Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 62.500 km |
In afwachting van een uitleg waarom deze auto....
Voor veel mannen is het natuurlijk een droom om eens een spiksplinternieuwe auto te bezitten en voor mij niet anders. Nadat ik bij me werkgever een vaste aanstelling kreeg kon ik gebruik gaan maken van de autoregeling die zij aanbieden. Enige restricties zijn er wel want je moet kiezen uit een auto uit de 14% regeling en je mag er zonder verdere kosten maar 7.000km prive per jaar meerijden. Nou heb ik het eerste jaar van de Astra 20.000km gereden en zo'n 14.000 ervan is toch forenzen dus ik denk dat ik dat wel red. En iets erover heen is ook nog wel te lijden! Ik heb de Astra dus verkocht en binnenkort wordt mijn nieuwe auto geleverd.
De keuze maken voor welke auto was lastig en uiteindelijk eigenlijk heel logisch. Auto'tjes als de Aygo, C1, 107, Fiat 500 of Smart Fortwo neem ik niet eens in overweging. Een Prius of Civic Hybride eeeehhh NEE! De Insight zou nog het overwegen waard zijn of de Auris Hybride maar zijn me toch wat te duur. Dus moet je het gaan zoeken in het diesel B-segment. Mogelijkheden; Skoda Fabia, Volkswagen Polo BM, Seat Ibiza, Fiat Punto, Alfa Romeo MiTo, Opel Corsa, Renault Clio. De Clio en de MiTo zijn eigenlijk nooit opties geweest omdat op het moment dat ik mijn auto bestelde, november 2010, deze nog niet leverbaar waren. En alles wat vanuit PON komt wou ik niet omdat ik geen 3-cilinder motor wil! Ik heb gereden met de Polo BM, keurig afgewerkte auto uiteraard! Maar geen trekkracht in zijn twee en die versnelling gebruik je toch regelmatig lijkt me. Daarnaast vind ik het exterieur met de dorpels en bumpers een stuk suffer ogen dan een 'gewone' Polo en hij is karig uitgerust! Dus het ging eigenlijk voor mij tussen de Punto en Corsa. De Punto is nette en best stoer ogende wagen die met wat pakketjes al snel voldoende uitgerust is. Hij heeft een 4-cilinder diesel met 85 pk en dat is genoeg om lekker mee te komen. Als ik mijn auto in oktober al verkocht had was het waarschijnlijk die geworden. Maar ik heb toch gekozen voor de Opel Corsa... Ja wederom weer Opel. De Opel Corsa 1.3 CDTI Ecoflex beschikt over een 4-cilinder diesel met 95pk! De auto rijdt lekker soepel en vlot mee. Daarnaast is hij in de Cosmo uitvoering die ik heb genomen he-le-maal af! Climatecontrole, parkeersensoren, regensensor, automatische verlichting, automatisch dimmende binnenspiegel, lederen stuur, allemaal dingen die in de Punto nog opties zijn! Enige opties die ik heb besteld zijn donker getinte ramen in de achterdeuren en achterraam en bluetooth in de radio zodat ik geen lelijke Parrot hoef te laten inbouwen.
Daarnaast heeft hij net die facelift gekregen waardoor het neusje het familiegezicht van de Astra en de Insignia heeft compleet met dagrijverlighting. Buiten de frisse voorkant heeft ook het interieur wat nieuwe touches gekregen. De contrasterende en vingerafdrukgevoelige pianolak is verdwenen waardoor het dashboard meer als een geheel oogt!
Naar mijn mening dus de beste keuze in de 14% bijtellingscatoregie.
De auto wordt maart 2011 geleverd, in de kleur Pepperdust, en na aflevering zal ik hier af en toe eens een update geven of ik het zelf nog eens ben mijn hierboven gegeven mening over de Corsa.
Definitieve afleveringsdatum
Vandaag bericht gekregen vanuit de dealer. De boot waarop de auto van Spanje naar Nederland wordt vervoerd is aangekomen in Vlissingen. Vrijdag 18 maart ga ik hem ophalen!! Sinterklaas valt vroeg dit jaar!! ;-)
de eerste dag
- 50 km
Gisteren de auto dan opgehaald bij de dealer. Wat een plaatje als ik 'onbevooroordeelde' mening mag geven. Dat Pepperdust staat hem geweldig! Gisteren dus maar eens de eerste kilometers gemaaakt en dat beviel prima. Uiteraard verkeer ik nog in de roes van de nieuwe auto, dus echt objectief zijn is nog wat lastig. Maar de auto voelt heel volwassen aan. Zitpositie is goed al had de zitting iets langer mogen zijn van mij. Maar dit is een probleem dat ik veel auto's tegenkom! De telefoon koppelt probleemloos met de bluetooth en het telefoonboek synchroniseerde ook meteen keurig. Maar de spraakbesturing die op de bluetooth zit.. ik krijg er nog geen hoogte van! De auto stuurt echt heerlijk soepel, de bak is soms wel wat stugger. Nieuwigheid? de tijd zal het leren! Ook blijkt dat je een in menu dat je op een speciale manier ka openen wat persoonlijke instellingen van de auto kan aanpassen aan je eigen voorkeur! Dat vind ik leuk. Bijvoorbeeld; automatisch vergrendelen van de deuren bij wegrijden, exterieurverlichting aan/uit doen met de afstandbediening, volume van het clignoteursignaal en nog enkele andere! Oog voor detail dus bij Opel! Chapeau..
de eerste 1000km
- 1.050 km
Ik heb de auto nu ruim twee weken en gelukkig immer nog tot alle tevredenheid. Helaas had ik op dag drie al een steentje op em voorruit! PATS en een klein steenslagje. Meteen de volgende ochtend Carglass erbij gehad maar je blijft het zien. Gelukkig zit het rechts dus niet in me gezichtsveld maar het blijft zonde. Ach.. nu hopen dat ik binnenkortn een grote steen op me voorruit krijg en dan kan er een nieuwe in ;-). Maar na 1.000km is het ook tijd om kritischer te zijn. En ik heb wat puntjes. Ten eerste vind ik dat het dashboardkastje wat mooier in lijn met het dashboard had mogen sluiten. Het is niet of hij open valt maar ten opzichte van de lijn van het dashboard blijft het kastje in dichte stand toch zeker 5mm verder naar voren staan. Klein minpuntje dus. Daarnaast zou het signaal van de parkeersensoren wat harder mogen zijn. Als je de radio aan heb staan moet je echt goed luisteren wil je ze horen. Dus als het echt krap is de radio maar iets zachter zetten is de beste remedie. Ik heb bij de dealer nagevraagd of ik deze op een of andere manier harder kon zetten. Hij gaf aan dat ze die vraag meer hebben gekregen maar dat dit helaas niet mogelijk is. Verbeterpuntje voor Opel dus! Ook vind ik de indeling van de kofferruimte niet optimaal. Je hebt een dubbele laadvloer wat op zich netjes is, maar omdat ik geeen reservewiel heb besteld heb je daar een lege ronde bak. Niet logisch bij beladen van de auto. Ook is de scheidingsvloer tussen de twee compartimenten onhandig vorm gegeven. Deze zou eigenlijk makkelijk deelbaar moeten zijn zodat je deze in het onderste compartiment zou moeten kunnen leggen wanneer je de hele kofferruimte zou willen gebruiken voor bv.grotere spullen. Maar deze bestaat uit een stuk en je kan hem ook niet omhoog laten staan want dan kan de hoedenplank niet naar beneden. En de ruimte tussen deze scheidingsvloer en de hoedenplank is te klein voor grote spullen. Al met al wat onhandig ingericht maar ik gebruik hem maar sporadisch dus het is geen mega-probleem!
Dan het verbruik. Bij mijn eerste tankbeurt bleek dat ik gemiddeld 1:16 had gereden. Niet slecht maar het kan beter. Ik gebruik de start/stop functie niet altijd. Daarnaast kan je in het menu van de climatronic aangeven of je wil kiezen voor comfort of economy. Bij de stand comfort zal de auto alleen uitschakelen wanneer de op de climatronic ingestelde temperatuur bereikt is. Bij Economy schakeld hij altijd uit! en ik heb de auto op comfort staan en de airco staat altijd aan. Dus dit bevorderd het verbruik niet. Ik heb wel het vermoeden dat me tweede tank wat zuiniger zal uitvallen. Volgens de boordcomputer heb ik op deze tank tot nu toe gemiddeld 5.9l/100km verbruikt wat bijna 1:17 betekent. Nog niet de waarde van 1:27 wat hij zou moeten kunnen. Misschien op de volgende tank een keer een economy-test doen?!
Wat ik trouwens een pluspunt vindt is de afstelling van de automatische verlichting. Deze werkt zoals het hoort en niet te nerveus. Dus niet dat de lampen volledig inschakelen bij elk viaduct waar je onder door rijdt maar alleen als het echt nodig is! Misschien niet van echt belang maar persoonlijk vindt ik dat wel goed gedaan!
trouwens bedankt voor de vele leuke reacties! Ik hou jullie op de hoogte!
Eerste keer lange afstand
- 1.884 km
Ik ben van het weekend met de auto naar Brugge en Knokke geweest. Paraderen over de boulevard kan je in Knokke in een Lamborghini, Aston Martin of een Bentley... maar waarom niet in een Opel Corsa toch...?! Hoe dan ook, voor het eerst dus een wat langere afstand met de auto gereden. En het is goed bevallen. Ik was wat bang over het comfort van de stoelen. Bij mijn Astra was er aan de voorkant de zitting een verstelbaar stuk waardoor je zitting kon verlengen zodat deze echt tot in je knieholte kwam. Dit vond ik echt geweldig en ik merkte dan ook dat ik in auto's met korte zittingen vaak tintelende benen kreeg als ik lange afstanden moest rijden. Maar in de Corsa heb ik er geen last van gehad. Heerlijke bijkomstigheid dus! Echt positief verrast!
Verder laat de cruisecontrole zich prima bedienen. We hebben een kruisnelheid van rond de 150km/h aangehouden en de auto kon dat prima handle'en. Als je door een voorligger een keer terug moest naar een legalere snelheid en dan 'resume' gebruikte trok de auto zich zelf in zijn 5 prima terug naar de vooraf ingeprogrameerde snelheid. Ook het motorgeluid in het interieur is verre van overheersend.
Dan het verbruik. Voordat ik naar Belgie ging had ik getankt en die tank heb ik 1:17 gereden. De rit naar, in en van Belgie is totaal 1:18,2 geweest. het wordt dus langzamerhand wat beter. En eerlijk gezegd, bij 150km/h moet je geen wonderen verwachten.
Ook heb ik de spaakbediening ondertussen door. Je moet gewoon eerst een keer in de auto een gesproken naam koppelen aan een nummer en dan herkend hij daarna wel de verschillende namen. Maar veel gebruiken zal ik het niet. Je kan via het stuur gewoon bladeren in je telefoonboek van de telefoon dus waarom zal ik een beetje gaan zitten schreeuwen.
Nu dat hij wel ingereden is....
- 11.160 km
We zijn ondertussen ruim een half jaar verder nadat ik mijn auto heb opgehaald bij de dealer. En ik moet zeggen, nog dagelijks zit ik met veel plezier achter het met leder beklede stuur van 'mijn' Corsa. Nu de teller over de 10.000 is gegaan is de nieuwigheid er wel vanaf ;-) en dus tijd voor een verdere kritische noot. Tot op heden heb ik echter voornamelijk prettige ervaringen met mijn auto. Laatst een weekend gehad waarin ik ruim 600km heb afgeleged en de auto blijkt een prima reispartner te zijn. Ik heb geen last gehad van mijn rug, dus ondanks dat de zittingen iets langer hadden mogen zijn van mij is de rest van de stoel dusdanig goed dat de hele reis in prima comfort heb afgelegd. Ook voor het eerst even de auto echt op zijn staart getrapt. 182km/h op de teller en toen hield het echt op. Lijkt me ruim voldoende!
Minpuntjes dan...? De ruitenwissers trekken veel strepen. Dat doen ze al een maand of drie en dat beschouw ik als erg irritant. Ik heb ze schoongemaakt met wasbenzine en thinner maar helaas zonder het gewenste effect. Nou worden op 17 oktober de winterbanden onder de auto gezet en daarbij zullen ook de wissers vervangen worden. Dat is toch weer het fijne van een leaseauto!
Verbruik dan. Dit is toch wel iets waar ik me wenkbrauwen over moet fronzen. Deze auto werd geadverteerd met een verbruik van 1:28. Ik heb zelfs test gelezen waarin vermeld werd dat dit makkelijk haalbaar zou zijn. Nou moet ik wel aangegeven dat ik er niet heel erg mee bezig ben tijdens het rijden. De climate controle staat altijd aan bijvoorbeeld en het start/stop systeem gebruik ik maar sporadisch. Maar daarentegen trek ik de auto nooit ver in de toeren en rijd ik zodra ik op de snelweg zit bijna altijd gewoon 120km/h op de cruise controle. Toch is het gemiddeld verbruik niet boven de 1:20 uit gekomen. Nou heb ik tankpas en zit brandstof in mijn leaseprijs waardoor ik me er minder druk over maak. Misschien heel erg Nederlands maar wanneer iets je niet rechtstreeks treft is het gewoon een minder groot probleem. Maar als ik dit voertuig zelf aangeschaft had, was ik toch nog eens een babbeltje met de dealer gaan maken. Ik weet dat opgegeven verbruikcijfers ten alle tijden alleen van toepassing zijn onder de meest ideale omstandigheden, maar wanneer het ongeveer maar 70% is van wat het moet kunnen zijn... ik vind het niet best!
Afsluiten dan met een positief nootje; Ik heb tijdelijk een vervangende telefoon gehad omdat ik me kop heb gestoten aan de lamp die Nokia N97 mini heet. Mijn vervangende telefoon koppelde ook weer probleemloos met het bluetooth systeem in de auto en de contacten werden zonder moeite gekopieerd. Toen ik weer mijn oude telefoon terugkreeg dacht ik dat ik deze weer opnieuw eerst handmatig moest koppelen met het systeem alvorens deze dat erlke keer weer automatisch doet. Maar wat schetste mijn verbazing, het systeem kende mijn oude telefoon ook nog en koppelde meteen. Hij had dus het vermogen om meerdere telefoons in zijn geheugen te bewaren. Ach misschien heel logisch maar ik vond het voor een "Corsa'tje" niet slecht.
alweer een jaartje verder
- 21.560 km
Mijn Pepperdust 'bruine' Corsa staat alweer ruim een jaar voor de deur te glimmen. De tijd is hard gegaan en zo is het ook met mijn waardering voor deze auto. En dat bedoel ik dus positief! De auto is immer nog een prettige reispartner en ik maak mijn kilometers nog altijd met plezier. Het is lastig steeds maar weer met nieuwe dingen op de proppen te komen en iemand die alsmaar in herhaling valt zit niemand op te wachten. Maar de auto is echt een stuk comfortabeler dan je zou verwachten van een auto uit deze klasse. Laatst ging de auto voor zijn jaarbeurt naar de dealer. De auto komt bij Van Kouwen in Amstelveen vandaan, maar gezien ik in Amsterdam Zuidoost woon ging de auto naar een vestiging van Van Kouwen in Zuidoost. Een vestiging waar Alfa Romeo en Fiat wordt gedaan. Omdat er om de hoek een KIA dealer van Van Kouwen zit kreeg ik een KIA C'eed Sportwagon mee als leenauto. Deze auto is toch iets groter dan de Corsa maar kan niet tippen aan het comfort dat de Corsa biedt.
Ik ben dus altijd nog erg tevreden met mijn keuze. Prima kar, top uitgerust, maar in de nieuwe fiscale regeling naar mijn mening wel een beetje onverkoopbaar geworden. Tsja, als een de burger goed gebruik maakt van een fiscaal voordeel dat de overheid instelt, is de overheid natuurlijk altijd heel erg bereid dit weer te veranderen.
3 jaar and counting
- 53.000 km
Nou lang niks geschreven over mijn auto maar er zijn ook geen noemenswaardige dingen te melden eigenlijk. En dat is zeker positief bedoeld. Ik heb de Corsa nu bijna drie jaar als reisparnter en nog altijd tot alle tevredenheid. Ik heb nog geen enkel euvel of mankement meegemaakt met het karretje. En dat bedoel ik echt letterlijk want na drie jaar heb ik nog niet één lampje hoeven te verwisselen. In de winterperiode ben ik wel een pissig op mezelf dat ik niet het winterpakket heb gekozen. hierin zit een verwarmd stuurwiel en dat lederen stuur is en blijft toch wel erg lang enorm koud!! Verder merk ik bij het uitzuigen van het interieur van de auto dat er onder dee chauffeursstoel nogal wat kruimels komen uit de stoel. Geen broodkruimels maar het schuim van de zitting. Ik vraag me af wat het resultaat hiervan na 10 jaar is... maar dan ben ik allang geen berijder meer ervan! Doordat ik verhuist ben en dichter bij mij werk woon zijn de kilometers er wel aanzienlijk minder op geworden. Maar nog altijd rijd ik met veel plezier in 'mijn' Corsa!
de laatste loodjes
- 62.500 km
2015 is begonnen en dat betekent dat ik met een maand of twee mijn Corsa moet inleveren. 4 prima jaren zijn voorbij. Rouwig.. nee hoor, het is goed zo. Niet dat ik blij ben dat de auto straks weg is, maar mijn autohart kijkt gewoon uit naar weer eens wat anders na 4 jaar. Opnieuw leasen gaat hem niet worden dus ik zal zelf weer een auto gaan aanschaffen. En na al die jaren van hatchback naar hatchback te zijn gegaan is de enige beslissing die ik heb genomen dat het nu eens wat anders wordt. Dus een sedan, coupé of cabrio. Volvo maakt goede kans maar we zien het wel straks. Terug naar de Corsa. Doordat ik de laatste twee jaar van mijn contract dichter bij mijn werk ben gaan wonen is de kilometerstand maar zeer gestaag opgelopen. 10.000 in een jaar is uiteraard te weinig voor een diesel. Maar door het fiscale voordeel van deze Ecoflex uitvoering heb ik mij daar nooit druk om hoeven te maken.
Maar wat zijn nou concreet minpunten van de Corsa. Nou als voornaamste toch wel de ruitenwissers. Die zijn van dat flexibele soort en waardeloos! Na het plaatsen van een set nieuwe trekken deze na ongeveer twee maanden al weer strepen. En dat terwijl een setje van die dingen bij de Opel rond de 80 euro kost!! En setje 'namaak'zijn rond de 40 en die zijn kwalitatief van hetzelfde niveau. Ook die werken maar een paar maanden naar behoren waarna je tussen de strepen zit door te staren. Tijdens mijn leasecontract van 4 jaar zijn er zeker 6 keer nieuwe opgekomen. beetje absurd!
Daarnaast is het in de auto in de wintermaanden bovengemiddeld vochtig. De ramen condenseren van de binnenzijde en doordat de motor eerst alle warmte voor zichzelf houdt alvorens de cabine te verwarmen duurt de ontwaseming erg lang. Ik heb echt wel eens 8 minuten met een draaiende motor zitten wachten 's ochtends voordat ik kon gaan rijden. Ik heb vochtvreters in de auto gelegd die wel enigzins hebben geholpen, maar het blijft irritant.
Verder is de Corsa in 4 jaar een zorgelose partner geweest. Ik heb echt nog geen lampje hoeven te verwisselen. Ondertussen staat de nieuwe Corsa bij de dealers en als ik weer kon leasen zou ik deze zeker overwegen. Nu gaan we maar eens rustig op zoek naar iets anders om me mee te vermaken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.