Opel Insignia 1.6 Turbo Cosmo (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insignia 1.6 Turbo Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 148.200 km |
Alles tot nu toe
- 27.500 km
Voordat er onduidelijkheid ontstaat over dit review, dit is niet mijn auto, maar de leaseauto van m'n pa.
De Renault Scenic (2.0 16V Tech-line) was na 4 jaar en 160.000km aan het eind van contract. De zoektocht naar een nieuwe lease auto kon dus weer gaan beginnen.
Na een grove selectie van de mogelijke kanshebbers begon het rondrijden langs de dealers. Niet om proef te rijden, maar puur voor de eerste indrukken. De ene auto viel heel erg mee en sommige juist erg tegen. Er vielen dus weer diverse auto’s af.
De auto moest aan een paar eisen voldoen: maximaal C label (eis werkgever), geen off road/cabrio modellen (eis werkgever), schuifdak, redelijk vermogen om de caravan te trekken, een goede zit natuurlijk (1.92m).
Daarna begon het calculeren in de leasecalculator om te kijken wat er allemaal mogelijk was icm een niet al te hoge eigen bijdrage.
Uiteindelijk bleven er 2 auto’s over, waar we ook proef mee zijn gaan rijden.
De Skoda Superb 1.8TSI Ambition Business en de Opel Insignia 1.6T Executive.
Het problem was echter dat tijdens het uitzoeken van de auto, er nog geen Insignia met een 1.6T beschikbaar was, deze was namelijk nog niet leverbaar. De eerste proefrit was in een Insignia 1.8.
De auto die we mee kregen viel erg tegen. De 1.8 motor is erg mager voor een auto met zo'n gewicht. Je moet de motor goed op toeren houden, anders doet deze helemaal niks. De banden van de auto maakte herrie en de auto bonkte. Dit was een slechte start voor de Insignia, aangezien dit de favoriet van m’n pa was. We zijn toen gaan rijden in de Skoda Superb. De auto reed gewoon super. Fijne motor en zat goed in elkaar, niks op aan te merken. Het enige min punt was hoe gek het ook klinkt, de been ruimte achterin. Er is gewoon teveel been ruimte. Je voelt je net een chauffeur. Zie je de auto van de zijkant dan lijkt deze te veel is uitgerekt. Als je dit eenmaal ziet, dan blijf je dit zien. De Suberb “1” was beter in evenwicht.
Toch maar weer terug naar de Insignia… Na veel rondbellen kwamen we uit bij een dealer die een Insignia 2.0T als demo had staan. We zijn hier in proef wezen rijden en dit was gewoon een totaal andere auto als de 1.8 waar we in hadden gereden. Buiten de geweldige motor natuurlijk reed de auto gewoon goed, geen gebonk of banden geruis! Dit moest m worden.
Een paar weken na de bestelling hebben we nog proefgereden in de 1.6T, dit reed top.
De kleur waren ze al over uit, aangezien er al genoeg zwarte en grijze auto’s rond rijden wilde ze dus een afwijkende kleur hebben. Pomegranate Red, rood metallic dus (De Scenic was lichtblauw metallic).
De volgende auto is toen besteld:
Opel Insignia 1.6T (180pk) Executive
- Metallic lak: Pomegranate Red met zwarte half lederen bekleding icm Piano Black inlegstukken in het interieur.
- Schuif/kanteldak
- Af-fabriek trekhaak, wegklapbaar incl. Trailer Stability Program
De extra opties die de Executive heeft tov de Cosmo zijn:
Bestuurders stoel elektrisch + geheugen, stoelverwarming, koplampsproeiers, navigatie Benelux + geïntegreerde blue tooth carkit, passagiersstoel elek. in hoogte verstelbaar, 230Volt aansluiting in achterkant van middenarmsteun, volwaardig 17" stalen reservewiel.
Inmiddels staat er nu bijna 28.000km op de teller, dit zonder problemen of rare storingen (knock on wood).
Het heeft even geduurd voordat m’n pa een goede zit kon vinden. Dit was meer te wijten aan een vast zittende rug. Ik gebruik de auto zelf ook regelmatig, de elektrisch verstelbare stoelen geven goede steun en zijn makkelijk in te stellen. Vooral de 2 geheugen standen zijn handig. Dit omdat er nogal een lente verschil zit tussen mijn ouders. Met 1 druk op de knop staan de stoel en spiegels goed. Zodra je het verzet in z’n achter-uit zet kantelen de spiegels omlaag, zodat je precies kan zien waar de stoeprand zit tijdens het inparkeren. De auto is uitgevoerd met een CD500 navigatie systeem (Benelux navi & geïntegreerde carkit + USB aansluiting).
Het systeem werkt goed en overzichtelijk. Het enige nadeel is dat de kaarten achterhaald zijn. Sommige rotondes liggen er 2 jaar, hier staat op de kaart nog een rechte weg. Of sommige nieuw aangelegde wegen welke er al 2 jaar liggen, staan gewoon domweg niet op de kaart.
De auto is ook al een keer met de caravan op en neer naar Spanje geweest. De Insignia had geen last van de Hobby 460 die er achter hing. De 1.6T had voldoende kracht de combinatie zonder terug lopende kilometer teller de berg over te trekken. Het verbruik was echter wel stevig… Deze lag een stuk hoger dan die van de Scenic, die het jaar ervoor de zelfde route heeft gereden. De Scenic zat op een gem. van 1:7, de Insignia kwam op een 1:4,5/5 uit! De wegklapbare trekhaak is wel een mooie optie. Door te trekken aan een hendel onder de achterbumper klapt de kogel van de trekhaak omlaag, de stekker zit in de kogel verwerkt. Bij ingeklapte trekhaak zie je er dus helemaal niks van.
Ook in het dagelijks gebruik lust de Insignia aardig wat. Het opgegeven verbruik wordt van verre niet gehaald. Gemiddeld zit de auto op 1:9,5/10, dit zijn bijna alleen maar snelweg kilometers. Zodra je iets boven de 120 komt, of tegen wind hebt loopt het verbruik al richting de 1:9. Op meerdere forums lees je dat bijna geen enkele Insignia het opgegeven verbruik haalt. Heb je een lease auto dan maakt t op zich niet zoveel uit, maar als particulier kan dit een serieuze tegenvaller zijn. De Insignia heeft een 70 liter tank, dus ondanks het verbruik heb je nog een aardig actieradius.
In het begin was de auto een beetje zenuwachtig. De turbo gaf nogal het aan-uit schakelaar gevoel. In het begin gaf nog wel eens irritaties. Dit deed zich vooral rond de 2200 toeren, daar is nu niks meer van te merken. Het is nu gewoon een lekkere reisauto. De banden hebben ook lekker veel grip, mag ook wel met 245 breed. Maar zodra er witte vlokken uit de hemel komen vallen is er geen beginnen aan… De auto heeft dan 0 grip, mede door de brede banden. Vandaar dat volgende week de zomerbanden plaats gaan maken voor winterbanden welke om de originele velgen worden gelegd. De auto is wel licht gevoelig voor spoorvorming, dit merk je ook wanneer je tijdens regen van baan verwisseld. Dit kan ook door de brede banden komen.
Verder kan je van alles configureren in de auto, zoals t kantelen van de spiegels, uitstap functie van de best. stoel (stoel schuift naar achteren bij sleutel uit contact), automatisch inklappen van de spiegels enz.. Bij dit laatste zit echter een bug. Inklappen van de spiegel gaat goed, maar zodra je ze uit wilt klappen moet je de open knop op de afstand bediening ingedrukt blijven houden. De spiegels klappen uit, alleen gaan alle 4 de ramen ook open…. Niet echt handig dus. Het op afstand sluiten van de ramen en het schuifdak dmv de sleutel kan, alleen moet je wel je hand stil houden. Doe je dit al lopend, verliest hij contact met de auto en stoppen de ramen en het dak.
Misschien dat dit met een software update wordt opgelost in de toekomst?.
Ondanks deze kleine dingetjes gedraagt de auto zich voorbeeldig en gaat hij steeds lekkerder rijden.
Dus totaal geen spijt van de keuze!
Beurt gehad, winter banden enz.
- 49.000 km
De Insignia heeft bij 30.000km een beurt gehad. Zoals te verwachten waren er geen rare dingen die naar voren kwamen.
Vlak voor de beurt, zijn de zomerbanden vervangen voor winterbanden. Er kwamen geen stalen velgen onder maar puur een bandenwissel. Als vervanger van de Bridgetone Potenza's kwamen er Hankook Blizzak in de maat 245/45 18 inch onder. De banden hebben zich echt voortreffelijk gedragen. Sneeuw, ijs noem maar op, altijd goede grip. Het flipperkast effect op het dashboard met de zomerbanden in de sneeuw was eindelijk over. Door de brede banden en de lichte motor voorin stond je bij de minste hoeveelheid sneeuw al vast. M'n pa had zoiets van dit had ik veel eerder moeten doen!
Aan de stoelen kan m'n pa echter nog steeds niet wennen. Ik heb tijdens hun vakantie naar Amerika 4 weken in zijn auto rond gereden en moet zeggen, ik kan hem niet ongelijk geven... De lende steun is niet helemaal weg te krijgen en na een rit van 1,5 uur lijkt het alsof je dagen onderweg bent geweest en stap je uit met een houten reet.... M'n vriendin klaagde er ook over. Dus op een gegeven moment pakte ik m'n eigen auto voor de lange stukken. De stoelen van de Leon zitten vele malen beter. Het schuifdak was wel super tijdens warme dagen. Vooral als de auto geparkeerd stond en je liet het dak op klapstand staan, bleef de auto veel koeler.
Het verbruik is na bijna 50.000km niet veel veranderd. Deze zit nog steeds rond de 1:10. En dan eerder eronder dan erboven... Maarja, dat is het probleem van de leasemaatschappij.
Al met al blijft het een fijne auto om in te rijden.
60.000km beurt en 1e mankement
- 61.000 km
Onlangs heeft de auto zijn 60.000KM beurt gehad. Er waren 2 opmerkingen waarmee de auto naar de dealer ging. De stoelverwarming van de linkervoorstoel werkte niet goed meer, deze viel elke keer na 20 seconde uit. Dit schijnt een bekend probleem te zijn, hierop is de verwarming in de zitting vervangen. Het schuifdak maakte veel herrie wanneer deze gesloten was. Deze hebben ze opnieuw afgesteld en het is wel merkbaar verbeterd. Verder zijn er buiten de beurt om 2 nieuwe banden opgekomen, in plaats van de Bridgestone Potenza RE050A liggen er nu Continental SportContact 3. Heb deze banden ook onder de Leon zitten en ben er zelf erg over te spreken. Ben benieuwd hoe ze t onder de Insignia gaan doen. Verder is er een controle/modificatie uitgevoerd m.b.t. de achterbumper. Deze wordt dan op speling gecontroleerd, mocht deze er zijn dan kan deze schade aan de bumper veroorzaken. Dit was bij deze Insignia trouwens niet het geval.
Afgelopen week zijn de winterbanden ook weer gemonteerd, de verrassing die afgelopen jaar zich voordeed zal in ieder geval dan uitblijven (vast zitten en niet de straat uit komen). Bij de volgende wissel naar de zomerbanden komen er gelijk 2 nieuwe voorbanden onder. Al met al hebben de banden er effectief (ex winterbanden kilometers) er 50.000km onder gezeten. Toch netjes voor een band van deze maat. De auto bevalt nog steeds prima, ook al waren de sportstoelen denk ik een betere keus geweest. Kraakjes doen zich niet voor en verder zijn er geen rare kwalen voorgekomen. Ga er ook vanuit dat dit zo blijft.
Op naar de 90.000km
90.000km beurt
- 90.500 km
De kilometers vliegen er op. De auto staat al weer op 90.000km en mocht weer naar de dealer voor een beurt. De afgelopen tijd was er linksachter een soort schurend en zingend geluid te horen. Waarschijnlijk een aanlopende remklauw. Dit hebben we aan de dealer doorgeven. Ook de uitstapverlichting van de linkervoordeur was kapot, niet erg, maar wel handig als deze het doet. Verder hebben we doorgegeven dat het schuifdak erg lawaaiig is. Toen de we de auto ophaalde was alles gefixed. Achter zaten nieuwe remschijven, het lampje is gefixed en het schuifdak afgesteld. Ook zijn er 2 nieuwe banden onder gekomen. Verder zijn er geen bijzonderheden tijdens de beurt naar voren gekomen. Olie verbruik is 0, hoeft nooit bijgevuld te worden.
Aan de stoelen zijn we inmiddels gewend, zijn denk ik een beetje ingezeten. Hebben geen last meer van gesloopt uitstappen na een lange rit. De Insignia is ook nog steeds helemaal kraakvrij en doet nog steeds wat hij moet doen, comfortabel je naar de volgende bestemming brengen. Voorin is er genoeg ruimte, de beenruimte is ook goed achterin. De achterpassagiers kunnen goed hun benen kwijt, alleen door de iets schuin aflopende daklijn moet je niet te lang zijn (190+) i.v.m. je hoofd. Ook al is de Insignia al weer even op de markt, het blijft een nekkendraaier, dit zal denk ik door de rode kleur komen. Als de auto mooi gewassen is en het zonnetje mooi schijnt valt hij extra op door de kleur Pomegranate Red. Vooral van de voorkant blijft het een imposante verschijning (smaak) door zijn brede wielkasten en koplampen. Hij valt gewoon meer op tussen al het zwart en grijs wat er rond rijdt. Hier in de buurt rijdt nu nog een rode rond, deze heeft m besteld nadat hij die van ons rond heeft zien rijden. Sinds hij m in deze kleur had gezien wilde hij z'n volgende leaseauto (een Insignia) ook in die kleur hebben. Toch een compliment.
De 1.6T doet het super. Het aan-uit gebeuren van de turbo waar veel over gesproken wordt is niks meer van te merken, was alleen in het begin een beetje te merken. Hij komt goed in en blijft er goed aan sleuren. Zodra de motor goed gebruikt wordt is dit goed te zien aan het brandstof verbruik, de tank vliegt leeg. Bij normaal gebruik zit de auto nog steeds op een gemiddelde van 1:9,5. Je merkt gewoon zodra je boven de 120 komt of gaat versnellen de motor echt begint te verbruiken. Rij je 140 op de teller dan zit je gewoon op een 1:9! Ik kan begrijpen dat de leasemaatschappij hier niet helemaal happy mee is bij 43.000km per jaar hoewel er gewoon normaal mee wordt gereden. De overschrijding van de jaar kilometers worden daarom ook scherp door hen in de gaten gehouden. Elke week wordt er voor 115 euro aan brandstof in gegooid waar dan 600km op gereden kan worden. Maar dat is het probleem van de LM. Vorige week kwamen we er achter dat een fijn persoon tijdens het keren of inparkeren de rechter kant van de achterbumper heeft geraakt. Een paar lichte krassen en een schaaf zijn het gevolg. De dader ligt natuurlijk weer op het kerkhof. Dit zal gewoon weer netjes gefixed worden.
De auto staat inmiddels op bijna 100.000km en mag nog 1 jaartje mee dan moet deze weer worden ingeleverd. Dan zal er zo goed als zeker een diesel terug komen met de stijgende benzine prijzen dan deze tijd. Deze auto is namelijk op een gunstig moment besteld toen de benzine prijs nog een stuk gunstiger was. Op 43.000km moest er namelijk € 1,70 per maand worden bijbetaald om benzine te mogen rijden in plaats van diesel. Al met al is de Insignia gewoon een top auto, geen storing of gek euvel gehad in 2 jaar en 90.000km. Dat was met de Scenic hiervoor wel anders. Daar ging wonder boven wonder alles kapot of viel in storing behalve het G3 gas systeem. Er wordt gewoon van beurt naar beurt gereden.
Bij 120.000km zal ik me weer melden, mocht er niets tussendoor komen.
120.000km beurt + nieuwe leaseauto besteld
- 148.200 km
Er zijn weer de nodige kilometers bijgekomen, de teller staat inmiddels op 148.200.
Ondertussen heeft de auto zijn 120K beurt gehad. Hierbij is de olie, filters en distributieriem etc. vervangen. Ook hebben ze een kering van de versnellingsbak vervangen, deze was aan t zweten. Verder was alles ok. De Insignia doet het nog steeds super, gewoon van beurt naar beurt rijden zonder een storing of probleem. Tussen de beurten in hoeft er ook geen olie bijgevuld te worden. Tijdens de laatste winterbandenwissel bij de “bandenboer” was het bij 2 velgen mis gegaan. 2 velgen waren rondom helemaal beschadigd.
Bij de balie werd de sleutel gewoon terug gegeven zonder iets te melden, niet echt netjes dus. Toen we dit hadden gemeld werden we later terug gebeld dat ze de velgen op hun kosten weer helemaal netjes gingen opknappen, dat hebben ze ook gedaan. Onze ervaring was daar al niet goed, omdat elke keer als de zomer/winter banden gewisseld worden we 2 á 3 keer terug moeten komen omdat de banden niet goed gebalanceerd zijn. De volgende leaseauto zal zijn bandenwissel bij een andere “bandenboer” gaan krijgen.
De stoelen beginnen eindelijk lekker te zitten, duurde 140.000km maar dan heb je ook wel wat. Buiten dat is nog steeds een comfortabele reisauto. De airco doet zijn werk goed, al lijkt het soms iets aan de koude kant. Verder is de auto nog steeds rammel vrij. Wel een puntje van kritiek is de kwaliteit van het “leder” (standaard half/leder) wat op de stoel zit. Van de linker voorstoel zitten er diverse scheurtjes in de wang van de stoel naast het zitvlak. De motor doet het verder super, lekker soepel en van het aan/uit turbo effect is niks meer te merken. Dorstig is hij echter nog steeds, het verbruik zit nog steeds op de 1:9,5/10. Op hogere snelheden blijft de Insignia lekker doorlopen en blijft koersvast aanvoelen. Tijdens een ritje in Duitsland kwam er 239 op de digitale teller te staan, op de GPS 231, iets hoger dus dan de fabriek op geeft. Iets wat wel sinds een paar duizend kilometer speelt is een zingende 2e versnelling. Bij het terug schakelen van 3 naar 2 of wanneer de auto vanaf bijvoorbeeld 3000 toeren uitloopt in zijn 2 maakt deze een zingend geluid. Dit terwijl er nagenoeg alleen maar snelweg met de auto wordt gereden. Sowieso hoort dit niet bij een auto die 140.000km gereden heeft.
Het leasecontract loopt nu bijna ten einde en mocht er dus voor een vervanger van de Insignia gezocht gaan worden.
Eisen: Diesel, 20%, schuif-kanteldak.
Er waren diverse kandidaten:
De Audi A4 2.0TDIe, BMW 320D ED, Volvo S60 D4 en de Opel Insignia 2.0CDTI 160pk.
De Audi viel af omdat in de 20% uitvoering geen schuif-kanteldak mogelijk was en de BMW omdat deze aangekleed erg duur werd.
Uiteindelijk ging het tussen de Volvo S60 en de Opel Insignia.
De Volvo S60 viel uiteindelijk af omdat met schuif-kanteldak de hemel te ver omlaag kwam en je met je hoofd tegen het dak kwam te zitten.
Het is dus weer een Opel Insignia geworden, mede omdat hij (en ik ook) het nog steeds een mooie auto vindt en de Insignia ons de afgelopen 148.000km nog nooit in de steek heeft gelaten. Er is zelfs nog nooit een lampje kapot gegaan.
Omdat de huidige stoelen nooit echt lekker hebben gezeten zijn we op zoek gegaan naar een showroomauto met sportstoelen er in, deze zouden helemaal super moeten zijn. Na veel rondbellen hadden we eindelijk een auto gevonden met deze stoelen. Toen we plaats namen in de auto zaten de stoelen gelijk goed, zoals het hoort. De sportstoelen zijn in stof te bestellen of met leder. Het nadeel van de stoffen stoelen is dat dan de geheugen functie in de stoelen zou komen te vervallen. De rode kleur die op de huidige Insignia zit was niet meer te bestellen, deze was vervangen door brandweer rood… Eerst zouden we voor Luxor gaan, deze bleek in het echt paars te zijn, totaal anders dan of de foto of de folder. Uiteindelijk is de kleur Waterworld Blue geworden.
De nieuwe is inmiddels besteld:
Opel Insignia 2.0CDTI 160pk Cosmo in de kleur Waterworld Blue met de volgende opties:
- Zwart geperforeerd leder Siena (o.a. AGR sportstoelen incl. ventilatie)
- Executive-pakket (o.a. DVD Europa, stoelverwarming)
- Schuif-kanteldak
- Volwaardig reservewiel
Als het goed is zal de auto 1 november geleverd gaan worden, tot die tijd rijden we nog lekker in de huidige Insignia rond.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.