Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Innovation (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Innovation |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 58 km |
KM-stand laatst | 64.000 km |
Prima reisauto
- 8.267 km
Eerste kilometers nog in Nederland gereden, daarna meteen op vakantie naar Spanje, net boven Malaga. De hele rit weinig drukte gehad waardoor ik steeds de max toegestane snelheid heb kunnen rijden. 2613 km in drie rijdagen met gemiddelde van ruim 110 km/h. Verbruik net geen 1:16 . Dat is ruim beter dan ik had verwacht. Heerlijke reisauto.
Blijft lekker rijden
- 24.745 km
De auto is inmiddels ruim een half jaar oud en staan er behoorlijk wat kilometers op, helemaal privé gereden. In augustus een caravan aangeschaft, Sprite met gewicht van kleine 1400 kilo. Daarmee nog niet al te veel kilometers gereden, alleen in Nederland. Auto trekt de caravan prima, maar het verbruik is dan wel erg hoog, wat is terug te zien in de uitschieters in het overzicht. Tot nu toe geen enkel probleem gehad, in Spanje na ruim 10.000 kilometers een halve liter olie laten bijvullen. Daarna geen olie meer hoeven bijvullen. Wat in de donkere maanden perfect werkt is de led-verlichting. Vooral op donkere landwegen heerlijk dat de weg automatisch optimaal wordt belicht.
Caravan trekker
- 34.499 km
Voor het eerst een lange afstand, 900 km, naar midden Frankrijk gereden met caravan achter de auto. Sprite Europa 495, woog beladen ca 1375 kilo, mag 1500 wegen, auto mag 1400 trekken. Ging uitstekend, maar wat te verwachten was, is dat er veel geschakeld moest worden. Zesde versnelling, ondanks dat vaak werd aangegeven dat ik zou moeten opschakelen naar 6, eigenlijk niet te gebruiken. Alleen bij steilere hellingen (meer dan 6%) kreeg de auto er moeite mee. Maar de caravan bleef er overigens wel keurig achter hangen. Verbruik gierde, zoals te verwachten, omhoog van gemiddeld normaal 1:155 naar 1:8. Temperatuur bleef keurig. Kortom, zeer tevreden. Ga wel andere, veel krachtiger caravantrekker kopen wanneer de Astra vervangen moet worden en dan wordt het dus geen Opel meer, wat ik op zich wel jammer vind. Het is en blijft een hele prettige auto, mooi stil, geen rammeltje, nog geen beurt nodig gehad (ik rijd erg rustig) en alles bij elkaar hooguit een kleine liter olie hoeven bijvullen.
Afscheid nemen
- 64.000 km
Komend weekeinde de laatste dage voor de Astra. Ben er heel tevreden over, maar:
ik heb een zware caravan, een Elddis Affinity 550 en die weegt 1500 kilo. De Astra trekt dat makkelijk, geen problemen mee gehad, alleen de combinatie van voorwielaandrijving en het relatief lage gewicht van de auto zorgen toch . voor een wat onrustig weggedrag, met name als de combinatie wordt ingehaald door een snel rijdend busje.
Ware het niet dat de dealer in Purmerend, laten we het maar voorzichtig stellen, heel veel steken heeft laten vallen, had ik voor de Insignia als vervanger gekozen. Die is zwaarder en heeft bovendien een vierwiel-variant. Nu is de keuze gevallen op de nieuwe Subaru Forester E-Boxer. Binnenkort zal ik ook beginnen met het bijhouden van mijn ervaringen van die auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.