Opel Corsa 1.2 ecoFLEX Bi-Fuel Rhythm (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.2 ecoFLEX Bi-Fuel Rhythm |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 1.300 km |
Bevalt erg goed!
- 1.300 km
Mijn eerste nieuwe auto en ook nog is mijn eerste Opel. Een witte met 16" lichtmetalen velgen en donker getinte ramen achter.
Toen ik de aanbieding zag van deze auto kon ik er niet omheen. Ik had me voorgesteld na mijn Volvo in een klein stoterig autootje terecht te komen, maar niks bleek minder waar.
Na de technische updates in 2009 voor onder andere de wielophanging en stuurbekrachtiging is in 2011 de facelift gekomen. Wat als eerste opvalt is dat de Corsa best groot is. En hij smoelt naar mijn idee erg goed en volwassen.
De auto geeft je het idee in een veel grotere auto te rijden door de ver doorgetrokken voorruit en een extra ruitjes. Een beetje MPV idee. T.o.v. de Polo voelt deze echt groter aan, hier zit je dichter op de voorruit zeg maar.
De gebruikte materialen en afwerking zijn gewoon goed te noemen. De stoelen zijn wat hard, maar na langere ritten blijkt het een goede stoel te zijn. Het stuurwiel is ook axiaal te verstellen.
De remmen en wegligging zijn erg goed. Wel is er weinig gevoel in de besturing, terwijl de auto wel koersvast is op de snelweg (update van 2009). Het is geen bochtenridder, daar is het onderstel te comfortabel voor, maar je kunt er toch behoorlijk mee hoeken als je dat zou willen.
Ook is de Corsa heel comfortabel en relatief stil. Alleen de injectoren van het lpg hoor je bij stationair lopen tikken. Ik wil hiervoor nog een motorkap dempingsplaat van een diesel monteren.
De radio is een cd30 mp3 met zes speakers en een Aux aansluiting voor bijv IPhone. Deze radio is ook geüpdatet want er zit een krachtig en goed geluid in, terwijl deze eerder blikkerig werd bevonden.
De Versnellingsbak is iets hakerig en de koppeling lekker licht maar wat gevoelloos. Een groot voordeel van deze versnellingsbak is dat de auto een laag toerental loopt op de snelweg. Dit vond ik erg belangrijk. Mijn vorige Golf 1.6 op lpg maakte bij 120 reeds 3750 t/min. De Corsa zit dan pas op 3200. Dit is erg fijn, ook als je langdurig 140 wilt rijden. De auto komt dan nog rustig over. Ik heb er een originele cruise control in laten zetten.
De motor is voor veel mensen een hekel punt. Het is een 1.2 16v met 85 pk en voelt traag aan. Ik merk geen verschil op lpg of benzine. Wat ik wel merk is dat de auto goed ingereden moet worden. Zeer afwisselende snelheden, en na 500 km ben ik af en toe de auto goed gaan doortrekken. De motor word absoluut soepeler, maar je moet er wel rekening mee houden dat je echt moet terugschakelen en toeren moet maken als je even snel wilt inhalen. Als je dit door hebt is het een prima motor om mee te leven. Bovendien is de motor af fabriek voorzien van een aangepaste cilinderkop voor het lpg.
Het lpg systeem werkt geweldig. Het is prachtig verwerkt in de auto. Zo is het start/stop knopje (start stop zit hier niet op), vervangen door een lpg knopje. De brandstofmeter geeft de hoeveelheid aan van de brandstof soort waar je op dat moment op rijd. De vuller is verwerkt naast de tankdop achter het tankklepje. De lpg tank (42 ltr bruto) ligt in plaats van het reservewiel. Hierdoor heeft Opel een reparatieset met een busje vloeistof en een compressor verwerkt achter een deksel in de kofferbak. Er zitten hulpstukjes bij om bijvoorbeeld een boot of luchtbed op te blazen. Erg mooi gemaakt allemaal.
Het verbruik word steeds beter, de laatste keer heeft de Corsa 1 op 13,3 gereden op lpg. Ik denk dat het praktijkverbruik tussen de 1 op 12 en 1 op 14 ligt. Als je jezelf aan het oplichtende lampje 'shift' houd op het dashboard kun je zuinig rijden. Het tanken is fijn voor de portemonnee maar werkt ook best goed, je moet een adapter op de vulnippel draaien en hierop sluit je de lpg slang aan. Ik heb altijd lpg gereden, en het tanken gaat snel ondanks het kleine gaatje waar het gas doorheen moet.
Tsja wie had dat gedacht, deze auto is gewoon erg goed en fijn om te rijden. Belastingvrij en op lpg. Ik zal updates bijhouden voor de lezer die dat interessant vindt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.