Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 22.000 km |
Mijn eerste nieuwe auto
- 4 km
Sinds 2003 heb ik in een Seat Cordoba Vario gereden in de grijs kentekenuitvoering. Perfecte auto. De auto gekocht met 135.000 km en verkocht aan de handel met 300.500 km. Verder weinig problemen gehad met de auto. Hiervoor in de plaats is in januari 2011 een Opel Astra Stationwagon gekomen uit 2007; een benzine. Enfin, een heerlijke auto maar al snel bleek dat het verbruik de pan uit rees (1:12 gemiddeld). Met het al hogere verbruik van een benzine auto merkte ik dat ik deze voortaan vaak liet staan en we de auto van mijn vriendin als eerste auto gebruikten voor woon-/werkverkeer. Nou ja, een Peugeot 306 op G3 met 350.000 km op de teller rijden terwijl er een auto van krap 4 jaar oud voor de deur stond ging me tegenstaan. Daarnaast miste ik toch wel het soepel rijden van een snorrend dieseltje. Dus toch maar kijken voor wat anders. Uiteindelijk uitgekomen bij Van Mill in Gorinchem. Geen protserig nieuwbouwpand op een A-locatie en gladde verkopers, maar gewoon een no-nonsens mentaliteit. Hier dus mijn auto besteld.
De keuze voor de Corsa is vooral uitgegaan vanwege het uiterlijk, de reputatie van het merk en vanwege de motor; een wegenbelastingvrije diesel (tot 2014 ;-)), maar toch gewoon een 4 cilinder met 95pk.
Hiervoor hoef je mijns inziens niks in te leveren en heb je toch het voordeel. Als je dat afzet tegen bijv. een Polo, Ibiza of Fabia dan valt de prijs ook nog best mee. Mijns inziens heeft de Corsa standaard een nette basisuitrusting.
Ik heb vanwege de geringe meerprijs gekozen voor de Connect Edition. Airco etc. moest ik sowieso hebben zodat de Edition uitvoering sowieso in beeld kwam. Voor de meerprijs van het Connect Edition pakket kreeg ik echter ook lichtmetalen velgen en een infotainmentsysteem. De meerprijs voor dit laatste (teruggerekend) was slechts € 400,-. Dit kost een beetje carkit + inbouw al dus dan liever af-fabriek.
Vanochtend was het zover (drie weken eerder dan aangegeven); nul nachtjes slapen ;-). Omdat ik de Astra gewend was de bediening van instrumenten geen probleem. Ik vind de Corsa zelfs nog wat gebruiksvriendelijker als de Astra (handels voor gebruik cruisecontrol, boordcomputer etc.). Het touch en connect navigatiesysteem zal nog wel wat studie vereisen. Wel ontdekt dat het niet mogelijk is met de wieltjes op het stuur door bijv. je telefoonboek te scrollen. Dat is jammer. Gemiste kans als je het mij vraagt. Daarnaast blijkt de kaart verouderd te zijn. Mijn huidige adres bestaat reeds een jaar. Zowel tomtom als mio hebben het in de kaarten verwerkt. Toch maar eens contact opnemen met de dealer.
Eerste ervaringen;
Ik heb pas 65 km met de auto gereden dus een goede review is nog niet mogelijk. De eerste indruk is uiteraard goed, anders had ik de auto niet gekocht. Proefrit was in een 3 deurs. Het zicht in een 3 deurs naar achteren vond ik erg tegenvallen door de kleine zijraampjes achter en de kleine(re) achterruit. Mede daarom zelf voor een 5 deurs gekozen. De zijramen achter en de achterruit zijn toch groter. Het zicht hier naar achteren is hier m.i. perfect.
Beenruimte voorin (ik ben 1.95 m lang) is goed. Ik kan mijn benen niet helemaal strekken, maar voor de rijhouding is dit prima.
Interieur vind ook ook erg netjes afgewerkt; wat ik van Opel gewend ben. Je hebt niet het idee dat je in dit segment auto zit; de Corsa is niet meer het Corsa'tje van vroeger.
Ik laat binnenkort weer van me horen als ik wat meer toe te voegen heb qua rijervaringen.
Bijna aan z'n eerste beurtje toe
- 22.000 km
Inmiddels 10 maanden verder en alweer 22.000 km op de teller. Ik begin me steeds meer te realiseren dat, ook als in 2014 de vrijstelling op de MRB verdwijnt, deze diesel voor mij lonend is.
Alhoewel de fabrieksopgave t.a.v. het verbruik bij lange na niet gehaald wordt heb ik het inmiddels gepresteerd om gedurende een tweetal tanks, waarbij ik wel veel snelweg heb gereden (maar òòk 130 in Duitsland), 1:22 te behalen. Ik heb het gevoel dat de auto wat zuiniger is geworden naarmate deze is ingelopen. Wellicht dat straks na z'n eerste beurtje, als er nog wat zaken opnieuw afgesteld worden, nog iets meer winst te behalen valt.
Verder bevalt de auto nog steeds prima. Ik heb nog geen enkel moment spijt gehad van mijn aankoop. In Duitsland heb ik gemerkt dat berg-op het motortje aan de lichte kant is, maar desondanks niet echt het idee dat ik power tekort kwam.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.