Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Opel
  • Astra Stationwagon

Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Cosmo (2008)

autoreview

4
Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Cosmo (2008)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst32.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 32.800 km
  • 22 januari 2008

Nieuw: 21-01-2008 [265km]
Vandaag was het eindelijk zo ver, mijn leasewagen werd geleverd. Opel dealer van Kouwen kwam hem zelf hier op het bedrijf afleveren. Goede service.
Het gaat hier niet om de Cosmo uitvoering, maar de Business uitvoering.

Ik heb erg veel gekeken hier op Autoweek.nl naar alle reviews. Alle positieve en negatieve punten tegen elkaar afgewogen en het is toch een Opel Astra SW geworden i.p.v. een Seat Altea.

Ik had de volgende opties op deze Business uitvoering genomen:
- Zicht en licht pakket: Follow me home, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel
- Wagon beauty pakker: chrome dakrails, chrome sierlijsten, getinte ruiten vanaf de B-stijl.
- Electric Climat Control
- 12 volts aansluiting in kofferbak

’s Avonds op weg naar huis heeft het zicht en licht pakket zijn dienst al bewezen. Geen felle koplampen in je binnenspiegel. En bij het inhalen van een vrachtwagen ging de ruitenwisser was sneller wissen vanwege het opspattend water. Maar af en toe is de ruitenwisser wel iets hyper.

Deze business uitvoering inclusief opties komt aardig in de buurt van de Executive uitvoering. De reden waarom ik hier niet voor gekozen heb, is dat ik geen behoeft heb aan ingebouwde (dure) navigatie en de licht metalen velgen. Waarom (bijtelling) betalen voor iets als je het toch niet gebruikt of wilt hebben ?

Ik heb al enige minpunten gevonden:
- Opel heeft geluisterd en er zit nu eindelijk een bekerhouder in. Alleen ’Waarom onder de armsteun?’. Ik kan hierin niet fatsoenlijk mijn beker in kwijt.
- Automatische deurvergrendeling boven een bepaalde snelheid ontbreekt (speedlock). Er is een dealer die zegt het te kunnen activeren, daar ga ik dus binnenkort een afspraak mee maken.

Exterieur:
Het is geen unieke auto, maar zo in het zwart met getinte ruiten erg mooi. De 5-spaaks stalen velgen met bijbehorende 5-spaaks wieldoppen lijken net licht metalen velgen. Goeie zet van Opel. De type aanduiding 1.9 CDTi heeft een rode T en i.
Verder valt het me op dat deze Astra geheel zilvere koplampen heeft. Heb ze wel eens gezien dat ze binnenin zwart zijn (vind ik persoonlijk minder mooi).

Interieur:
Iedereen zegt het al, gebrek aan opbergruimte, maar ach. Bekerhouder is aanwezig, maar onder de armsteun en niet fatsoenlijk bruikbaar.
Verder is de afwerking binnen in netjes, strak en alles makkelijk binnen handbereik.
De cruise controle (CC) vraagt enige gewenning, gebeurd me wel eens dat ik per ongeluk mijn groot licht aanzet als ik de CC bedien. Dat had bijv Peugot beter voor elkaar door een extra hendeltje voor puur alleen de CC.
Wat me opvalt in de eerste kilometers is de rust in de auto. Geen nerveus gedrag van de motor. Geen rumoer van de motor. Bij mijn vorige auto, Seat Leon II (geweldige auto!), was dat wel anders, nu moet je het toerental eigenlijk in de gaten houden, want je hoor ’niks’.
Stoelen zijn hard, maar zitten toch lekker. Goed/voldoende verstelbaar. Achterin zijn de stoelen wat zachter. De ruimte achterin is goed. Als ik de bestuurders stoel in de goede positie voor mij (1.86m) heb, dan is er achter voldoende ruimte, ik kan dan vrij met mijn knieen achter de bestuurdersstoel zitten. Dat was bij een eerdere Peugot 307 SW niet het geval.
Het business model van 2008 heeft (gelukkig) electrisch bedienbare ramen achter, wederom een goede zet van Opel om dit een standaard van de te maken.

Motor:
Ik heb het motor vermogen (110kW, 150 pk) nog niet vol aangesproken. Volgens de Opel medewerker hoeft de auto niet meer ingereden te worden, maar omdat het mijn wagen eigenlijk niet is, ben ik er extra zuinig op en belast de motor de eerste 1000 km niet volledig. De auto had bij aflevering nog maar 50 km op de km teller.
De motor voelt soepel aan, geen gapend turbo gat, vermogen lijkt mooi verspreidt over het hele toerengebied. Maar ik zal hier later overterug komen als ik er meer in gereden heb.

Verbruik:
Te vroeg om hier iets over te zeggen, kan enkel melden dat de boordcomputer een gemiddelde van 7,8 L/100 km. Vind ik zelf nog wat aan de hoge, maar ik zal het bij houden.

Onderbouwing waarderingen:
Comfort: Stoelen zitten goed, stilte in de auto, genoeg ruimte
Prestaties: Voldoende vermogen
Betrouwbaarheid: Kan ik nog geen echte mening over geven, maar ga van goede betrouwbaarheid uit.
Gebruikerskosten: Het is een leaseauto, dus eigenlijk n.v.t.

Het is een review gebaseerd op een korte periode. Ik zal proberen hier regelmatig mijn ervaringen te plaatsen om zo een mooi en volledig geheel te krijgen.

Update: 27-01-2008 [823 km]
Foto’s toegevoegd.
Verbruik is al terug gelopen naar 6,3 l/100 km (na de eerste tankbeurt, 665,2 km op 42,3 liter), 1 op 15,7 km. Netjes dus.

Verder is me opgevallen dat de zijdelinge steun bij de voorstoelen wat weinig is. Een collega van me vindt de stoelen zlefs te hard en krijg er pijn van in zijn (toch al zwakke) rug. Ik vind ze heerlijk zitten. Dus smaken verschillen.

De kofferbak is ruim, erg ruim. Jammer is dat het afdekscherm net 3 cm te laag geplaatst, waardoor er geen twee (boodschappen)kratjes op elkaar passen met de afdekhoes dicht. Dit was is het vorige model (Astra G) anders.

Ondanks de kleine kritische puntjes ben ik toch overwegend erg positief over deze auto.

Update: 04-02-2008 [1.798km]
Barst in de ruit, zie ’probleem’-beschrijving onderaan.

De motor een paar keer flink op zijn staart getrapt en er is voldoende vermogen aanwezig. Het snelheidsgevoel wat ik bij de Leon II had, ontbreekt hier. Dit zal te maken hebben met de stillere motor en de betere verspreiding van het vermogen over het hele toerengebied. Enerzijds is dit positief, lekker confortabel, anderzijds negatief, omdat je snel te hard rijdt.

Update: 14-02-2008 [2.813km]
Sinds de barst in de voorruit is het dagelijks ’getik’ in de voorruit over. Ook nu de ruit vervangen is, is de voorruit weer stil. Zal toch iets te strak verlijmt zijn.

Afgelopen weekend in Duitsland geweest en de 220 km/h op de teller aangetikt. Tot de 200 km/h trekt hij vlot door, maar daarna wordt het minder. 220 km/h is echt de max, want het vermogen stort na de 4000 toeren echt in.
Bij de 200 km/h begint het windgeruis grotere vormen aan te nemen. Bij 190 km/h lijkt het nog steeds alsof je 120 km/h rijdt. Mooie cruise snelheid.

Update: 28-05-2008 [14.687km]
Niet zo heel veel te melden.
Had een probleempje met de airco, wat eigenlijk mijn eigen schuld was (zie probleem beschrijving onderaan). Ik heb de olie gecontroleerd, maar is allemaal nog in orde.
Verbruik varieert van 5.1 l/100 km tot 6.8 l/100km. Gemiddeld zit ik rond de 5.8 l/100 km.
Bij de opel dealer geweest en daar hebben ze helaas de speedlock niet kunnen actieveren. Erg jammer.

Heeft weinig met de auto te maken, maar heb een carkit voor aan de zonneklep gekocht. Werkt goed, waarschijnlijk mede door de ’stilte’ in de auto.
Heb ook nog een brillehouder bij de Opel dealer in bestelling staan, want wat heb ik nou aan dat handvat daarboven. Als ik hem nodig heb, dan ben ik bang geworden van mijn eigen rijstijl en is het tijd om even te stoppen ;-)

Update 25-11-2008 [32.800km]
Recentelijk de eerste grote beurt gehad (na 30.000 km). Eigenlijk geen bijzonderheden. Her kraakje achterin is door de garage (Fred Jansen, Hilversum) verholpen. Geweldige garage, ze nemen de tijd en rijden gerust een ritje mee om te luisteren of het echt verholpen is.
Tijdens deze beurt hebben ze de voorbanden met de achterbanden gewisseld. Moet nog eens 30.000 km mee kunnen.

Laatst een verbruik van 4.8 liter/100 km gehaald. Was wel op een zondag en mijn snelheid aangepast aan de andere zondagrijders (dus overal iets onder de maximale snelheid). Maar normaal is het verbruik tussen de 5,4 en 6,4.

Verder super betrouwbare en degelijke auto.

PROBLEMEN

  • 32.800 km
  • 22 januari 2008

Tijdens de drie weken dat ik deze auto heb, viel het me op dat ik af en toe een tik in/op de voorruit hoorde. Dacht aan steenslag, maar geen schade te bekennen. Maar de hoeveel tikken in de afgelopen drie weken staat niet in verhouding tot de rijperiodes met voorgaande auto’s, gewoon erg veel in drie weken..
Gisteren was het weer zo ver, weer een tik. En nu zag ik direct schade. Er reed geen auto voor me of naast me (eenrichtingsweg), maar toch een sterretje. Thuis gekomen even aan de buitenkant gekeken en lijkt toch een sterretje veroorzaakt door een steentje oid. Heel vreemd.
Vanochtend zat er een barst van ongeveer 10 cm, beginnend bij de a-stijl. Volgende week komt carglass de ruit vervangen.
Heb even contact gehad met de dealer (van Kouwen, Amstelveen) en die vroeg me of ik het na de vervanging van de voorruit in de gaten wil houden of er nog steeds tikken/kraken optreden. Dan willen ze het verder onderzoeken.
Voorlopig houd ik het dus op steenslag. En verwacht niet dat het iets met de auto te maken heeft.
12-02-2004: voorruit vervangen. Geen dagelijks getik meer in de voorruit.
13-05-2008: Naar de garage geweest om de airco te laten na kijken. De airco blies alleen de maar lucht van buiten naar binnen. En met het warme weer lukt het dan niet om de binnentemparatuur te koelen.
Met de airco was niks aan de hand, het bleek dat de airco in de ECO stand stond en dat hij dan de binnentemparatuur met de buitenlucht probeert te koelen. De ECO stand uitgezet en de binnentemparatuur is weer koel te krijgen.
Meteen gevraagd om de speedlock in te schakelen. Volgens de ene monteur kon dit alleen via TECH2, volgens de andere heel eenvoudig door de vergrendelings-knop 4 seconden in te houden. Uiteindelijk is het beide niet gelukt om de deuren automatisch te laten vergrendelen bij een snelheid boven de 12 km/h. Ik heb de hoop opgegeven dat dit nog gaat lukken. Dikke misser van Opel.
25-11-2008: Kraakje rechts achter. Verholpen door de garage.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Opel Astra? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Opel Astra
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Opel Astra

INFO
Athlon
Athlon
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 469
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 409
 
Opel
Opel
Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 498
 
Opel Astra in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Opel Astra 1.6 Temptation 1e Eig. - Dealer Onderhouden - NAP

    Opel Astra 1.6 Temptation 1e Eig. - Dealer Onderhouden - NAP

    • 2008
    • 40.356 km

    € 6.450

    Opel Astra GTC 1.4 Cosmo HALFLEER PDC 17"LMV AIRCO + ZEER NETJES!!!

    Opel Astra GTC 1.4 Cosmo HALFLEER PDC 17"LMV AIRCO + ZEER NETJES!!!

    • 2007
    • 169.002 km

    € 3.745

    Opel Astra Wagon 1.6 111 Edition Airconditioning, PDC, NL Auto, Cruise control, Apk 06-2023!

    Opel Astra Wagon 1.6 111 Edition Airconditioning, PDC, NL Auto, Cruise control, Apk 06-2023!

    • 2010
    • 112.830 km

    € 5.999

Meer Opel Astra occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Opel Astra K / Buick Verano | Nieuw: Astra facelift 2020

    1070
    • 10 maart 2020
  • Opel Astra (L) - Sports Tourer, p. 2.

    136
    • 10 juni 2022

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Astra specificaties
  • Opel Astra occasions
  • Opel Astra video's
Advies en informatie
  • Opel Astra tests
  • Opel Astra gebruikersreviews
  • Opel Astra index
PREMIUM
Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Vrijwel elk merk heeft momenteel een SUV-achtige in het middendeel van de markt en dat betekent...

Lees meer
 

Opel Astra reviews

  • Gebruikersreview
    Opel  (2008)

    Opel (2008)

    8
    • 28 oktober 2018
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Stationwagon 1.6 Turbo Cosmo (2008)

    Opel Astra Stationwagon 1.6 Turbo Cosmo...

    • 28 april 2018
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Stationwagon 1.6 Cosmo (2009)

    Opel Astra Stationwagon 1.6 Cosmo (2009)

    3
    • 11 februari 2017
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Stationwagon 1.6 Cosmo (2010)

    Opel Astra Stationwagon 1.6 Cosmo (2010)

    • 28 november 2016
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi 110pk ecoFLEX Cosmo (2010)

    Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi 110pk...

    • 27 augustus 2016
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Stationwagon 1.6 111 Edition (2010)

    Opel Astra Stationwagon 1.6 111 Edition...

    • 16 mei 2014
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Stationwagon Executive 1.7 CDTI 110pk (2008)

    Opel Astra Stationwagon Executive 1.7 CDTI...

    • 27 augustus 2012
meer reviews
Opel Astra Stationwagon ecoFLEX

Opel Astra Stationwagon ecoFLEX

10

De eerste Opel Astra met energielabel A is de 1.7 CDTi Ecoflex, en dan niet de hatchback,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van Calibra Turbo

    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van...

    30
    • 5 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Astra PHEV - Test

    Opel Astra PHEV - Test

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Achteruitkijkspiegel 'In juli nog op winterbanden? Boete uitschrijven!'

    Achteruitkijkspiegel 'In juli nog op winterbanden?...

    100
    • 30 april 2022
  • Achtergrond
    Hoe de eerste Opel Astra direct een voltreffer werd

    Hoe de eerste Opel Astra direct een voltreffer...

    42
    • 6 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Opel Calibra (1991) - Liefhebber gezocht

    Opel Calibra (1991) - Liefhebber gezocht

    21
    • 13 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Innovation (2020)

    Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Innovation...

    3
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Vivaro L2H1 2.0 Diesel 145pk Innovation (2022)

    Opel Vivaro L2H1 2.0 Diesel 145pk Innovation...

    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van Calibra Turbo

    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van...

    30
    • 5 juni 2022
  • Achtergrond
    De Opel Junior uit 1983 was een slimme stadsauto

    De Opel Junior uit 1983 was een slimme...

    23
    • 4 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Manta (1975)

    Opel Manta (1975)

    5
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden