Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX 160pk S/S Cosmo (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX 160pk S/S Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 199.702 km |
200.000km in de Insignia
- 199.702 km
Op het moment van schrijven heeft de Insignia er al weer 199.700km op zitten en is weer ingeleverd voor een nieuwe leaseauto. Later daar meer over.
Het is dus een review over de 200.000km die de Insignia gereden heeft. Niet een uitgebreide zoals voorgaande, maar de hoofdzaken zullen aan bod komen.
Omdat de vorige Insignia zo goed bevallen was en de andere gegadigden afgevallen waren is er weer een Insignia besteld. Doordat het jaar kilometrage gestegen was zou dit een Insignia diesel worden.
Na proef te hebben gereden in een 2.0 CDTI 130pk diesel, wat zeker niet tegen viel, gekozen voor de 160pk versie met 20% bijtelling. Meer omdat deze iets meer reserve had en de maandelijkse extra kosten mee vielen.
De volgende auto is toen besteld:
Opel Insignia 2.0 CDTI Ecoflex 160pk Cosmo
- Metallic lak: Waterworld Blue met zwart geperforeerd leder Siena (AGR sportstoelen incl. ventilatie)
- Executive pakket (o.a. DVD navigatie Europa, elek. stoel met geheugen, 230V)
- Schuif/kanteldak
- Volwaardig reservewiel
- na een paar maanden toch nog een trekhaak laten monteren, misten deze toch voor kleine klusjes
Na een paar maanden wachten werd de nieuwe Insignia thuis afgeleverd. Na alle papieren te hebben ingevuld werd de rode Insignia weer meegenomen. Toen gelijk de auto gaan "verkennen", het was namelijk groten deels de zelfde auto als de vorige alleen was deze iets luxer uitgevoerd. Na de eerste kilometers was al snel duidelijk dat dit de juiste keuze was geweest. De motor, ook al moest deze nog een beetje ingereden worden, reed voortreffelijk. Vooral op de snelweg was deze door zijn lange versnellingen erg stil, alleen de banden hoorde dan. De auto is op winterbanden afgeleverd, dit zal ook hebben bijgedragen aan het extra geluid. Op zomerbanden was de auto nog stiller. De stoelen zaten ook perfect, waarbij in de vorige Insignia het lang zoeken was naar een goede zitpositie, was deze in de AGR stoelen gelijk gevonden. Vooral de uitschuifbare stoelzitting zorgde voor een goede zit, hier stap je na een paar honderd kilometer rijden weer fris uit. Tijdens de bestelling is er een modeljaar wijziging geweest en was de stoelventilatie te komen vervallen. Dit was onderdeel van de zwart geperforeerde Siena lederen sportstoelen. Kan gebeuren en was ook niet erg, dit was namelijk ook niet de reden dat de stoelen besteld waren. Wat wel even wennen was, is het sportonderstel welke onder de Ecoflex gemonteerd zit. Onze vorige Insignia en ook de Insignia demo (ook een Ecoflex) waren een stuk comfortabeler. Nu blijk om de 160pk versie aan de 20% bijtellingsnorm te laten voldoen is er een ander onderstel gemonteerd, deze is erg stug. Ook doordat de banden rondom op 3 bar stonden, was het comfort ver te zoeken. Na de banden op de bandenspanning naar de druk van de vorige Insignia af te hebben gelaten werd dit al een stuk beter, nog steeds stug, maar niet zo spijkerhard als ervoor. De AFL xenon verlichting is echt super. In de bochten draaien de lampen mee en aan de hand van de snelheid past hij de lichtbundel aan. Hierdoor heb je altijd optimaal zicht, vooral op de snelweg schijnt hij erg ver. Wat iets minder werkt is de functie "automatisch grootlicht". Zodra de auto geen tegenlichters of auto's voor zich ziet schakelt hij groot licht in. Normaal geeft hij al een bak licht, maar dan helemaal. Alleen soms ziet hij een tegenligger te laat of weerkaatst de verlichting op verkeersborden waardoor hij denkt een tegenligger te zien en schakelt het weer over naar normale verlichting. Niet veel gebruik van gemaakt dus.
De Insignia is een echte kilometer vreter, gemiddeld rij je zo'n 1200km op een tank. Dit is met een normale rijstijl, dus niet surfen achter de vrachtauto's. Vanuit de leasemaatschappij krijg je af en toe een overzicht met het verbruik, over het gehele contact een gemiddeld verbruik van bijna 1:18,5. Voor een auto van dit formaat vind ik dat persoonlijk best netjes. Dit komt ook mede door de lange versnellingen. Bij 120kmh draait de motor rond de 1.700 toeren, wat natuurlijk gunstig voor het verbruik is. Nadeel is weer mocht je vanaf 100km/h willen accelereren, dan duurt het namelijk even voordat de motor op gang komt. Dit merk je ook wanneer je door een woonwijk in zijn 2 rijdt. Laat je de auto afzakken tot bijna stationair om bijvoorbeeld een drempel of bocht te nemen dan valt de motor dood. Je bent dan eigenlijk genoodzaakt terug naar zijn 1e versnelling te gaan. Wat wel weer het comfort en 2-massavliegwiel ten goede komt is dat wanneer de koppeling wordt ingetrapt en doorgeschakeld wordt naar een hogere versnelling, het motortoerental terug valt naar het toerental van de volgende versnelling en hierop een paar seconde wordt vastgehouden. Je schakelt dus helemaal schokvrij. Ook wordt tijdens het schakelen de ingestelde waarde van de cruise control vastgehouden. Ook op hogere snelheden blijft de Insignia koersvast en het stuur ligt lekker in de hand. Mede door het stugge onderstel en de brede banden ligt hij ook goed in de bocht. Je voelt goed wat er onder de auto gebeurd en een klaverblad nemen blijft een feest. Wel hoor je op hogere snelheden een gesuis bij schuif-kanteldak. Dit had de vorige Insignia ook, zelfs na diverse malen afstellen. Heb je wat mindere oren dan heb je hier geen last van, ben je wat jonger dan hoor je dit wel. De temperatuur in de auto laat zich soms moeilijk regelen. Het snel te koud of te warm als de clima op "auto" staat. Verder als de passagier zijn temperatuur aanpast is deze niet meer gelijk te trekken. De enige manier om beide weer tegelijk te kunnen bedienen is de auto opnieuw starten. Toch gek, in mijn Leon uit 2006 was dit gewoon mogelijk door een knopje in te drukken.
Eigenlijk heeft de Insignia zich in de afgelopen 200.000 perfect gehouden net als de vorige Insignia. Er werd van beurt naar beurt gereden, zonder olie te hoeven bijvullen. Buiten de beurten hebben zich er 3 mankementjes voor gedaan. Tijdens de 2e winter stopte de stoelverwarming van de zitting bestuurdersstoel ermee. Dit was een bekend probleem en deze is vervangen. Van de rechterstoel wilde de rugleuning niet meer bewegen. Er bleek een palletje los te zijn geschoten. Dit was geen groot probleem dus is gewoon tijdens de beurt gefixed. In het voorjaar van 2016 scheen de verlichting ineens vrij kort voor de auto, maar er stond geen storing voor. Normaal gaf de AFL verlichting een bak licht, maar hier was weinig meer van over. De dealer gebeld voor een afspraak, hier kon ik de volgende ochtend al terecht. Bij de balie aangegeven dat het waarschijnlijk aan de opnemer lag welke aan de achteras zit. Het kastje van de opnemer stond inderdaad vol met water en gaf hij dus aan dat de auto zwaar beladen was. Nieuwe gemonteerd en alles werkte weer naar behoren. Verder zijn er 2 setjes zomerbanden doorheen gegaan, de tweede set zomerbanden is afgelopen zomer er pas onder gegaan. Ook zijn er 2 setjes winterbanden verbruikt, de laatste kan nog 1 a 2 winter mee, is dus geen bandenvreter. Buiten de 3 kleine dingetjes om heeft er zich geen storing voorgedaan en heeft hij zich voortreffelijk gehouden. Het is dat het contract afloopt anders had deze nog wel mogen blijven, het is een fijne auto.
Toen het einde van het contract in zicht kwam werd het weer tijd een vervanger uit te zoeken.
Omdat we met een merkenbeleid zitten waren er een paar kanshebbers.
De BMW 320EDE, Renault Talisman, Renault Kadjar, Volkswagen Passat of toch weer een fijne Opel Insignia.
Wederom viel de BMW net als de vorige keer af om zijn prijs. Hoewel hij erg mooi is, met een bepaald bijtellingsbedrag in gedachte moesten er teveel opties geschrapt worden.
De Renault Kadjar stond ertussen door zijn hogere instap. Deze is afgevallen door de materiaalkeuze binnenin en omdat er geen stoelen met geheugen mogelijk waren. Wel was deze een stuk voordeliger in de lease.
We zijn nog gaan kijken bij de Opel Insignia, mede omdat de laatste 2 zo goed bevallen zijn. Alleen komt er in 2017 een nieuw model uit en zoveel verschil zit er tussen de "onze" en de huidige Insignia niet. Ook is het leuk om naar 8 jaar weer eens wat anders te rijden.
Het ging tussen de (spannendere) Renault Talisman 1.6 dCi 130pk en de (ingetogen) Volkswagen Passat 2.0 TDI 150pk.
Na eerst proef te hebben gereden in een 110pk Talisman wilden we toch nog graag een keer in een 130pk Intens versie rijden. Mede omdat het gevoel er niet helemaal was na de eerste proefrit, alsof er iets niet klopte. M.b.t. uiterlijk stond de Talisman op 1, voor mij moeder was dit ook de auto welke het zou moeten worden. Na veel rondbellen eindelijk een proefrit kunnen maken in een 130pk diesel. Het gevoel wat we tijdens de eerste proefrit vervaarden was er nu weer. Dit keer ook bij mijn moeder welke mee was. Vond de vierwielbesturing ook niet echt koersvast, had de hele tijd het gevoel te moeten corrigeren. Ook het R-Link systeem vond ik niet erg gebruiksvriendelijk werken. Ondanks de elektronische dempers komen dwarsriggels of drempels vrij stoterig door en in comfort was hij net weer te soft. De Talisman welke op nummer 1 stond had het eigenlijk een beetje afgedaan. Niet dat de Talisman een slechte auto is, het is alleen niet “onze” auto.
We hadden diezelfde dag ook een proefrit staan in een Volkswagen Passat 2.0 TDI. Na eenmaal bij de dealer aangekomen, offerte doorgenomen en gaan rijden. Het gevoel wat we in de Insignia hebben kwam hier ook gelijk naar boven. De stoelen zaten goed, motor voelde goed aan en met het 18 inch met sportonderstel was deze gek genoeg comfortabeler dan de Talisman. Alles voelde gelijk goed aan, dit is hem uiteindelijk ook geworden. De Passat is misschien niet de spannendste van de 2, maar wel de auto waar het gevoel goed zat en alles (voor ons) klopte.
De volgende auto is besteld en inmiddels afgeleverd:
Volkswagen Passat 2.0 TDI 150pk Connected Series Plus (o.a. panoramadak, LED verlichting, navi, op basis van Highline)
- Metallic lak: Night Blue icm zwart leder/alcantara
- Verwarmbare voorruit
- Elektrisch bedienbare bestuurdersstoel met geheugen
- Lichtmetalen reservewiel
- 17 inch velgen "Nivelles" (de standaard wielen zijn niet bepaald de mooiste)
Hier zal t.z.t. ook weer een review van komen.
Deze zal wat beter bijgehouden worden ;)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.