Opel Insignia 2.0 CDTI 130pk Cosmo (2010)

autoreview

Opel Insignia 2.0 CDTI 130pk Cosmo (2010)

Signalement

UitvoeringInsignia 2.0 CDTI 130pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst96.250 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De auto is besteld

Zoals ik al schreef in mijn review van mijn vorige auto; die is helaas total loss door een onverlaat die niet oplette in een zojuist ontstane file en er bij achterop klapte. Geluk bij een ongeluk: ik kon een nieuwe auto bestellen.

Misschien niet helemaal gebruikelijk, maar al voordat de auto daadwerkelijk in mijn bezit komt, wil ik toch ook al even het selectieproces schetsen. Wat mij betreft waren er 3 opties:
1. Opel Insignia
2. Skoda Superb Combi 1.6 tdi
3. Volkswagen Passat 1.6 tdi

De nieuwe Peugeot 508 had ik ook nog wel willen toevoegen aan dit lijstje, maar het duurt voor mij te lang voordat de auto op de markt komt aangezien ik nu in een huurauto rondrijd.

Om meteen maar even met de afvallers te beginnen, de Passat. Ik kan er niks aan doen, maar als Volkswagen dit model introduceert als de nieuwe Passat, dan is iedereen die vanaf nu een facelift ondergaat na afloop ook weer "nieuw". Het is mooi dat ze auto's kunnen aanbieden met 20% bijtelling, absoluut een goede zet, maar dit is dan ook volgens mij de enige reden waarom mensen voor een dergelijke auto kiezen. Overigens lijkt die mindere bijtelling aardig, maar als je om de auto leuk aan te kleden flink extra moet bijbetalen dan is het wel 20% over een hogere aanschafprijs: het is maar hoe je zaken bekijkt.

De Skoda Superb Combi is absoluut een ontzettend ruime auto met een prima prijs/kwaliteit verhouding; dat is dan ook meteen het grootste pluspunt. De degelijkheid en verstand straalt van deze auto af; gewoon een keurige auto met de juiste uitrusting. Ik heb deze ruimte eigenlijk niet nodig en eerlijk gezegd mag het van mij allemaal wat spannender.

Wat overigens zowel voor de Superb als voor de Passat geldt: als ik een navigatiesysteem in mijn auto heb, dan hou ik die liever zelf in plaats van deze aan het dievengilde te "overhandigen". Uit mijn vorige auto was deze ook al gestolen en dat is absoluut een groot minpunt. Even een zijstapje, heeft iemand de "oplossing" gezien van Volkswagen? Een metalen kap die te plaatsen is over 4 stalen pennen die uit het dashboard steken; deze buitengewoon charmante oplossing kost ook nog eens eur 200,-!! Dus je koopt een auto van zeg eur 40.0000 met een navigatiesysteem van eur 2500 (waar je dan nog een losse dvd voor moet kopen) en dan moet je een kap plaatsen ter voorkoming van diefstal! Ik denk dat de dieven dit als een potentiële uitdaging zien ;-)Nice!

Goed, genoeg gezeurd, ik heb dus gekozen voor de Insignia. Waarom? Ik vind de auto een buitengewoon mooi design hebben, ook als sedan, en de auto is bijzonder rijk uitgerust voor een alleszins redelijke prijs (relatief gezien uiteraard). Ik heb gekozen voor de 2.0 cdti 130 pk EcoFlex, Cosmo uitvoering met piano black afwerking op het dashboard, met als extra het Executive pakket, het Infinity Sound pakket, een elektrisch schuifdak en een zonnescherm tegen de achterruit. Dit alles in een zwarte kleur gespoten; het nieuwe Carbon Flash.

Een paar opmerkelijke zaken: het AFL bi-xenon lichtpakket, 18 inch lichtmetaal (de 5 dubbele spaken voor de liefhebber; niet de "standaard" velgen), 10-voudig elektrisch te verstellen stoel met geheugenfunctie, winterpakket, bluetooth telefoonfunctie, dvd 800 navi, etc , etc.

Ik moet nog enkele weken geduld hebben, maar ik kan niet wachten! Ik heb nog even wat reviews gelezen over de 130 pk diesel motor en de ervaringen zijn wisselend. Enig speurwerk op internet leert dat Opel voor modeljaar 2011 nu net met name de dieselmotoren heeft aangepakt om geluid en trillingen weg te nemen. Ook is een kleinere turbo gemonteerd om een betere respons op het gaspedaal te realiseren. Ik ben benieuwd hoe ik dit zal ervaren. Mijn referentie is een tdi van het VAG-concern en die zijn nou niet echt stil...

Verder kijk ik ook uit naar het Infinity Soundpakket. Op internet lees ik verschillende ervaringen, maar ook dat het geluid met name in de sedan het best tot zijn recht komt vanwege de 2 subwoofers in de hoedenplank, waarbij de kofferbak als klankkast fungeert. Ik wacht rustig af.

Op moment dat ik de auto heb en enkele duizenden kilometers heb gereden zal ik de review aanvullen.

Net opgehaald:1e indruk

  • 275 km

Eindelijk was het dan zover gisteren, ik kon mijn auto ophalen bij de dealer, het Motorhuis Forepark. Alles perfect in orde gemaakt. Ik heb als accessoire nog een telefoonhouder laten inbouwen voor mijn Iphone en een zonnescherm laten monteren tegen de achterruit. Allemaal prima gemonteerd, dus klaar om te vertrekken.

Wat een prachtige auto is het toch. De combinatie van een zwart metallic sedan, in Cosmo uitvoering met het executive pakket en het Infinity soundpakket en een schuifdak maakt de auto wel "dik"! Eerst alles uitgelegd gekregen door de verkoper en toen eindelijk wegrijden. De zitpositie was gauw gevonden en ook meteen opgeslagen in "memory 1". USB-stick met hoopjes muziek meteen aangesloten en starten maar. Allereerst viel me op hoe mooi de dieselmotor loopt. Opel heeft enkele modificaties aangebracht aan de 130 pk diesel en ik moet zeggen de auto rijdt soepel weg en pakt meteen goed op. De snelweg opgedraaid en daar heb ik me meteen kunnen verbazen over hoe stil de motor is op snelheid: circa 1500 - 1600 toeren bij 120 km/ uur. Helaas mag ik al wel even de banden laten balanceren, want rond de 120/130 km/u komt er een trilling in de auto. Ach, dat is me tot nu toe nog bij elke nieuw afgeleverde auto overkomen van verschillende merken.

Enkele opvallende dingen: heel veel is in te stellen via de configuratietoets van de auto. Iets heel handigs: het het hellen van de spiegels op moment dat de auto in zijn achterruit staat. Aangezien ik 18 inch sportvelgen eronder heb liggen kan ik zo mooi de stoepranden in de gaten houden. Dan het AFL lichtsysteem: dat geeft echt een mooie bak licht dat zich echt goed afstemt aan de snelheid, weer en bochtgedrag.

Kortom, eerste indruk is heel positief: goede stoelen, heldere verlichting, goed audiosysteem, en een soepele motor!

De eerste 10.000 km's bevallen uitstekend

  • 10.871 km

Tijd voor een update lijkt me zo. De auto is inmiddels 2,5 maand in mijn bezit en de eerste 10.000 kilometers zitten erop.

In eerste instantie leek ik geen goed voorteken te krijgen. De zaterdagavond nadat ik die dag de vorige review had geschreven (na de eerste 275 km), strandde ik 's avonds laat op de A4 met een losgeslagen koelvloeistof slang. De auto was goed en wel 24 uur in mijn bezit en werd al weer afgesleept door de plaatselijke berger. Op maandag meteen de dealer gebeld en die middag kon ik mijn auto weer oppikken. Omdat ik de auto meteen had stilgezet en de motor had uitgezet, is er verder geen schade aan de motor. Foutje van de fabriek in uw nadeel zullen we maar zeggen...

Na deze wat pijnlijke start, heb ik vervolgens de eerste 10.000 km afgelegd met alle soorten van plezier.

De auto is comfortabel, rijdt erg rustig en is goed stil op de snelweg; een echte kilometervreter. Dankzij het mooie weer heb ik bijzonder veel gemak van mijn schuif- kanteldak; heerlijk om open te hebben voor een beetje frisse lucht en rijwind.

De 130 pk dieselmotor is een fijne machine. het is geen strepentrekker, maar zeker niet traag. Dankzij de kleinere turbo pakt de motor altijd goed op (ook vanuit stilstand overigens) en dat is met name ook op de snelweg erg prettig. Ik merk wel dat ik om lekker vlot in te halen bij ca. 100 km per uur, ik de motor vaak in de 5e versnelling zet om daarna weer lekker door te schakelen naar de 6. Bij 130 km per uur draait de motor nog geen 2000 toeren, dus verklaart dat het terugschakel moment. Daardoor is de auto wel weer bijzonder stil op de snelweg en qua verbruik haal ik makkelijk 1 op 18/19. Daar doe ik nog niet eens echt mijn best voor, want ik rijd ook rustig 150 per uur waar mogelijk.

Verdere zaken die opvallen:

- AFL is echt een genot, je hoeft nooit meer na te denken over de type verlichting; automatisch grootlicht werkt ook prima.

- navigatiesysteem is prima systeem en geeft duidelijke instructies; bediening via de centrale knop werkt intuïtief en gemakkelijk.

- de cruise control werkt prettig, waarbij mij opvalt dat je zelfs kunt schakelen terwijl de cruise control de ingestelde snelheid vasthoudt; bijzonder praktisch.

Zijn er dan geen mindere zaken aan de auto? Jawel, maar dat zijn dingen waar ik niet zoveel last van heb. De ruimte achterin bijvoorbeeld, met name de hoofdruimte, houdt niet over. Dat komt gedeeltelijk door het schuifdak (dat neemt hoogte weg), maar ook omdat het een sedan is. Aangezien ik 99% alleen in de auto zit, zijn dit zaken die mij niet storen.

Ook nog wel even aardig om te delen: de reacties van anderen op de auto is ook erg leuk. Het is een mooi strak gelijnde auto, die in de zwarte kleur erg goed tot zijn recht komt. De 18-inch sportvelgen maken de auto ook wel erg "dik". Ik krijg alleen maar positieve reacties. De leukste? "Voor een Opel een mooie auto" en "Dit is de eerste Opel die ik mooi vind".

Kortom, afgezien van mijn eerste 24-uur ervaring, tot nu toe een goede indruk. Nou weet ik ook dat de auto nu pas net is ingereden en de komende 20.000 km tot de eerste onderhoudsbeurt moet laten zien of het standhoudt. Ik ga uit van het positieve!

Vakantiepret

  • 24.500 km

Ik heb even getwijfeld of ik mijn recente ervaringen nu al zou delen of zou wachten tot de eerste beurt die niet lang op zich laat wachten. Goed, het feit dat ik dit nu schrijf, geeft aan voor welke optie ik heb gekozen.

Om kort samen te vatten, de auto bevalt me nog steeds uitstekend en is storingsvrij. Er hebben zich nog geen problemen voortgedaan met de auto zelf, wel met het audiosysteem maar daar kan de auto weinig aan doen.

Om daar maar mee te beginnen, ik raad iedereen af om het Infinity-systeem (ISS) te bestellen. Waarom? Het wordt verkocht als premium audio, maar dit blijkt verre van waar en met name goed weggezet door de marketingafdeling van Opel. Ik zal proberen het probleem te schetsen.

Het ISS is in feite een aantal premium speakers (dit is wel waar kan ik bevestigen) met daaraan gekoppeld een Infinity versterker. Nu, die versterker blijkt een total bron van ergernis die geenszins doet wat hij zou moeten doen, het geluid versterken. Ik merkte zelf al heel gauw dat het geluid "schommelde". Uiteraard stond de equalizer uit net zoals de snelheidsafhankelijke volumeregeling. Het resultaat was dat bij muziek met een stevige bas het ISS het volume ineens enorm verhoogde, uit eigen beweging. Op moment dat de bas-passage weer voorbij was, zakte het volume ook meteen weer. Dit gebeurde dus continu, waardoor het beloofde hifi-effect volledig verdampte en daardoor een bron van ergernis werd. Na veel uitzoekwerk, ook op diverse fora in binnen- en buitenland bleek dat ik niet de enige was die dit constateerde. Opel Nld en Opel Dld erkenden het probleem; er is zelfs een techneut uit Duitsland overgekomen om te luisteren naar dit fenomeen in mijn auto. Na verder uitzoekwerk van mijzelf (onder andere door te gaan luisteren naar het ISS in andere Insginia's) bleek ook dat dit niet exemplarisch was maar bij ieder ISS voorkomt, zowel in de Astra als in de Insignia. Hoewel Opel het probleem erkende, konden zij er niets aan doen, het werd weggezet als een systeemeigenschap; Wir leben Autos...kein Hifi..!) Dit ook tot grote frustratie van mijn dealer en diens werkplaatschef.

In overleg met inbouwstation Brian's Custom Audio in Zoetermeer en de leasemaatschappij is de Infinity-versterker buiten werking gezet en is er een aftermarket Audison versterker gemonteerd (NB dit blijkt vrij eenvoudig en alles kan gewoon blijvend worden bediend vanaf het DVD 800 systeem). Ik wist dat een goede versterker het verschil kon maken, maar dit effect is echt buitengewoon. De speakers klinken nu ook veel voller en tegelijkertijd helderder. Nu is het geluid pas echt in orde en wat een verschil; hoe hard of zacht ik het geluid ook zet, het blijft snaarstrak en heel zuiver zonder enige vervorming. Vandaar de tip, bestel of het ISS vanwege de speakers en vervang de versterker, of bestel het niet en rij bij aflevering meteen door naar een goed inbouwstation en bouw goed spul in.

Dit alles is precies vervangen voor mijn vakantietrip, en nu is de lol aan de auto pas echt compleet. Vlak voor vertrek nog even langs de dealer gereden voor een vloeistoffen-check, maar dit bleek niet nodig, alles was nog op peil (ik heb nog geen druppel olie bijgevuld tot nu toe). Wat is het toch heerlijk om 1200 km op een tank te kunnen rijden met een snelheid op de Autoroute van zo'n 135 km/uur (waarbij de motor dus precies 2000 toeren draait). Deze auto houdt vooral van snelwegen en dat is maar weer eens gebleken. Vooral toen ik op de Franse binnenweggetjes terecht kwam en ik gedurende mijn vakantie me wel licht stoorde aan de demping met de 18-inch velgen; dan wordt auto toch wel wat stoterig. Goed, dat is dan een klein minpuntje gebleken maar niet schokkend te noemen.

Wel merkte ik, vooral bij een aantal klims de bergen in, dat de auto door die Ecoflex motor graag naar de 1ste versnelling wil. Als je dan doorschakelt naar de 2e dan zakt het toerental dusdanig dat je het gas er goed op moet houden. Anders "verslikt" de motor zich vrij snel. Het stuurkarakter is verder heerlijk van deze auto, lekker direct zonder nerveus te worden.

Al met al een fijne vakantierit, niet in de laatste plaats door mijn nieuwe audiosysteem. Over 5000 km (1 maand), de eerste beurt. Ik verwacht verder geen problemen. Wel moet nog even mijn schuifdak worden gesteld, want die ligt niet recht in het dak bij een dichte stand (voor ligt de rand hoger dan achter).

Als het gewaardeerd wordt, blijf ik mijn ervaringen met jullie delen.

eerste beurt

  • 32.810 km

Belofte maakt schuld, dus hierbij mijn bevindingen naar aanleiding van de eerste onderhoudsbeurt.

De auto keurig ingeleverd bij Motorhuis Leidschendam met de daarbij meteen de vraag of ik nog puntjes had waaraan ze aandacht zouden moeten schenken. Nou ja, de bestuurdersmat was al tot op de draad door, het schuifdak moest worden gesteld want ligt niet recht in dak en oh ja de middenconsole kraakt licht; verder geen bijzonderheden.

Aan het einde van de dag weer opgehaald en afgezien van de nieuwe mattenset (nu wel origineel Insignia-matten; waarom bij aflevering niet?) geen verdere bijzonderheden. De licht krakende middenconsole was ook door Opel zelf al opgemerkt, dus daar is vanuit de fabriek inmiddels door Opel zelf een modificatie op uitgevoerd. Bij mijn auto hebben ze de noodzakelijke dingen vervangen en tadaaaaa, het kraken is volledig verdwenen. Het schuifdak ook weer netjes op zijn plaats dus gas erop!

De volgende dag voor een paar dagen naar Tsjechië, dus in Duitsland even voluit gekund. De teller gaf 225 km/u aan en nog had ik gas over; helaas geen asfalt dus in de remmen. Nu zullen dat geen 225 echte kilometers zijn, maar toch de snelheid werd makkelijk bereikt en ook dan ligt de auto nog als een blok op de weg. Welk merk ik dat in plaats van de 18 inch 245 zomerbanden er nu 18 inch 225 winterbanden onder liggen. Met name het stuurgedrag is anders; lichter naar mijn gevoel.

Wat mij verder nog positief opviel is de goed werkende navigatie met TMC; gaf keurig alle eventuele opstakels weer ook als er bijvoorbeeld een auto met pech staat op de vluchtstrook wordt je hiervoor gewaarschuwd (in Nld waarschijnlijk ook, maar dan heb ik de stem altijd op "uit" staan...).

Geen kritiekpunten dan? Ach, er is altijd wel wat te zeuren voor een verwende automobilist. Nu het wat kouder wordt 's ochtends, merk ik dat de diesel met een beste dreun tot leven komt. Dat verdwijnt vervolgens meteen weer als je wegrijdt, maar dat kan toch echt wel wat beschaafder zou je zeggen.

Wel een voordeel van de koudere temperatuur, de stoelverwarming kan weer aan. Ik dacht altijd dat dit de meest onzinnige optie was, maar ik moet zeggen het is best prettig als de rest van het interieur nog niet op temperatuur is. Dat interieur is overigens wel goed snel op temperatuur; zeker als ik dat vergelijk met mijn vorige auto de Octavia.

De komende maanden maar weer eens verder sturen. Ik ga er vanuit dat dit me net zo goed gaat bevallen als de eerste 30000 km. Voorlopig even radiostilte, tenzij er nog wat bijzonders te melden valt.

1e grote beurt + probleempjes

  • 64.950 km

Ok, ik was misschien wel wat té positief over mijn auto…
Sinds de laatste update ben ik ruim 30.000 km verder (teller staat nu op 64.950 km) en ik kan helaas niet zeggen dat dit zonder problemen is gegaan.

De basis van de auto, daar ben ik nog steeds tevreden over; het is een hele fijne auto. Een echte kilometervreter met een strak weggedrag die er ook nog eens bijzonder goed uit ziet.
De ruime hoeveelheid opties aan boord maken het autorijdend leven behoorlijk aangenaam en ik stap nog steeds met plezier in mijn auto.

Jammer is alleen dat het gevoel van “de beste auto die we ooit gemaakt hebben” langzaam naar de achtergrond verdwijnt. Ik heb het afgelopen half jaar bijna maandelijks bij de dealer gestaan voor steeds weer nieuwe, of terugkerende problemen. Het zorgelijke is dan ook nog eens dat dit niet eens de elektronische – en of softwareproblemen zijn, maar allerlei mechanische zaken die het om de beurt laten afweten (met uitzondering van het Infinity Sound Systeem dus).

Inmiddels is een vacuümklep in de turbo vervangen, is een probleem met de koppeling ontstaan, ben ik een afdekplaat van een koplampsproeier verloren, is mijn schuifdak opnieuw gesteld, is mijn middenconsole uit elkaar geweest en weer in elkaar gezet vanwege ondeugdelijke bevestiging en gekraak, zijn de rubbers van de draagarmen en de hydrobussen vervangen en stond ik van de week weer bij dealer voor een kapotte gloeibougie en druksensor. Dit zijn dus allemaal problemen die de kop op steken tussen de onderhoudsbeurten door waarvoor ik dus steeds terug moet naar de dealer. Ok, de zaken worden goed opgelost en ik word keurig en vriendelijk geholpen, maar echt blij word ik er niet van. Wat er tijdens de onderhoudsbeurten eventueel wordt vervangen, durf ik niet eens met zekerheid te zeggen.

Kortom, ik had een andere eerste indruk van de auto. Ik hoop dat ik voorlopig weer probleemloos kilometers kan “vreten” want daarvoor rijd ik deze auto. Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel. Net weer een goede vakantierit achter de rug gehad met een zwaar beladen auto, en dan geeft de auto geen krimp. Ik stap dan heerlijk uitgerust uit de auto na een rit van 1100 km. Het gunstige verbruik is dan ook heerlijk, want 1150 km op een tank is toch meer dan prima. De tussenstops konden nu lekker worden gebruikt om zelf even bij te tanken ipv de auto.
Wat ook nog heerlijk blijft aan de auto is de stabiele weglegging, de heerlijke soepele motor en de inmiddels prima geluidsinstallatie (hoewel dus niet van Opel…).

Zou ik weer voor een Opel Insignia gaan? Heel eerlijk? Nee, ik zou de auto niet nog een keer rijden. Ondanks ook alle positieve eigenschappen, overheerst bij mij nu het gevoel dat de prijs-kwaliteitverhouding niet klopt. Voorlopig ga ik er hopelijk met plezier nog vele km’s op de teller zetten. Ik meld me vanzelf weer met een volgende update als er iets te melden valt.

De Insignia has left the premises

  • 96.250 km

Zoals de titel al aangeeft, heb ik sinds 2 weken de Insignia niet meer. Niet dat de auto niet beviel, in tegendeel, maar vanwege het mindere aantal kilometers dat ik nu maak, rij ik nu een auto met een benzinemotor. Sinds ruim een week stuur ik nu in een Audi A4 Avant Pro-line S, met een multitronic automaat; zie mijn nieuwe review.

Tijd om de balans dan op te maken na ruim 2 jaar in de Insignia te hebben gereden.

Hoewel mijn eerste kennismaking met de auto niet bijzonder positief was (immers de eerste avond al gestrand op de A4 met een losgeslagen koelvloeistof slang), is de auto me over het geheel genomen goed bevallen. Het was een echte kilometervreter, die vooral voor de snelweg is gemaakt. Dan kwam zowel de motor, als de wegligging het beste tot zijn recht. Dat, in combinatie met een rijke uitrusting (Cosmo Executive + schuifdak) maakte het tot een plezierige 2 jaar. Het DVD 800 navigatiesysteem leidde me overal zonder problemen naar toe, de Ipod zorgde voor de nodige muziek en na een aanpassing van het infinity-systeem, klonk het geluid ook eindelijk naar behoren.

Wat waren nou de mindere punten? Het karakter van de motor kon me iets minder bekoren. De auto had meer dan voldoende kracht, maar de rauwe loop in combinatie met de ongelukkig gekozen versnellingsbakverhouding in de 1e en 2e versnelling, maakte de dieselmotor wat minder vergevingsgezind dan bijvoorbeeld een tdi van het Volkswagenconcern. Je moet de motor in het stadsverkeer wel goed in de toeren houden om te voorkomen dat de motor zich niet verslikt. Dat merkte je met name in de file waar je veel eerder naar de 1e versnelling terug moet om te zorgen dat de motor niet afslaat terwijl je gevoelsmatig graag de 2e versnelling wilt gebruiken. Ook klonk de motor met name in het stadsverkeer erg rauw, wat dan overigens weer verdween als je op snelheid kwam.

Daarnaast bleken met name in het eerste jaar toch een aantal kleinere zaken aan het licht te komen die me vooral stoorde en vaak een rit naar de dealer nodig maakte, maar het werd altijd keurig opgelost. Ach, welk automerk is foutloos (ja ja, een Subaru of een Honda, I know)

Verder eigenlijk geen nadeel over de auto te noemen. Het blijft een mooie auto om te zien (zeker in de uitvoering die ik had) en het waren comfortabele kilometers. Lekker stuurgedrag, goede en uitgebreid verstelbare stoelen, mooi dashboard om naar te kijken en feilloos om alles te bedienen (in tegenstelling wat autojournalisten beschrijven in tests).

Goed, op naar de volgende ervaring. "Mijn" auto staat inmiddels te koop bij Motorhuis. Als iemand een Insignia diesel overweegt, kijk dan maar eens want de auto heeft na de aanpassing van het Infinity systeem een hele goede en krachtige Audison-versterker gekregen; even een sub aansluiten (heb ik hier nog staan), en je weet niet wat je overkomt. Nooit zulk goed, gedetaillerd en strak geluid in de auto gehad (en ik heb heel wat audio producten versleten door de jaren heen).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.