Opel Insignia 2.0 CDTI 130pk EcoFLEX Edition (2010)

autoreview

Opel Insignia
Opel InsigniaOpel Insignia HatchbackOpel Insignia HatchbackOpel Insignia HatchbackOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel Insignia EcoflexOpel Insignia EcoflexOpel Insignia EcoflexOpel InsigniaOpel InsigniaOpel Insignia interieurOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel InsigniaOpel Insignia

Signalement

UitvoeringInsignia 2.0 CDTI 130pk EcoFLEX Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst85.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 85.000 km

Sinds september 2010 heb ik een nieuwe leaseauto: Opel Insignia Edition 130 PK Ecoflex. Kleur zwart metallic (Carbon Flash), Hatchback.

De auto is voorzien van de volgende opties:
Ambition Pakket: navigatiesysteem, telefoonvoorbereiding, parkeersensoren voor en achter, regensensor, automatische dimmende spiegel, elektrisch bedienbare handrem.
Edition Plus Pakket: lederen (beige) bekleding en 18 inch lichtmetalen wielen
Samen met de upgrade van het navigatiesysteem naar navigatie DVD Europa, mistlampen voor, bandenspanningcontrolesysteem, ruitenwisser achter en een ruimtebesparend reservewiel komt de totale cataloguswaarde van de auto op 38.230.

Bij het selectieproces voor een nieuwe leaseauto was mijn eerste keus de Skoda Superb 2.0 TDI. Bij nadere analyse viel deze auto echter af ten opzichte van de Opel Insignia. De Superb bleek duurder in aanschafwaarde; bij de Insigina heb je veel meer mogelijkheden om te komen tot een optimale configuratie van de auto (bijv. bij de keuze van de binnenbekleding) en de Insignia is voorzien van een A-label, terwijl de Superb een C-label heeft.

Achteraf gezien heb ik geen spijt van de keuze. Ik vind de Insignia een erg mooie auto om te zien, vooral in de kleur metallic zwart met lichtbeige lederen bekleding. Zowel van buiten als binnen ziet de auto er erg mooi, en zelfs ingetogen sjiek uit.

Het dashboard is erg mooi afgewerkt en het loopt mooi vanaf de portieren naar de middenconsole door. Middenin het dashboard is het een circus van knopjes, maar bij nader inzien zit het geheel heel logisch en doordacht in elkaar. Na een paar uur was ik gewend en wist (en wou ik) niet meer anders. Aan alles kun je zien dat de Opel-ingenieurs erg nagedacht hebben over ergonomie en over gebruik van instrumenten. Daarmee is deze auto nauwelijks meer te vergelijken met mijn voorgaande auto’s (respectievelijk Ford Focus, Citroën C5 en Skoda Octavia).
Het uiterlijk, het interieur en de kwaliteitsbeleving stralen een hogere klasse uit. Hopelijk maakt de auto dat echt waar.

De stoelen zitten goed. Het zijn lekkere zetels en je kunt het er uren in volhouden.

In de praktijk bedien je de meeste functies met de grote multifunctionele draaiknop gelegen tussen de armsteun en de middenconsole. Eigenlijk zijn heel veel knoppen en toetsen op het dashboard daarmee overbodig geworden. En wat werkt deze grote “draaiknop” verrekt handig: navigatiesysteem telefoon, radio, CD, standaard¬instellingen bedien je hiermee letterlijk in een handomdraai. Erg handig en doeltreffend.
Ook erg handig is de USB-aansluiting. Ik heb al mijn CD's naar een paar USB gekopieerd. Op één USB kun je honderden nummers kwijt. Systeem werkt perfect; en CD-wisselaar is nergens meer voor nodig en ik ben nu ook van die rondslingerend CD's ind e auto verlost. Enig minpuntje is dat de USB-aansluiting weggemoffeld is in de armsteun en het vrij lastig is om van USB te wisselen.

De auto is voorzien van een zesversnellingsbak. Voor mij de eerste keer een auto met 6 versnellingen. De 6e versnelling kun je pas bij 90/100 km/uur inleggen. Bij mijn vorige diesels (C5 en Octavia) was het geen probleem om in het derde verzet bochten of rotondes te nemen. Bij de Insignia moet ik de tweede versnelling gebruiken. Je schakelt in de Insignia 130 PK Ecoflex veel meer.
Wat acceleratie betreft is het geen snelheidswonder, maar eenmaal op snelheid gekomen dendert hij wel voort.
Aangezien bij de Insignia de geluidsisolatie perfect voor elkaar is, merk je nauwelijks dat je in een diesel rijdt. In het begin reed ik met de Insigia standaard 20 tot 30 kilometer harder dan wettelijk voorgeschreven was, omdat de auto zo weinig motorlawaai veroorzaakt. Zeker in vergelijking met zijn voorganger, een 1.9 TDI motor van VAG.
Verder heeft de auto duidelijk meer dan voldoende power, maar nogmaals een snelheidsmonster is het niet.

De wagen ligt strak op de weg. Het onderstel geeft duidelijk door wat er onder de wagen gebeurt. Het voelt niet oncomfortabel. Het geeft meer een gevoel dat alles “in control” is en dat de wagen exact de opdrachten van de bestuurder uitvoert.

Met een tank kom ik meer dan 1.000 km ver. Dat is natuurlijk lekker dat je niet om twee of drie dagen bij de pomp staat. Tot nu tot komt het gemiddeld verbruik op 1:16,5. Dit is duidelijk minder zuinig dan mijn voorganger. Mijns inziens moet de auto zuiniger kunnen rijden, alleen nodigt de auto uit tot wat meer (ongemerkt) doorrijden. Ik denk dat - als je goed oplet en je best doet - een verbruik van 1:19 zeker haalbaar moet zijn.

Conclusie.
Een erg complete, mooi afgewerkte, goed en stil rijdende auto. De wagen is aantrekkelijk geprijsd. De auto straalt een positieve kwaliteitsbeleving uit en aan alles merk je dat de ingenieurs goed hebben nagedacht. Ik vind de wagen duidelijk van een hogere klasse dan de voorgangers.
Minder aan de auto vind ik de "iele" klap die je hoort als je de achterklep sluit; het hoge plastic gehalte onder de middenarmsteun en de bijna "onmogelijke" plek waar de USB-aansluiting is weggestopt.

Oktober 2010.
Tot nu toe 5.000 kilometers gereden. Uiteraard nog geen problemen. Hopelijk blijft dat zo.

December 2010 - 10.000 km.
Ongemerkt meer kilometers gereden dan verwacht. Nog steeds een heerlijke auto. Geen seconde spijt van de aanschaf. Ik heb er inmiddels winterbanden onder laten zetten.

Mei 2011 - 30.0000 km
Geen problemen tot dusver.

Mindere punten voor mijn zijn.
Naarmate je de auto langer gebruikt vallen er ook meer zaken op, sommige positief andere negatief.
De deuren sluiten met een mooie en degelijke "plof". Als je het kofferdeksel dichtdoet klinkt dat heel "iel", net of het van plastic is.
Onder de middenconsole (die doorloopt tussen de twee voorstoelen) wordt gebruik gemaakt van goedkoop plastic. Dit pas weer niet bij de gehele interieurbeleving.
Het zicht rondom de auto is niet goed. Als je bijv. naar rechts afslaat verdwijnt een fietser gauw in de dode hoek. Spiegels zijn vrij klein. Dit wordt nog verergerd door de onoverzichtelijkheid van de carrosserie.
Verder ervaar ik als negatief dat - als vanuit stilstand optrekt - het net lijkt of de motor de eerste seconde "dood" is. Je moet echt het gaspedaal flink intrappen om die eerste seconde vooruit te komen. Eenmaal op snelheid dendert hij lekker door.

Positief
Auto is erg op comfort gericht. Soms roept dat herinneringen op aan één van mijn vorige auto's (Citroën C5). Maar als je wilt kun je ook lekker hard door bochten. Met de auto kun je dus zowel erg comfortabel als sportief rijden.
Verbruik. Meestal rijd ik zo tussen 1:18 en 1:19. Voor zo'n grote en zware wagen vind ik dat netjes.
De stilte bij het rijden. Als je 120 km/uur per rijdt haalt de auto net geen 2.000 toeren. Bij 150/160 km per uur zit je nog maar op 2.500 toeren. Hierdoor is de motor erg stil. Nadeel hiervan is wel dat je ongemerkt harder rijdt dan je wilt.

Al met al ben ik hartstikke tevreden met deze auto. Zijn looks en prestaties zijn dik in orde en de auto biedt veel waar voor zijn geld.

Augustus 2012: 85.000 km
Geen problemen tot dusver. Auto heeft - afgezien van een terugroepactie i.v.m. stoelverwarming - tussentijds geen garage gezien.

Auto bevalt uitstekend. Een heerlijke comfortabele reisauto.
Heb de auto in de vakantie even kunnen uitproberen. Hoge snelheden (200 km/uur) kan de Insignia met gemak aan. De auto ligt strak op de weg (dankzij het hoge gewicht) en de gevoelssnelheid is beduidend lager.
We zijn op vakantie geweest naar Zwitserland. Dankzij de grote tankinhoud hoefde ik pas op de terugweg in Duitsland te tanken. Erg makkelijk. Overigens geeft de auto al zeer ruim van tevoren dat je moet tanken (in de praktijk kun je dan nog 100 tot 130 kilometer rijden).

Nu ik de auto wat beter ken, zijn voor mij de positieve punten
* Betrouwbare en degelijke auto
* Auto rijdt erg prettig (ook bij hoge snelheden)
* Grote actieradius
* Erg complete auto met praktische opties
* Erg mooi design (in vergelijking met de Mondeo, Passat, Superb, 508, Avensis etc vind ik de Insignia nog steeds de mooiste auto, ook nu het model al wat jaren meegaat.
* Auto is rammel- en kraakvrij

Er zijn echter ook een aantal nadelen.
* De aansluiting voor USB vind ik erg onlogisch en absoluut niet praktisch (in de middenarmsteun). Het is een heel gepriegel om de USB te installeren.
* Bij het optrekken (bijv. bij stoplichten) is de auto de eerste meters erg traag. Het lijkt wel of hij niet op gang wil komen. Meestal rijd ik op de snelweg: dus heb ik hier niet zo'n last van.
* De in september 2010 geleverde DVD navigatie was (en is) verouderd.
* De middenconsole welke tussen de twee voorstoelen doorloopt, vind ik wel erg veel plastic (in tegenstelling tot de rest van het interieur)
* Na starten van de motor dient het enige seconden voordat je het volume van de radio of USB kunt aanpassen (erg vervelend als je de avond daarvoor de radio volledig "open" hebt gedraaid)
* In het duister dimt het navigatiescherm niet automatisch
* Het bandenspanningscontrolesysteem geeft regelmatig "foute" alarmsignalen. Je schrikt als je opeens een alarm verneemt dat de bandenspanning te laag is. Eigenlijk negeer ik deze signalen maar (wat natuurlijk ook niet goed is).

Kortom: afgezien van relatief wat kleine minpuntjes bevalt de auto uitstekend.

Slot.
Heb de auto in december 2014 ingeleverd bij een kilometerstand van 181.000 in verband met einde leasecontract. De auto reed bij inlevering nog steeds als nieuw. Jammer dat ik de auto moest inleveren.
Ik heb overigens één technisch mankement gehad: problemen met betrekking tot koeling EGR-klep. Uitgerekend in franstalig België (waar de desbetreffende monteur helaas geen Nederlands sprak). Gelukkig kon ik terugrijden naar Nederland en is het probleem hier naar volle tevredenheid gerepareerd.
Al met al een goede auto; netjes verbruik (1:19 gemiddeld) met aanvaardbare prestaties.

Ik heb het moment van inlevering auto aangegrepen om voor mezelf te beginnen. Ik heb een nieuwe Skoda Octavia gekocht. Review volgt snel. Ik had liever de Insignia willen hebben (houden), maar fiscaal gezien was de Octavia de betere keus.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.