Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 120pk Cosmo (2011)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 120pk Cosmo (2011)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.4 Turbo 120pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf6.000 km
KM-stand laatst20.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 6000km

  • 6.000 km

Ik zocht een ruime goed afgewerkte gezinsauto. De keuze is uiteindelijk op de Astra gevallen om de volgende redenen;
- Uiterlijk, we vonden het een erg mooie vrij "stoere" auto om te zien. In de Cosmo uitvoering met sierlijsten om de ramen, donkere achterlichten en 17 inch velgen vind ik het in de kleur mahogany dan ook echt een plaatje.
- Erg mooie afwerking, het dashboard en middenconsole vind ik elke keer weer een genot om te zien en te bedienen.
- Rijgedrag en comfort

Het is dus de Astra Sports Tourer 1.4 120pk Cosmo.
Extra's;
- Executive pakket (Telefoon/bluetooth) voicecontrol, sharkfin, USB, park pilot
- Mica lak Mahogany
- Navi 900 Europa
- Electronische handrem met hill-start assist

Eerste ervaringen

Comfort;
Rijgedrag vind ik heerlijk en comfortabel, het is erg stil in de auto.
Ligt als een blok op de weg. In de auto zijn diverse vakjes mooi weggeborgen. Opbergruimte is meer dan voldoende. Kofferruimte is volledig vlak met handige vakken links en rechts. Ook de ruimte onder de vlakke vloer is erg handig. Voor vakanties past er een flinke weekendtas in. Handig vind ik de 12v aansluitingen op de 2e rij en in de koffer. De elektronische handrem met hill-start assist is ook handig in gebruik. In reviews werd het dashboard wel eens druk genoemd maar ik vind het een plaatje. De afwerking is wat mij betreft uitstekend. De klokken op het dashboard en hun verlichting zijn schitterend.
Dual zone airco werkt erg fijn. De uitstroomopening voor de zijramen vind ik erg handig.
De navigatie werkt perfect en vind zeer snel de satellieten. Het infotainment systeem geeft goed geluid en met een nano USB stickje van 8gb (steekt een paar mm uit en is praktisch niet te zien) heb je tot 1000 liedjes bij de hand. Ik zou niet meer zonder kunnen. Een CD heb ik er nog nooit in gehad. Wat wel opvalt (ligt het aan mij?) ik heb nog geen “stop” knop kunnen ontdekken voor de muziek weergave. Enige optie is het geluid uitzetten.
Het met de stem bedienen van het systeem werkt tot mijn verbazing erg goed, zelfs als mijn dochter achterin steeds herhaalt wat in zeg. Ook de telefoon is zeer rap gevonden door het bluetooth systeem.
De regensensor en de lichtsensor werken voor mij perfect. Ik heb ze van het begin af aan op auto staan.
Enige wat misschien tegenvalt voor een auto van 4.70m lang is de ruimte op de achterbank maar dat is voor mij geen punt, mijn dochter is 3 en volwassenen zullen er niet snel te vinden zijn. Het zicht schuin naar voren is door de dikkere stijlen ook niet optimaal maar hinder heb ik er niet echt van.

Motor;
Tijdens de aankoop zag ik in diverse reviews "klachten" over het vermogen van de 120pk versie maar tijdens de proefritten heb ik me hier al niet in kunnen vinden. Ik heb er diverse malen mee door de Eifel en over de Duitse autobaan gereden en vraag me serieus af waarom die 140pk nodig is als je geen caravan trekt. Ok, meer is altijd beter maar nodig vind ik het persoonlijk zeker niet. Het koppel 200nm/1850rpm van beide versies is dan ook gelijk. Als je 160km/u rijdt met valt hij absoluut niet terug als je pittige bergen tegenkomt. Ook accelereren op de autobaan is geen probleem. Voor mij was het budget op maar anders had ik het geld waarschijnlijk aan de AFL verlichting uitgegeven ipv meer PK’s.
Met woon-werk verkeer en veel korte stukken kom in nu in de winter op 1 op 12.5/13 uit met vrij pittig rijgedrag maar wel snel naar hoge versnellingen. Op een langer stuk op de autobaan heb ik 1 op 14.7 gereden met een kruissnelheid van 130 km/h. Wat mij betreft netjes voor een auto met dit gewicht en mijn rijgedrag.

Beoordeling;
-Comfort; Spreekt voor zich uit de review. Ik ben er lyrisch over. 5*
-Prestaties; Met deze motor en dit gewicht vind ik het meer dan goed, zeker ook het weggedrag. 5*
-Betrouwbaarheid; Kan ik na 6000 km natuurlijk niet echt veel over zeggen, nog geen kraakje of piepje of wat dan ook. 4*
-Kosten; Voor dit geld deze kwaliteit vind ik goed. Het verbruik eveneens. De 17 inch banden zullen duur zijn om te vervangen en voor dit geld hebt je natuurlijk een koreaan of fransoos met meer opties. Maar of dit dezelfde betrouwbaarheid en degelijkheid geeft lijkt me sterk. 4* (liefst 4 ½)

Foto’s volgen nog.

Nog steeds zeer tevreden. Steeds minder verbruik.

  • 20.000 km

Na 20.000 km gaat nog steeds alles perfect. Geen enkel probleem gehad met de auto.

Het brandstofverbruik krijg ik wel steeds verder naar beneden. Over de laatste 3000km heb ik een verbruik van net geen 1 op 16 gerealiseerd. Hier heb ik maximaal 1/3 van op de snelweg gereden. Ik let dankzij de boordcomputer wel goed op het verbruik.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.