Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Innovation (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Innovation |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Gearriveerd bij dealer... nog even wachten
- 10 km
Vandaag bij dealer gearriveerd, eind volgende week aflevering.
Het betreft een Astra Sports Tourer flip chip silver (Magnetic Silver in folder) Easytronic Innovation. Af fabriek leer en open dak(je). De kleur over getwijfeld - te saai? - het schijnt een mooie kleur te zijn met onder bepaalde lichthoek een 'blauwe' gloed.
Ontving vandaag direct een linkje waarmee myOpel geregistreerd (4G in de auto blijkbaar al actief voor aflevering); Hotspot ingesteld, auto traceerbaar via GPS, verder zie ik de bandenspanning en nu nog lege tank. Met een app kan ik deuren openen etc. Leuke gadgets maar het belangrijkste moet nog komen; het rijden.
Qua cilinderinhoud een degradatie voor mij (recentelijk o.a. Golf DSG 1.6tdi en 1.4tsi, maar ook ervaringen met 1.3 tot 5.7 V8!). Meer ruimte en minder kosten gaven de doorslag voor deze motorisering, de 1.4 150pk (automaat) vond ik wat te prijzig... Ik heb er vertrouwen in dat het zal meevallen, eerdere downsizing ervaringen vielen mij tot nu toe niet tegen. Waarderingen op voldoende gezet, maar kan ik nu nog niet veel zinnigs over zeggen, meer na aflevering en eerste km's.
Eerste ervaringen met de 1.0 Easytronic (v 3.0)
- 1.000 km
Na 1 week, diverse ritten onder uiteenlopende omstandigheden (en 1.000 km) zal ik iets vertellen en mij vooral beperken tot de ervaringen met de Esytronic automaat. Bij rustig optrekken gaat het best vloeiend, min of meer vertelijkbaar met mijn vorige auto (Golf DSG). Echter in sommige situaties voel je duidelijk inhouden als je zonder gevoel voor techniek het gaspedaal intrapt. Je moet deze automaat een beetje helpen, luisteren naar het toerental om op tactische momenten het gas iets los te laten. Er zijn ook situaties waarin je beter Manual kunt inschakelen, bijvoorbeeld in een parkeergarage als je net wegrijd in zijn 1 en de "automaat" dan net voor de helling oprijden naar zijn 2 gaat, halverwege de helling heeft de motor dan door dat hij meer vermogen nodig heeft en krijg je een soort van inhouding die niet lekker voelt. Echter dat overkomt je maar 1 keer, de volgende keren ben ik er rustiger op aangereden zodat de automaat in zijn 1 de helling neemt, dan geen enkel probleem. Ook kun je in dergelijke situaties, de pook in Manual zetten, of een tikje naar achteren zodat hij een versnelling terug schakelt. Op hogere snelheden even meer vermogen nodig?; dan gewoon gas bij en schakelt de auto terug naar zijn 4 of 3 etc. Een voorbeeld; wanneer je achter een voorligger beland en terug moet in snelheid om daarna vlot in te halen (bijv. van 90 weer vlot naar 120-130 i.v.m. verkeerssituatie) dan is het soms aan te raden de pook een tikje naar achteren te geven waarna hij naar zijn 4 gaat. Als je weer op snelheid bent kun je 'm weer op D (drive, automatisch) zetten. Op zich deed ik dit soms ook met mijn Golf DSG maar minder vaak. Hier merk je dat je 5 versnellingen hebt en niet 7 zoals bij de DSG die ook een dubbele koppeling had, dus dan stond een lagere versnelling wat vlotter gereed. Deze automaat is niet beter of slechter maar gewoon een ander soort automaat. Wennen dus en je rijstijl aanpassen. Alles bij elkaar ben ik tot nu toe eigenlijk best tevreden, en voor mij als automaat rijder is dit veel beter dan een handbak. Mijn linkervoet is meer uitgerust, een hand extra vrij en dus gewoon het luxe-gevoel van een automaat, misschien persoonlijk maar ik vind een auto met automaat gewoon 'meer auto' of gemak dient de mens, kom er uitgeruster mee op mijn eindbestemming, of hoe je het maar wilt omschrijven. Ik vind deze automaat tot nu toe ook wel wat sportiefs hebben doordat je er wat actiever mee bezig bent (meer dan bij een normale automaat of DSG). Over de 1.0 in het kort; krachtig genoeg, meer zinnigs hierover in latere reviews. Over de auto als geheel; luxe, goede electronica en veiligheidssystemen, eenvoudige bediening, prima stoelen (leer/AGR), lekker zonnedakje, veel ruimte. Helemaal blij na deze eerste kilometers. Sterren iets bijgesteld - maar dit is met de wetenschap van nu...
Gemengde gevoelens
- 28.000 km
Even een update na inmiddels al 28.000km
Gemengde gevoelens i.v.m. de Easytronic die tegenvalt en aan de andere kant zaken die positief zijn.
Positief;
Betrouwbare auto, zowel motorisch als de elektronica. Alles doet het altijd en geen rare kraakjes. Wellicht logisch of zoals het hoort maar heb wel eens anders meegemaakt. Verder is de 1.0 echt heel krachtig met zijn 3 cilinder. Stuur en stoelverwarming (ook achterin!) toch wel fijn met dit koude weer - van te voren dacht ik "stuurverwarming" overbodige luxe, maar goed het zit er toch maar lekker op en het warmt je vlot op na ijs van de ramen krabben. Veel ruimte. Achterklep gaat open met druk op knop afstandsbediening, of knop op achterklep, of knop in voordeur; kortom dit komt regelmatig goed van pas, je kunt ook openen door een bepaalde voetbeweging onder achterbumper maar dit lukt niet altijd en dan sta je voor aap. Prima stoelen (ik heb de AGR lederen), lendesteun is elektrisch instelbaar, soms zit ik 5 uur per dag in de auto en stap zonder rugpijn uit, dus waardering voor deze stoelen. Veel luxe gevoel in interieur. Apple Car werkt feilloos en ik navigeer m.b.v. de navigatie op mijn telefoon wat goed zichtbaar is op het display van de auto. Opel Eye inclusief waarschuwing te dicht op vorige auto werkt goed en bevordert de veiligheid, op het raam wordt een rood waarschuwingssignaal geprojecteerd indien je optrekt terwijl je eigenlijk zou moeten remmen, als je niet tijdig zelf remt doet de auto het voor je, zou een aanrijding kunnen voorkomen. Auto is lekker stil. Bellen op handsfree gaat ook goed, ik versta de andere kant goed en zij mij ook. Verder ziet de auto er (m.i.) goed uit.
Negatief;
De Easytronic in stand D doet regelmatig echt rare dingen. Heb dit al aangekaart bij de eerste onderhoudsbeurt en de dealer heeft meegereden en dit nagekeken plus computer een update gegeven maar hij is zoals het hoort is mij verteld. Er zijn soms situaties waarbij je vlot moet optrekken omwille veiligheid zoals bij invoegen of bijvoorbeeld vanaf een zijweg een 80km weg oprijden en dan houd de automaat in, bijvoorbeeld gaat in eerste instantie te vlot naar een hogere versnelling (1 naar 2) en als je dan wat gas bijgeeft: geen reactie voordat je dieper het gas intrapt en dan alsnog naar zijn 1 terug. Ook merk ik dat de automaat regelmatig van zijn 1 naar zijn 3 gaat, dus een versnelling overslaat. In andere gevallen trek je rustig tot normaal op en is er een te grote inhouding tussen de versnellingen door waardoor je achterligger ook even moet inhouden, het is wellicht net iets te overdreven om te zeggen dat de auto remt maar zo voelt het wel (zonder dat je je rem intrapt en dus zonder waarschuwing van het remlicht). Tenslotte vooral bij koude motor in zijn achteruit rustig wegrijden wil de auto nog wel eens stotteren en een duw extra geven zonder dat je dit wilt en niet verwacht en dit geeft wel eens vreemde situaties.
Overigens een oplossing voor de rariteiten in de D stand; Manual schakelen dus pookje duwtje naar voren of achter duwen dan gaat alles prima. De D stand gebruik ik om voornoemde redenen minder vaak dan ik zou willen. Positief gedacht; de Manual stand is een goede workaround en je hoeft dan in ieder geval niet te koppelen. Gewoon rechtdoor op de snelweg kun je overigens comfortabel in zijn D rijden zonder problemen, wanneer je even (vlot) wilt inhalen tikje terug naar zijn 4 en daarna weer terug naar zijn D.
Een ander raar euvel gezien alle positieve verhalen/tests over het goede weggedrag van deze auto van het jaar 2016; wanneer je optrekt, en dan voornamelijk vanaf stilstand als je scherpe bochten moet nemen slippen de voorwielen erg snel door. Als het wegdek een beetje nat is dit bijna standaard, heel lastig te doseren en je glijd dus gewoon weg! Volgens mij heeft het iets te maken met de combinatie lichte motor voorin, banden, Easytronic dossering vermogen bij wegrijden in 1e versnelling... Wie andere vermoedens heeft of een soortgelijke ervaring mag het zeggen. Ik heb dit fenomeen nog nooit met andere auto's (ook diverse automaten) meegemaakt.
Diversen
Deze zaken wil ik opmerken of mis ik;
Gordel niet in hoogte verstelbaar, armleuning niet in hoogte verstelbaar, geen knipperlicht in spiegels, met deze Easytronic is in Manual rijden vaak comfortabeler (of noodzaak? zie hiervoor) dan zouden flippers of bediening op en terugschakelen op het stuurwiel wenselijk zijn maar deze ontbreken. De automatische (in)parkeerhulp voegt voor mij weinig toe, de keren dat ik dit wilde gebruiken stopt hij halverwege waarschijnlijk omdat de inparkeerhoek te scherp is/moet zijn door andere auto's links geparkeerd (als ik rechts wil inparkeren). Dus ik kan blijkbaar beter inparkeren dan de auto zelf :).
Het verbruik vind ik aan de hoge kant, 1 op 14,3 gemiddeld (1 op 13 en 1 op 15,3 uitschieters) alhoewel ik mij verder niet verdiept heb of dit positief of negatief is ten opzichte van de concurrentie. Kan alleen melden dat hier veel snelwegkilometers bijzitten inclusief files (A4 bij Leiden...) maar ook regelmatig lekker doorrijden op de A1 met veel 130km waar ik er altijd wel wat bovenop gooi dus 1 op 14 bij 140km/u is voor mij acceptabel.
OnStar en WIFI voegen (voor mij) niet veel goeds toe; vaak is de WIFI supertraag of werkt niet en is de 3G via mijn eigen mobiel sneller. Dit heb ik dan ook echt nodig voor het navigatiesysteem (gebruikt data via mobiel). Een flinke databundel is aan te raden als je niet de normale navigatie variant bij deze auto besteld maar gebruik maakt van de Apple (of android) Carplay navi...
Volgens mij zou deze auto met handbak of de duurdere gewone automaat een betere keuze zijn...
Halve ton
- 50.000 km
Zo de Astra heeft 50.000km achter de rug in iets meer dan een jaar. Ik heb er meer mee gereden dan gepland. Binnenkort een onderhoudsbeurt (2e). Bij de eerste beurt had ik de Easytronic laten nazien en is hij gereset, dit lijkt wel wat geholpen te hebben maar om nu te zeggen dat het dag en nacht verschil / verbetering is dat ook weer niet. Soms zijn er dagen dat hij bijvoorbeeld bij koude start een extra onverwachte schok geeft bij het wegrijden, en dat is goed opletten bij het verlaten van krappe parkeerplaatsen. Achteruit is dat soms nog wat heftiger. Eenmaal op gang gekomen gaat het doorgaans wel, vooral de snelwegen met relatief weinig inhaalacties zijn eigenlijk geen probleem. Mocht je dan toch even snel willen inhalen is op Manual zetten van de pook de beste optie zodat je exact weet wat er gaat gebeuren. Wat me de laatste tijd ook nog wel opvalt dat terug naar (nagenoeg) stilstand niet meer vanzelf betekent dat de Easytronic dan ook zijn 1 kiest. Daardoor is het vanuit deze (nagenoeg, en soms zelfs echte korte) stilstand weer optrekken wat apart, gewoon heel laag toerental staat hij dan op de achtergrond in zijn 2 merk je, want vlot van zijn plaats komen zit er dan niet in. Meestal niet erg, maar achter je hoor je je medeweggebruikers bij wijze van denken 'daar heb je weer zo'n slome...'. Dit voelt niet fijn want ik ben geen racer maar vlot meerijden met het verkeer geniet mijn voorkeur. Alternatief A is dan gaspedaal dieper intrappen maar het gevolg is dan een niet echt natuurlijke kickdown zeg maar... Alternatief B is snel de pook weer even op Manual zetten dan heb je weer het gevoel controle te hebben over het schakelmoment. Genoeg over de Easytronic, wie twijfelt zou ik willen adviseren ga uitgebreid proefrijden (dan nog kun je m.i. de pech hebben dat hij het tijdens een proefrit perfect doet) of kies voor een handbak of de duurdere echte automaat met 1.4 motor. Er heeft zich meerdere keren vanaf nieuw een vreemd verschijnsel voorgedaan met de elektronica, na het starten maakte de radio soms een geluid alsof het een AM radio was met uitzendingen van voor de oorlog, knipperlichten aan geeft een vreemd geluid anders dan normaal, de parkeersensoren doen het niet meer en dan plots een HEEL HARDE brom echt niet gezond voor je oren. Tussendoor hier nog mee bij de dealer geweest, althans om te vertellen dat dit euvel zich had voorgedaan, herkende dit niet en vroeg me langs te komen als het zich weer voor zou doen, yeah right; als het zich voordoet wil je zo snel mogelijk de auto verlaten en wacht je een minuut of wat, dan weer starten en het is weer een maandje ofzo verdwenen... Ze zouden hem bij de volgende beurt aan de computer kunnen hangen/uitlezen ik ben benieuwd of er iets uit zal komen. Eenmaal heb ik Opel Onstar assistance moeten bellen want de auto startte in zijn geheel niet meer, ik wijt dit ook aan de elektronica maar moet ook eerlijk bekennen dat mijn dochtertje van 1 te vaak op start/stop had gedrukt en op andere knopjes toen we stil stonden; gevolg de boel was blijkbaar van slag want uitzetten auto, afsluiten etc. het mocht allemaal niet baten. Overigens had ik dit opgebiecht aan Onstar/Opel en zij konden op afstand alles uitlezen 'mijnheer alles is in orde hoor met uw auto, dit kunnen wij zien...' knap he? Ondanks dat alles in orde was - starten ho maar -. Opel wilde vervolgens de ANWB sturen maar ik had er voor gekozen hier (nog) geen gebruik van te maken [want dit kwam totaal niet uit op dat moment] en even te willen wachten of het zichzelf zou oplossen en jawel na een uur teruggekomen bij de auto deed alles het weer als vanouds. Gelukkig heb ik geen uur op de ANWB gewacht om vervolgens voor aap te staan omdat hij het gewoon weer deed ;). "Iets" is dus niet goed & het lijkt op een computerstoring die heel af en toe voorkomt en uiteraard niet na te bootsen is als je naar de dealer gaat.
Om positief af te sluiten; de 1.0 is verbluffend rap voor een 1 liter / 3 cilinder met 105pk. Ook is hij stil, enorm ruim voor zijn klasse en de stoelen zijn echt TOP en aan alle kanten goed verstelbaar (ik heb de lederen AGR stoelen). Mede door de stoelverwarming, open dakje, veel USB aansluitingen etc. ontbreekt het mij in deze auto wat dat betreft aan weinig. Omdat ik een korte termijn lease had afgesloten gaat de Astra binnenkort retour leasemij. Verlengen ga ik niet doen gezien de Easytronic. Ik heb al wat rondgekeken en zal weer een diesel gaan rijden, deels gezien mijn hoger km/jaar (ca. 45.000) dan ik dacht, maar ook omdat ik een diesel toch lekkerder vind rijden. Het negatieve nieuws de afgelopen tijd rondom diesels doet mij blijkbaar niet veel want ik ga kiezen voor een diesel 2 liter met anderhalf keer zoveel pk's als ik nu heb en dus 2 x zoveel cilinderinhoud. Overigens wel een moderne diesel namelijk heel zuinig en een heel lage uitstoot. Toch nog wel goed bezig voor het milieu zou ik dan zo denken. En dan een echte 8 traps automaat. Goede automaat en diesel met flink vermogen is toch echt wel een fijne combi voor veeleisende veel rijders mag ik zo stellen (voor de Astra had ik ook een diesel/automaat en mis die combi eigenlijk wel). Maar goed voorlopig nog even door tot ongeveer oktober met de Astra.
p.s. sterren aangepast; comfort max score, dit door genoemde complete uitrusting, stoelen. prestaties max score deze kleine motor presteert voor zijn omvang volgens mij maximaal, relatief dan. Betrouwbaarheid ster omlaag gezet, alhoewel met slechts 50.000 ik niet heel veel hierover kan zeggen denk ik dat het puur motorisch wel goed zit (gevoelsmatig) maar de afwaardering door de slechte ervaring met de Easytronic en de elektrische storingen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra
Had je deze auto's al gezien?

Opel Astra 1.0 Turbo 120 Jaar Edition | Navigatie | Apple Carplay / Android Auto | Parkeersensoren | Airco |
- 2019
- 94.564 km

Opel Astra 1.0 Edition start stop 2e eigenaar dealer onderhouden navigatie airco parkeer sensor cruis control
- 2016
- 119.069 km

Opel Astra 1.4 T. INNOVATION
- 2019
- 129.145 km