Opel Astra Sports Tourer 1.3 CDTI ecoFLEX Edition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Sports Tourer 1.3 CDTI ecoFLEX Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 29.000 km |
KM-stand laatst | 62.071 km |
1248 cc Diesel?!? Dat is toch niks!
- 31.111 km
Een nieuwe baan betekent ook een nieuwe auto (img).
Bij mijn vorige werk had ik niet zo'n prettige ervaring met de auto die mij ter beschikking werd gesteld. Dus ik wilde dit keer een ruime en passende auto voor veel kilometers. De wensen die ik naar mijn werkgever had geuit waren: station, 4 deuren, diesel en een trekhaak. Dat leek mij een makkelijke opgaaf. Als eerste weken auto kreeg ik een Opel Astra SW 1.4 Turbo mee. Ik was en ben zeer aangenaam verrast door die auto, wat nerveus op het gas, maar verder een super wagen. Ik was dan ook erg blij te horen dat ik de Opel Astra SW zou krijgen, maar met 1.3 DTI motor?!
20% bijtelling, in de kleur blauw en met een trekhaak, dan voldoet deze aan de eisen.
Geen moment spijt! Wat een heerlijke rustig, comfortabele van alle gemakken voorziene auto! Ik zou zelf nooit de auto actief hebben gekozen als leaseauto en dat zou voor mijzelf echt een gemis zijn geweest.
Nu de ervaring: alles werkt heerlijk. Ik kan al vanaf 1100 tpm rijden. Bij 110kmh op de teller, 100 in het echt, een 2250tpm, heerlijk. Ik rijd incidenteel ook harder en dan gaan de toeren echt wel omhoog, maar 90% van de tijd rijd ik 100. A12, A27 en dan A28 over het algemeen.
Merk ik dan niets van dat gedownsizede motortje? Nou, echt wel! Al een paar keer de snelweg opgedraaid en dan wil ik graag voor de vrachtauto de snelweg opdraaien, dan moet ik wel even trappen en heb dan het gevoel even achter de auto te moeten gaan duwen om goed op gang te komen. Dan met volle wagen, het hele gezin mee, en de jongste is nu een paar maanden (dwz heel veel en dan bedoel ik heeeeel veel zooi gaat mee), dan merk ik dat ik iets langer moet door gaan in de versnelling om prettig en snel van zijn plaats te gaan.
Maar eenmaal op de snelheid, dan is het cruisen!!
Het verbruik (ik ga proberen de monitor consequent en zo vaak als mogelijk invullen): De eerste tank ben ik vergeten op te schrijven, maar de tweede heb ik 1047km met 57liter gereden. Dat is een 1: 18,4.
Het 1248cc motortje is toch echt te weinig
- 43.915 km
Meteen maar het zuur! De motor van deze auto is te licht voor de auto en haar passagiers. Ik wijd het hoge verbruik volledig aan de te kleine motor. In het huidige verkeer heb ik te vaak het idee dat ik niet vlot met het verkeer kan mee komen. Ook terugzakken in de 5de versnelling en dan weer snelheid maken, gaat gewoon niet soepel en schakelen is dan noodzakelijk. Voor mijn gevoel ben ik erg veel aan het schakelen.
Na het zuur het zoet! (Goh, bekende woorden, maar van wie ook al weer?) Opel heeft zelf aangekondigd dat ze ook de 1.7 diesel motor in het 20% bijtellingstarief hebben gekregen en dat is serieus goed nieuws. Als ik nu zelf een auto zou mogen uitzoeken, dan staat deze Astra zeer hoog op de verlanglijst.
Het is alles bij elkaar opgeteld een heerlijke limousine. Ik vind de auto comfortabel geveerd, ok een oude citroen DS is beter, maar naar de moderne maatstaven is de Astra gewoon heel goed. Ik zit in de standaard stoelen en deze zitten al goed, laat staan dat je de ergonomisch vormgegeven stoelen als optie hebt! De stuurbekrachtiging vind ik enigszins aan de lichte kant, maar dan vergelijk ik deze met die van de Peugeot 308 (die ik laatst mee had, omdat de achterkant van een nieuwe bumper moest worden voorzien, helaas was een mevrouw achter op de auto gereden, bij nat weer! Ze vond het erg jammer tegen zo'n mooie auto te zijn opgeknald....:-). De bergruimte is zeer ruim, in de deuren kan ik liter flessen kwijt, naast me bij de versnelling kan ik het nodige als GSM, iPod, iPad en dergelijk makkelijk kwijt. In de bagageruimte kan een grote kinderwagen in de lengte en daarnaast nog twee grote koffers bij! Met twee kleine kinderen is de Astra echt de ideale auto!
Dan problemen of iets dat niet goed zou zijn? Helemaal niets van dat alles, ik hoor geen rammels, ik zie geen storingen; ik ben enkel naar de garage geweest voor een update en vanwege de kapotte achterbumper.
Dus de komende maanden rijd ik heerlijk verder met deze voorloopauto!
En de kilometers zoeven voorbij!
- 57.000 km
Binnenkort ga ik voor het eerst naar de garage voor een beurt. Over de motor heb ik genoeg vertelt. De rest van de auto is gewoon perfect.
De cruise control zit links op het stuur en daardoor bedien ik deze makkelijk, ook als ik met een linker handje aan het stuur zit. Ik heb er de 400 audio installatie inzitten. Een mooi systeem, ik heb niet meer nodig. Laatst een oude cd van rammstein op staan, goed hard en toen trilde de binnenspiegel bijna uit z'n voegen. Af en toe sluit ik de iPad aan via de aux aansluiting, ik vraag me dan af waarom ik een usb aansluiting nodig heb. Zo werkt het ook en de iPad loopt niet super snel leeg.
Wat is er verder over de auto te vertellen? Het is een fijne auto. In Duitsland heb ik de auto een keer op z'n start getrapt en toen gaf de teller 200kmh aan. Ik had het idee dat de auto, niet de motor, veel meer aan kan. De grenzen van de auto liggen heel ver buiten het bereik van de gewone mens. Ik bleef een veilig en vertrouwd gevoel met de auto hebben.
Nog vier maandjes in deze auto kilometers maken en dan loopt mijn contract af. Ik verwacht dat ik daarna nog een paar kilometers door mag, maar in de huidige tijd
En het is weer voorbij....
- 62.071 km
Na 9 maanden en een kleine 35k verder is het afgelopen met de Opel! Ik heb de auto vandaag ingeleverd. Het was heerlijk en nu moet er een nieuwe tijd aanbreken. Ik heb genoten van de auto. Ik zou de auto zeker nemen als leaseauto, maar dan met een andere motor. Voor de rest maakt het niet uit welke uitvoering je neemt, het is een kwalitatief echt goede auto! Ik snap niet waarom Opel en GM maar niet verder komen en dat het hangen en wurgen blijft voor Opel in Duitsland.
Goed, dit was het weer met deze auto, op naar de volgende...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.