Opel Astra Stationwagon 1.4i GL (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.4i GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 247.000 km |
KM-stand laatst | 306.798 km |
Oude auto gekocht
- 247.098 km
Om de kids op te halen heb ik een oude Opel Astra gekocht. Ik heb specifiek gezocht op een oudere auto, die laag is qua gewicht (wegenbelasting), ruim is, een trekhaak had, en er nog enigszins een beetje goed uit zag.
Na tijden zoeken kwam ik uit op een Astra zoals deze. Die zijn laag qua gewicht en erg ruim.
Dit was de enige die er nog enigszins "cool" uit zag. De auto was iets verlaagd, en er zaten dus nieuwe veren en dempers onder. Verder originele 15" velgen van een Tigra. Er was weinig tot geen roest, wel wat deukjes, maar niet in gerookt. Auto is 22 jaar oud.
Het viel me niet tegen hoe zo'n 22 jaar oude auto nog rijdt. Ik maak geen grapje als ik zeg dat de auto niet eens rammelde. Alhoewel de verlaging van ongeveer 6 centimeter is het zeker geen stuiterbak, mooie bijkomstigheid is dat deze vering en dempers haast nieuw waren.
Het is een GL. Je zou zeggen dat het dan nog enigszins luxe is. Nou vergeet het maar. Naar huidige maatstaven zit er niks op. Er zit een 22 jaar oude airbag in, stoel kan in hoogte versteld worden (!), en dat was het. De stoelen daar zit geen steun in. Geen centrale vergendeling, geen electrische ramen. Helemaal niks. Dus dat kan alvast niet kapot.
Die centrale vergrendeling is wel iets behelpen, maar voor de rest mis ik niks. De auto is ruim en rijdt goed. Remmen doet ie trouwens ook nog behoorlijk goed voor zo'n oude auto.
De vorige eigenaar heeft hem zover ik kon nagaan netjes bijgehouden met een nieuwe distributieriem & rem onderdelen. En het mooie is dat er niet in gerookt was, nooit. Alles dus schoon en geen stank.
Dus rijden gaat prima. Heeft geen wegligging van een moderne auto, zeker niet.
Dan de motor, tjah. Een 1.4 met 60 pk... Ik hoef vast niet te vertellen dat het ding ontzettend langzaam is. Je kan mee met het verkeer, maar inhalen, vergeet het maar. Snelweg, volgens mij kan ie nog redelijk hard. 130 kan je er wel prima mee rijden, denk dat 160 er ook wel in zit.
Je moet geen haast hebben, maar dat heb ik in het algemeen niet. Toch pakt het motortje nog lekker op en doet waar je om vraagt. Je weet dat als je gas geeft dat ie niet als een raket vooruit schiet. Dus al met al is het dan best comfortabel rijden.
Is ook niet overdreven luidruchtig. Het verbruik valt me trouwens reuze mee. Alhoewel je toch nog best het gas stevig in moet trappen wil je ergens komen, haalt ie toch mooi 1:14. En volgens mij kan je nog veel zuiniger rijden, want ik let er verder helemaal niet op.
Ik heb er redelijk wat mee gereden, gebruik de auto vooral met de kinderen. Die weten dus als ze met de Opel gaan dat we wat leuks gaan doen. En alles kan mee.
Ik heb er verder nog niets bijzonders mee gehad. Ik heb er wel wat olie bij gedaan voor de zekerheid maar heb niet het idee dat ie veel olie nodig heeft. Ook koelvloeistof blijft op peil. Al zou er wat kapot gaan dan is het kinderlijk eenvoudig bijna om het te vervangen, er zit amper wat in!
Ik ben hierdoor Opel ook meer gaan waarderen. Tegenwoordig is dat allemaal hypermodern. Maar zo'n oude Opel is naar mijn idee toch wel een stevige auto. Ik zie het ook aan die deurvangers. Dat is nog gewoon zink. Het valt ook echt stevig nog in het slot. De kofferklep over de gehele breedte lijkt wel een kluisdeur bij wijze van.
Het is dat ik eigenlijk geen zwaardere auto wil, maar zo'n zelfde Astra maar dan met een grotere motor zou ik dan wel willen. Of een Vectra V6, of een Calibra... Die 90's Opels zijn leuke betrouwbare auto's. Ik vind het echt doodzonde als ik zo'n afgetrapte Calibra zie. Die auto's zijn er steeds minder en ze stijgen in prijs! Echter is het geen handige auto en te zwaar. Mijn opa had vroeger een zelfde soort auto als deze maar dan uit 92 en een 1.8i motor (18i zoals oma altijd zei). Dan denk je toch weer terug aan vroeger hé met zoiets!
Motor: Traag maar je weet wat je hebt.
Comfort: Met 6cm verlaging best redelijk.
Remmen: Prima voor zo'n oude auto.
Sturen: Zit een veerpootbrug in, maar qua sturen hoef je er niet veel van te verwachten.
Ruimte: Bank plat en alles kan mee.
Roest: Gelukkig weinig tot niks.
Onderhoud: Zit niks op, maar voor de rest kost het allemaal bijna niks.
Ik heb serieus naar een gloednieuwe Opel gekeken maar uiteindelijk wilde mijn vrouw een Peugeot, zo zie je maar weer... Gaan kijken voor een Astra Sports Tourer, maar mijn vrouw vond die al te groot. De Corsa is een moderne auto maar niet "sportief" genoeg. Het model wat wij hadden gezien was op zich best luxe maar was gewoon niet sportief te noemen. Uiteindelijk is het dus een nieuwe 208 geworden. Dat is gewoon een sportief uitziende auto en meer iets voor de moderne vrouw zeg maar. Ik heb er echter niks mee. Ik hecht meer waarde aan een ruime auto en heb sowieso al een zwak voor 80's en 90's auto's.
Leren stuur er in gezet
- 247.876 km
Heb een origineel leren stuurwiel uit een GSI er in gezet. Het was even schroeven maar zit er nu stevig in!
De uitlaatdemper achter is los gegaan en hing tegen de achterbrug aan. De beugel was doorgerot. Voor nu even vastgezet met een spanbandje. Nieuw beugeltje is niet zo duur maar ik laat het met de APK nog even goed vast zetten. Volgens mij is de demper zelf nog wel goed.
Ik heb geprobeerd er een origineel leren pook knop in te zetten maar dit lukte niet. De knop die ik had van een Corsa die paste niet, was een groter gat. De huidige knop kreeg ik er wel af maar het binnenwerk is blijven zitten. Ik denk dat ik hem even goed op poets en dan weer goed vast zet.
Zo'n leren pookknopje is nog lastig te vinden...
De originele speakers klinken trouwens nog best goed en zwaar. Ik heb intussen nieuwe speakers gehaald, en ook speakerringen omdat het anders niet zou passen. Ook wat dempingsmateriaal et cetera gekocht. Ik ga dat t.z.t. er nog in bouwen.
Achterin zitten de speakers in de achterklep. Dat is een beetje vreemd want als de bank omhoog staat & dat afdekstuk uitgerold is dan hoor je ze amper.
Met de bank naar beneden geeft het trouwens wel een meer ruimtelijk geluid. Ook de speakers achter wil ik nog vervangen.
Als de auto weer een verse APK heeft zou ik nog eens een wat luxer interieur willen zoeken...
Op vakantie geweest
- 250.041 km
We zijn er vorige week mee naar Frankrijk geweest. Echt niet naar het zuiden maar een 500 km was het wel rijden. Daarnaast 2 dagen op en neer naar Parijs, denk er al met al in een paar dagen toch wel een goede 1600 km mee gereden te hebben.
Je moet echt geen haast hebben, zeker als het wat omhoog gaat sluit je achteraan. De 3 cilinder turbo's komen je voorbij vliegen. Maar ondanks de verlaging toch een comfortabele reis gehad.
Ik heb de uitlaat van te voren laten repareren want de ophangbeugel was er onder uit gerot. Nieuwe beugel er op en nu hangt ie weer goed vast.
Verder gelukkig geen enkel probleem gehad. Achteraf gezien ben ik blij deze mee genomen te hebben, en niet onze '17 Peugeot 208, want de Opel heeft toch wat Franse motorrijders tegen zich gehad. Verkeersregels kennen ze daar niet en ze beuken tegen je auto aan als je niet opzij gaat of kan.
Geen druppel olie of koelvloeistof bij moeten vullen, toch netjes van zo'n oude auto en met 250.000 km ervaring!
En het mooie is, ik heb er bijna 1:16 mee gereden. Ik heb op het einde van de heenweg moeten tanken, in Frankrijk, en toen ik in Nederland was heb ik getankt. De eerste keer was al een ruime 1:14 en de laatste keer bijna 1:16. 588 km en 37 liter benzine. Ik dacht nog een foutje gemaakt te hebben maar bij vorige tankbeurten was ie ook al zo zuinig (tenminste, voor zo'n oude auto...). Ik begrijp er niks van. Je moet toch echt wel serieus gas geven om mee te komen...
Verder de ruimte is erg fijn, want alles kon mee. En nog steeds sta ik er van te kijken dat zo'n oude auto nog zo'n goede remmen heeft.
APK
- 252.041 km
APK keuring gehad, en alles was goed (hoefde niks te gebeuren). Toch knap na 23 jaar. Ik had zelf ook geen gebreken kunnen constateren maar er kan altijd wel wat zijn natuurlijk...
Ik had het stuur vervangen en deze stond eigenlijk net niet in het midden. Ik kon dat niet oplossen door het stuur een tandje te verschuiven, want dan stond ie net de andere kant op "verkeerd".
Ik heb hem daarom uit laten lijnen. Helaas kwamen de stuurkogels niet los dus die hebben ze moeten vervangen (1 kwam niet los, maar dan ook maar meteen de andere laten vervangen).
Nu staat het stuur weer kaarsrecht (auto week trouwens niet af).
En die stuurkogel, ach, mag het na 23 jaar...
Volgende "project" is het vervangen van de speakers. Ik heb dempingsmateriaal en speakeradapters et cetera (en nieuwe paneel pinnetjes "voor het geval dat"). Nu moeten ze er nog een keer in...
Eigenlijk weinig te vertellen
- 253.416 km
Alhoewel ik eigenlijk weinig bijzonders te melden heb, toch een update.
Terwijl de inzet was dat het een handige auto voor er bij was, er toch nog redelijk wat kilometers bij gereden.
Heb helaas geen tijd gehad om er nog wat dingen aan te doen, wel wordt ie met enige regelmaat grondig gepoetst, ik denk dat er weinig auto's zijn van 23 jaar oud die zo schoon zijn...
Heb het motorblok(je) zover het kan, ook nog behoorlijk schoon gekregen.
Heb in de tussentijd geen noemenswaardig olie en/of koelvloeistof verbruik gehad, valt me toch nog enigszins mee.
Tijdens de winter was ie wel iets minder zuinig, 1:12 ongeveer.
Er is eigenlijk geen reden hem weg te doen, wel zou het mooi zijn om ooit een mooie jaren 90 Astra GSI te hebben, zo'n vuile, met 150 pk. Die zijn helaas schaars (wil je er eentje in goede staat), en worden ook alsmaar duurder... Zag ook een rode "GSI" (maar dan met 136 pk), met wel érg weinig op de teller. Dat zou nog best een mooie familieauto kunnen zijn (want is ook een 5 deurs)...
Speakersetje ingebouwd
- 254.769 km
Ik heb een fietsendrager gekocht, dus de fietsen kunnen nu ook mee!
Daarnaast heb ik een compo set geïnstalleerd in de voorste deuren. Viel nog niet mee. Het is allemaal nogal oud dus ik had voor de zekerheid al nieuwe deurpinnen enzo, de speakers zelf daarvan wist ik dat die niet gingen passen, dus daar had ik ringen voor gekocht. Zelfs deze waren te dun dus ik heb er nog wat op moeten fabriceren.
Toen viel het me pas op dat de originele tweeters het al niet meer deden (vanwege de niet originele radio). Deze ook vervangen en heb het filter ook achter het deurpaneel gekregen.
Eerlijk gezegd geeft het niet perse een beter geluid, ongeveer hetzelfde. Dus die originele papieren Opel speakers zijn nog zo slecht niet!
Alles zit achter het originele deurpaneel dus je ziet er niks van.
Dit aangesloten d.m.v. een speaker adaptersetje zodat ik niet aan de originele bedrading heb hoeven rommelen.
Tevens heb ik 2ehands een subwoofer en versterker gekocht, die bouw ik t.z.t. nog in. De kids vinden dit ook leuk, ik zou hem bijna oldskool gaan maken met een dakrekje en de motorkap een keer mat zwart rollen. Gaat wel ver, maar deze auto zal toch nooit een klassieker worden, dus wat maakt het uit...
Heb de wielen gewisseld van voor naar achter. De achterste zijn namelijk iets beter. Ik twijfel of het waard is om een keer goede nieuwe banden te monteren. De prijs daarvan overstijgt al snel de waarde van de auto helaas. Ik denk dat ie hiermee ook iets lekkerder gaat rijden.
Nog steeds vind ik het een fijne auto. Het is zekers niet de snelste, maar je kan er gewoon prima rustig mee rijden en alles werkt.
Qua verbruik is het met het warme weer, weer iets gunstiger. Ik heb de afgelopen tijd E10 getankt i.p.v. Super (98), daardoor verbruikt ie volgens mij iets meer.
Ik heb op zich nog wel plannen, de vraag is even of het ooit gaat gebeuren. Maar dat zou zijn om er nog wat leuks mee te doen zoals een dakrekje, de subwoofer inbouwen, misschien een keer een beurtje, alhoewel het waarschijnlijk qua rijden niets uit gaat maken, nieuwe bandjes er onder...
Ik ben er mee naar het strand geweest met de kids, en kon de bolderkar met alles er in zo achterin schuiven, dus dat is wel handig!
Subwoofer en versterker ingebouwd
- 254.289 km
De subwoofer en versterker die ik gekocht had, daarvan bleek helaas de versterker niet de werken.
Dus alsnog een andere versterker gekocht. Uiteindelijk allemaal prima aan kunnen sluiten.
Plus kabel die kan gewoon door een gat, en achterin bij het linkerachterlicht, zit een massa aansluiting, dus dat was zo klaar.
Verder niet zo veel spannends gedaan, echter auto stond al ruim 2 weken stil en uiteindelijk bleek de accu haast leeg waardoor de startmotor amper rond draaide. Accu weer opgeladen met een druppellader en nu start ie weer zoals vanouds. In die weken is het ook erg heet geweest en samen met die versterker die ik in de tussentijd ingebouwd had, denk ik dat het te veel geweest is. Ik kijk het zo even aan en anders koop ik andere accu.
Naar Duitsland geweest
- 256.960 km
Deze week op vakantie geweest en heb de Opel mee genomen. Hier kan namelijk lekker veel in! De auto vol gepakt, 2 kids en 1 vrouw er in, en toen naar het Harz gebergte gereden.
Wederom heeft de auto het prima gedaan. Ik heb er denk ik zo'n 2000 km bij gereden, en geen centje pijn! Ik heb geen olie en/of koelvloeistof verbruik kunnen constateren, ook de remmen werkte prima. Dat valt me dus helemaal niet tegen.
Ik sta er van te kijken dat zo'n oude auto nog zonder problemen mee kan.
Je merkt wel dat je met die 60 pk (of wat er van over is), niet veel bij te zetten hebt (zeg maar niks), als je de berg op gaat, maar op de autobahn haalt ie toch nog mooi 170 km/uur op de teller (162 gemeten met gps).
Ik heb toch behoorlijk ruime stukken op topsnelheid gereden (berg af weliswaar), maar geen krimp gaf ie...
Als het aan mij ligt wordt de volgende auto (voor mijzelf en voor op vakantie) ook een Opel. Het zijn echt oerdegelijke auto's, en volgens mij gaan die 8 kleppers voor eeuwig mee.
Je ziet ze helaas amper meer rijden (nog even en zo'n Astra is een klassieker). De meeste zijn weg gerot maar ik moet zeggen dat daar bij de mijne geen sprake van is.
De auto is eigenlijk te goed om weg te doen (voor veel mensen is het gewoon een oude lelijke auto), maar ik zou toch wel een wat stevigere motor willen. Misschien is het te doen een 1.8 of zelfs een 2.0 8v er in te zetten. Die zijn er wat mij betreft het zelfde uit dus het zou moeten passen?
Helaas weinig kunnen vinden wat zou kunnen, vaak is het te zwaar (een Vectra A zou nog kunnen), en een Astra van dit type die heb je eigenlijk niet met een 1.8i.
Die Vectra's zijn er ook niet veel meer. Ik heb een tijdje geleden een 2000 GT te koop gezien met een 8 klepper. Dat lijkt me dan nog een behoorlijk degelijke auto. Ik geloof dat de 16 kleps allemaal wat minder zijn qua betrouwbaarheid.
Verse APK
- 258.412 km
Het was weer zo ver, de APK... Had er niet veel bijzonders van verwacht, toch moest er 1 stuurhoes vervangen worden, dus ook maar gelijk de andere kant laten doen. Valt dus eigenlijk nog steeds mee voor zo'n oude auto.
Heb er nog een nieuwe lucht en interieurfilter ingezet, bougies & stroomverdeler bekeken, maar die zijn allemaal vrijwel nieuw. Verder valt er aan zo'n simpele auto niet veel te doen (gelukkig).
Inmiddels staat er bijna 260.000 op de teller, heb nog geen noemenswaardig olie verbruik kunnen constateren.
Wel had ik last van vocht in de auto, bleek dat ik de kap die over het interieurfilter zat, niet goed vast gezet had, was dus water in het filter gelopen. Deze weer vervangen, en nu is het weer goed.
Ook in de winter is het weer starten en lopen, ook na ruim een week stil staan.
Bijna afscheid
- 260.107 km
Binnenkort ga ik beginnen bij een nieuwe werkgever en heb er dan een auto bij welke ik ook privé kan rijden (de huidige auto van de zaak is een bestelbus, en zou ook gewoonweg te duur worden).
Dat gaat betekenen dat ik hem niet meer nodig heb. Ik had hem graag gehouden, maar het loont gewoonweg niet om de auto dan maar voor de deur te zetten.
Ik heb er over nagedacht hem ergens in de stalling te zetten om hem er over 10 jaar weer een keer uit te halen, gaat hem toch niet worden denk ik...
Daarnaast is er, jawel, een ruitenwisser arm afgebroken. Hoe het kan weet ik niet, maar heb maar gewoon een nieuwe besteld voor 15 euro.
Aan mijn pa verkocht
- 269.507 km
Ik heb de auto een tijdje geleden voor een klein bedrag aan mijn pa verkocht, daarbij is ook meteen de accu vervangen, die was al vrij oud, en ik wilde niet dat mijn pa ergens stil kwam te staan. Helaas is door het forse vermogen van de accu de startmotor kapot gegaan, dus ook die is meteen vervangen. Dus hij start weer als een nieuwe.
De auto maakt de komende jaren nog in alle rust zijn rondjes, mijn vader is niet zo'n snelle rijder zeg maar. Toch mooi dat zo'n oude auto het gewoon nog doet.
De radiateur is onlangs lek gegaan (tjah, op leeftijd kan je zoiets ook wel verwachten), en zal door een gloednieuwe vervangen worden.
Er is in de tussentijd dus wel e.a. aan gedaan dus, maar het oude beestje geeft zich nog niet gewonnen, dus zolang het bij relatief kleine reparaties blijft, gaat ie gewoon door. Er kan eigenlijk ook niet veel aan stuk, maar er staan toch al bijna 270.000 echte kilometers op het oude klokje...
Nieuwe APK
- 276.000 km
Wederom een gloedjenieuwe APK. Er moest 1 band vervangen worden (en ik vraag me af waarom dan niet meteen alle 4...).
De auto heeft mijn pa tot nu toe nog nooit in de steek gelaten.
Het kan toch niet anders dat zo'n auto na 25 jaar er een keer mee op gaat houden, maar hij blijft maar door gaan. Het gaat mijn benieuwen hoe lang het nog door gaat, maar wellicht kan ie zo binnenkort zo bij Opel het museum in gereden worden (want geen roest!). Wat mij betreft zou het mooi zijn als de Opel nog vele jaren zo door gaat. Je werkt natuurlijk wel dat het allemaal wat ouder aan het worden is, het hemeltje hangt en er is een handvat afgebroken (volgens mijn vader, hoe hij dat voor mekaar heeft gekregen, is mij een raadsel...).
Er valt verder weinig aan te updaten, simpelweg omdat mijn vader er weinig anders mee doet dan rond rijden...
Hij is terug
- 281.322 km
De auto is (tijdelijk) terug. De motor maakte lawaai, wat enkel de waterpomp blijkt te zijn. Mijn vader heeft intussen een andere auto gekocht, ik heb hem daarom weer terug gekregen. Gelukkig is mijn vader er goed voor geweest. Een hele waslijst wat er aan gedaan is:
- Nieuwe start motor
- Nieuwe accu
- 4 nieuwe banden
- Remschijven/blokken voor en de remmen achter
- Een grote beurt inclusief olie, bougies, et cetera
En wonderwel rijdt ie nog steeds erg goed en nog steeds geen last van roest. De remmen werken echt prima en ook met de nieuwe banden spoort ie als een trein.
Ik vond het zonde om hem weg te doen en denk er over om er toch weer met de kids er mee op vakantie te gaan, ondanks dat ik ook een volledig electrische auto heb. Het blijven toch leuke auto's, het is bijna niet te omschrijven hoeveel genot zo'n simpele auto nog kan geven.
De tijd zal het moeten leren of dat ik hem nog even houd, het idee is om wat er aan gedaan moet worden, te doen, en verder er bij te houden omdat ie zo ruim is.
Waterpomp vervangen
- 282.540 km
Ik heb de auto een tweede leven gegeven, alles is weer helemaal in orde. Wat in eerste instantie een kapotte motor zou zijn, bleek enkel de waterpomp te zijn.
Dus de waterpomp is vervangen, en ook meteen de distributieriem, en de radiateur was lek, aangezien alles er toch al af lag, is deze ook maar meteen vervangen. En een nieuwe APK zodat ik daar ook weer een jaar vanaf ben. Verder is er nog geen nieuws te melden aangezien ik er nog amper mee gereden heb.
Afgeladen vol
- 283.909 km
We zijn met de auto een paar dagen naar Luxemburg geweest, afgeladen vol. Achterin zat het helemaal vol en met de fietsendrager achterop met 2 kinderfietsen lag ie bijna plat op de grond.
Alle PK's die er na 25 jaar over zijn gebleven zijn op hun oude dag nog flink aan het werk gezet. Ja, dan merk je het gebrek aan vermogen wel, met 4 man en volle bepakking. Maar ik moet zeggen, afgezien dat je niet snel bent, het een hele ervaring op zich is om met zo'n oude kar onderweg te zijn. Ondanks het gebrek aan vermogen geeft zo'n oude auto toch best veel rijgenot.
Op een gegeven moment ga je wel enigszins balen omdat je niet eens een vrachtwagen kan bijhouden en er ook niet over na hoeft te denken om in te halen, maar ondanks dat denk ik dat de 60 PK's er wel ongeveer nog in zitten, ondanks het gewicht kan je er gewoon mee op de snelweg rijden, 140 zit er gewoon in en harder gaat ie ook nog wel, optrekken mits in de juiste versnelling en een beetje uitkienen (maakt het ook wel weer leuk), is gewoon goed maar je merkt wel dat het achteropkomend verkeer het niet snel genoeg vinden gaan. Ik denk dat veel mensen er wel begrip voor hebben, want ik heb gelukkig geen klevers of seiners gehad. De meeste kunnen er ook gewoon makkelijk voorbij en ik heb in Luxemburg niet echt het idee gehad dat ze er een probleem van maakte, terwijl ik in Nederland wel ooit mee maak dat het wat meer moeite kost om een vrachtwagen voorbij te gaan, dat ze toch een beetje "drukken".
Nog steeds ligt ie behoorlijk goed op de weg, remmen hoef je niet vaak aangezien je niet veel snelheid maakt, maar dat maakt het ook wel leuk. En als je een keer moet remmen dan werkt het na 25 jaar ook nog steeds.
Wederom heb ik een beetje het verbruik bijgehouden, de heenweg een goede 1:14 en terug een kleine 1:15, het waren niet echt mega veel kilometers.
Helaas werkte de knipperlichten niet meer, wat gek genoeg de alarmlichtschakelaar bleek te zijn, blijkbaar een veel voorkomende kwaal. Nadat ik de alarmlichtschakelaar een keer op zijn plek gezet heb, werkte het weer.
Ook is de achterdemper er onderuit gerot (denk dat het zware werk toch de nekslag voor de uitlaat is geweest) en deze bleek zover ik kon achterhalen van een mij onbekend Pools (Polmostrów) merk te zijn (blijkbaar maken ze in Polen toch wel goede kwaliteit dempers, want volgens mij zat ie er al heel wat jaartjes op...), ik heb de demper bij thuiskomst er af gehaald en zet er een nieuwe op, ik heb nog even zitten kijken voor een originele, maar dat is niet meer te krijgen dus het wordt denk ik toch een goedkope "Walker".
Ik vond de uitlaat altijd al vrij sportief klinken en hij is er al jaren mee door de APK gekomen, dus hij zal wel al die tijd gasdicht zijn geweest, maar ik snap ook wel dat zo'n uitlaatdemper niet het eeuwige leven heeft.
Verder heb ik er een goedkope Bluetooth radio van de Conrad in gezet om toch muziek te kunnen draaien.
Het geluid haalt het bij lange na niet bij de oude installatie, maar ik heb daar op dit moment verder geen plannen voor.
Mijn vrouw verklaart mij voor gek maar hij heeft ons toch weer mooie naar Luxemburg gebracht, ik heb er een paar grote dingen mee gehaald en dat is echt mega handig zo'n grote station.
Achteraf gezien had ik natuurlijk liever een 1.8 zodat er wat meer vermogen in zat en dan zou ik er ook een grote aanhanger achter kunnen hangen.
Uitlaat
- 284.245 km
De eind demper was los gekomen (gewoon er af gerot), ik vond hem altijd al wel blazen maar het gaf op zich wel een mooi geluid, niet hard ofzo.
Echter zonder die eind demper klonk ie ook wel goed, als een Subaru (of een kever...), blijkbaar heeft zo'n Opel nog een vrij karakteristiek motor loopje... Ik twijfelde wat er mee te doen. Uiteindelijk er voor gekozen de eind demper weg te laten en er gewoon een pijp op te lassen lassen met eind stukje (dus geen demper meer).
Wat ik heb begrepen maakt het voor de APK niet uit, zolang deze maar van voor tot achter gasdicht is en dat de katalysator blijft zitten indien aanwezig. Ook zou het geluid voor de APK niet uit maken. Ik neem zelf aan als ik niemand tot last ben het niet veel uit maakt.
Ik wilde er geen problemen mee krijgen, dus als het te luid zou zijn dan moesten ze het niet doen. Ik kan het niet zelf omdat ik geen brug heb, dus ik heb het laten doen.
Je hoort het wel, een mooie diepe brom (als je gas geeft). Als je rustig rijd dan hoor je het wel, maar zeker niet luider dan bijvoorbeeld een Subaru Impreza WRX (die willen ook wel eens ooit luid zijn), ik weet niet of dat standaard zo is, maar zo luid hoefde voor mij zeker niet.
Ik wil niet dat iemand er last van heeft, zolang je rustig rijd verwacht ik niet dat ik er iemand mee wakker maak, zeg maar.
Maar als je gas geeft dan komt toch een beetje het kind weer in je boven, je moet ook een beetje kunnen genieten in het leven lijkt me... Het is wel lachen in elk geval. Op de snelweg dan verdwijnt de brom op de achtergrond, totdat je gas geeft dan... Ik ervaar het in elk geval tijdens een proefritje vandaag in elk geval niet als hinderlijk.
Dus nu zit er enkel de katalysator en de middendemper op, met een stuk pijp er op gelast. Ik vind zelf dat het "kan" bij deze auto. Hij heeft behoorlijk wat patina en het "maakt" de auto. Ik zie ze zo ook regelmatig bij oldtimer meetings die dit jaar nauwelijks geweest zijn natuurlijk...
Ik neem daar zelf niet actief aan mee, maar ga wel kijken als er iets in de buurt is. Ik ben ook niet lid van een club. Gek genoeg, als ik aan kom rijden menen ze altijd dat ik er bij hoor en word ik richting de Opel club gestuurd, maar ik ken daar niemand. Dus parkeer ik hem gewoon bij de overige auto's bij de normale parkeervakken zeg maar.
Maar vaak zien die oude Opel's en Volkswagens er ook zo uit, goed gebruikt, beetje lager, of extremer met foute uitbouw kits (ben ik zelf niet zo'n fan van, meer van origineel).
Ik ben overigens niet merk gebonden en ik vind een oude Volkswagen of Ford net zo mooi.
Het is een beetje dat mijn opa vroeger zo'n zelfde Astra had (maar dan een "18i" zoals mijn oma altijd zei...), vandaar dat ik wel waarde hecht aan dit type auto. Dat was overigens een van de eerste, ik geloof een 92er CD uitvoering (hij was vrij luxe met velours bekleding en af-fabriek radio). Opa heeft er niet lang van kunnen genieten trouwens. Na zijn pensioen is hij vrij snel overleden en de auto was volgens mij dus nog geen 2 jaar oud, en er stond amper wat op de teller. Ik weet nog dat we met de familie er mee op vakantie zijn gegaan met een grote caravan er achter, maar dat de auto uiteindelijk ons leven gered heeft, doordat de caravan begon te slingeren en we in de vangrail belande.
Ik kan me herinneren (het is al heel lang geleden dus...), dat de caravan enorm slingerde (reden is mij onduidelijk geweest, volgens mij een lekke band), maar dat de auto gelukkig op de weg bleef, maar dat de redding uiteindelijk bleek de auto met caravan en al de vangrail in te sturen. De schade viel trouwens wel mee, maar vind het toch nog altijd knap dat die auto zo'n toch vrij zware caravan heeft weten te houden. Doe dat maar eens na met je 3 cilinder turbo...
Niet veel te melden, maar toch ook wel
- 286.906 km
Ondanks dat de auto zo'n 2 weken in de vrieskou heeft gestaan ongebruikt, was het weer starten en lopen. Ondanks de lage temperaturen sloeg ie meteen aan. Hij bromt dan wel even, als een Subaru.
Met de nieuwe radiateur komt ie ook mooi op temperatuur en blijft ook netjes zo rond de 90 graden staan, ook blijft het koelvloeistof niveau op pijl en ik heb nog steeds net zo veel olie aan de pijlstok als anders.
Ik heb wel een beperking gevonden en dat is dat er eigenlijk geen fatsoenlijke aanhangwagen achter mag. 800 kg geremd is gewoonweg niet veel (kan alsnog een flinke aanhangwagen zijn natuurlijk). Ik heb er wat mee moeten vervoeren en ondanks dat er toch een flink gewicht in zat, kom je er wel mee weg. Zo'n oude Opel motor is onderin gewoon beresterk. Ik denk echter als je wat snelheid wil maken dat het wel tegen gaat vallen.
Je moet er denk ik geen caravan mee willen trekken.
Ik zou er zelf nog een roadtrip mee willen doen, en dan mijn motor op een trailer er achter hangen. Ik denk dat trailer inclusief motor toch ook al snel 350-400 kg weegt (trailer hooguit 150 kg denk ik, en de motor rond de 200).
Ik ben zo'n "barrel" gaan waarderen, en ook de nieuwe barrel brigade wekt zeker mijn interesse. Mijn voorkeur gaat dan trouwens naar de Renault aangezien dit dan voor mij het beste barrel is.
Ik zit met enige regelmaat te zoeken naar een soortgelijke auto als de Opel, tot op heden niks gevonden.
Ik heb zelf aardig wat auto's versleten waarvan ik nog steeds van elk spijt heb hem weg gedaan te hebben.
Zo heb ik een Alfa Romeo 75 gehad die nu goud waard geweest zou zijn, een 146ti die dan niet onder barrel zou vallen wat mij betreft, een Xantia 2.0 Turbo VSX, ook niet, dan is deze Opel wel de meeste barrel van allemaal.
Achteraf gezien heb ik de meeste spijt van de 75, de 1992 Seat Toledo champagnekleur (want dat was een 1.8!), de Xantia 2.0T was gewoon een grote sloep, verder nog een Xantia 1.8 SX van de eerste generatie, een Golf cabriolet, een 1977 Audi 80 die trouwens ook erg fijn reed, ook jammer dat ik hem weg gedaan heb, maar ja.
Ik ben stomtoevallig deze week 2 van dezelfde Astra caravans tegen gekomen, een witte en een rode! Dat moeten wel liefhebbers zijn, want meer zijn er niet, die zijn allemaal allang naar de sloop.
Beide trouwens in de buurt. Mocht ik ze nog een keer treffen ga ik toch eens kijken wat het verhaal er achter is.
Verse APK + nieuwe koppeling
- 288.234 km
Het was weer tijd voor de APK, het is (gelukkig) nog steeds geen probleem, ongelooflijk, alhoewel ik er niet heel veel mee gereden heb.
De auto wordt eigenlijk alleen gebruikt voor "plezier ritjes", bijna enkel in het weekend.
Vorig jaar de distributieriem en waterpomp, radiateur et cetera vervangen. Het overstijgt de daadwerkelijke waarde van de auto natuurlijk allemaal makkelijk.
De koppeling die slipt heel soms als de motor warm is een klein beetje, doet ie al jaren. De moer waarmee je de koppeling kunt stellen die zit op zijn eind dus de koppeling is waarschijnlijk al een tijdje al aan de dunne kant aan het worden, maar ik heb er tot op heden geen last van gehad.
Omdat de motor nog steeds als een naaimachientje loopt, op temperatuur blijft, niet of nauwelijks waarneembaar olie verbruikt, en nog best zuinig is, en ik er toch veel plezier van heb, besloten om de koppeling te laten vervangen.
Waarbij ik in eerste instantie dacht dat er een service luikje onder de bak zat, blijkt dit achteraf helaas niet zo te zijn waardoor de bak er toch vanaf moet, en dat schijnt dan toch nog vrij veel werk te zijn.
Voor het geld ga ik echter nooit een andere vinden.
Ik zag dat er op mobile.de nog best wat van die Astra's staan, ik dacht er nog over om er eentje uit Duitsland te importeren, maar dan weet je natuurlijk ook niet wat je krijgt en uiteindelijk heeft deze het ook altijd goed gedaan.
Zo zal er in de loop van de tijd nog best wel ooit wat aan gedaan moeten worden, maar de carrosserie is volgens de garage nog steeds compleet vrij van roest en nergens rot, dus ik heb al een aantal dingen mee, namelijk de koets is roestvrij en niet rot, en de motor loopt als een naaimachine, ik heb ergens gelezen dat de C14NZ wel ooit te warm wil waardoor je problemen met de koppakking kan krijgen.
De versie die ik heb die heeft trouwens nog gewoon een rotor en verdelerkap en geen DIS ontsteking, terwijl andere van dit bouwjaar die DIS ontsteking wel hebben. Misschien is de mijne nog een soort overgangsmodel. Hij loopt echter prima dus zou ook niet weten wat het toe zou voegen.
De motor liep niet zo goed stationair maar na onderzoek bleek dat een kapot vacuumslangetje te zijn, alhoewel ik in eerste instantie dacht dat het de stappenmotor zou zijn. Die kosten echter ook niet veel, maar ik zag wel dat de MAF sensor wel best duur is (waar het vacuumslangetje op zat).
Dit jaar wilde ik met de auto naar Oostenrijk maar door omstandigheden het dichter bij huis gaan zoeken (omgeving Saarburg), dus dat wordt nog een leuke road trip naar Duitsland.
Road trip Duitsland
- 289.975 km
De road trip zit er weer op. Tot het dak vol geladen was ie met 2 fietsen achterop. De trekhaak haast op de grond, 2 volwassenen en 2 kinderen.
Het was zo'n 300 km rijden en 300 km terug, en daarnaast hebben we natuurlijk ook een hoop tripjes tussendoor gedaan.
Het was zeker niet het verste wat ik er mee gereden heb.
Maar nog steeds zonder problemen overal naar toe geweest.
Het is met het beperkte vermogen wel enigszins behelpen. Je komt er nog aardig mee vooruit, maar als het omhoog gaat dan (en dat zei ik jaren geleden al), dan vliegen de boodschappen auto's met turbo je om de oren. Op zich niet echt een groot probleem, je moet dan natuurlijk niet meer in willen halen.
Een snelle rekensom leert me dat ie ooit zuiniger is geweest. Het is wel zo dat ik de afgelopen jaren meer heb mee genomen en dan ook nog eens 2 fietsen. Alsnog was het een verbruik van zo'n 1:12. Ik heb in eerste instantie 98 getankt, maar daarna stond ik eigenlijk net bij een pomp die dat niet had en enkel 95 E5. Ik merk er geen verschil in, ik heb altijd 98 getankt zover het kon en daarmee was ie naar mij idee wat zuiniger.
Ik heb er een tijdje geleden wel 2 flessen injectie reiniger in gedaan, dit omdat ie wat onregelmatig stationair liep, maar dat bleek een vacuum slangetje te zijn.
Het heeft waarschijnlijk meer met het hoogte verschil en de bepakking te maken. Want normaal gesproken is ie veel zuiniger.
Dus eigenlijk is die 1:12 zo gek nog niet.
Ik heb de koppeling laten vervangen omdat ik na even rekenen, er op uit kwam dat ondanks dat ik er niet heel veel mee rijd, er op zich best veel plezier van heb, en even door rekenen naar het aantal jaren dat ik hem heb, delen door wat het per maand aan onderhoud kost, het ook wel mee valt.
En voor het geld ga ik geen andere vinden.
Ik heb nog wel plannen. Een andere verlagings setje van 4 cm i.p.v. 6 cm voor, hij staat namelijk voor wel laag en dat is vooral bij drempels wel vervelend. Echt keihard is ie zeker niet.
Ook misschien dan ook meteen een setje nieuwe banden. Het is eigenlijk van de zotte. Deze banden zijn nog maar een paar jaar oud, maar het waren denk ik de allergoedkoopste die maar te krijgen waren, van het bij mij onbekende merk Mastersteel, en dat zal voor zo'n oude Opel prima zijn, maar ik vind ze zelf op de snelweg best zoekerig, en ik weet vrij zeker dat het aan die banden ligt. Echter zijn merk banden wel redelijk aan de prijs. Ik zie dat volgend jaar wel.
Met zijn 26 jaar is het nog steeds best een fijne auto. Hij stuurt lekker, hij is lekker ruim van binnen. De stoelen zijn inderdaad wel wat ouderwets en geven op zich niet veel comfort maar het is te doen. Het rijd lekker makkelijk, er zitten weinig knoppen op, maar de knoppen die er op zitten zijn behoorlijk fors, de bediening is makkelijk.
Alles werkt ook nog steeds; en wat mij nog altijd op valt is dat ie ook met volle bepakking, ook nog echt goed remt.
Tussentijdse update
- 291.234 km
Ik heb er nauwelijks nog mee gereden, helaas. Het weer zat tegen, maandje een lockdown, leuke tripjes kwamen er niet meer van. Van ellende de accu er tussentijds uitgehaald en een keer aan de druppellader gehangen (na 3 weken stilstaan). Er was niks mis met de accu, want die was nog gewoon goed. Maar ik dacht het gaat mij niet gebeuren dat als ik hem een keer start dat de accu leeg was, want het is wel die weken flink guur geweest, het had gevroren en gesneeuwd.
Sterker nog, de tank is nu bijna leeg, en volgens mij is dit nog steeds benzine uit Duitsland van vorig jaar oktober...
Ik dacht, met nieuwjaar, 1 januari, dan ga ik er mee rijden. Dus dat heb ik gedaan.
Het was 's avonds na 22 uur. Ik had me voorgenomen dat 1 januari het eerste ritje was, het was laat, maar ik moest en zou rijden.
Ik heb de dag er voor de accu er in gezet. De auto starte meteen.
Ja ok, hij liep wel even wat moeilijk en je hoorde wel dat de olie dik was, maar na een paar seconden was het prima.
De ramen waren natuurlijk wel vochtig dus de raampjes wat open gedraaid en de verarming aangezet. Even laten ontwasemen en ik was zo weg.
Uiteindelijk toch wel een ritje gemaakt van 40-50 km, dat was zo gepiept.
Ik rijd normaal gesproken altijd een stuk Belgie in, aangezien ik net aan de grens woon. Er is dan geen hond op de weg. In Belgie hebben ze ook geen verlichting dus alles was pikkedonker, heerlijk.
Na de auto goed warm gereden te hebben hem nog eens aan het werk gezet op de snelweg, het gaat allemaal nog prima, op de teller 160 dat gaat wel maar veel harder dat gaat ie niet.
Zodoende is alles weer in beweging geweest en het was verder ook geen enkel probleem.
Ik bedenk me, ik doe eigenlijk alle leuke dingen in Belgie. Het is daar gewoon anders. De wegen zijn anders. Het gebied is anders, net alsof je op vakantie bent.
De snelweg heeft een lekker slecht wegdek, de op en afritten zijn kort. Er is minder verkeer. Het verkeer wat er wel is, daarmee moet je wel enigszins mee op passen. Ik vertrouw die Belgen niet zo op de weg. Maar in Nederland eerlijk gezegd net zo goed niet. In Frankrijk dat was wel het toppunt, het is een mooi land, maar gevaarlijk.
Ik kom graag in Belgie, maar ben Nederlander. Van origine komt mijn familie zover ik weet ook uit de Belgische/Franse hoek. Maar wel een Duitse oldtimer... Mijn opa reed Opel, al zolang als ik weet.
Sowieso een rode Kadett E. Daarvoor volgens mij een Kadett D, een bruine dacht ik, maar dat weet ik niet meer zeker. En daarna, vlak voordat hij zou sterven, nog een gloedjenieuwe Astra F CD, de "achttien-i" . Maanden heeft ie nog ongebruikt bij oma in de garage gestaan. Ik weet dat de auto nog bestaat, mocht ie nog ooit tevoorschijn komen en de staat is goed, ben ik de eerste.
Maar stiekem heb ik ook echt wel naar een Peugeot 405 gekeken. Of een 406 coupe (te nieuw).
Het moet wel een station zijn. Ook een 306 station overwogen, maar dan wel een phase 1. Maar ook te nieuw.
Ook zo'n oudere Laguna, kan ik ook wel waarderen (maar niet te vertrouwen).
Een 205 GTI, niet te betalen.
Ik zag laatst een BMW 3 serie station, 1996 ook wel leuk, maar zit te veel op, kan te veel kapot.
Ik houd het nog maar even, maar weet nog niet goed wat ik er mee moet. Misschien als de zon weer wat meer gaat schijnen, dat ik er weer wat mee ga doen. Ik heb helaas geen goede ruimte waar ik hem in kan zetten, mijn garage staat vol. Ik ben wel een beetje op zoek naar een soort van stalling, maar ook dat kost alleen maar meer.
Maar... Deze Opel die staat in weer en wind buiten, maar altijd starten, doet het altijd. En nog steeds geen roest.
Het kan zijn, ondanks dat ik hem al jaren heb, heeft me overal gebracht, heeft me naar alle vakantiebestemmingen gereden, de trip naar de Harz en de Brocken was volgens mij het verst, vorig jaar dacht ik aan een trip naar Oostenrijk, maar toch verstandig geweest en het niet gedaan, de rit naar Saarburg was ook leuk en uiteraard ook gewoon een mooi gebied om te toeren, ik me op een dag bedenk dat het genoeg is geweest. Maar hoe kom je in Godsnaam van zo'n auto af... Het is wat de gek er voor geeft, met alles wat er aan gedaan is, zou ik hem voor een paar honderd euro, nooit weg doen.
Maar wie weet, gaat ie dit jaar toch weer mee op vakantie. Zou het jaar 2022 een jaar worden zonder corona zodat we toch weer iets verder weg kunnen?
Dus tjah... Wat moet ik er mee... Waar ga ik er dit jaar mee op vakantie... En vooral, ga ik er nog wat nuttigs mee doen of is ie nu ineens overbodig?
Voor die paar tientjes die hij me kost, lig ik niet van wakker.
Wat ik op dit moment een beetje mis, is het trekgewicht. Als ik de achttien-i van opa had, dan had er een trailer met een of twee motoren achterop mee kunnen nemen. Of misschien wel een caravan. Zou mooi zijn. Met de caravan op pad, net zoals vroeger, laten we eens gek doen.
Volledig elektrisch op pad, wat ook kan, zie ik nog steeds niet zitten. Ik meen dat de vakantie en roadtrip wereld daar nog niet klaar voor is. 450 KM WLTP, en als je gaat rijden dan sta je elke 200 KM bij te laden, want je zal het maar net niet halen, mij niet gezien...
Nee, doe mij maar ouderwetse benzine, of nog liever, een ouderwetse walmende nagelende stink diesel, maar daarmee ben je nergens meer welkom. Deze Opel heeft nog wel mooi een groene mileusticker.
Avond/nachtritjes
- 290.191 km
Ik maak tegenwoordig avond en nachtritjes, heerlijk.
Als het goed donker is en geen hond op de weg. Zo maak ik er toch nog wat kilometers mee. Als het zo door gaat, dan gaat er een tank benzine in de maand doorheen...
Ook maak ik (nacht) foto's. Maar die zijn nog niet geweldig gelukt, heb wel een goede camera maar moet daar e.a. op in stellen wil het goed lukken.
Ik heb de laatste keer E10 getankt, maar zoals ik al wist loopt ie daar niet zo lekker mee, ook verbruikt ie meer.
In Belgie tanken scheelt sowieso al meer dan 40c de liter, maar volgende keer gaat er weer gewoon "vuile" Super 98 in.
Dagelijks zit ik op internet rond te struinen of ik nog wat anders kan vinden. Maar het probleem is dat er weinig is wat niet als te veel weegt.
Deze Opel weegt net 1050 KG dus lekker goedkoop in de wegenbelasting.
Er zijn weinig auto's van een dergelijk bouwjaar die daar in de buurt komen. De meeste heb ik opgesomt. Ik zag dat zo'n New Edge Ford Focus ook niet zo heel zwaar is, maar dat is te modern.
Daarna een BMW 3 bekeken van de E36 generatie. Vooral die oudere types die zijn wel een stuk zwaarder, maar dan valt het alsnog mee. Toch zit je dan ook al snel op 1200 KG.
Maar daar zit eigenlijk al te veel elektronika op. Heb wel vertrouwen in een simpele 4-cilinder, alleen die achterwiel aandrijving lijkt me leuk, maar ook duur om te repareren als er wat mee is. Verder zit er een veel moderner inspuitsysteem op en schijfremmen achter, en dat kan allemaal kapot...
Dus voorlopig rijd ik er zo nog even mee door, want hij doet het nog steeds.
Wie weet gaat ie dit jaar toch weer mee op vakantie naar...?
Via het werk kwam ik iemand tegen die had een mooie Mitsubishi Lancer Station later een keer te koop staan. Mooi, maar veels te modern. Wel de goede (grijze) kleur, en altijd dealer onderhouden.
In gedachten zou ie minstens 4 cm lager moeten en een iets luidere uitlaat, dan zou ik het wel aandurven.
Misschien moet ik een eigen blog starten, kan zo nog wel even door blijven gaan!
Dakrek/imperiaal gekocht
- 291.007 km
Ik was een beetje aan het rondstruinen en kwam toevallig voor een tientje een imperiaal tegen. Er stond Opel met logo op dus ik ga er vanuit dat het een origineel Opel accessoire was.
Deze zat er in een paar minuten op. Achteraf gezien zit ie best wel hoog.
Wat ik niet had verwacht, is dat ik het ding niet hoor als ik aan het rijden ben, ook niet met 120 km/h of sneller. Dit terwijl mijn ervaring met een ander "dakrek" is dat het ontzettend begon te fluiten.
Het idee was dat ik een kinderfiets o.i.d. op het dak kan leggen. Maar hij zit nu wel wat hoog. Het ziet er in elk geval wel oldskool uit.
Het is voornamelijk beperkt tot avondritjes. Het idee is om straks de fietsen achterop of eventueel bovenop te gaan doen om te gaan fietsen.
Ook speelde het idee om aan de carbage run mee te doen, maar dat is nog een beetje ver van mijn bed op dit moment... Als ik het al zou doen denk ik dat het handig is als de auto juist een stuk hoger komt te staan i.p.v. lager.
Verder nog steeds geen problemen, relatief zuinig, geen olie en/of koelvloeistof verbruik motor blijft en komt mooi op temperatuur...
APK + klein onderhoud
- 292.057 km
Het was weer tijd voor de APK, maar dat was verder niks bijzonders (nog steeds niet), alhoewel ik er in een jaar maar 5000 KM mee heb gereden.
Het olielampje ging af en toe heel licht aan, flikkerde een beetje. Er zat eerder te veel als te weinig olie in, ik dacht dat de olie gewoon te dun was geworden, want het was al een tijdje geleden dat het vervangen was (jaar of 3 alhoewel het er nu dan 12.000 KM in zat). Hij verbruikt echter ook niet echt olie (heb er wel een keer een halve liter bij gedaan), walmde ook niet en ook geen verhoogde carterdruk. Ik dacht misschien een dicht geslipte retourslang of iets simpels. Maar het had natuurlijk ook gewoon het einde kunnen zijn van het motortje.
Het bleek echter de oliedruksensor te zijn van 2 euro, dus die is vervangen + meteen de olie ververst voor 15W40. Zo'n oudje heeft in mijn ervaring altijd wat dikkere olie nodig.
Omdat ze toch onder aan de auto bezig waren meteen het benzinefilter laten vervangen. De rest had ik al bekeken en zag geen noodzaak het te vervangen (zoals bougies en ontsteking). Bougies die zitten er nu zo'n 12.000 KM in en de verdeler kap en de rotor wel langer maar dat zat er ook prima uit...
Paar weken geleden wel een een nieuwe lucht en interieurfilter geplaatst.
Luchtfilter die zag er prima uit maar interieurfilter die was wel vrij vies.
Met een APK is eigenlijk meteen alles gecontroleerd of het allemaal nog stevig in elkaar zit, gevraagd het onderstel wat extra na te kijken omdat ie toch wat lager staat dus kan me voorstellen dat het allemaal wat minder kan hebben. Toch bleek dat ook gewoon in orde te zijn.
Eigenlijk zou ik het onderhoud zelf willen doen omdat ik dat leuk vind; het grote probleem is echter dat ik geen brug heb, en ik zag het niet zo zitten om de auto op bokjes te zetten, lijkt me toch niet zo veilig eerlijk gezegd.
Maar wie weet ooit...
Het hemeltje hangt, daar wilde ik nog een keer wat aan doen. Het is echter nogal wat werk dat ding er uit te krijgen. Ik dacht het hemeltje opnieuw te lijmen als dat al kan of gewoon nieuw stof er over. Het is toch al een oudje dus het hoeft er echt niet perfect in te zitten.
Overigens loopt ie nu wel wat mooier, ze hebben het gasklephuis nog gereinigd, i.c.m. de nieuwe olie zal het misschien net dat klein beetje verschil maken.
Valt me nog op hoeveel pit zo'n 1.4tje met 60 PK nog heeft onderin. Zal niet zeggen dat ie snel is, maar onder in de toeren pakt ie toch mooi op en je voelt hem ook lekker oppakken onderin. Ik geloof niet dat het stiekem een 1.6 (of 1.8 zelfs?) zou zijn, maar weet ook niet waar ik dat ergens kan vinden.
Qua gevoel zit er wel redelijk wat PK nog in. Denk dat de topsnelheid hem verraad; op de teller gaat ie goed over de 160 heen maar daarna houdt het wel redelijk op, met een beetje geduld tikt ie de 170 nog net aan, dat wel.
Aanmelden klokje rond, herfstvakantie
- 292.891 km
Uiteraard volg ik de barrelbrigade weer op de voet, en nu helemaal nu er een echte 1.4 Astra bij zit.
Het blijkt wel weer dat het een goede keus was. Wat er op niet zit, kan ook niet stuk! En toch nog mooi 4 pk extra...
Ik dacht dat de auto bijzonder genoeg is om aan te melden bij klokje rond. Ik las dat alleen auto's met meer dan 3 ton op de teller in aanmerking komen tenzij het een bijzonder model is.
Ik vind hem bijzonder omdat er zo weinig van zijn, alhoewel ik er toevallig nu eentje te koop zie staan op Marktplaats. Verder is hij voor mij bijzonder omdat mijn opa vroeger ook zo'n Astra had en eigenlijk altijd Opel gereden heeft.
Ik weet dat die Astra 1.8i CD nog bestaat, omdat ik het kenteken ooit opgezocht heb. Echter ben ik dat kenteken kwijt, dus ik ga het nog een keer opnieuw bekijken. Als de mogelijkheid er zou zijn en hij ziet er nog goed uit, zou ik hem wel "terug willen kopen", maar dan wel voor de barrelprijs uiteraard (wat is zo'n oude Opel nog waard...). Een auto kopen voor een te hoog bedrag omdat er emotie bij komt kijken, dat ga ik niet doen.
Ik zie wel, het leek me wel leuk om bij Joep in de werkplaats te staan.
Met de vraag, wat denk je dat er aan is... Volgens mij is ie goed, maar kan me voorstellen dat er na 27 jaar vast wel wat lijken uit de kast gaan komen.
Vorig jaar was de Laguna mijn favoriet, dit jaar uiteraard de Astra. Alhoewel de Megane ook wel lachen is (die Jaguar is veels te modern).
Dat vind ik nou tof aan de Autoweek, dat ook gewoon al die oude meuk aan bod komt, occasions, veel interessanter dan al dat nieuwe spul. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik er al 30 jaar een abonnement op heb. Ik heb een paar jaar geleden al de jaargangen die ik had vanaf 1991 weg gegeven (stom!), maar het was ook niet meer normaal wat dit aan ruimte kost...
Ik ben bij oldtimer meetings gewoon welkom. Maar als je er even over nadenkt, met een Citroen Xantia ben je ook gewoon welkom, want die dingen zijn ook al meer dan 25 jaar oud, maar daar zit me toch wel een techniek kloof tussen. Vergelijk zo'n basis Astra maar eens met een basis Xantia, dat is qua techniek toch allemaal wel een stuk moderner (vering, de motor, electronica). In het tijdperk 25-30 jaar daar heb je dus modellen zoals een (vind ik qua uiterlijk), ouderwetste Astra, een al iets moderner aandoende VW Golf, en zoiets als een in mijn ogen hypermoderne Xantia uit die tijd (omdat ik er zelf ook een heb gehad).
Ik heb nog wel een paar leuke auto's gezien zoals een D of E Kadett, dat lijkt me ook wel lachen. Ik zag ook ooit een Caravan maar dan met 2l motor er in.
Ook heb ik weer een auto vakantie geregeld naar de Harz. Deze keer weer wat verder weg. De eerste Astra vakantie was in 2017, naar Frankrijk, de tweede in 2018 naar de Harz. Vorig jaar heb ik er een mileusticker opgeplakt.
Ik heb een paar weken geleden 6 grote kisten met gereedschap achterin gezet, 2 fietsen achterop, 1 op het dak en de rest van de familie in de auto, om zeker te weten dat het allemaal nog werkt.
Alhoewel achter ook verlaagd is, is deze wel een stuk "soepeler" dan voor. In elk geval, achter ligt ie dan haast op de grond maar van deinen is nog geen sprake. Wel oppassen met verkeersdrempels, en met namen die bulten op de weg, dat vindt de middendemper niet zo leuk... Heb er aan gedacht deze er ook maar onder uit te halen.
In elk geval, het was allemaal geen probleem. Het kost wel wat meer moeite de 120 te halen, dat wel.
Over het hemeltje daar ben ik niet over uit. Het is veel werk dat ding er uit te halen, en dan moet ik nog stof regelen en maar zien of ik het er nog netjes in krijg. Ik zat er aan te denken om het stof er anders maar gewoon vanaf te trekken en met de verf roller er over, dan heb je denk ik ook wel enige structuur en die auto die is toch al zo gebruikt dat het volgens mij niet meer uit maakt.
Tijdens mijn nachtritjes kwam ik er achter dat ik maar weinig zicht heb. Ik heb in 2017 gele H4 halogeen lampen gekocht en die zitten er nog steeds in. De koplampen zijn nog gewoon in orde (ze zijn al een keer vervangen door originele Hella lampen), maar ik weet even niet of die H4 lampen gewoon slecht zijn en/of ik gewoon verwend ben met de full LED lampen op mijn company car.
Ik heb nu een setje gele H4 LED lampen gekocht. Ben benieuwd of dat ze passen (en of ze niet te fel zijn).
LED 3000K
- 293.385 km
De H4 LED lampen passen prima. Achterop de koplampen zit een soort rubberen dop.
Ze zijn niet heel veel groter dan een normale halogeen lamp, dus dat valt mee.
Aan de achterkant zit een ventilator. Het is wel zo dat de rubberen kap/dop er een beetje tegen aan zit.
Ik had 3000K lampen besteld maar ze waren helemaal niet geel, dit terwijl 3000K wel hartstikke geel zou moeten zijn. Ze noemden het zelf " warm wit".
Omdat ik er niet tevreden over was, heb ik andere gekregen, die wel echt geel zijn.
Ze gaven aan dat het ook veel betere LED lampen waren en veel feller zouden zijn, 20000 lumen. Op de verpakking staat echter iets anders, en ze zijn dan ook niet feller.
Ik heb ze via bol.com besteld, en ik wist zelf ook wel dat dezelfde via AliExpress veel goedkoper zijn (8 euro voor een setje terwijl ik er 32 euro voor betaald heb), ik wilde echter geen weken wachten, dus op zich verder prima zo.
Deze zijn in elk geval wel geel, en alhoewel een ander model, passen ze ook gewoon prima.
Ik kan het iedereen aanraden, het is natuurlijk wel feller, maar tegenliggers worden niet verblind , en het geeft wel echt een stuk meer zicht. Zeker met de gele lampen past dat prima bij zo'n " oldtimer".
Mocht je een " echte" oldtimer hebben (dus zeg maar 40 jaar of ouder), ook dan is het aan te raden.
Vakantie Harz
- 294.869 km
Zo, de road trip naar de Harz zit er al weer op. Gereden kilometers: 1541 in 6 dagen tijd (gezien dat ie normaal gesproken net 5000 kilometers in het jaar rijd is het veel).
Ik zal in herhaling vallen, maar ja, je moet geen haast hebben. Bergaf gaat het wel maar berg op, dan mag je rustig terug schakelen en de motor laten loeien want anders word je ingehaald door vrachtwagens. Uiteraard heb ik wel 2 fietsen achterop, eentje op het dak, 4 man aan boord en achterin tot het dak toe vol.
Dus in die zin valt het nog wel mee met z'n 60 pk.
Het is ook geen auto om haast mee te hebben, waarom zou je ook.
Maar ik moet zeggen; wederom geen enkel probleem gehad. Ik heb het verbruik bij gehouden en dat komt op bijna 1:13 en daar zitten echt flinke stukken autobahn bij en uiteraard veel berg op.
Berg af kan je snelheid maken en dan met 160 op de teller ligt ie nog steeds goed op de weg. Uiteraard kan het nog veel harder als je maar lang genoeg naar beneden gaat.
Ik weet dat het een oudje is maar het verbaast me nog steeds dat ie het nog steeds kan.
Overigens bij een vlak stuk weg dan is het goed te doen en je kan er ook met al die spullen, nog steeds makkelijk 140 mee halen.
Af en toe de olie en koelvloeistof gecheckt, maar geen druppel verloren in al die tijd. Hij loopt trouwens ook niet warm. Ik heb gelezen dat de C14NZ berucht is vanwege het warm lopen met als gevolg een kapotte koppakking.
Echter heb ik een jaar of twee terug zoals te lezen is; het koelsysteem laten vernieuwen met een nieuwe radiateur (oude was lek), koelvloeistof natuurlijk en de waterpomp (want die maakte lawaai).
Als je stil staat dan wil de temperatuur wel wat op lopen, het lijkt ineens veel maar volgens mij is normaal 90 graden, maar bij 100 graden dan staat het metertje al bovenin, terwijl er dan nog steeds niks aan de hand is.
Op den duur gaat de ventilator wel even aan maar dan koelt ie ook gewoon prima terug. Gedurende de rit blijft ie gewoon op 90 graden staan, en loopt enkel op als je even stil staat. Ook met file rijden geen probleem mee gehad.
In de Harz is het heerlijk rijden. Ik kan me zo weinig gebieden heugen die qua rijden en uitzicht zo mooi zijn. Ik ben ook met de motor in Oostenrijk geweest en ja, dat is nóg mooier, maar als ik vergelijk met het Zwarte Woud of de Eifel (wat dichter bij huis is), dan geniet de Harz toch sterk de voorkeur.
Er zit mooie snelle en krappe bochten werk in, lange rechten stukken, berg op, berg afwaarts, of een combinatie er van. Ook ben ik erg blij dat zo'n oude auto met zo veel belading toch nog degelijke remmen heeft.
De Duitsers hebben naar mijn idee wel een apart rijgedrag, tenminste; zo zie ik dat niet in Nederland.
Ik merk op dat de Duitser 80 rijd stipt waar je 80 mag en als het 60 wordt, dan is het ook meteen in de remmen. Ook 120-120 en alles het sneller mag, dan zijn er een aantal die ook echt wel door willen, maar de meeste houden zich wel erg keurig aan de snelheid.
Tussen de bergen door dat vinden ze volgens mij niet zo fijn. Meestal rijd er eentje vooraan en dan een hele rits er achter. Die voorste die rijd dan naar mijn idee erg langzaam en ook vaak remmen. Zodra ik zelf heel langzaam ga rijden, en ook niet eens meer in de scherpe bochten hoef te remmen, dan nog houd ik ze makkelijk bij. Er zal een reden zijn waarom sommige zo voorzichtig rijden. Echt, er was maar een enkeling die naar mijn idee wel wat vlotter door reed.
Verder heb ik maar een vervelende Duitser gehad, tenminste; ik denk dat het voor mij bedoeld was, maar ik reed gewoon links en ik haalde een vrachtwagen in. Ik kon echt niet harder dan zo'n 120 maar was er naar mijn idee toch vlot voorbij. Echter de chagrijnige Duitser die was het daar niet mee eens en ik kon een flinke toeter verwachten.
Een of twee keer reed ik links met een toch al vlotte snelheid, maar die seinde met het groot licht, ik geloof dat dit in Duitsland en nette manier is om aan te geven dat je hard rijd, dus het is verder ook geen probleem, alleen, ik kan er daarmee niet sneller voor bij.
Echter de meeste die houden gewoon in en houden ook best wel wat afstand en als de weg vrij is rijden ze gewoon door. Ze lijken er niet mee te zitten. God weet voor hoeveel oponthoud ik gezorgd heb (??).
Het moment dat ik ingehaald werd door een Nissan Micra van het voorlaatste model, dat was wel pijnlijk.
Een jaar of twee geleden een groene mileusticker er op geplakt, die zijn onbeperkt geldig blijkbaar dus ik dacht, ik zal op safe spelen. Volgens mij heb ik wel door een aantal mileuzones gereden, dus het zal wel.
Echter, ik raad het niet echt aan om met een verlaagde auto dat gebied in te rijden, er hoeft maar een bobbel in de weg te zitten en de uitlaat die schraapt over het asfalt heen.
De middendemper die hangt ook wel erg laag en ik heb hem zo ver het kon, hoger laten hangen maar het mocht niet baten. Er zit ook een beetje en vreemde bocht in (het is dan uiteraard ook geen originele in het midden en de achterdemper zit er helemaal niet meer op).
Als je écht wat van de Harz wil zien, trek dan stevige wandel of bergschoenen aan, anders mis je het mooiste.
Qua auto of motor rijden is het uiteraard ook heel leuk maar het mooiste vind je denk ik toch met de benenwagen of de fiets.
Uiteraard ook weer de Brockenbahn gedaan dus met de stoomtrein naar de Brocken. Daar zie je eigenlijk ook meteen het mooiste wat de Harz te bieden heeft.
Dan weer terug naar de auto...
Toch netjes bijna 1:13.
Ik kan wel afraden E10 te tanken. Dat vind ie overduidelijk niet fijn want vooral bij optrekken wil ie toch wel stotteren terwijl ik daar op E5 geen last van heb (ja, het zal wel weer tussen de oren zitten).
En oja; de benzine in Duitsland is niet goedkoop meer!
Ik heb een keer voor 2,02 euro moeten tanken en later zelfs 2,04 euro.
Ik ben Belgische prijzen gewend en over het algemeen is de benzine in België toch nog steeds goedkoper.
Later ook tankstations gevonden waar een liter E5 1,92 kost.
Het was een aantal dagen toch best vochtig aan gezien het toch 's nachts flink geregend had.
Ook weer een tip van flip... Ga niet een paar tientjes besparen op je banden.
Die Chinese rommel dat werkt voor geen meter als het geregend heeft.
Met droog gaat het wel en dan zijn ze eigenlijk ook prima; in een snelle bocht dan voel ik ze "pakken" en ik heb ook weinig last van dat ik stuur correcties moet geven en/of dat de auto gaat zwabberen, maar zodra het gaat regenen...
Ik heb dan ook 3 Chinese bandjes en 1 Continental (vraag me niet waarom).
Mocht het er ooit nog van komen dan niks meer uit China voor mij.
Behalve de LED lampjes, die werkten wel prima. Die geven flink veel licht zonder dat je tegenligger verblind raakt, ik kan het iedereen aanraden. Je kan met de juiste kleur gewoon de originele aanblik van de auto behouden.
Ik heb een keer gedacht dat ik niet meer zeker wist of de auto heel terug mee naar huis ging. En dat was toen ik de Josephskreuz wilde bezoeken. Daar was wel een parking maar mijn navigatie die stuurde me vrolijk rechtstreeks naar dat kruis af.
Ik had wel eerst van te voren goed geïnventariseerd of ik er wel in kon, maar toen ik er een auto uit zag komen, dacht ik van, dat kan ik ook. Maar die weg was zo ontzettend slecht, dat ik niet meer verder durfde. Halverwege een soort van gekeerd en eerst eens even gekeken of alles nog onder de auto zit, maar het bleek gek genoeg nog allemaal op zijn plek gezeten.
Verder heb ik gevonden dat de auto ook een soort auto cruise mode heeft. Zo rond de 3000 toeren, dat werkt het best. Dan is ie mooi stil. Zonder die uitlaat demper maakt ie wel een behoorlijk dreunend kabaal als je gas geeft, zeker berg op. Eenmaal op snelheid het gas op standje zeilen en dan is het mooi stil.
Zo rond de 3000 toeren en dan zo rond de 120 op de teller, dat werkt het best.
De auto zit van onder tot boven onder de modder en je vraagt je echt af hoe het allemaal heel blijft.
Naar mijn idee heeft de auto geen last van die typische oude auto kwaaltjes. Zo is er nog steeds geen roest te bekennen, hij lekt geen olie, ik hoef 's morgens de ramen van binnen niet af te doen, dus gelukkig geen vocht probleem. Ook geen gekke electronica problemen (maar ja, er zit niks op), wel is het zo dat de alarmlichtschakelaar nogal gevoelig is, als ik hem te stevig indruk dan gaan de knipperlichten alleen maar aan, maar niet knipperen. Heb er een keer een andere in gezet maar die was DOA toen ik hem er in zette dus heb de oude er maar in gezet en leer er maar mee leven, heb er verder geen last van.
Het enige wat overblijft is de patina, d.w.z. van die typische plastic dingetjes die af breken zoals bij het zonnevizier. En deurpanelen die niet meer lekker vast zitten. Het stof op de bestuurdersstoel die is trouwens nog steeds niet door gesleten, alhoewel ik van de vorige eigenaar begrepen heb dat het stofje ooit vervangen is en de zitting zelf.
Spijtig
- 296.102 km
Ik heb er spijtig genoeg al een paar maanden niet mee gereden, maar geen nood, hij gaat niet weg!
Het weer is zo belabberd slecht geweest de laatste 2 maanden, ik heb nauwelijks een droge dag gehad, in het weekend.
Die paar mooie dagen die er waren heb ik andere dingen gedaan.
Echter wil ik het binnenkort weer oppakken met de auto.
Er zal ongetwijfeld binnenkort weer wat te doen zijn waar ik met de Opel naar toe kan.
Meestal in de lente als de zon weer tevoorschijn komt wordt er weer van alles georganiseerd.
Dat de auto nog start daar heb ik geen twijfel over, op het moment dat dit gaat gebeuren dan is het hier gelijk te lezen.
Ik denk wel dat ik de accu van te voren een keer op moet laten want hij staat al sinds de "strenge" vorst stil, buiten, want ik heb geen plek om hem binnen te stallen.
De auto staat dus al die jaren al buiten maar nog nergens roest. Ik zet hem ook altijd gepoetst en de onderkant afgespoten weg.
Een ding wat nog op mijn verlanglijst staat is de hemel bekleding vervangen.
Want net zoals bij elke andere Opel van deze leeftijd, hangt deze onderhand tegen het stuur aan, is al jaren zo trouwens.
Het lijkt mij goed te doen, echter ik weet nog niet wat voor materiaal ik nodig zal hebben, daarvoor moet ik de hemel er eerst uit halen.
Ik weet inmiddels dat ik de oude lijm er af moet gaan steken en dan met goede lijm nieuw stof er tegen aan moet plakken.
Ik heb er ook al aan gedacht het anders maar gewoon te verven o.i.d. want eerlijk gezegd, een nieuwe is het toch al niet meer.
Ik heb uiteraard ook al vakantieplannen en het lijkt er op dat het Frankrijk gaat worden in oktober (herfstvakantie).
De laatste keer sleepte de trekhaak bijna over de grond zo laag, dat is op zich geen probleem, maar de uitlaat (of wat er van over is), de midden demper die wil de grond wel snel raken, alleen hij is niet meer hoger te zetten. Ik ga binnenkort ook kijken of het mogelijk is die midden demper er onderuit te halen en eventueel dan alleen een einddemper, of helemaal niks meer. Ik vind het zo nog wel gaan qua geluid maar kan me voorstellen dat ie dan te luid gaat worden...
Ik heb hem een paar maanden geleden nog volgetankt met vieze Super Plus 98 benzine toen de prijzen nog vrij fors waren, op E10 daar loopt ie eigenlijk ook niet goed op. Het kan wel maar je merkt dat ie gewoon niet lekker fikt.
Uit de winterslaap gehaald
- 296.102 km
Na bijna 2,5 stil staan de auto eindelijk weer gebruikt. Het was vandaag mooi weer, iets wat het in die 2,5 maand niet meer geweest is (in het weekend).
Ik had de accu al enkele weken aan de lader hangen "voor het geval dat".
Het duurde even voordat ie liep (brandstofsysteem zal ook wel vol lucht gezeten hebben), maar verder geen centje pijn.
Bandjes opgepompt en gewassen en daarna een mooi ritje gemaakt door de Brabantse Kempen. Onderweg 80 en 90's muziek en geen haast hebben, het verschil tussen 204 en 60 pk (of wat er van over is), is best groot.
Ik denk dat ze er nog wel in zitten, pakt van onderuit mooi op en op de snelweg is het ook gewoon bij te houden, meer zo beter zijn, maar het is toch mooi dat zo'n simpel C14NZ blokje het nog zo lang vol blijft houden.
Nieuwe APK
- 297.937 km
Er zit weer een nieuwe APK op. Heb gevraagd een kleine onderhoudsbeurt te doen, maar blijkbaar was het niet nodig dus kreeg hem zo weer terug. In elk geval gevraagd om het gewoon goed na te kijken aangezien we volgende week naar de Vogezen gaan met de Astra.
Aangezien ik de onderkant niet zo vaak bekijk en ook het af en toe raken van de grond tijdens de laatste vakantie in de Harz, gevraagd dat ook goed na te kijken en waar nodig het bij te kwasten. Echter was er helemaal geen schade maar hebben ze op mijn verzoek toch de dorpelrandjes voorzien van een nieuw laagje tectyl.
Er hoefde verder ook niks aan gedaan te worden. Volgens mijn vaste garage waar ik al 20 jaar kom volgens mij, staat ie er technisch gezien prima bij, gek genoeg. Die oude Opel techniek blijft maar gaan volgens mij. Als het niet nodig is, doen ze er ook niks aan, zo wordt mij telkens gezegd.
Heb hem in elk geval zover mogelijk vakantie klaar gemaakt, d.w.z. bandjes opgepompt, lampen gecontroleerd (alhoewel er net een nieuwe APK op zit), oliepeil, koelvloeistof, het staat er allemaal net zo bij zoals het er al jaren bij staat. Ik heb eigenlijk nooit wat bij hoeven vullen. Laatste keer heb ik er wat dikkere olie in laten doen. Ik heb zelfs nieuwe haakjes gekocht voor de zonnekleppen, die waren afgebroken.
De onderhoudskosten zijn beperkt tot een nieuwe APK en de zonneklepklemmetjes van 3 euro de stuk, zal niet zeggen dat ik er veel mee gereden heb, maar toch. Ik denk dat ie binnenkort naar de 3 ton gaat...
De vakantie zit er weer op
- 299.214 km
Zo, de vakantie zit er weer op richting de Vogezen & Jura.
Ditmaal geen fietsen meer achterop want die werden toch niet gebruikt.
We zijn 2000 km verder en helaas nog net de 3 ton niet aangetikt.
We hebben t/m woensdag stralend weer gehad (wel fris), donderdag was wel regenachtig en vandaag, vrijdag weer naar huis gegaan want de rest van de dagen ging het echt veel regenen, zo ook vandaag. Bijna 600 km gereden met regen dat met bakken uit de hemel viel.
Uiteraard kan ik hier weer een mooi "grand tour" reisverhaal van maken.
Het gebrek aan vermogen heb ik al meerdere malen kenbaar gemaakt maar doe het toch weer. Dit omdat je het zelf eigenlijk moet ervaren hoe het is, vroeger wisten ze niet anders, dus ik vraag me af hoe ze het toen allemaal deden.
Als je eenmaal de vaart er in heb is het advies niet te remmen als het echt niet nodig is, want weer optrekken, zeker berg op, dat duurt wel echt lang.
Ik heb meerdere malen gehad dat vrachtwagens mij in halen, maar dat is dan wel weer mooi. Bergop dan is 90 wel ongeveer de max (gaat het wel behoorlijk omhoog natuurlijk), ook kris kras door de Vogezen dat is eigenlijk alleen maar in de 2 om de vaart er in te houden, en een kabaal dat ie maakt (zonder einddemper). Op cruise snelheid is is best stil maar als je plankgas moet geven dan begint het wel op te vallen het geluid.
Maar dat maakt het rijden ook wel leuk natuurlijk, om zo basic onderweg te zijn.
Ik verwacht ook niet meer van de 60 pk (of wat er nog van over is), maar denk dat ze nog wel aanwezig zijn. Zo'n basis driepittertje die hebben er ook moeite mee dus ik ben echt niet de enige.
De auto ligt wel als een trein op rails op de weg, ik voel precies wat er onder de wielen door gaat, misschien ook omdat ie wat gevoelig is in het stuur en dat komt denk ik door de verlaging en de veer pootbrug.
Ook de remmen werken echt prima. Je voelt dat ie in de bocht op het juiste wiel de remdruk zet en het wiel zet zich dan ook precies in de goede richting, dit stuurgevoel heb ik in elke moderne auto waar ik in gereden heb, absoluut niet.
De verlaging zou voor en achter 4 cm moeten zijn maar ik denk dat het voor 6 is en achter 4. Voor is eigenlijk te laag en alhoewel hij zeker niet oncomfortabel is, merk je het met hoge drempels en richels in de weg. Dan voel je een aardige klap. Achter dat is eigenlijk precies goed. Als ie achterin goed vol zit zakt ie mooi door z'n pootjes maar hangt dus niet scheef.
Ik ga er geen geld in investeren maar anders zou ie van mij voor niet zo laag hoeven zijn.
De Chinese bandjes zitten er nog steeds onder, toch doen ze het best goed, ook met regen.
De camping betrof een soort van etage camping en je moest dus kris kras naar beneden door allemaal haarspeldbochtjes. De weg was echt super slecht en dat was dus heel langzaam over alle putten heen, want de nog aanwezige middendemper heeft meerdere malen de grond geschraapt. Ze konden hem niet hoger hangen. Ik zit er nog over na te denken deze te verwijderen maar dan wel een eind demper, dan heb ik er geen last meer van denk ik.
Verder geen bijzonderheden gehad behalve dat ik nu eindelijk de allereerste keer olie heb bij moeten vullen. Het was nog even zoeken want ze hadden nergens 15w40 of 15w/50 (wat er nu in zit), maar uiteindelijk bij een hypermarche 15w/40 gevonden. Misschien is het wel voor een grasmaaier, maar heb er geen problemen van gehad.
Het stomme is dat ik zelf ben vergeten het oliepeil te controleren. Dit omdat ik nooit bij heb moeten vullen. Maar ik kwam er achter toen het oliedruk lampje een paar keer brandde toen ik de berg af ging, de bocht door.
Ik heb een paar jaar geleden de olie laten verversen, zou het even moeten uittellen maar ik denk dat het een liter op de 15.000 km is.
Koelvloeistof staat al 3-4 jaar op hetzelfde peil
Onderweg elke keer Super 98 getankt, de E10 daar is ie onzuiniger mee en loopt er niet goed op. De benzine prijzen in België zijn natuurlijk goedkoop, Frankrijk viel ook wel mee (dacht 1,86 voor Super 98 E5), Duitsland was wel wat duurder.
In elk geval, om lekker rond te touren kan ik de Vogezen en de Jura zeker aanraden.
De Harz vond ik ook erg mooi. En dichterbij is de Eifel en de Moesel natuurlijk ook mooi, maar zo kan ik er nog wel meer noemen (Hunsrück).
Ik heb de auto al weer heel wat jaren maar kan er nog steeds geen afscheid van doen. Maar ik zou eigenlijk een auto willen die net zo oud is (of ouder), maar wel meer vermogen heeft. Ik heb al een paar keer een rode Omega station zien staan (volgens mij ook mee gedaan aan de carbage run), ook zou een Volvo 850 misschien nog wel wat zijn maar eigenlijk is dat te modern.
Eindelijk de 3 ton
- 300.069 km
De kilometers gaan niet zo hard, al maanden probeer ik die 3 ton te halen. Het is echter al zo'n lange periode slecht weer dat het rijden er ook niet echt van kwam.
Echter, vandaag (eigenlijk gisteren), op een zeer grijze en regenachtige dag, besloten een road trip naar Duitsland te maken, daar is hij dan ook eindelijk over de 3 ton gegaan.
Zo heb ik er vandaag 270 km bij gereden. Ondanks het slechte weer was het toch een mooi ritje met mooie foto's.
Ik kwam er achter dat de voorbanden niet echt geweldig meer zijn, de buitenkant daar is het profiel wel redelijk vanaf (door de verlaging zullen ze wel niet helemaal recht op de weg staan), ze zitten er nu zo'n 4 jaar op maar ondanks dat, is dat toch maar ruim 20.000 km. Het zijn goedkope bandjes, mede door de verlaging en de zware bepakking denk ik dat ze wel redelijk op aan het geraken zijn.
Dan is nog de vraag of ik er nog nieuwe bandjes op ga zetten.
Ik heb nog nooit echt problemen met de auto gehad en toch zit er al best wel al wat onderhoud in.
Ik kijk het nog maar even aan, de vraag is ook nog even of hij dit jaar ook weer op vakantie gaat, naar... (?).
Qua rijden doet ie het nog steeds goed. Op de autobahn mooi rechtuit en ook met het slechte weer stevig op de weg en niet vaag in het stuur ofzo.
Wel oppassen met gaten in de weg want dat vind de voorkant niet fijn. Het is een wonder dat het allemaal nog heel is.
Ik kom op zich vlot mee maar erg hard er mee optrekken lukt niet. Eenmaal op snelheid dan gaat het wel. Voor het gevoel ga je wel harder dan wat het daadwerkelijk is.
Er zit enige afwijking in de teller; 150-160 is goed haalbaar maar echte km's is het maar 145 (geloof dat de topsnelheid volgens de fabriek 155 is).
De olie die ik vorig jaar in de Franse supermarkt gehaald heb zit er nog steeds in en werkt prima. Motor blijft ook mooi op temperatuur (95 graden), alles lijkt dus nog prima te werken!
Heeft me laten staan!
- 300.969 km
Het moest er wel een keer van komen, had liever dat het wat dichter bij huis was, maar die ervaring die is verderop in dit verhaal te lezen.
Ik ben een dagje gaan touren met mijn zoontje en we hadden de fietsen mee gekomen.
Stop 1 was de Wesertalsperre bij Eupen.
Stop 2 was bij de Signal de Brotagne
Stop 3 was de Barrage de Robertville met aansluitend Château de Reinhardstein
Niks aan het handje, maar toen ik van de parking in Robertville weg wilde rijden, viel de auto (gelukkig nog op de parkeerplaats), na ongeveer 1 minuut gewoon uit...
Ik denk het zal toch niet, maar ja hoor. En dan zo ver van huis (ongeveer 200 km).
Nou heb ik gelukkig wel wat verstand van auto's maar geen gereedschap bij (dat is dus voor de volgende keer).
Ik dacht al gelijk die krijgt geen brandstof meer.
Eerst maar eens de zekeringen controlen en kijken of ik nog ontsteking had, maar dat werkte allemaal gewoon.
De brandstofslang die kon ik niet er af halen, en ik dacht ik laat de injector ook maar gewoon zitten.
Gelukkig had ik ANWB, nou heb ik daar nooit eerder gebruik van gemaakt in 20 jaar tijd dus wist niet wat me te wachten stond (viel dus heel erg tegen ondanks dat ze me wel geholpen hebben zover het kon).
Er kwam na ongeveer 2 uur dus alleen een vrachtwagen die de auto op kwam halen en ik werd bij een dépannage gedumpt, die man die kon alleen maar Frans en hij kon dus niks aan de auto doen want hij kwam hem alleen halen. Het was ook gewoon heel erg druk, maar daar stond ik dan om half 10 's avonds in Verviers met zoontje. Ik moest maar uitzoeken hoe ik thuis kwam want de ANWB kon niks meer regelen.
Ik moest eerst maar de diagnose afwachten.
Zaterdag avond stond ik daar en maandag was de diagnose dat de brandstofpomp defect. Ik had letterlijk geen andere keus dan hem bij die garage veels te duur laten maken. ANWB die zegt dat het tussen de 490 en 2500 euro mag kosten zo'n brandstofpomp dus mij koste het, je raad het al, 490 euro.
Terwijl zo'n brandstof pomp maximaal 150 euro kost (je hebt ze al voor 50 euro) en dan heb je al een OEM en het zit er in een half uurtje in.
Uiteraard contant afrekenen.
Dus zaterdag (gisteren dus), moest ik hem zelf weer op gaan halen in Verviers.
Hij rijd in elk geval weer, maar of de brandstofpomop nou daadwerkelijk vervangen is, dat weet ik dus niet, want ik moet nog kijken. Het kan ook goed alleen de brandstofrelais zijn, maar ook daar kon ik toen niet bij want die zat achter een paneeltje en ik had geen schroevendraaier.
Bij zo'n oude auto kan altijd wel wat stuk gaan maar ik had gehoopt dat het niet zo er van huis zou zijn, en dan heb ik nog geluk, want ik begreep al van de ANWB als afslepen duurder is dan de waarde van de auto dan gaat ie naar de sloop.
De auto is zo'n ingreep niet eens meer waard maar ik rijd er al zo veel jaren in rond, en ik was nog niet van plan hem weg te doen, en al helemaal omdat ik het waarschijnlijk zelf al had kunnen maken en anders heb ik daar nog wel een garage voor die het kunnen maken (en niet de hoofdprijs vragen), daar laat ik het onderhoud aan auto's volgens mij nu al 20 jaar doen (in zoverre ik het zelf niet kan).
Ik heb wel het idee dat ie steeds trager wordt, maar het kan ook zijn dat het verkeer om mij heel gewoon veel sneller geworden is door de jaren heen.
Ik hoef niet op de linkerbaan bij het stoplicht te staan (ook al komt het toevallig zo uit), want ik heb alleen bumperklevers achter me, en ik kan echt niet altijd meteen naar rechts.
Neen, snel is ie absoluut niet, maar dat is ie nooit geweest.
Eenmaal op gang dan gaat het wel, maar na de 140 is de fut er wel compleet uit, na enig aandringen dan gaat ie nog wel iets over de 150 op de teller maar dat was het wel.
Kan me voorstellen dat na 3 ton de motor er ook wel een beetje klaar mee is, maar hij verbruikt nauwelijks olie (kwam er na jaren in de Franse Vogezen pas achter, dat er te weinig olie in zat als ik de heuvel op ging), en dat komt omdat ik in de loop der jaren te lui ben geworden om regelmatiger de olie te controleren simpelweg omdat ik er nooit wat bij heb hoeven gooien.
Ik rijd er heel weinig mee, dus hij lijkt weinig olie te verbruiken maar ik denk als je het een beetje uit gaat rekenen dat het een liter op de 5000 km is.
Koelvloeistof heb ik nog nooit bij hoeven vullen, dan staat al 20.000 km op hetzelfde niveau, hij rookt ook niet, tenminste niet dat ik weet.
En oja, ik heb de buis aan de uitlaat er een keer opnieuw op laten lassen want na 3 jaar is ie toch uiteindelijk een keer los gekomen. ;-)
Vandaag heb ik de zwart (grijs geworden) plastic delen voorzien van een soort vernis laag. Het is spul speciaal om het plastic weer zwart te maken. Normaal gesproken gebruik ik lijn olie en heb ook ooit de verfafbrander gebruikt maar uiteindelijk was dat niet meer voldoende. Het is niet heel fraai maar dat was de auto toch al niet, het is in elk geval beter dan eerst.
Na het avontuur
- 301.158 km
Na mijn avontuur bij de "barrage", heb ik de auto nog een keer na laten kijken omdat ik het niet vertrouwde.
Daarbij hield de auto ook in en echt lekker rijden deed ie niet meer. Het is nooit een snelle auto geweest maar hij hield bij optrekken toch wel echt in en alleen hoger in de toeren kwam er nog wat uit.
Ik heb dus gevraagd om te kijken of de brandstofpomp wel vervangen is. Ook zou de stappenmotor bij de gasklep vervangen zijn.
Ik wilde dat ze eerst keken of het wel vervangen is en dan kijken waar het inhouden vandaan komt.
Zover ze hebben kunnen beoordelen is het wel vervangen, dus zal het mogelijk niet aan liggen.
Ik heb gezegd om dan nu ook de bougies, rotor, verdeelkap en brandstoffilter te vervangen, als ze dan toch bezig waren.
Eigenlijk wilde ik het zelf doen maar omdat ik dat inhouden niet vertrouwde leek het me verstandig dat eerst te laten uitzoeken door iemand die er meer verstand van heeft dan ik...
Volgens mij is het inhouden dan nu ook opgelost.
Ze dachten zelf dat het aan de stappenmotor lag, daar zit er nu wel een andere voor op.
De auto heeft in elk geval weer een beurtje gehad.
Voor het gevoel loopt ie iets beter maar ik ben eerlijk gezegd een beetje vergeten "hoe het ook al weer was". In elk geval het inhouden, heb ik niet meer gehad.
Blijkbaar kunnen ze de "computer" wel een soort van uitlezen maar ik denk dat ze meer de co uitlezen, of het mengel wel goed is.
Verder valt er niet veel aan te doen en is er iemand nodig die nog gewoon verstand heeft van oudere auto's, gelukkig kunnen ze dat bij ons nog.
Zie nog maar eens een garage te vinden waar ze nog weten hoe ze aan zo'n oude auto moeten sleutelen... Het is zo eenvoudig allemaal maar het is een kwestie van meten=weten en niet alleen de "computer" uitlezen... Tenminste als daar al sprake van is, want volgens mij is het geen computer maar alleen een bobine die een vonk geeft (of niet). Ook doet de brandstofpomp nog iets (druk geven).
Waarschijnlijk heb ik hier weer een paar honderd euro aan kosten aan, maar voor het geld kan ik ook weer niks anders kopen.
Laatst zag ik een stuk of 2-3 van deze Astra's "caravan" op Marktplaats staan, maar die waren binnen notime weg!
Op mobile.de zijn er trouwens wel veel te vinden.
Ik pruttel nog maar gewoon even door met deze... Het is toch een flinke kilometerstand meer dan 3 ton...
APK en "na de barrage"
- 303.234 km
Weer een heel verhaal, wat steeds langer wordt, maar ja, ik heb de auto dan ook al heel wat jaartjes...
Het was weer tijd voor de APK... Deze keer is het wel een dure geworden. Jarenlang is er nooit wat mee geweest, maar helaas was ik nu toch aan de beurt...
Waarvan ik zoiets had van, knijp maar een oogje toe, ging dat toch niet...
De brandstoftank zou lekken (nooit gemerkt), co te hoog (vandaar waarschijnlijk dat ie niet meer zo soepel optrekt), en veer gebroken.
Van de brandstoftank had ik zoiets van, dicht het lek dan kan ie er nog wel even tegen aan, maar zo makkelijk is dat blijkbaar niet. Omdat een tank van de sloop ook 30 jaar oud is, was het idee er een nieuwe onder te zetten. Dus nu heb ik een gloednieuwe brandstoftank.
De (achter) veer die gebroken was, ik zag de bui al hangen, want ik heb een verlagings set, en zo'n veer was dacht ik niet zo makkelijk aan te komen, maar dat viel mee, kon zo bij bestellen.
Het bleek dat ie niet gebroken was maar er was een stukje van af, voor de APK moet het "recht" zijn, dus ze hebben het vlak gemaakt, dus was het goed.
De co dat was een gaatje in de uitlaat.
Ik weet dat de brandstoftank 200 euro zou kosten, qua arbeid, ik ga er van uit dat het wel een uurtje of 2 is geweest, de rekening van de vorige keer heb ik niet eens gehad, al met al ga ik er vanuit dat ik nog 1000 euro open heb staan.
Het idee was dat je voor 1000 euro niks anders hebt, en verder is de auto nog gewoon goed, en nog steeds geen roest gelukkig.
Omdat ik de auto elke keer een paar weken kwijt was, ben ik vergeten hoe dat ding ook al weer reed, dus als je van 200 pk af komt dan voelt 60 pk aan alsof het allemaal niet meer wil.
Ik vind dat ie nog steeds niet lekker soepel op trekt, maar loopt wel prima stationair en ook op snelheid blijft ie het gewoon soepeltjes doen.
Na het eindeloos lezen van diverse fora ben ik maar gewoon begonnen met vanalles te vervangen.
Het kost namelijk allemaal bijna niks (tientjeswerk).
Inmiddels heb ik dan ook de bougies, bougiekabels, de rotor en verdelerkap, bobine (20 euro ongeveer) MAF sensor (15 euro), koelvoeistof temperatuur sensor (9 euro), stappenmotor stationair regeling, gasklephuis schoon gemaakt, en benzine filter en dat soort spul.
Je kan er allemaal vrij makkelijk bij.
Na dit vervangen te hebben loopt ie wel wat soepeler.
Het lijkt er op dat dit gewoon de ouderdom is, de motor zal na 3 ton ongetwijfeld wel wat geleden hebben dus misschien is het de injector nog of enige slijtage aan de nokkenas (wat niet eens zo gek is na zo'n kilometerstand).
Ik zit nog aan een nieuwe accu te denken, deze is van 2019, van VMF, die heeft het altijd goed gedaan, maar na het grote avontuur is denk ik die accu leeg gestart geweest, en kan me niet voorstellen dat het ding nog 100% is.
Ik tank altijd Super 98, deze is in Belgie altijd 40-50 cent goedkoper dan in Nederland en het is voor mij nog geen 10 km rijden, vandaag getankt voor 1,61 de liter voor Super 98, de Euro 95 die was 1,46 geloof ik.
Ik houd het verbruik wel enigszins bij. Ik heb een jaar of 2 zo'n dakrekje er op zitten, gemiddeld is het nu 1:12, maar dan rijd ik toch wel redelijk door zover het kan (moet ook wel veel gas geven anders houd ik de rest van het verkeer niet bij). Ik kan me herinneren dat ie eerst wel zuiniger was maar dat was zonder dakrek, ik denk dat dit toch net het verschil maakt.
Binnenkort met de herfst vakantie gaan we naar Saarburg, dat is zo'n 280 km rijden. Vorig jaar de Vogezen en dat was bijna 700 km.
Aangezien dat nu zowat alles wel weer gedaan is, zou het toch geen probleem moeten zijn, ik zal het na afloop laten weten.
Vakantie
- 304.960 km
De herfstvakantie zit er weer op. We zijn naar Saarburg geweest en dat was zo'n 280 km rijden.
Met alle tripjes er bij (o.a. Luxemburg), toch zo'n 1500 km gereden.
Gemiddeld verbruik 1:11,5.
4 personen in de auto en 2 fietsen achterop.
Er waren stukken snelweg dat ik niet veel harder kon dan 100, maar de auto zat dan ook wel helemaal vol, en dat was natuurlijk dan wel iets bergop.
Nee, je moet er geen haast mee hebben, maar hij doet het nog steeds...
Eenmaal op tempo is het zaak dit er in te houden en zo min mogelijk te remmen, dan is 130 cruise snelheid mogelijk.
Heb er verder geen problemen mee gehad, maar iets meer power zou ik dan wel willen hebben. Het hoort er een beetje bij en ergens is het ook wel leuk en maakt het toch een beetje tot een avontuur.
Ik heb me een keer aangemeld voor Klokje Rond maar hoor er niks van, denk geen interesse.
Het is niet niks zo'n oude kar en al meer dan 3 ton gelopen. Ik dacht toch nog een keer in de AutoWeek voordat ie de pijp aan Maarten geeft.
Ik weet niet of ik hem nog mee ga nemen om er echt mee op vakantie te gaan, alhoewel het an sich wel lachen is, zou ik het dan liever doen met een nog oudere auto. Het probleem is dat ik hem al zo lang heb dat ik er geen afscheid van kan doen, en dan blijft het je uiteindelijk maar geld kosten.
Onderdelen vervangen
- 305.560 km
Ik had laatst voor een paar tientjes nog wat onderdelen besteld.
Ik heb nu de lambda sonde/sensor vervangen. Er ook een speciaal stuk gereedschap bij besteld, wat uiteindelijk wel nodig bleek. Gelukkig ging deze redelijk makkelijk los. Op het oog was er weinig aan te zien. Toch, nadat ik deze vervangen heb, heb ik wel het idee dat de motor weer wat beter loopt. Ik lijk er ook een paar extra kilometers aan topsnelheid bij gekregen te hebben, trok nu vrij vlot door naar de 150 op de teller.
Het probleem is, dat ik eigenlijk niks kon nameten waarom de motor niet meer lekker door trok, de OBD scanner die ik had, die werkt niet, waarschijnlijk te nieuw. Ik heb over de paperclip methode gelezen, maar niet meer aan toe gekomen. Ik dacht misschien kan ik met een multimeter nog wat vinden, maar de onderdelen die zijn zo goedkoop, dat ik altijd dacht dat het toch geen kwaad kon om het te vervangen.
Inmiddels is dus zowat alles vervangen, behalve de gasklepsensor, daar zitten een paar roestige boutjes in, die ik niet los krijg.
Laten we maar hopen dat ie nog een tijdje mee gaat. Ik weet niet of ik hem ooit aan mijn zoontje kan geven, die is nu 12... Ik dacht dat je met een volwassene naast je al vanaf je 17e je autorijbewijs kan halen?
Al weer even geleden
- 306.348 km
Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb.
De auto liet me nog een keer staan helaas, maar deze keer deed ie helemaal niks meer.
Gelukkig was het in Nederland, de ANWB heeft gekeken maar de de injector die deed niks meer, volgens de ANWB zou het de computer kunnen zijn. Ik dacht zelf zo spannend zal het wel niet zijn, maar je weet het op dat moment ook niet.
Ik heb de auto gelijk laten afslepen naar mijn lokale garage, dat leek me handiger dan zelf te gaan lopen hobby-en.
Na bijna 5 weken kreeg ik te horen dat het de hall gever was die in de ontsteking zit, dat onderdeel (de sensor), was los niet te krijgen maar binnen was het ook afgebroken.
Uiteindelijk hebben ze er eentje van de sloop gehaald, en de auto die loopt nu weer als een nieuwe, 1,5 jaar heb ik rond gereden met een motor die telkens inhield en nu weet ik dus wat het was al die tijd...
De garage heeft zichzelf wel een beetje rijk gerekend volgens mij want ik vond dat ik best veel moest betalen ondanks dat ik al 20 jaar vaste klant ben.
Zowel de ANWB als de garage zeiden dat de auto er verder prima uit ziet, en ook niet dat het deze reparatie niet meer waard was (logisch, anders zouden ze geen geld meer aan mij verdienen haha).
Ik wilde een afspraak maken om de auto APK te laten keuren want deze is dan voor 2 jaar geldig, dus die afspraak heb ik alvast gemaakt.
Ik ben nog op zoek naar 4 nieuwe/andere bandjes wat ik weet dat deze ook niet veel meer zijn.
Nieuwe bandjes
- 306.798 km
Ik kwam toevallig via Marktplaats een setje stalen wielen met banden tegen in de juiste maat.
Ze zagen er uit als nieuw, en ik kon ze voor weinig over nemen. De steekmaat en ET waarde waren allemaal Opel geschikt.
De bandjes zijn winterbanden van een Chinees "premium" fabrikaat van het merk " Duro" met de top of de line "Snowfox" banden. Ze hebben een iets hogere wang (60 i.p.v. 55).
Van de oude bandjes was weinig meer over. Deze staan er echter ook prima onder met het grovere profiel en volgens mij steken ze een klein beetje verder uit, waardoor het iets dikker oogt (alsof je er mee naar Noorwegen zou gaan).
Het zijn ook nog eens "Three-Peak Mountain Snowflake" winterbanden, Duitsland here we come.
Ze rijden echter prima, lekker zacht en ik vind ze wat comfortabeler aanvoelen. Dat het winterbanden zijn maakt verder niet uit, zo veel rijd ik er niet mee. En zo heb ik in elk geval in de sneeuw die we tegenwoordig niet meer hebben, toch ook weer iets te vertellen.
Ik heb ook getankt en de auto is na reparatie zuiniger geworden; bijna 1:14 terwijl het 1:11 was, kan bijna geen toeval zijn toch...?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.