Opel Corsa 1.2i-16V Onyx (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.2i-16V Onyx |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 239.000 km |
Klein, fijn, degelijk autootje
- 239.000 km
Dit was onze eerste auto. Ik zocht een betaalbaar autootje, licht ivm wegenbelasting, relatief zuinig en met distributieketting - had ik meer gevoel bij dan distributieriem. Dat vond ik in de Corsa. Bovendien ziet hij er ons inziens schattig uit. We kochten tweedehands een driedeurs zilvergrijze hatchback met circa 80.000 km. Na aanschaf heb ik al vlot tweedehands spatlappen gemonteerd ivm vuiligheid op de zijkanten, een tweedehands trekhaakset en tweedehands dakdragers aangeschaft. Ik heb de auto gebruikt voor dagelijks woon-werkverkeer (80 km/dag) en weekenden naar familie verspreid door het land. Op vakantie ging hij mee naar Frankrijk en de Ardennen. We hebben er regelmatig met vier personen en gagage in gereden. Tevens hebben we zowel in, achter als bovenop de auto allerhande zaken vervoerd met goed gevolg. We reden er circa 40.000 km per jaar mee, ik denk meer dan waarvoor model is ontworpen, maar hij hield zich goed! Onderhoud was gemakkelijk zelf uit te voeren. Bij de APK hebben we eens de achterveren vervangen, twee banden en een schokbreker, verder geen grote zaken.
We hebben twee keer panne gehad:
- Op een winterse dag viel de motor na het starten gelijk weer uit. Met gas bijgeven kon ik de motor starten en met moeite wegrijden, maar het ging erg bokkerig. De stappenmotor van de brandstofklep bleek defect. Bokkerig zijn we naar een autosloperij gereden, hebben daar een tweedehands stappenmotor gemonteerd, waarna de Corsa zich weer goed hield.
- De ondergang van onze begon op een zomerdag in 2017 toen tijdens het rijden naar huis over de A50 Rijnbrug (zonder vluchtstrook) plots het motorlampje aanging en bleek dat de motor oververhit was. Over de brug gelijk de vluchtstrook op en iets later door een vriend naar huis afgesleept. Thuis diagnose gesteld: het membraan van een zwarte kunststof klep was kapot, waardoor de koelvloeistof was weggelekt. Voor dit zwarte klepje in kon ik echter niet makkelijk een vervanging vinden of informatie hierover. Ik heb zelf herleid dat dit een bypassklep moest zijn die voorkomt dat warme koelvloeistof door het verwarmingshuis zou lopen, waarschijnlijk als de (niet functionele) airco aan zou staan. Ik heb de koelvloeistofslangen toen met 22 mm koperbuis doorverbonden en de bypass afgesloten met 22 mm koperbuis en een bloedstollende. Hierna liep de Corsa weer, maar was niet meer de oude: hij bleef koelvloeistof verliezen en had studge bij de motorolie; waarschijnlijk een defecte koppakking als gevolg van de eens oververhitte motor. We hebben nog een half jaar doorgereden met de Corsa, maar hebben met de APK afscheid genomen toen hij ook een lekke uitlaat bleek te hebben. Ondertussen hadden we al een nieuwe auto aangeschaft.
Samengevat erg veel plezier gehad van deze auto, weinig problemen, gemiddeld verbruik was circa 1:17, wij waren heel tevreden en denken soms nog met weemoed terug aan onze “fopbaas” (80-FP-BS).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren