Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Innovation (2017) #3

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Innovation (2017)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Innovation
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf123.732 km
KM-stand laatst158.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

valse start

  • 123.980 km

Na eigenlijk met veel genoegen in een stationwagon op LPG gereden te hebben, tóch maar (weer) de overstap gemaakt naar een Diesel. Vooral omdat we nogal eens in gebieden in het buitenland (België, Frankrijk en ook wel Duitsland) komen waar het verkrijgen van LPG (GPL) toch een heel gedoe is èn omdat de lekker grote actieradius van een diesel toch ook wel fijn is.
Bovendien was deze 2e hands auto van nog geen 3 jaar oud voor bijna 20 k beneden de nieuwprijs van destijds een aantrekkelijk aanbod. De proefrit beviel héél goed dus tot aanschaf overgegaan.
Helaas, een paar dagen na aanschaf deed zich nu en dan een vreselijk metalig ratelend geluid voor, waarbij ik, ingelezen op Internet over dit type motor, al een donkerbruin vermoeden had over het te verwachten mankement...
Inderdaad bleek de spanrol van de distributieketting bijna de geest te geven zodat ik meteen voor een flinke reparatie stond.
Uiteindelijk dit redelijk met de garagist weten op te lossen en na de noodzakelijke reparatie een auto die liep als een zonnetje.
Het is een heerlijk comfortabele auto, waarin de AGR stoelen het vermelden waard zijn: na honderden kilometers achtereen stap je fris uit zonder een spoor van rugklachten. Buitengewoon veelzijdig (electrisch) instelbaar zodat iedereen een ideale zit kan vinden. Dit samen met de behoorlijk stille en amper als diesel te herkennen motor een ideale auto voor lange afstanden.
De 6-bak schakelt heel soepel, en de koppeling grijpt plezierig aan.
Wat wel erg wennen is, is de electrische handrem: geef mij maar zo'n ouderwetse hendel. Veel prettiger...
Ook gewenningsbehoeftig is de automatische start stop functie, die al afslaat als je bijvoorbeeld een rotonde nadert, maar nog niet stil staat. Kun je dan toch doorrijden, dan slaat de motor eerst af en direct daarna weer aan, wat in de praktijk erg onhandig is. Gelukkig is dit met een drukknop vlak voor de versnellingshendel aan en uit te schakelen! Die knop wordt dan ook veelvuldig gebruikt.
Na een paar duizend kilometer begon het toch te kriebelen en heb ik met eerdere zéér goede ervaringen bij racechip.de een chiptuning besteld en (zij het met enig heen en weer gemail) zelf weten te installeren.
Wat een verschil!!
De auto hangt veel lekkerder aan "het gas" en heeft een stuk of 22 paardekrachten, maar vooral 50(!) Nm trekkracht erbij.
Dat maakt het een auto uit een andere klasse. Daarnaast is hij nog een aantal procenten zuiniger geworden (waarover later meer) en kun je met name op 2 baans wegen ongekend snel inhalen, waarbij hij in zijn 3 zéér vlot door trekt tot ruim boven de 120 km/hr. En dan volgen er nog 3 versnellingen....
Overigens tokkelt hij in zijn 6 bij 130 km/hr amper 2000 tpm en is dan de rust zelve.

ruimere ervaring

  • 158.400 km

Na inmiddels een kleine 35.000 km meer gereden te hebben, weer eens tijd voor een update.
Gelukkig geen gekke dingen meer meegemaakt. De auto doet het uitstekend. Loopt na de koude start eigenlijk direct opvallend mooi rond (de 5 jaar oude BMW 520 verderop in de straat lijkt daarbij vergeleken wel een oude tractor ; ) ) en heeft een erg prettige vermogens ontplooiing, zeker na de chip die er is ingebouwd!
Daarnaast ben ik verbaasd door het verbruik: over de hele periode ruim 1 op 22 en daar zitten ook nog een duizendtal kilometers met caravan en aanhanger tussen! Let wel: gemeten aan de pomp en niet volgens de boordcomputer die zoals we allemaal weten een te rooskleurig beeld geeft.
De laatste tijd, met een maximum van 100 km/uur , haalt hij zelfs 1: 27 op die trajecten en komt daarmee dicht in de buurt van de fabrieksopgave... (3,4 L per 100 km).
De voortreffelijke stoelen blijven een genot op de lange afstanden en de enorme bak achterin is vrijwel altijd helemaal gevuld, soms zelfs met hond + mand erbij!
Nadelen blijven het rare start/stop systeem, waarbij met name voor rotonde's de motor in het langzaam naderen afslaat en dan direct weer moet starten omdat je voorganger ook weer optrekt. In de praktijk betekent dat dat je al anticiperend met het aan/uit knopje van dit start/stop systeem voor de versnellingspook zit te spelen als je een rotonde nadert of een korter- of langerdurend rood stoplicht. Dat leidt feitelijk af en als je hem uit zet is het effect van de brandstofbesparing natuurlijk ook weg...
Een ander punt is, dat, als je met de sleutel met afstandsbediening in je zak rondom de auto bezig bent, soms de automatische achterklep ineens open gaat. Volstrekt onduidelijk hoe dat dan komt?!? Een keer moesten de buren er voor komen waarschuwen..
Wat ook apart is, is het feit dat als de temperatuur van de automatische verwarming op "low" staat ook bij lage buitentemperaturen, de AC automatisch aan gaat terwijl het controle lampje van de AC-knop niet brandt en je dan bij de wasemopeningen op de voorruit bijna bevroren natte plekken krijgt. Ik heb de indruk dat hij dat ook doet als je de temperatuur op 1 standje boven "low" zet: op 15, maar niet als die bijvoorbeeld op 18 of 20 staat. Curieus. Bij vorige auto's waar al dit soort dingen (meer) handmatig ingesteld werden heb ik nooit dat soort problemen gehad...
Anderen die dit probleem ook ervaren?
Ik had de auto ook wel naar de wintersport willen uitproberen, maar dat zat er deze keer niet in natuurlijk. Wél een laag(je) sneeuw op doortocht in de Ardennen gehad en daar had ik de indruk dat de Vredestein Quadrac's 5 toch wat minder goede grip hebben dan eerdere winterbanden die ik van Continental en Michelin gereden heb. Maar ze zijn ongeveer de helft van hun profiel kwijt en het blijft natuurlijk een compromis-band. Overigens lijken ze wel behoorlijk slijtvast, maar maken wat meer afrolgeluid.
Vol goede moed naar het voor de 2e keer klokje rond rijden, want er is geen enkele reden voor inruil van een diesel vandaag de dag

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.