AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Opel
  • Insignia
81

Blitse nieuwkomer

Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4 (2009)

  • Autotest
31 oktober 2009 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Opel Insignia – voorzien van een nieuw Blitz-logo – is een van de nieuwkomers in het D-segment. Met zijn strakke uiterlijk trakteert Opels jongste de afzwaaiende Vectra al direct op een enkeltje vergetelheid.

Met de Insignia rekent Opel af met de wat behoudende ontwerpkoers die het met de laatste generatie Vectra insloeg. Vanbinnen komt de auto wat krap over. De zijkanten van het dashboard lopen vloeiend over in de portieren, waardoor de auto krapper oogt dan hij in werkelijkheid is. Toch zullen lange bestuurders merken dat hun rechterbeen het aan de stok krijgt met de middenconsole, die al net zo vloeiend overloopt in de middentunnel.

De cockpit van de Insignia is verder bijzonder fraai van opzet en een enorme verbetering ten opzichte van de zakelijke en hoekige commandopost van de Vectra. Materiaalgebruik

en afwerking staan op een hoog niveau. Het grote knoppencluster op de brede middenconsole komt druk en chaotisch over, maar al snel merk je dat alles op een logische plaats zit en zich ook zo laat bedienen.

Opel heeft nu ook een iDriveachtig systeem op de middentunnel, waarmee je de navigatie bedient. Werkt op zich prima, maar het zit wat ver naar achteren gemonteerd. De zitpositie is goed. We worden in deze Sport-versie op onze plaats gehouden door sportstoelen, die een goede zijdelingse steun bieden. De aflopende daklijn heeft consequenties voor de hoofdruimte achterin. Die is dan ook maar net voldoende voor mensen tot 1,90 meter. Ook de beenruimte houdt niet over. Verder hebben de achterpassagiers als gevolg van de 4x4-aandrijflijn te maken met een hoge middentunnel.

Door de spits toegesneden kont is de toegang tot de bagageruimte erg smal en de tildrempel vrij hoog. De inhoud van de kofferbak bedraagt 500 liter, die je met een platgelegde achterbank uitbreidt tot 1.010 liter.

Vierwielaandrijving

Onze testauto beschikt over vierwielaandrijving. In principe gaan alle 220 pk's en 350 Newtonmeters van de tweeliter turbomotor naar de voorwielen. Pas bij gripverlies worden de achterwielen via een Haldex-koppeling om assistentie gevraagd. In scherpe bochten treedt zo Kortstondig onderstuur op, voordat de elektronica de zaak gedecideerd strak trekt. 't Flexride-onderstel (niet-standaard) kent drie standen: Normal, Tour en Sport. In die laatste stand krijgen niet alleen de  dempers een steviger karakteristiek, maar is bovendien het gaspedaal gevoeliger en biedt de besturing meer tegendruk.

Onder normale omstandigheden kunnen we de Insignia als licht sportief omschrijven, met redelijk stevig afgestemde demping en een prettig direct en communicatief reagerende besturing, ook bij lage snelheden. Bij de turbomotor komen de herinneringen aan Opels OPC-modellen weer naar boven. Wanneer de turbo na een kort moment druk heeft opgebouwd, lijkt je gaspedaal te zijn veranderd in een aan-/uitschakelaar en verandert de Insignia in een nerveus ding. Dat wordt benadrukt door het continu gierende geluid van de turbo (die boven de 2.000 tpm echt lekker wakker is) en het gesis van de wastegate. Klinkt op zich sportief, maar je voelt je er toch een beetje door opgejaagd. De zesversnellingsbak is op zich oké, maar schakelt wat hakerig.

Rest ons nog een belangrijk minpunt aan te stippen: het verbruik. Dat is niet mals. Hoewel de fabriek een redelijke 9,2 liter per 100 kilometer (1 op 10,9) belooft, noteerden wij 1 op 7,8. Dorstig dus.

Signalement

Merk Opel
Model Insignia 2.0 Turbo 4x4 Sport
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 44.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 162 kW / 220 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.830 mm / 1.858 mm / 1.498 mm
Wielbasis 2.737 mm
Massa leeg 1.633 kg
Laadvermogen 617 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 750 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s (fabrieksopgave: 7,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,8 s / 5,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,2 s / 9,4 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 209 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Opel Insignia
Opel Opel Insignia

Uitgelicht aanbod

    Sports Tourer 1.6 Turbo Exclusive 200PK/SCHUIFDAK/ELEKTR STOEL+GEHEUGEN/HEADUP/OPC-LINE/WINTERPAKKET/BOSE/STOELMASSAGE/ALLE OPTIES !! BOMVOL

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Exclusive 200PK/SCHUIFDAK/ELEKTR STOEL+GEHEUGEN/HEADUP/OPC-LINE/WINTERPAKKET/BOSE/STOELMASSAGE/ALLE OPTIES !! BOMVOL

    • 2019
    • 15.750 km

    € 35.900

    Sports Tourer 1.6 CDTI EcoFLEX Business Executive | Dealer onderhouden | Pano. | | Bezichtiging op afspraak!

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI EcoFLEX Business Executive | Dealer onderhouden | Pano. |

    • 2016
    • 195.182 km

    € 8.945

    1.6 Turbo 170pk 5D Edition Navi/Camera/Trekhaak

    Opel Insignia 1.6 Turbo 170pk 5D Edition Navi/Camera/Trekhaak

    • 2015
    • 86.129 km

    € 15.499

Meer Opel Insignia occasions

Lezersreacties (81) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Insignia specificaties
  • Opel Insignia occasions
  • Opel Insignia video's
Advies en informatie
  • Opel Insignia tests
  • Opel Insignia gebruikersreviews
  • Opel Insignia index
PREMIUM
Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

Vergeet het SUVirus wanneer je op zoek bent naar een ruime (gezins)auto en gun jezelf een gezonde...

Lees meer
Opel Insignia - 2009 - 722.345 KM - Klokje Rond

Opel Insignia - 2009 - 722.345 KM - Klokje Rond

109

In het allereerste begin van zijn carrière stond de donkergroene Opel Insignia van Gerrie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

    Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

    • 2 maart 2021
  • Autonieuws
    Basisdiesel Opel Insignia nu ook met automaat

    Basisdiesel Opel Insignia nu ook met automaat

    34
    • 20 november 2020
  • Opel Insignia - Rij-impressie

    Opel Insignia - Rij-impressie

    • 2 november 2020
  • Autonieuws
    Nieuwe benzineversie Opel Insignia niet voor Nederland

    Nieuwe benzineversie Opel Insignia niet...

    13
    • 28 oktober 2020
  • Autonieuws
    Nieuwe benzinemotor voor Opel Insignia

    Nieuwe benzinemotor voor Opel Insignia

    30
    • 27 oktober 2020
  • Review
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk Sport (2009)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 160pk...

    3
    • 13 september 2020
  • Autonieuws
    Buick haalt ook laatste sedan uit Amerikaanse bestellijsten

    Buick haalt ook laatste sedan uit Amerikaanse...

    45
    • 7 augustus 2020
Merk
Merk
  • Review
    Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2011)

    Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2011)

    2
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Opel Vivaro Life als Crosscamp Lite

    Opel Vivaro Life als Crosscamp Lite

    7
    • 4 maart 2021
  • Review
    Opel Agila 1.2-16V Elegance (2001)

    Opel Agila 1.2-16V Elegance (2001)

    • 3 maart 2021
  • Autonieuws
    Nog een nieuwe Opel Combo!

    Nog een nieuwe Opel Combo!

    7
    • 3 maart 2021
  • PREMIUM
    Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

    Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

    • 2 maart 2021
  • Review
    Opel Grandland X 1.6 CDTI 120pk Business Executive (2018)

    Opel Grandland X 1.6 CDTI 120pk Business...

    2
    • 1 maart 2021
  • Review
    Opel Ampera-e 60kWh Business Executive (2019)

    Opel Ampera-e 60kWh Business Executive...

    2
    • 1 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep