Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 140pk Cosmo (2011)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 140pk Cosmo (2011)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.4 Turbo 140pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst10.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 2.500 km

Na in totaal 6 jaar in 2 verschillende Renault Megane's te hebben gereden werd het weer tijd voor een nieuwe leaseauto. Na jaren diesel te hebben gereden wat het doel nu een turbo benzine auto (1,4 liter of zoiets).

De selectie bestond uit een aantal auto's, hieronder het overzicht:
- Volvo V50, te duur en geen kleine turbo benzine;
- Peugeot 308, geen leuke turbo benzine en niet mooi;
- Ford Focus, leuk nieuw model, maar nog niet leverbaar;
- Golf station, vinden we niet mooi;
- Octavia, oud model, valt af;
- Renault Megane TCE, de logische opvolger, maar zeer zenuwachtige motor.
- Nieuwe Astra, dat is het geworden.

Waarom de Astra? Nieuw model, perfect afgewerkt (een soort mini Insignia), heeft alles wat ik wil, plus praktische extra's (neerklapbare achterbank). Een aantal van deze zaken gelden ook voor de Megane, maar de motor heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. De Megane draait bij 120Km/h 3600 toeren, de Astra 2400. Oftewel, je kan heerlijk releaxed toeren met de Astra, en als je net zoals in de Megane sportief wilt rijden, dan ga je 1 of 2 versnellingen terug. Bij de Megane kan dit niet (actiepunt voor Renault wat mij betreft).

Het is dus geworden de Sport Tourer 1.4 Turbo met:
- Executive pakket
- Elektrische spiegels
- Afneembare trekhaak
- AFL

Eerste ervaringen:
De eerste lange rit met deze auto was naar de Vogezen, volgepakt en met een fietsendrager op de trekhaak. De auto kenmerkt zich meteen als een heerlijke reisauto. Hij rijdt relaxed en maakt de kilometers zonder dat je vermoeid uit stapt. Dit begint met het handig in te stellen navigatie systeem dat je prima op de hoogte houd van waar je naar toe moet, en waar de files staan (handig). Vervolgens is het een kwestie van cruise control aan en wachten op de volgende koffie pauze.

Qua motor is de 1.4 turbo ruim voldoende, bijna alle hellingen in de Ardennen kunnen in de 6e versnelling gereden worden (1 keer terug geschakeld naar de 5). Het klopt dat deze motor wat tammer is op de snelweg. Inhalen bij 120 km per uur duurt wat langer, maar dat was voor mij een bewust keuze tussen een sportieve auto (de Megane) of een reisauto (de Astra). een versnelling terug schakelen is overigens voldoende om wel snel in te halen.

Extra opvallend:
- De stoelen zijn perfect instelbaar en het is makkelijk een goede zitpositie te vinden.
- Dashboard lijkt druk, maar alles is eenvoudig en intuïtief te vinden.
- Parkeerhulp rondom is prettig
- Ruimte binnen OK, kofferbak enorm (vooral vanwege het ontbreken van het reservewiel)

Minpunten:
Naast de ontbrekende gordijntjes achter (bleek een optie te zijn), het hogere brandstofverbruik 7,8 l/100km. De komende maanden even kijken of dit omlaag kan.

de eerste 10.000km

  • 10.000 km

De eerste 10.000 km zitten er op, dus tijd voor een update.

De belangrijkste wijziging t.o.v. mijn 2500 km update is het brandstofverbruik. Na nog een vakantie in het buitenland sta ik nu op 7,1 l/100km, aanzienlijk beter van de 7,8 van de eerste kilometers. Als ik kijk naar het verbruik in Nederland, dan is 6,7 l/100km prima haalbaar op de Nederlandse wegen. Ik heb dit ook regelmatig gehaald, of zit er dicht bij in de buurt.

Verder ervaringen:
Alles werkt nog zoals het hoort, geen storingen met de cruisecontrol zoals ik in andere reviews heb gelezen. Kwalitatief dus uitstekend en conform verwachting.

AFL is een briljante optie, altijd het juiste licht daar waar je het nodig hebt. Bij lage snelheden in de woonwijk vooral dichtbij en breed, op binnenwegen verder vooruit en op de snelweg nog verder naar voren. Opvallend is dat het "om de bocht schijnen" erg handig is op binnen wegen en dat verkeersborden super goed te zien zijn. Mijn vorige auto had "gewone" xenon, maar dit is duidelijk een generatie verder. Aanrader, en wat mij betreft zijn geld waard.

Het onderstel is en fijne combinatie van reisauto waar je ook sportief mee kunt rijden. Het nodigt niet uit tot sportief rijden (ik vind het echt een reisauto), maar je kan er wel degelijk sportief en rap de bocht mee om als je wilt.

De afneembare trekhaak is erg fijn. Mijn vorige auto had een afneembare haak die je alleen met een zware hamer los kon krijgen. Deze klikt in een keer vast en valt probleemloos onder auto uit als dat nodig is. Mooi weg gewerkt ook trouwens, het is eigenlijk niet zichtbaar dat er een afneembare haak onder zit.

Climate control doet het prima, handig dat dit gescheiden is. Geen enkel probleem om de auto snel koel te krijgen als hij in de zon heeft gestaan.

De auto is erg stil, een beetje windgeruis, een beetje banden geluid en verder bijna niks. De motor doet rustig op de achtergrond zijn werk.

Samengevat de auto voldoet aan zijn verwachtingen met een aantal duidelijke plussen. Binnenkort over naar winterbanden, ben benieuwd wat dat oplevert qua rijgedrag en geluid.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.