Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Innovation (2016)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Innovation (2016)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Innovation
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf40 km
KM-stand laatst181.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

van voorloop auto's naar de Astra

  • 16.545 km

In 2016 werd ik in de gelegenheid gesteld om opnieuw een lease wagen uit te zoeken. Voordat deze zoektocht kon beginnen zou ik een periode in een voorloop auto rijden. Dit leidde tot de kennismaking met de Peugeot 208 Hdi. De Peugeot blijkt in de eerste 5 maanden een fijn reisgezel waardoor de eerste 15.000 km snel voorbij gaan. De Peugeot is stil, ruim en zuinig.
De stilte is voornamelijk te danken aan het prettige blok dat Peugeot heeft gemonteerd. Er dringt weinig / geen motor rumoer naar binnen. Jammer is wel dat er geen 6 bak in deze uitvoering is gemonteerd. Ik had regelmatig de neiging om te willen schakelen zodat eea nog rustiger zou worden
De ruimte; voor dagelijks gebruik heeft de auto een goed instap en zitpositie waardoor je een goede rij positie in kunt nemen. In de breedte zou het iets ruimer mogen omdat je met passagiers net wat ruimte tekort komt. Achterin is het ook prima vertoeven. Beide volwassen dochters hadden voldoende plaats. Kofferruimte is in deze klasse "normaal" ; vakantieplannen met deze auto zijn er niet, de Astra zal voor de zomer geleverd worden
Zuinigheid; de Peugeot wordt voonamelijk op 120 km wegen ingezet. In de afgelopen 15.000 km is het verbruik ruim 1:19 . Een prima resultaat.
Het enige minpunt aan de Peugeot is het toch screen multi media scherm. Naast traagheid, onhandig in gebruik en wordt snel vies van de vele vingers.

Op vrijdag de 13e heeft een onoplettende weggebruiker de Peugeot geen voorrang verleend. Het gevolg een flinke schade en uiteindelijk total loss verklaard.

Dezelfde vrijdag de 13e heeft de lease maatschappij een verrassing. Er staat alweer een andere voorloop auto klaar. Deze keer een Mini Clubman One D, die ik ruim 3.5 maand en 9000 km heb gereden. Het toeval wilde dat er slechts één diesel beschikbaar was; de Mini.

In alle opzichten een andere klasse auto dan de Peugeot. Deze 3 cilinder diesel is wederom lekker stil en kan prima mee op de snelweg. Door het grotere/zwaardere formaat auto is het verbruik net wat hoger dan de Peugeot. In de gereden 9000 km een krappe 1:17.
De Mini laat zich als een kart rijden; stevig geveerd, directe besturing en prima remmen. Jammer is dat deze Mini op Hankook's staat. Bij nat weer de mini in een bocht aan het glijden gekregen oppassen geblazen met deze banden.

Qua ruimte is deze Mini zoveel ruimer dat je als bestuurder en mede passagiers elkaar niet in de weg zit of raakt. Knie, hoofd en schouder ruimte zijn in voldoende mate aanwezig.
De kofferruimte heeft een flinke tildrempel. De beschikbare liters zijn voldoende voor de wekelijkse boodschappen. een eventuele vakantie met koffers voor 4'n zit er niet in.
De dagelijkse lage instap is even wennen maar bevalt steeds meer naar mate de Mini langer in bezit is.

Het multi media gedeelte en de bediening hiervan is erg goed. De logica en menu structuren zijn intuïtief waardoor je makkelijk een telefoon koppelt of een MP3 afspeelt. De kwaliteit van het geluid is erg goed en de zware bassen blijven mooi strak ongeacht het geluidsvolume.

een kritiekpuntje is de resonantie die in het dashboard zit. Bij ontvangst van de Mini was deze resonantie al hoorbaar en verstoord de rust in deze auto. Verder voelen de knoppen en bedieningselementen stevig aan. Deze stevigheid geeft mij het gevoel dat deze auto nog jaren mee kan.

Waarom de keuze op de Astra is gevallen?
In het keuze proces zijn er door de werkgever een aantal keuzes gemaakt [oa diesel].
Op basis van het lease budget is de zoektocht begonnen. De site van de lease maatschappij geef je de criteria in en vervolgens rollen er de merken en modellen uit die bij je budget passen.
De huidige gezinssituatie maakt dat een stationcar de voorkeur krijgt. De ruimte en flexibiliteit zorgt dat we de komende jaren alle kanten op kunnen.

De shortlist is snel gemaakt; Peugeot 308, Seat Leon, Golf vallen af omdat de uitvoeringen erg kaal zijn binnen de budgetruimte. Eventuele accessoires slokken het resterende budget waardoor er niet de auto uitkomt die we voor ogen hadden.
De lease maatschappij had voor 2016 een aanbieding op de Astra waardoor beschikbaar budget en uitvoering erg interessant werden.
Bij de Opel Dealer hebben we de 5 deurs bewonderd. Uiteindelijke hebben we definitief gekozen voor de Sports Tourer. Het gebruiksgemak en de veel ruimere kofferruimte heeft ons overtuigt. Doordat de Innovation uitvoering volop van [veiligheid] accessoires is voorzien, heeft deze uitvoering onze voorkeur. Als extra optie is de Navi 900 aangevinkt inclusief een rokerspakket zodat er extra 12 V aansluiting beschikbaar is. Met deze keuzes is de kleur een vast gegeven geworden omdat het budget "op" is. Voor de kleur is summit white gekozen; de Royal Blue kan ons niet overtuigen.



de eerste km's

  • 17.000 km

Nadat de Astra in augustus in ontvangst genomen is zijn we nagenoeg direct op vakantie gegaan. De eerste 400 km zijn nog woon werkverkeer geweest. Hierna zijn we via Duitsland, Zwitserland naar Italië gereden. De heenweg km's worden in bescheiden tempo gereden. Vanwege het slechte weer en de "verse" motor doen we rustig aan. Ondanks volle bepakking en 4 volwassenen laat de boordcomputer een nette 4.7/100 km zien. Een prima prestatie.

De bediening van alle veiligheidsoptie's zijn eenvoudig en laten zicht makkelijk vinden. Het automatische start-stop systeem gebruik ik nauwelijks zodat ik de motor na vele uren doorrijden kan laten afkoelen. Radio en MP3 bediening is eenvoudig. Zowel stuurbediening als de multi media laten zich snel en logisch bedienen.

Het optionele navigatiesysteem is snel en up to date. Tot op heden heb ik nog nauwelijks straten gevonden die de navigatie nog niet kent. Het navigatie systeem blijkt een goede keuze. Prettig is dat het multi media systeem zich laat sturen via het touch screen en via een aantal "fast lane" knoppen onder het scherm.

De optie collision alert staat in de gevoeligste stand waardoor je vroegtijdig voor afremmende / stilstaande voertuigen gewaarschuwd wordt. Op drukke wegen is deze optie erg prettig zodat je continue alert blijft.

De voice control werkt over het algemeen goed, je moet er handigheid in krijgen en met name je telefoonnummers en benaming onderscheiden benoemen. Met de voice control voorkom je dat je lang door een lijst moet scrollen waardoor het mogelijk afleidt van het autorijden

De zitpositie; onze uitvoering heeft standaard stoelen die een prima zit positie en zijdelingse steun geven. De eerste km's voelden de stoelen wel erg hard maar gedurende de vakantie is een goede en prettige zitpositie verkregen.
Bij de aflevering blijkt de "life hammer" aan de mat van de bestuurder gemonteerd te zijn zodat je bij het instappen continue de hamer raakt. De hamer is ondertussen bij de winterbanden wissel verplaatst.

Zoals eerder genoemd is de Astra sports tourer gekozen vanwege zijn ruimte en gebruiksgemak. Qua ruimte aanbod is deAstra zowel voorin als op de achterbank erg ruim. Een goede instappositie, voldoende hoofd en beenruimte zorgen dat ruimtelijk aanvoelt. Ook de laadruimte is voldoende ruim. Daarnaast bevat de tourer onder de afdekplaat nog vele liters aan opbergruimte. Deze Astra heeft geen reservewiel zodat deze ruimte standaard benut wordt.

Het rijden; De Astra voelt licht en stabiel aan. hobbels en kuilen worden goed gedempt. Bochten en bergachtige streken voelt de Astra strak en betrouwbaar aan. De auto laat zich makkelijk een bocht in sturen.
Op de snelweg is de auto erg stil en blijft ook op hoge snelheden erg stabiel en voorspelbaar. De optie "rijbaan bewaking" maakt de auto onrustig als je op hogere snelheden rijdt. Mijn ervaring is om deze optie mn op de autobahn en autostrada uit te schakelen.

Motor en versnellingsbak. Beide onderdelen zijn goed op elkaar afgestemd en nooit heb je het gevoel vermogen te kort te komen. De motor draait makkelijk hogere toeren en is erg soepel.Ervaring heeft echter geleerd dat de het beste snel kunt opschakelen zodat de toeren laag blijft. Het voordeel hiervan is dat er weinig geluid doordringt, al vroeg het maximale koppel beschikbaar is en het verbruik laag blijft.
De aanwezige 110 pk zijn in de praktijk ruim voldoende en door de versnellingsbak / overbrengingsverhoudingen is de motor alert en pakt goed op.

De komende periode zijn er twee zaken die in de gaten gehouden moeten worden. De elektrische achterklep wil om een of andere redenen halverwege stoppen met openen?
Daarnaast wil de Iphone en de multi media soms spontaan stoppen. Er blijkt wel bluetooth verbinding maar er komt geen geluid op de speakers.?
Omdat het incidentjes betreft is er weinig reden tot zorgen.

steady going

  • 85.000 km

De afgelopen km's zijn voorbij gevlogen. Tijd voor een update.
De sterke punten van de Opel zijn wegligging en motor (stilte). De Astra blijkt een zeer stille reisgenoot. Naast de stilte is de wegligging ook een sterkpunt. Samen met de 17 inch velgen maken het rijden tot een plezier. Bochtige wegen of lange autobahnen, de Opel draait er z'n hand niet voor om. Met name de autobahnen maakt de Opel een snelle reisgenoot waarbij de stilte opvallend is.
Handige accesoires zoals de rijbaan begleiding, de afstand controle tot de voorganger maakt dat je altijd alert blijft en zo schadevrij de km's aflegt.

Valt er dan niets te "klagen"? De standaard stoelen voldoen. De vraag waarom er geen AGR stoelen inzitten? Het budget was op; we blijven toch Nederlander.

Onder het kopje techniek zijn er wel enkele smetjes te melden. Voor de niet Opel liefhebbers, sla dit stuk rustig over. Let wel de Opel heeft me nog niet stil laten staan.

Omstreeks de 65.000 km is er een probleem met de versnellingsbak/koppeling. Tijdens een poetsbeurt stond ik in de rij te wachten waarbij de Opel naar voren kroop, ondanks de koppeling ingedrukt was. Na de wasbeurt, ga het koppelen en schakelen weer. De slag in het koppelingspedaal lijkt weer normaal. Enkele dagen later in file rijden, doet het probleem met de koppeling zich weer opnieuw voor.
Lease maatschappij gebeld, auto afgesleept en vervangende auto 5008 met 1.2 benzine motor voor ruim 1,5 week. Oorzaak blijkt de drukgroep van de koppelingsgroep/pedaal; blijkbaar een bekend euvel. Onder coulance opgelost.

In de tussentijd een lekke band gehad. Zaterdagochtend naar de Kwikfit. Snelle service en een nieuwe prop erin geschoten. Ruim 200 km gereden zonder problemen. Zondagmiddag staat de gerepareerde band weer plat. Astra afgesleept en een leenauto Mercedes B180 automaat. Geen straf, lekker relax rijdende auto voor 3 dagen. Uiteindelijk nieuwe voorband.

Voor de vakantie heeft de Astra nog even een zomer controle gehad. Hierin zijn de vloeistoffen gecontroleerd en is de olie bijgevuld. Olie verbruik is ongeveer een 1/2 liter per 30.000 km. Tevens zijn er 2 nieuwe voorbanden geplaatst. De oude exemplaren waren scheef afgesleten? Zeer waarschijnlijk een slordigheidje na de winterband wissel.

De Astra is net voordat hij 2 jaar wordt nog even naar de dealer geweest. De dealer heeft het multimedia scherm gewisseld. Het rechterdeel flikkerde in de daglicht rijstand waardoor je oog naar het knipperende witte deel trekt. Tevens is de regensensor vervangen omdat de automatische sensor niet altijd even alert reageerde. Beide punten zijn netjes onder garantie afgehandeld.

Het verbruik schommelt gemiddeld rondom de 1 op 17 gedurende deze 85.000 km. Op de snelweg wordt waar mogelijk stevig doorgereden. De "rustige"vakantie km haalt de Astra met gemak 1 op 20. Hier moet dan wel gezegd worden dat er dan de 80 km wegen worden genomen.

Nog ongeveer 1.5 jaar doorrijden met de Astra blijft een plezier. De Apple Car play modus in combinatie met Spotify maakt een plezierige werkomgeving.

Afscheid van een trouwe metgezel

  • 181.500 km

De lease periode zit er op voor de Opel Astra. Een respectabele 181500 km in ruim 4 jaar tijd waarbij de auto er van binnen nog als nieuw uitziet. Aan de buitenzijde zijn er een aantal gebruik sporen opgetreden. Steenslag op de motorkap valt mee, alleen in felle zonder onder een hoek kijkend zie je dit. Helaas waren er ook parkeer schades. Tot voor kort alleen een deukje aan de bestuurderszijde. Jammer genoeg meende iemand bij het achterportier aan de bestuurderszijde ook nog een deuk toe te voegen op het achterscherm.

Naast de beurten bij de dealer om de 30.000 km is er weinig te melden. Naast normaal onderhoud en bandenwissel / slijtage niets te melden. De Opel is zuinig (1 op 20 en beter) zo lang je maar onder de 100 km/uur blijft. Meerijden en op de snelweg 130 dan zakt het verbruik naar ongeveer 1 op 18. Op zich prima en de resterende km's volgens de boord computer zijn nauwkeurig zodat ik regelmatig 50 liter en meer moet tanken.

De "gewone" stoelen zitten goed maar na lange ritten verlang je even om te lopen. De ruimte op de achterbank is goed; ik kan zelf met m'n 186cm makkelijk achter mezelf zitten. Ruimte in de kofferbank is riant en groot genoeg voor een vakantie bepakking met 4 volwassenen.

Multimedia in combinatie met Apple Carplay; ik wil nooit meer iets anders. Relaxed muziek via Spotify, Podcast, navigeren, je Whatsapp laten voorlezen. Het werkt zo eenvoudig en de stuurbediening is kinderlijk eenvoudig. Chapeau.
Een enkele keer verslikt de Opel Multimedia zicht maar lost zich op via SHOT (self healing opel technology)

Raambediening via afstandsbediening openen is uitgeschakeld. Meerdere malen zijn we geconfronteerd met open ramen door de sleutel in de broekzak bepaald had dat eea open mocht. De uitmijter was in de winter met de stoelen vol stuifsneeuw omdat de ramen geopend waren.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.