Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Online Edition (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Online Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 84 km |
KM-stand laatst | 7.500 km |
Onverwachte kennismaking
- 3.200 km
WAT VOORAF GING:
2 weken geleden werd na veel problemen het leasecontract van mijn Peugeot 308SW per direct ontbonden. (zie andere review , it's a long story...)
De al wel nieuw bestelde Skoda Superb komt pas half april dus we hadden een uitdaging....3 uur later had onze nieuwe leasemaatschappij echter deze kakelverse Astra met 84km voor laten rijden als voorloopauto. Optimale voedingsbodem voor een (hopelijk) objectieve review lijkt me:)
HET EXTERIEUR:
De kracht en tevens zwakte van de Astra is dat het geen opvallende wagen is. Zeker in deze kleur en met de chromen details is het een nette, representatieve station. De "lijkwagen" strip op de D-stijl is uiteraard smaakgebonden maar mij stoort het niet, de auto rijdt er niets minder van. Compliment voor de wieldeksels, ik moet echt even 2x kijken om zeker te zijn dat er toch geen lichtmetaal onder zat geschroefd..
HET INTERIEUR:
Die "doe maar gewoon" benadering gaat ook door in het interieur. Alles zit op de plek waar je het verwacht, geen designfratsen. Knuffeldashliefhebbers mogen de zachte toplaag aaien, alle andere materialen zijn van hard kunststof en wisselend in kwaliteit. Plastic rondom het contactslot bekrast al heel snel maar wat op deurpanelen zit kan een stootje hebben. Over de afwerking van alle panelen, hemeltje, stoelen etc niets dan lof, want dat is keurig voor elkaar.
Hoofdruimte is er ruim voldoende. De auto lijkt zeker voor zijn lengte qua interieur wat aan de smalle kant, bij de Peus zat de passagier merkbaar wat verder weg.
De standaardstoelen zitten prima, de lengte van het zitvlak is ook voor langere onderdanen goed en de stevige vulling van vooral het gedeelte bij de onderrug doet een missende lendensteun vooralsnog teniet.
Achterin is de beenruimte op orde Ik kan achter mezelf zitten qua beenruimte en de hoofdruimte is ok. 3 man op de achterbank kan , maar of je daar vrienden mee maakt is 2. Dit kunnen vele concurrenten beter!
Qua laadruimte blijft de astra wel wat achter met wat ik gewend was, wellicht is dit eerlijk ook want de octavia en de 308 die ik hiervoor reed hebben beide grotten van 600L+. Echter een backline van de band inladen bracht deze teruggang wel pijnlijk aan het licht.
MOTOR EN BAK.
Opel monteert een 1.0 blokje met een joekel van een turbo in deze Astra. Onder de 1500 toeren is het blok zo dood als een pier. Daarboven pakt hij soepel op en vanaf 4000 toeren ervaar je duidelijk nog een extra duw trekkracht.
Meerijden met verker vereist geen toerentallen hoger dan 3000 Blijf binnen de bandbreedte van pakweg 3000-5000 toeren en je wordt beloond met altijd voldoende koppel en duwtje in rug en stoom je gestaag door naar tot 190 op de teller in Duitsland. Doorhalen in toeren levert wel een flinke sprong in verbruik op, 1 op 13 komt dan in zicht. Bij veel cruisen met 120 stijgt dat weer naar 1:15.
De motor hoor je glimlachend ronken bij optrekken, op kruissnelheid niet.
De auto is tot 140km per uur aangenaam stil, daarna neemt windgeruis wel snel toe.
Schakelen zelf gaat trefzeker, een stevige hand is wel vereist.
Het koppelingspedaal gaat licht maar is goed te doseren.
RIJGEDRAG:
Met zo weinig gewicht op de vooras is het weggdrag op snelheid wat zoekende , zeker bij wat wind. Bochten ronden gaat goedmoedig met kalm inkomend onderstuur.
De auto is behoorlijk stevig geveerd, dat was even wennen komend uit een fransoos en dus benaderen we heuveltjes iets behoedzamer.
Remmen doet de auto als de beste als je maar flink doortrapt. Ze zijn niet zo bijterig als bijv Citroen ooit had.
NAVIGATIE/CONNECTIVITEIT
Absoluut een VERADEMING na de 308. Opel's Intelliflex werkt gewoon logisch en simpel. Geen boekje nodig o.i.d. om dit te doorgronden
Nette graphics, logische indeling, prima en accurate navi.Spraaksturing werkt nagenoeg perfect. Carplay is aanwezig.
De gesprekskwaliteit met bellen via bluetooth en carplay is erg goed te noemen. mijn klanten en collega's verstonden mij in de Peus een heel stuk slechter.
AUDIO:
De standaard speakerset verrraste mij in positieve zin. Het geluid bevat voldoende details, middentonen zijn godzijdank aanpasbaar en een betere of mindere streamkwaliteit van bijv spotify is zelfs hoorbaar. Zelf heb ik de beste resultaten door de EQ van de astra neutraal te zetten, bass iets te boosten, spotify kwaliteit op extreem en daarin een eq te kiezen welke wat meer op de mids accent legt.
ONDERHOUD EN SCHADE
Nog niets over te vertellen, so far so good..
ALGEHEEL:
Ik ben echt positief verrast door deze wagen tot nu toe. Een betrouwbare metgezel voor deze 2 maanden zonder ergenissen die gewoon doet wat die moet doen. wellicht was de keus voor de Superb ipv de nieuwe Insignia (merkbeleid werkgever) wellicht iets te makkelijk gemaakt? :)
Het waren 2 fijne dagen :)
- 7.500 km
De 2 maanden zijn voorbij. De Astra is weer ingeleverd en de Superb, omgedoopt tot USS Missouri, is aan zijn leaseleven begonnen. Uiteraard volgt een flinke review hiervan als de eerste paar 1000km erop zitten.
Mijn mening over de Astra is niet echt gewijzigd. Een fijne metgezel die moet wat die moet doen.
De enige 2 ergenisjes die zich openbaarden na enige tijd waren:
-Temperatuur per 1 graad instelbaar ipb 0,5 graad.
-Cruise control in stapjes van 2km instelbaar ipv 1.
Onhandige keuzes van Opel.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.