Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 120pk Cosmo (2011)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 120pk Cosmo (2011)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.4 Turbo 120pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst21.750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 3.150 km

Een goede 3 weken geleden heb ik mijn nieuwe lease-auto in ontvangst mogen nemen. Uitvoering: Opel Astra Sports Tourer 1.4T 120 PK Cosmo met Cosmo+ en Executive pakket, donkerdere ramen achter en ruimtebesparend reservewiel. Kleur: Black Sapphire met de standaard Lace Jet Black stoelbekleding.

Waarom deze auto? Het was niet mijn eerste keuze. Dat was namelijk de Hyundai IX35 Business Edition met additioneel nog een panoramadak en lederen bekleding. Mijn vorige twee auto's waren beide een
Skoda Octavia (1e een hatchback en de 2e een Combi). Ik was en ben heel tevreden over Skoda, maar wilde eens heel wat anders. Omdat ik al sinds 1 december 2010 aan het wachten was en er maar steeds geen concrete leverdatum kwam (steeds uitstel) en het einde van het contract van de Skoda in zicht kwam EN ik ook geen zin meer had om zoals vele lotgenoten (diverse fora staan er vol mee) tot een jaar te moeten wachten, heb ik besloten om deze te annuleren. Na annulering van de Hyundai mocht ik bij wijze van uitzondering buiten de centrale inkoop om een voorraadauto kiezen. De shortlist bestond uit: toch maar weer een Octavia,
Golf Variant (maar dan kon ik voor mijn gevoel net zo goed de Octavia rijden > meer voor minder/hetzelfde geld, Renault Megane, Peugeot 508 en de auto waar het in deze review om gaat.

De eerste en enige proefrit was in een op de kleur na identieke auto als hierboven beschreven. Ik was aangenaam verrast! Over het design, het comfort, de ruimte, het stille rijden. kortom: over eigenlijk alles wel. De uitrusting/praktische bruikbaarheid/design/prijsverhouding is bovendien ook nog eens erg goed. Ik zal het een en ander toelichten.

Algehele indruk
===============
Ik ben nooit een Opel mens geweest (zie het aangenaam verrast gedeelte). Het design van zowel buiten als binnen spreekt me erg aan. Chique, stijlvol, doordacht en niet "overdone". De AGR comfortstoelen (met stoelverwarming!) zitten als gegoten, hoewel ik na 2 dagen pas de ideale afstelling had gevonden voor mezelf. Alles is ruimtelijk en overzichtelijk en vooral logisch en intuitief ingedeeld. De knoppenwinkel op de middenconsole, daar schrok ik op het eerste oog van. Als je eenmaal zit en je wilt je dingen doen, zul je merken dat ook dit erg intuitief te bedienen is. Er zijn
ook voldoende vakjes om je spullen in kwijt te kunnen.

Rijden
======
Het valt me op, zeker ten opzichte van mijn vorige auto, dat de Astra aangenaam stil is. Dat zal mede komen door de turbomotor die een stuk minder toeren nodig heeft om zijn ding te doen. Ik had de keuze uit de 120pk of de 140 pk motor. Omdat de Newtonmeters identiek zijn en ik de 120pk motor (deze had de proefritauto ook) voor mij meer dan voldoende is, heb ik voor de 120 pk variant gekozen.

Hier en daar lees ik iets over een "gapend turbogat", maar daar kan ik me niet helemaal in vinden. Ja, het duurt een fractie voordat je de turbo mee voelt doen. Vooral in de lagere versnellingen merk je het wel. Dit vind ik absoluut niet als gapend te betitelen en storend vind ik het al helemaal niet. De motor trekt lekker door en ook inhaalakties zijn een genot. Vanuit de 6 even gauw doortrekken gaat er niet bij zijn. Tenzij je al redelijk wat toeren maakt. Je zit dan wel al aardig in de in ons land illegale snelheden te duwen. Die 6e versnellng gebruik ik eigenlijk voornamelijk als ik langere stukken op de snelweg dezelfde snelheid kan cruisen. Aangezien ik voornamelijk snelweg rijdt en ook vaak voor de ochtendspits op pad ben lukt dat ook best vaak.

De wegligging vind ik erg prettig. De auto ligt gewoon als een huis op de weg en ook in scherpe bochten met hogere snelheden dan wellicht aan te raden houdt hij prima stand.

Handig
======
Ik ben een praktisch ingesteld mens en kan daarom ook de diverse handigheidjes in deze auto erg waarderen. Zo krijg je in de centrale display een melding als het tijd gaat worden voor de volgende tankbeurt en krijg je daarbij meteen de mogelijkheid om naar het dichtsbijzijnde tankstation te navigeren.

De elektronische handrem waardoor je veel extra ruimte hebt tussen de twee voorstoelen, is ook een uitkomst. Er zit 1 bekerhouder, maar ook nog een met een trekluikje af te dekken opbergvak waarin je ook nog twee bekers kwijt zou kunnen. Als je het frame voor de bekers eruit klikt, heb je een ruim opbergvak waarin ook nog een soort van wegklapbare dubbele bodem zit. En dan heb je ook nog de opbergruimte onder de armsteun. Opbergruimte binnen handbereik genoeg dus.

Aan de achterzijde van de armsteun zit ook nog een klein opbergvakje (de zonnebril van mijn zoontje van 5 past erin) en nog een tweede 12 volt aansluiting. Ik hoop dat ik dit duidelijk genoeg omschrijf. Ik heb er uitgebreid foto's van gemaakt speciaal voor deze review, maar ik kan er maar 4 plaatsen.

Andere handigheden zijn de vanuit de kofferbak om te klappen achterbank (in twee delen) door aan een knopje te trekken, de dubbele bodem in de kofferbak (nooit gedacht dat dat zo praktisch kon zijn. De boodschappentassen, autoplaid, verbanddoos etc. liggen daar nu onder zonder dat ze rondslingeren), de boodschappentashaakjes aan weerszijden in de kofferbak, bevestigingsogen in de kofferbak, een ruim opbergvak op de plaats waar normaliter de asbak zit inclusief 12volt aansluiting, USB aansluiting voor je MP3's en iPOD aansluiting.

Wat valt op?
============
Het CD 500 infotainment systeem (onderdeel van het Executive pakket) inclusief bluetooth carkit werkt prima en doet en kan precies wat je ervan mag verwachten. Het kopieren van het telefoonboek naar het systeem werkt prima, maar wat hierbij opvalt is dat de namen standaard weergegeven worden als [ACHTERNAAM, VOORNAAM] terwijl dat in mijn telefoon niet zo is. Ik heb nog geen manier gevonden om deze volgorde te wijzigen zonder dat ik het in de telefoon moet wijzigen. De audiokwaliteit van radio, cd en mp3 is verder wel minder in kwaliteit dan die van mijn vorige auto (RNS 510 systeem). Op zich is dat intussen ook wel weer een stuk gewenning, maar voor de audiofreaks onder ons is dit wellicht een serieus minpunt.

De verbanddooshouder in de achterklep is ronduit brak. De sluiting is waardeloos waardoor het doosje er de eerste 2 dagen al diverse keren uit is gevallen. Ik heb deze danook verhuisd naar de dubbele bodem van de kofferbak.

Het zicht bij de A stijl is verre van optimaal. Vreemd genoeg is me dat tijdens de proefrit totaal niet opgevallen. Op de snelweg heb je er niet zo'n last van, maar bij veel bochtenwerk en druk stadsverkeer waarbij er aan alle kanten en vanuit alle richtingen veel gebeurt, moet je echt goed om de stijl heen kijken om alles goed te kunnen zien. Ook in wat scherpere bochten waar ook tegenliggers komen zie je deze niet altijd of pas laat.

Het schakelen van de 3 naar de 2 en van de 1 naar de 2 is best wel stroef. Nu moet ik zeggen dat dit na 3100 km in 2.5 week al minder is geworden, maar dat viel me vooral in het begin best wel op.

Conclusie
=========
Een prachtige ruime gezinsauto die bovendien ook nog bijzonder praktisch is, lekker en stil rijdt en met veel hedendaagse snufjes die het comfort alleen maar vergroten. Ik zou hem zo weer gaan rijden.

Update

  • 21.750 km

Eigenlijk heb ik niks anders toe te voegen dan dat na bijna 22k KMs de auto nog steeds erg goed bevalt. Ik heb nog geen serieus minpunt kunnen ontdekken.

Wat me wel op is gaan vallen is dat het schakelen tussen de 3 t/m 6 erg soepel gaat. Zo soepel dat je het eigenlijk amper merkt. Tussen de 1 t/m 3 is het gewoon minder soepel en zeker met filerijden wat hortend en stotend als je even wat minder subtiel schakeld.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.