Opel Insignia 2.0 CDTI 130pk EcoFLEX S/S Cosmo (2012)

Slimme keuze

Opel Insignia 2.0 CDTI 130pk EcoFLEX S/S Cosmo (2012)
Het blijft een fraai detail van de Insignia, een band die optisch over het hele dashboard loopt.Een prominente plek voor de Eco-knop; gewoon aan laten, dat is wel zo voordelig!Deze 2,0-liter CDTi heeft kracht genoeg voor dagelijks gebruik, al komt hij wat laat los.Opel Insignia 2.0 CDTI 130pk EcoFLEX S/S Cosmo (2012)Opel Insignia 2.0 CDTI 130pk EcoFLEX S/S Cosmo (2012)
Opel timmert alweer een aantal jaren aan de weg met de Insignia. Die is er tegenwoordig ook in Ecoflex-versie met start-stopsysteem. In combinatie met de tweeliter dieselmotor levert dat een zuinige auto op. Is dat genoeg om in het D-segment te scoren?

De Insignia maakt al sinds 2008 deel uit van het modellengamma van de Duitse fabrikant. Het zou dus zomaar kunnen dat de grote Opel binnen afzienbare tijd zijn eerste facelift krijgt. Tot nu toe heeft Opel zo'n ingreep echter nog niet nodig gevonden. Wat ons betreft een prima beslissing, want de Insignia ziet er nog altijd heel eigentijds uit. De relatief lange auto heeft ronde vormen, die worden gecombineerd met een scherpe hoek, die kenmerkend is voor de Insignia. Die vind je ook binnen terug.

Onder de motorkap van 'onze' Insignia vinden we een 2,0-liter dieselmotor die is uitgerust met commonrail-inspuiting. Dankzij een turbo en een intercooler komt de krachtbron op een maximumvermogen van 130 pk en een maximumkoppel van 300 Nm bij 1.750 toeren per minuut. Daarmee toont de Insignia zich een aangename metgezel in het heuvel landschap aan de oevers van de Moezel, waar we de auto mee naar toe namen. Wel bemerken we, zoals wel vaker bij motoren uit de stal van General Motors, dat de CDTi wat traag op gang komt en dat de koppeling bruusk aangrijpt. In de meeste gevallen presteert de Opelmotor echter voldoende om soepel met het verkeer mee te kunnen komen.

Een nadeel van de Insignia is wel dat hij niet zo prettig schakelt. De zesversnellingsbak laat zich wat hakerig bedienen en mist trefzekerheid. En dat terwijl het motorkarakter van je verlangt dat je de versnellingspook vaak ter hand neemt. Onder in het toerenbereik gebeurt er namelijk niet zo veel. Bij 50 km/h in de vierde versnelling gooit de Insignia de handdoek in de ring. Terwijl de schakelindicator je bijkans smeekt om een verzet lager te kiezen, trekken er duidelijke trillingen door de carrosserie. Vervolgens kost het nogal wat moeite om weer in te voegen tussen het andere verkeer.

Grote auto

Wat het rijgedrag betreft, zijn we niet zo te spreken over de Insignia. Niet zozeer omdat hij zaken verkeerd doet of slecht rijdt, maar in vergelijking met veel van zijn concurrenten voelt hij wel erg lomp aan. De Opel is dan ook een grote auto, en dat wreekt zich in bochten door eerder optredend onderstuur en een veel sterkere neiging tot overhellen.

De Opel laat op het dynamische vlak een lage score noteren. Die minpuntjes compenseert de Insignia echter weer ruimschoots door zijn uitstekende gezinseigenschappen. Vijf mensen vinden zonder probleem een plek in deze auto. Bovendien verwent de Insignia je met een riante bagageruimte.

De prijs van de grote Opel is bovendien relatief aangenaam. En dat terwijl een Insignia Cosmo – dat is de dikste versie - standaard al heel wat prettige zaken aan boord heeft. Het wordt nog mooier: als je die versie dan nog wat extra aankleedt met navigatie, Bluetooth en verwarmde stoelen kom je op een aankoopbedrag waar verkopers van concurrerende merken witjes van weg zullen trekken. Vergeleken met een aantal andere Duitse toppers in dit segment heeft de Insignia dus weliswaar minder vermogen en een wat minder 'hoogwaardig' imago, maar wat de verhouding tussen prijs en kwaliteit betreft, is de Opel gewoon een heel slimme keuze.

Oordeel

3 sterren

Er is niet zoveel mis aan de Insignia. De auto biedt een redelijke aandrijflijn, veel ruimte en veel spullen voor een relatief aangename prijs.

Signalement

Merk Opel
Model Insignia 2.0 CDTI 130pk EcoFLEX S/S Cosmo
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 38.395

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.956 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.830 mm / 1.858 mm / 1.498 mm
Wielbasis 2.737 mm
Massa leeg 1.513 kg
Laadvermogen 627 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 11,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,1 s / 6,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,2 s / 11,2 s
Brandstofverbruik 4,3 l/100km
CO2-uitstoot 112 g/km

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (79) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.