen...

    71
    • 11 maart 2022
  • Nieuws
    Opel: 'Opvolger Insignia wordt EV'

    Opel: 'Opvolger Insignia wordt EV'

    48
    • 3 maart 2022
  • Nieuws
    Irmscher pompt Opel Insignia op tot 300 pk

    Irmscher pompt Opel Insignia op tot 300...

    22
    • 2 december 2021
  • Autotest
    Test: Opel Insignia GSi

    Test: Opel Insignia GSi

    23
    • 1 december 2021
  • PREMIUM
    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volkswagen Arteon Shooting Brake

    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volkswagen...

    • 9 november 2021
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Opel Astra PHEV - Test

    Opel Astra PHEV - Test

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ver komt de Opel Mokka-e in de praktijk

    Zo ver komt de Opel Mokka-e in de praktijk

    133
    • 15 mei 2022
  • Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    33
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Nu al nieuwe CEO voor Opel

    Nu al nieuwe CEO voor Opel

    12
    • 11 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

    Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Achteruitkijkspiegel 'In juli nog op winterbanden? Boete uitschrijven!'

    Achteruitkijkspiegel 'In juli nog op winterbanden?...

    100
    • 30 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden