Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX 160pk SS Sport (2011)

autoreview

Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX 160pk S/S Sport (2011)

Signalement

UitvoeringInsignia 2.0 CDTI EcoFLEX 160pk S/S Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf47 km
KM-stand laatst165.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Groene rijbewijskiller.

  • 34.000 km

Een dikke anderhalve week geleden ‘mijn’ Opel Insignia in ontvangst mogen nemen (lease).

Voorafgaand aan de levering van de auto ongeveer een half jaar lang vele uren doorgebracht om tot een waardige opvolger van mijn vorige lease auto, de Alfa Romeo 159 2.4 JTDM, te komen. Er mochten helaas, helaas geen Alfa’s meer geleased worden (anders was de keuze direct weer op een 159 gevallen).

Een aantal belangrijke randvoorwaarden: grote ruime diesel die wel vooruit wil als ik op het gaspedaal druk. Geen busje of mpv. Liefst 20% bijtelling, maar moet niet, sportiviteit boven comfort, vorm boven functie, leuke velgen, fatsoenlijke audio met USB, navigatie, Xenon, schakel.

De score was uiteindelijk als volgt:

1 - Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX 160pk S/S Sport
2 – BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition Luxury Line
3 – Renault Laguna Estate 2.0 dCi 180 GT
4 - 508 Blue Lease Premium 2.0 HDi 163pk
5 - Volvo S60 D3 Business
6 - Superb Combi 2.0 TDI 170pk Ambition Businessline
7 - Exeo ST 2.0 TDI 170pk BusinessLine High

Dit is een voorkeurslijst op basis van mijn persoonlijke afwegingen. Uiteraard is dit heel erg subjectief omdat over smaak, voorkeur en budget niet te twisten valt. Desgewenst kan aangegeven worden waarom ik tot deze keuze ben gekomen, maar uiteindelijk heeft courantheid van de auto, uitstraling en ‘value for money’ voor mij de doorslag gegeven. Het feit dat je bij de Opel en de BMW sowieso een dikke 100 euro/maand 'cadeau' krijgt ivm 20% bijtelling in geval van lease heeft hier ook een rol gespeeld. Daarnaast is de Opel de enige auto die onder die voorwaarden met 19” (en zelfs 20”) velgen geleverd kon worden.

BMW was een goede tweede, maar met wat extra opties was ie redelijk aan de prijs: voor metallic lak mocht je bv 1250E lappen. Daarnaast is het ook een uitloopmodel. Wat mezelf echter het meeste stoorde was het feit dat de ielige 16" velgen niet door een groter model vervangen konden worden zonder dat de 20% bijtelling eraan ging.

De Renault ging met zijn 180 paarden als de brandweer. Hij ziet er in de GT uitvoering ook heel aantrekkelijk uit: blauwe kleur, dubbele uitlaat, 18" inch velgen. De 4-wiel besturing is een hele aparte gimmick op deze auto. Hier telde dat ook dat de auto, incl. wat leuke opties zoals de Bose stereo, uiteindelijk te duur werd.

De Insignia auto is voorzien van de volgende opties:
- Sport Plus Pakket met Q9S 19" velgen
- Elektrisch inklapbare buitenspiegels
- Donker getinte achterste zijramen en achterruit
- Electronic Climate Control
- Infinity Sound Systeem
- Bi-Xenon Koplampen met Adaptive Forward Lighting
- Park Expert
- Verwijder emblemen

Na een dikke anderhalve week sturen, waarbij heel wat zakelijke maar ook fun kilometers gemaakt zijn, mijn eerste indrukken op een rijtje:

Uiterlijk:
Coupe vorm v/d hatchback sprak me meteen al aan op papier - in praktijk ziet ie er zelfs nog beter uit. Ben blij dat ik de ruitenwisser achter er niet op heb laten zetten. Zou toch een beetje een dissonant zijn in de coupe vorm.
Het verwijderen v/d emblemen zou ik meteen weer doen: de auto ziet er rondom lekker clean uit (iedereen weet toch dat het een Insignia is: hoef ik niet nog eens te adverteren).
Had een beetje mijn twijfels over de kleur Sovereign Silver: was bang dat ie er wat 'gewoontjes' uit zou zien. Da's helemaal niet tegengevallen: de imposante 19" velgen zijn in dezelfde kleur als de carrosserie en vormen samen een mooi geheel. De getinte ramen achter misstaan hierin niet.
Een dubbele uitlaat, die helaas op de CDTI niet te krijgen is, zou het geheel helemaal afmaken. Nadeel van deze coupe vorm is dat de overzichtelijkheid soms te wensen overlaat. Tja, maar dat weet je van te voren en heb er niet voor niets de park pilot op zitten (maar neemt niet weg dat je goed uit je doppen moet kijken).

Motor:
Aandrijving is prima. Je voelt dat ie genoeg power heeft. Heb de eerste 1000 km volgas vermeden, daarna kon ie in principe los. Was een beetje bang dat de 20% bijtelling versie zou tegenvallen tov de bmw 320ede 163pk welke ik ook proefgereden heb. Prestaties zijn in de zelfde orde van grootte. Ben wel blij dat ik de 1500E voor de 160 ipv 130 pk heb geïnvesteerd. Ik denk dat deze me snel zou zijn gaan vervelen. Chiptuning niet mogelijk ivm leasevoorwaarden.
Irritant is het dipje of terugvallen dat je voelt na (snel) opschakelen. Kan opgevangen worden net wat meer gas te geven op het moment dat ie terug valt.
Zesde versnelling is enorm lang voor mijn gevoel. Ik heb zelf niet het idee dat ie in Nederland veel gebruikt zal gaan worden.
Top van 221 wordt met gemak gehaald tijdens een rit in Duitsland afgelopen week (=230 op te teller).
Verbruik over de eerste 2750 km (volgens boordcomputer) 7,5l/100km. Start/stop systeem nog niet echt gebruikt; ik heb de neiging om voor het stoplicht de koppeling ingedrukt te houden. Beetje irritant is de indicator in het display die (schijnbaar) continu staat te zeuren dat ik op moet schakelen naar een hogere versnelling.

Onderstel:
Je merkt een duidelijk verschil tussen de verschillende settings v/d Flexride. Combinatie van Sport met 19" velgen valt me reuze mee. Je voelt op een klinkerweg weliswaar heel goed de oneffenheden, maar met name op de autoweg is er prima mee te rijden. Niet oncomfortabel. In de Sportstand is onderstel vergelijkbaar met de Alfa 159, alhoewel ik het gevoel had dat deze net iets strakker stuurde. Zeker tijdens het snel nemen van een klaverblad. Bij snelle ritten op de Autobahn is Sport setting een must. De Tour stand is voor mijn gevoel veel te zacht en te ongevoelig. Jammer dat de Flexride setting niet onthouden wordt als de auto wordt uitgezet.

AFL Xenon:
Hele vreemde gewaarwording dat het licht een eigen leven schijnt te leiden. Heb bewust een paar obscure achterafweggetjes opgezocht. Tja, het licht is dan een openbaring - niet te vergelijken met 'normale' verlichting. Automatisch omschakelen van groot naar dimlicht en visa versa werkt prima. AFL was een flinke hap uit het budget, maar ik ben er achteraf erg blij mee. Ziet er daarnaast, samen met de LED dagrijverlichting, uitermate stoer uit.

Interieur:
Prima! Ik ben niet zo'n kenner wat premium is of niet, maar voor mijn gevoel heeft alles een hele hoge kwaliteitsindruk. Zit stevig in elkaar; geen rammels of piepjes; mooie materialen en accenten. Sportstuur met metalen afwerking is erg mooi. Stoelen zitten geweldig; met name de elektrische lendesteun is top. Als ik het nog eens zou moeten doen, zou ik wel voor de sportstoelen met uitschuifbare zitting zijn gegaan.
Metalen accenten op de deuren en middenconsole icm met piano black strips zijn ook erg mooi. Ik had het liefste aluminium of carbon strips gehad, maar dat was in deze uitvoering niet mogelijk. Tja, lederen bekleding had het helemaal afgemaakt, maar ook bij mij is het budget beperkt en is het een kwestie van keuzes maken.
De met metaal afgewerkte pedalen passen goed in het geheel. Was hier vooraf niet zo'n fan van vanwege het eventuele 'Halfords' karakter; maar valt uiteindelijk mee.
Voldoende ruimte en opbergvakjes voor telefoon, beurs, zonnebril etc. Bekerhouder in middenconsole erg prettig; gelukkig geen wiebelende houder welke je uitklapt op het dashboard.
De aanduiding van boordcomputer en de verschillende menu's op het eerste gezicht wat onoverzichtelijk. Is wellicht een kwestie van wennen. De knoppenwinkel in het midden v/h dashboard ziet er indrukwekkend uit, maar is logisch vormgegeven; kon er snel mee werken. Wat ik wel vreemd vind is dat de navigatieknop op het dashboard (onder de volumeknop) niet op dezelfde manier gebruikt wordt als de navigatieknop op de middenconsole. Gebruik hiervan is beetje tegenstrijdig: je kunt deze enkel gebruiken om de een lijst een te bladeren, selectie moet je via andere knop uitvoeren.
Elektronische handrem was even wennen; in het begin wil je nog wel eens regelmatig een denkbeeldige handrem proberen aan te trekken. Werkt wel, icm hill start assist, prima.

NAVI900 & Infinity Sound System:
Ben geen nerd wat audio betreft, maar voor mij overtreft de Infinity alles wat ik tot nu toe op audio gebied gewend was in een auto. Werkelijk klasse geluid. Had verschillende negatieve geluiden hierover gehoord (bv plotseling verhogen van volume), maar ik heb tot nu toe enkel complimenten. Ben blij dat ik deze er toch in heb laten zetten. De extra kosten, E790, zijn het mij in ieder geval waard.
Ivm beperkte ruimte in het vak op de middenconsole kleine USB stick gekocht; 8GB. Gingen iets van 850 titels op. Meer dan voldoende; ben nog niet tegen de grens van 1000 aangelopen. Nadeel is dat zoekfunctie steeds weer begint bij de 'A' en dat je bij de lijst van 400 artiesten weer van voren moet gaan scrollen. Gaat snel irriteren. Even nadenken over een aantal intelligente playlists om dit enigszins te omzeilen (bv een lijst waarvan de artiest begint bij 'A', 'B', enz.). Playlist moet ook niet te lang zijn: duurt tot een tijdje voordat deze weer ingeladen is.
Grappig is de elektronische variant op 'denk aan mij' waarmee je .jpegs in de display kunt laten zien.
Navigatie werkt prima en lekker snel (door SD card). Kaarten zijn ook redelijk actueel. Scherm is wel 's avonds redelijk fel (ook in nachtstand). Wat wel heel erg vervelend is dat er tijdens het rijden geen bestemming ingevoerd kan worden middels de draaiknop (pfff, zou te gevaarlijk zijn; beslis ik zelf wel). Voice control werkt wel, maar is voor mijn gevoel toch omslachtig. Stop ik liever om ‘m handmatig in te voeren.

Koppelen van mijn Nokia E71 middels Bluetooth gaat prima. Verademing tov de Parrot welke ik in de vorige auto had. Adresboek en bellijsten worden zonder problemen overgenomen en zijn selecteerbaar via de knop op de middenconsole. Geluid is perfect.

Park pilot:
Eens op een rustig moment op een rustig plekje gaan uitproberen. Ik moet wel zeggen dat ik een beetje huiverig ben om met de 19" inch velgen een beetje langs stoepranden te gaan experimenteren.
Parkeersensoren staan te ruim afgesteld: er is ruim 30 cm over als ie continu begint te piepen. Weergave op de display doet ietwat amateuristisch aan als je auto's met cameraweergave gezien hebt (bv Volkswagen).

Electrisch inklapbare buitenspiegels
Prima oplossing voor thuis, omdat de ruimte op de oprit en de garage beperkt is. Alleen jammer dat de spiegels niet via de afstandsbediening in- of uit te klappen zijn. Automatische anti-verblinding is heel prettig voor zowel de buiten- als de binnenspiegel.

Update 4500 km:
- Auto begint steeds lekkerder te lopen. Heeft heerlijke trekkracht in de 2de en 4de versnelling. 1ste is een beetje te kort voor stoplichtsprintjes (mocht ik dat willen; ik hoop dat ik dat toch inmiddels ontgroeid ben).

- Ben heel erg voorzichtig geweest met de velgen, maar desondanks 2 kleine krasjes geconstateerd - hou je toch niet tegen.

- Poetsen van de auto is een feest. Bij de velgen die ik op de Alfa had, was ik een kwartier per velg bezig om het vuil er met een tandenborstel ertussen uit te halen. Deze velgen zijn erg gemakkelijk schoon te maken.

- Parkeren blijft wennen door het beperkte overzicht naar achteren.

Update 20.000 km.
De Insignia heeft er inmiddels 20.000 km opzitten. De motor is heerlijk losgekomen: de topsnelheid van 221 wordt (bij de Oosterburen uiteraard) met gemak gehaald en loopt zonder problemen door tot 230 (op de navigatie). Alhoewel je er in Nederland niet zoveel aan hebt, is het heerlijk om af-en-toe in de Sport modus een (tussen)sprintje te trekken of een klaverblad te nemen met deze 20% auto.
Geen piepjes, rammeltjes of welke problemen dan ook. Achteraf helemaal geen spijt van mijn keuze: de AFL, Infinity soundsystem, Flexride en de velgen zijn toch leuke speeltjes die ik had moeten missen als ik voor het vergelijkbare bedrag de bmw 320ede had gepakt. Ik blijf het daarnaast nog gewoon een hele mooie auto vinden waar ik iedere dag met plezier in rij.

Update 34.000 km.
Still going strong. De Sig heeft alweer een tijdje de 30.000 km beurt achter de kiezen. Blijft iedere dag weer een genot om in te rijden; ik heb het idee dat ie nu pas goed losgekomen is. De combinatie van comfortstoelen, sportonderstel en Infinity weet me telkens weer te verleiden om verder en langer te rijden dan ik eigenlijk gepland had. Piepjes, kraakjes of rammeltjes: geen. Puntje van aandacht: velgen, die overigens heel goed schoon te maken zijn, zijn erg besmettelijk voor (stoeprand)schade.

Afscheid

  • 165.000 km

De kilometer (en de jaren) zijn inmiddels omgevlogen. Met pijn in het hart heb ik de auto inmiddels ingeleverd. Al met al kan ik zeggen dat de auto me als een trouwe kameraad altijd heel comfortabel gebracht heeft waar ik moest zijn. Ben eigenlijk ook een beetje jaloers op degene die deze gave bak als tweede eigenaar heeft.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.