Opel Corsa 1.2 ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.2 ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 110.252 km |
Opel Corsa 1.2 ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition 2012
- 1.033 km
Nadat ik voor mijn vorige Corsa een dermate goed inruilaanbod had gekregen wat ik niet kon weigeren, kon ik op 30 maart jl. mijn nieuwe Opel Corsa 1.2 16v ecoFLEX bi-fuel Color Edition bij Opel dealer Hekkert Autogroep te Heerlen ophalen.
De auto stond al te glimmen in de showroom. Nadat de verkoper mij alles had uitgelegd en voor mij mijn smartphone had ingesteld op het Touch & Connect navigatie systeem, kon ik met de nieuwe auto wegrijden.
De eerste ervaringen tot nu toe:
De Corsa vanaf modeljaar 2011-2012 is luxueuzer afgewerkt dan het model van de eerste serie van 2006 tot 2010 en ook zijn er hier en daar flinke verbeteringen aangebracht. De eerste ongeveer 1000 KM mocht ik nog geen LPG tanken omdat de motor eerst lekker moest inlopen op benzine. Hoewel het een 1.2 16v motor is, rijdt de Corsa opvallend soepel en zuinig. Hij rijdt dan wel niet zo vlot als de 1.4 16v, maar kan in het verkeer goed meekomen. Deze LPG versie dien je anticiperend te rijden, maar als je zuinig wil rijden moet je dit accepteren, wat voor mij geen enkel probleem is.
Ook heeft deze versie standaard dag rij verlichting, een uitkomst. Het Touch & Connect navigatie systeem werkt prima, alleen is de Belgische stem af en toe lastig te verstaan. Hiervoor hadden ze beter een Nederlandse dame kunnen kiezen, maar voor de rest werkt het prima, zeker de bluetooth functie zodat je handenvrij kunt telefoneren met je smartphone. Het audio geluid via het 7 speaker systeem is echt super! Deze week heb ik voor de eerste keer LPG getankt en eens kijken hoeveel kilometer ik ermee kan rijden en dus dan berekenen hoe zuinig deze Corsa is.
Wat ook fijn is, is dat de nieuwste LPG modellen van de Corsa (vanaf modeljaar 2012) nu een apart knopje op de middenconsole hebben om LPG in-en uit te schakelen. Dit ziet mooier uit dan zo een los kastje met LEDS op het dashboard links naast het stuur bij de licht schakelaar.
Tot nu toe ben ik dus super tevreden met deze Corsa. Op naar de 3500 kilometer voor de volgende review.
- 9.856 km
Het is alweer een tijdje geleden sinds de laatste review, dus volgt hier weer een nieuwe.
Sinds eind maart heb ik nu alweer ruim 9800 kilometer met de Corsa gereden en hij rijdt nog steeds fantastisch. De remmen doen het super en hetzelfde kan gezegd worden van de audio installatie, de airco en de rij eigenschappen.
Het Touch & Connect navigatiesysteem werkt op zich prima, alleen irritant dat wanneer je een nieuwe route invoert, het geluid bijna altijd te zacht staat waardoor je de aanwijzingen niet goed kunt verstaan.
Het verbruik op LPG varieert nogal. Dan weer ruim 400 kilometer of iets meer en dan weer is bij 350 kilometer de tank leeg. Omdat de prijzen voor autogas in België gunstiger zijn, tank ik tegenwoordig bij de Zuiderburen. Via Opel dealer Hekkert Autogroep in Heerlen heb ik een Euro verloopnippel aangeschaft. Ik blijf nu lachen als ik aan de pomp afreken. De hoeveelheid kilometers die je kunt rijden met een volle tank LPG, ligt ook aan het feit of je veel binnendoor rijdt of autosnelweg. In het laatste geval is de Corsa een stuk zuiniger.
Tot nu toe geen noemenswaardige problemen tegengekomen, of het moet zijn dat ik laatst iedere keer als ik over een drempel reed, een bonkend geluid hoorde. Ik dacht dat het een stabilisator was of een schokdemper, maar nader onderzoek door de Opel dealer wees uit dat het een niet goed afgestelde slotbout was, waardoor de deuren iets rammelden. Dit is nu verholpen door het afstellen van de slotbouten.
Kortom, na ruim 9800 kilometers rijden in de nieuwe Corsa blijf ik een zeer tevreden Opel rijder. Ik rij milieuvriendelijk en belastingvrij en op LPG rijden is ook nog een goed voor mijn beurs :). Van sommige problemen met de voorgaande modelserie van de Corsa D, heeft het 2012 model nauwelijks of geen last meer. Op naar de volgende review!
- 15.246 km
Nu de Corsa de 15.000 KM heeft bereikt, wordt het weer eens tijd voor een update.
De auto rijdt nog steeds prima en hoe meer kilometers de motor heeft gereden, des te zuiniger wordt ie met het LPG verbruik. Ik rij nu gemiddeld 425 KM op een volle tank autogas! Dat is dus superzuinig en ik blijf dan ook lachen als ik aan de pomp afreken. Zeker met het feit dat LPG vlak over de grens in Belgie een stuk goedkoper is dan hier. Voor gemiddeld €0,67 per liter LPG tank ik daar mijn Opel vol.
Wat ik wel minder vindt is dat de brandstofmeter op LPG soms afwijkt en niet correct meer aangeeft hoe vol de tank is. Op benzine heb ik hier geen last van. Volgens mijn dealer Hekkert Autogroep te Heerlen schijnen bijna alle Corsa bi-fuel modellen hier last van te hebben en is men momenteel met Opel Nederland in overleg om dit op te kunnen lossen. Voor de rest geen klachten na 15.000 KM.
Eind maart heeft de Corsa de eerste jaarbeurt gehad en zijn er geen bijzonderheden geconstateerd. Helaas kreeg ik enkele dagen hierna, op 24 maart jl. een aanrijding toen het hier in Limburg zo enorm gesneeuwd had. In de sneeuw geslipt en met de rechter voorkant tegen de vangrail geknald, met een flinke schade als gevolg. De bumper, rechter spatbord en de koplamp zwaar beschadigd; voor €2000,- euro schade. Gelukkig heeft mijn dealer dit zeer snel en vakkundig hersteld, zodat de Corsa er weer als nieuw bijstaat. Ook heeft de dealer een storing aan het LPG injectie systeem adequaat verholpen. De wagen viel uit op LPG en startte alleen nog op benzine. Uit onderzoek bij de dealer bleek dat de kabelboom van een van de LPG injectoren (nr 3) kortsluiting had gehad. Omdat dit niet mag voorkomen, heeft Hekkert Autogroep hierop coulance aangevraagd en is dit ook volledig onder garantie vervangen. Later is ook nog onder coulance de brandstofmeter, vlotter van de LPG tank en de kabelboom van de brandstofmeter binnen coulance vervangen, omdat is gebleken dat de gecombineerde brandstofmeter af fabriek bij LPG een afwijking heeft en het een bekend probleem is bij de Corsa D LPG modellen.
Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden met de Corsa en hoop ik nog vele probleemloze kilometers te rijden tot aan de volgende review.
Grote beurt
- 29.070 km
Tijd voor weer een update!!
Grote onderhoudsbeurt waarbij binnen de 5 jaar fabrieksgarantie tevens de LPG-gasfilter, LPG brandstoffilter, remvloeistof vervangen.
In ieder geval ben ik blij dat de auto nog binnen de fabrieksgarantie valt en alles binnen garantie is gerepareerd en vervangen. De Corsa rijdt nu weer als een zonnetje op LPG. Ik ben nog steeds tevreden over de auto en hij rijdt prima, Wel valt mij op dat bij warm weer het LPG verbruik hoger is. Dit schijnt ook te maken te hebben met het uitzetten van LPG. Bij warm weer krijg je blijkbaar minder gas in de tank.
Tanken doe ik nog steeds over de grens in Belgie waar LPG stukken goedkoper is dan in Nederland. Dit scheelt vaak meer dan 25 eurocent per liter! Ik blijf dus lachen met de Corsa en bovendien rij ik ook milieuvriendelijk. Op naar de volgende review!
- 36.455 km
Weer tijd voor een update:
Sinds eind maart tot nu weer probleemloos gereden met de Corsa. Hij rijdt nog steeds heerlijk en met een gemiddelde van 420 km, blijft de Opel zuinig in het LPG verbruik!
Ik heb op zich geen enkel minpunt over de Corsa, alleen dat soms de bestuurders stoel kraakt. De oorzaak is moeilijk te vinden, mogelijk moet ik wat vet doen in de rails en als dit niet de oplossing is, laat ik toch even de dealer er naar kijken. Vorige week met de Corsa op en neer gereden naar Eindhoven door het regenachtige weer. De Corsa heeft dit probleemloos gedaan en was ook nog heel zuinig in het LPG verbruik.
Verder wil ik ook kijken of er een kaartupdate beschikbaar is voor het Touch & Connect navigatie systeem. Samenvattend kan ik nog steeds zeggen dat ik zeer tevreden ben over de auto en het rijden op LPG. Ik tank regelmatig in België en rijdt dan steeds lachend weg bij de pomp na het afrekenen!. Op naar de 40.000 KM voor de volgende review!
Vervangen lampjes voor en mattenset
- 47.901 km
Beide H7 lampjes voor en de matten set laten vervangen.
Grote beurt
- 44.928 km
Nu de Corsa de 50.000 KM grens nadert, wordt het weer eens tijd voor een review.
Tot nu toe heb ik geen problemen meer gehad. Ik merk dat de motor steeds losser komt en ook op LPG lekker pittig is en gretig aan het gas hangt. Het verbruik op LPG schommelt wel. Als het warmer weer is, verbruikt de Corsa meer autogas dan op koude dagen. Op koude dagen rijdt ik gemiddeld 425 KM op een tank LPG. Dat is dus bijzonder zuinig qua verbruik.
Eind februari heeft de Corsa volgens fabrieksvoorschrift een grote onderhoudsbeurt gehad bij Opel dealer Hekkert Autogroep in Heerlen en zijn de benzine en LPG injectoren gereinigd, de remblokken voor vervangen en de airco gereinigd.
In totaliteit ben ik nog steeds zeer tevreden met de Corsa en ervaar ik het rijden op LPG als zeer prettig. Ik gooi voor een habbekrats de LPG tank vol over de grens in België en ik rij milieu vriendelijk. Dus op naar de volgende review!
Kofferbakslot defect
- 81.308 km
Tijdens mijn vakantie de tijd genomen om de Corsa een grondige poetsbeurt te geven en alles goed te reinigen van binnen en buiten. Tijdens het wegrijden bij de wasstraat gaf de auto ineens een foutcode en werkte de centrale deurvergrendeling niet meer. Omdat de wasstraat direct naast de dealer is gelegen even langs de dealer gegaan waar de Corsa aan de diagnose apparatuur werd gehangen. Hieruit bleek dat het achterklep slot defect was. Denk dat dit gewoon slijtage is. Het slot direct laten vervangen. Kosten toch nog 130,95 euro.
Grote beurt en APK keuring
- 75.116 km
Weer jaarlijkse onderhoudsbeurt en APK keuring, waarbij de olie, olie- en luchtfilter zijn vervangen, motor afgesteld, remblokken en schijven voor vervangen, benzine-en lpg injectie gereinigd, airco gereinigd met Tunap en tevens bijgevuld en als laatste de bandenwissel. De winterbandenset zal nu bij de volgende bandenwissel vervangen moeten worden. Deze onderhoudsbeurt was de laatste van de extra 5 jaar garantie op service en onderhoud.
APK keuring
- 87.446 km
Weer tijd voor de jaarlijkse APK keuring. Omdat de Corsa door omstandigheden fors minder heeft gereden dan door de dealer was berekend, kon de grote onderhoudsbeurt nog even worden uitgesteld. Echter moest wel de remvloeistof vervangen worden en werd tijdens de keuring vastgesteld dat beide lampjes van de richtingaanwijzers achter vervangen moesten worden en lekte de Corsa koelvloeistof aan de LPG verdamper aansluitingen. Deze zijn vervangen en is de koelvloeistof bijgevuld. Aangezien ik MyOpel lid ben is de APK keuring met slechts 19 euro zeer voordelig en krijg je 10 procent korting op onderhoud en reparatie omdat de Corsa ouder is dan 5 jaar.
Gelukkig heb ik geen enkel probleem meer gehad met het LPG injectie systeem en rijdt de Corsa gewoon heerlijk en ook tijdens het zeer koude winterweer van januari/februari gaf de auto geen krimp. Het LPG verbruik is zeer zuinig en ik tank nog steeds in België de LPG tank vol. Ook tevens een compliment aan Hekkert Autogroep Heerlen, die mij bij problemen altijd snel en goed helpen en alle moeite doen om het op te lossen. Ze hebben de enorme problemen met het LPG injectie systeem van begin 2016 uiteindelijk naar tevredenheid opgelost. Al met al rij ik nu al ruim 6 jaar nog steeds met volle tevredenheid in de Opel Corsa en ben ik ook zeer te spreken over het merk. Als ik over enkele jaren de Corsa inruil voor een andere auto, wordt dat ongetwijfeld wederom een Opel!
Grote beurt en APK keuring
- 99.090 km
De auto is vanaf nu in onderhoud bij een andere, universele garage. Grote onderhoudsbeurt met olie, oliefilter en luchtfilter. Bij de keuring bleek dat ook de accu defect was en deze is dan ook vervangen. Verder controle airco systeem op lekkage met lekkage traceer middel, wat over enkele weken weer gecontroleerd wordt
APK keuring en kleine beurt
- 110.252 km
Na een lange periode weer eens tijd voor een update.
De auto is sinds vorig jaar in onderhoud bij een universele garage en was weer toe aan de jaarlijkse APK keuring en een kleine onderhoudsbeurt. Hierbij zijn de remblokken, lucht-en olie filter, olie (GM dexos2 15W30), LPG filter en de middelste demper vervangen. Ook is de binnenste chromen deurhendel van het linker portier vervangen en is de service interval gereset.
Na 9 jaar ben ik nog steeds zeer tevreden met de Corsa en blijft rijden op LPG een feestje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Corsa
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition - Op de Rollenbank
Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2012)
Test: Peugeot 208 - Kia Rio - Opel Corsa - Seat Ibiza - Toyota Yaris
Opel Corsa OPC Nürburgring Editon vs. Citroën DS3 Racing
Test: Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm - Opel Corsa Ecoflex - Citroën DS3 e-HDi
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (30) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.