Opel Insignia 1.8 Edition (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insignia 1.8 Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 123.000 km |
KM-stand laatst | 191.000 km |
Ergonomisch en estetisch een topper, maar qua betr
- 181.000 km
Vanaf het moment dat ik hem in de zomer van 2008 voor het eerst zag rijden bij de fabriek in Rüsselsheim (we waren daar op vakantie en er reed toevallig een Insignia voor onze neus voorbij), wist ik: deze auto moet ik ooit hebben:) In februari 2017 hebben we onze Ford Focus ingeruild bij de Opel dealer voor een Insignia. Kort samengevat: de beste auto die we ooit hebben gehad, in zin van betrouwbaarheid. In 3 jaar tijd hebben we in totaal 80,- aan onkosten gehad. Niet per maand, niet per jaar, maar echt in totaal over 3 jaar verspreid!
Daarnaast uiteraard de kosten voor de APK, beurten en slijtagedelen zoals banden en remmen (die je bij elke auto hebt), maar zelfs als ik die erbij optel kom ik slechts aan 44,- per maand. Voor een auto van deze afmetingen vind ik dat meer bijzonder keurig, met mijn Ford Focus 1.6 van 2005 zaten we op meer dan het dubbele.
Minpuntje aan de auto vind ik wel de motorisering: de 1.8 is eenmaal op snelheid heerlijk, maar heel vlot is de Insignia niet. En met gemiddeld exact 1 op 10 over 60.oookm ook niet heel zuinig te noemen. Zou ik een Insignia van de eerste generatie aanraden? Jazeker, 100%. Maar dan wel met een iets sterkere motor.
Bijna tijd om afscheid te nemen van deze dorstige,
- 191.000 km
We zijn weer een half jaar verder en de Insignia mag zo zoetjes aan de deur uit voor iets anders. De Insignia was mijn droomauto die ik moest en zou hebben, en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Een dure auto om te rijden qua verbruik, maar dat wisten we van tevoren.
Qua onderhoudskosten heeft ie ons dan weer wel positief verrast: over 70.000km gezien een gemiddelde van €540,- per jaar aan regulier onderhoud, en slechts €110,- per jaar aan reparaties. Als autoliefhebber heb ik het allemaal nauwkeurig bijgehouden:)
De Insignia was bij ons eerste én tweede auto tegelijk, en zal straks vermoedelijk worden ingeruild voor een Corsa of Ibiza voor de kilometers, en een heerlijke Vectra V6 youngtimer die ik van het weekend alvast voor mezelf heb aangeschaft:) Rationele keuze? Nee zeker niet:)
Onze eindconclusie: de Insignia is met een gemiddelde van 1 op 10 bijzonder dorstig, is daarnaast met de 1.8 echt ondergemotoriseerd. Met caravan erachter deze zomer over de vlakke Nederlandse wegen haalde hij krap 1 op 6,5. Maar, het is een enorm fijne, comfortabele wagen die vooral ergonomisch alles heel goed voor elkaar heeft. Geen seconde spijt van gehad!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.