Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Innovation (2016) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Innovation |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 174.000 km |
Leuke Kadett met uitstekende value for money
- 174.000 km
Mijn werkgever heeft een groot aantal leaseauto’s, waaronder ook een aantal ‘pool-auto’s’ van medewerkers die uit dienst zijn gegaan. Die worden ook ingezet voor medewerkers die nieuw in dienst zijn. Na het succesvol afronden van de proeftijd ben je zelf vrij (cafetariamodel) om een leaseauto te bestellen.
Toen ik begin 2017 in dienst trad werd mij gevraagd naar voorkeur voor een keuze uit deze poolauto’s. De voorkeur was overigens beperkt tot het aangeven van de klasse a/b/c/d; voorkeur voor merk en type was niet mogelijk. Wel had ik in de toelichting mijn voorkeur opgegeven voor een stationwagon vanwege mijn (enigszins klassieke) gezinssituatie met 2 kinderen en een hond. Toen ik begin 2017 in dienst trad werd mij uit deze pool een Opel Astra Sports Tourer ter beschikking gesteld.
Bij de auto aangekomen bleek de auto ook nog voorzien te zijn van (afneembare) trekhaak. Dat was een ontzettend aangename verrassing omdat het niet op het formulier stond vermeld maar voor mij enorm waardevol. Ik ben regelmatig in het weekend met aanhangers op pad en zonder auto met trekhaak ben ik echt onthand. Daarnaast wordt de auto traditioneel gebruikt voor woon/werkverkeer, zakelijk verkeer overdag naar klanten en voor vakantieverkeer.
Al met al, om een lange intro kort te maken, rij ik de auto nog steeds. Geen klassiek keuzeproces dus ditkeer met longlist en shortlist en dan een nieuwe auto bestellen, maar gewoon de poolauto blijven rijden. Waarom, zo zou je je afvragen? Waarom doorrijden met een gebruikte auto als je een nieuwe auto naar eigen keuze zelf kunt bestellen?
Nou, dat is eigenlijk heel eenvoudig. De auto, bij ons thuis liefkozend gewoon ‘De Kadett’ genoemd bevalt namelijk gewoon erg goed. Bij aanvang stond er nog geen 15.000 km op de teller en de auto bevatte alle opties die ik zelf ook had besteld. Inmiddels bereid ik de auto dus bijna 3 jaar en heb ik er 175.000 km opzitten. Zodoende kan ik delen wat goed bevalt en wat niet.
Value for Money
Allereerst het belangrijkste waarom ik de auto ben blijven rijden: de value for money. Natuurlijk is ook dat voor iedereen weer anders maar deze auto is gewoon ontzettende goede value for money. Voor dit geld kun je (kan ik) echt geen andere vergelijkbare auto rijden. Een Renault Megane Estate of Skoda Octavia Combi (die ik bij eerdere werkgever reed) zijn bijvoorbeeld echt significant duurder. Van speciale poolkorting is geen sprake. Wel is dit model door Opel als kwartaalaanbieding aangeboden en zodoende zeer scherp geprijsd. Bijkomend voordeel is dat deze auto nog 21% bijtelling heeft ipv 22% maar dat is marginaal natuurlijk.
De auto is ruim met voldoende zitruimte achterin en een ruime kofferbak. Tegenwoordig wordt geen enkele auto meer standaard uitgerust met een reservewiel. Onder de bodem van de kofferruimte is zodoende extra ruimte waar je nog serieus veel spul kwijt kunt. Overigens zou ik altijd een reservewiel bestellen. Het voelt niet fijn om er geen bij te hebben. Zeker niet omdat we op zomervakantie in Zweden wat hoger in het Noorden op enig moment op een gravelweg (omleiding) terecht kwamen en ik bang was een lekke band te rijden op een scherpe steen. Gelukkig niet gebeurd maar behalve range anxiety kun je dus ook tyre anxiety hebben blijkbaar.
Nog over het zitten; onze Kadett is uitgerust met die speciale ASR gecertificeerd comfortstoelen en die zijn echt een aanrader. Heerlijk te verstellen en prima zitpositie. Zeker in combinatie met het goed verstelbare stuur zit je echt goed. Wat mij wel opviel is dat de stof van de bestuurdersstoel best al wel wat slijtage heeft. Ondanks dat ik niet overdreven groot of zwaar ben. Ook stap ik niet vaker dan gemiddeld in of uit. (zoals bijvoorbeeld een postbode of pakketbezorger). Het dashboard is duidelijk afleesbaar en overzichtelijk.
Naast de binnenruimte is de wegligging ook gewoon goed. Nee het is zeker geen audi of bmw maar hij rijdt fijn, veilig en comfortabel. Wel merk ik dat op korte drempels de achterwielen wel eens willen ‘slaan’. Rechtuitstabiliteit is ook gewoon goed. Ik rijd veel snelweg en zonder veel moeite of bij te sturen kun je kilometers ongemerkt afleggen. De motor is heerlijk stil bij constante snelheid of als je niet met al teveel gas optrekt. De versnellingsbak schakelt ook makkelijk en soepel. Deze motor is standaard van een 6 versnellingsbak voorzien. De auto is voorzien van lane assistant maar daar moet je niet veel van verwachten. Het is een hulpmiddel maar als je er op vertrouwt zwalk je als een dronkeman van links naar rechts. Grappig is ook de combinatie met collision warning. Die reageert zo nu en dan op dingen die er niet zijn. Misschien komt het door zoninval of reflecties, het is mij niet duidelijk. Gelukkig is het tot nu beperkt gebleven tot de signalering; de auto heeft zelf nog geen noodingreep gedaan. Zou niet prettig zijn als iemand achterop je rijdt omdat jouw auto zonder zichtbare reden een noodstop maakt.
Tenslotte nog wat andere hulpmiddelen die de auto aan boord heeft. Onze Kadett betreft een online edition waardoor hij beschikt(e) over een WiFi hotspot. Geen kind zo snel tevreden gezien over een auto als een auto die zijn ipad toegang tot internet verschaft. Je kunt er van alles van vinden maar kinderen zijn tegenwoordig overal connected en bij lange autoritten kom je niet meer weg met nummerborden herkennen of 'ik zie ik ziet wat jij niet ziet'.
De berijder gerelateerde “connected” services die de Kadett biedt zijn overigens zeer matig, vind ik. De standaard navigatie is hopeloos verouderd. Ik ken snelwegen die inmiddels aan hun eerste revisie toe zijn maar die de navigatie nog steeds niet kent. Verkeersinformatie en fileomleidingen zijn ook hopeloos en niet up to date. In de praktijk gebruikte ik de koppeling met Android Auto via mijn telefoon. Navigatie via Google Maps is dan mogelijk en dat werkt veel beter. Met name de mogelijkheid om te zeggen ‘navigeer naar <klant> in <plaats> werkt oneindig veel fijner dan het klassieke alternatief dat de Kadett biedt: stilstaan, adres op je telefoon opzoeken waar je heen moet en dat invoeren. Steminteractie met de Kadett vermijd ik nadat ze standaard opent met de zin 'ik denk dat u op zoek bent naar een adres. Zeg het adres in Nederland of zeg ander land als het adres zich in een ander land bevindt..."
De tweede zin is overigens altijd 'Sorry, ik heb het niet verstaan..."
De derde zin was steevast 'spraaksessie beeindigd' omdat ik er geen heil meer in zag
Ik praat overigens met de Google Assistent of Google maps in dezelfde auto met dezelfde stem en daar werkt het wel feilloos.
Betrouwbaarheid en kosten
Ik heb met name mijn praktijkervaringen gedeeld van hoe ik de auto ervaren heb. Omdat het een lease auto betreft zijn de onderhoudskosten niet van belang voor mij. Betrouwbaarheid wel uiteraard want niemand wil onverwacht stil komen te staan. Daarom zal ik hier ook nog wat delen over de kosten en reparaties. Want reparaties zijn er wel degelijk geweest. In de zomer van 2018 maakte de auto plotseling een ratelend geluid, met name bij gas loslaten. Bleek iets met de kettingspanners (rollers?) te zijn, waarbij de hele motor grondig onder handen genomen is. Dat leidde tot een kostenpost van ruim € 2800. De auto had toen nog geen 90.000 kilometer gereden en ik heb hem altijd zeer netjes bereden. Rustig warm gereden en rustig gereden. Ik rij echt wel eens te hard (sneller dan toegestaan) maar hard optrekken of ver in de toeren rijden heb ik nooit gedaan. Ik vraag me ook af of je gelukkig wordt van een Astra Diesel als je dat wel wilt; daar is het niet het type auto voor. Maar goed; als het mijn eigen auto was geweest was ik echt goed ziek geweest van zo’n reparatie. Ik weet niet of sprake is geweest van coulance vanuit Opel maar dat gesprek had ik dan nog wel aangegaan. Enfin; naast deze reparatie zijn er geen andere problemen geweest. Er is nog een terugroepactie geweest voor de koppeling maar dat was het dan ook wel. Onderaan heb ik een overzicht opgenomen van de onderhoudskosten, zodat je een beeld kunt vormen.
Qua brandstof zat ik gemiddeld tussen de 4,4 en 4,6 liter per 100 kilomter. Een en ander afhankelijk van seizoen. Maar goed zo gemiddeld 4,5 is ruim 1 op 22 en dat is niet heel verkeerd. Al zijn er tegenwoordig ook benzineauto’s die dat halen…
Concuderend
Concluderend kijk ik met veel plezier terug op deze auto. Met name de fijne rij-eigenschappen en het zitcomfort zijn echt prima voor elkaar. Qua navigatie media en connected services is de auto echt achterhaald. Je blijft dan afhankelijk van je telefoon en dat is altijd gepiel met telefoonsnoertjes en Android Auto.
Datum KM Onderhoud Kosten
10-dec-19 172.584 lampje(s) EUR 45,60
21-okt-19 164.766 de wissel van zomer- naar winterbanden EUR 323,60
een band
een band
7-jun-19 144.234 Opel onderhoudbeurt klein EUR 683,27
de Algemene Periodieke Keuring
de remblokken voorzijde
de remblokken achterzijde
de riem/ multiriem
1-mei-19 139.973 de wissel van winter- naar zomerbanden EUR 69,00
11-mrt-19 128.859 de inspuitcomputer EUR 177,22
de parkeersensor
lampje(s)
de sleutelbatterij
23-jan-19 119.866 de 120.000 kilometer beurt EUR 163,80
5-nov-18 110.609 de wissel van zomer- naar winterbanden EUR 75,00
19-jun-18 87.692 Opel onderhoudsbeurt groot EUR 2.871,43
het motorblok
de krukaskeerring
de distributieketting
de distributiegeleider
de koppakking
vierkant uitlijnen
de ruitensproeier bijvullen
8-mei-18 84.171 de wissel van winter- naar zomerbanden EUR 75,00
8-dec-17 60.700 Opel onderhoudsbeurt groot EUR 279,45
13-okt-17 52.015 de wissel van zomer- naar winterbanden EUR 75,00
6-jun-17 30.918 de 30.000 kilometer beurt EUR 186,50
6-apr-17 9.642 de wissel van winter- naar zomerbanden EUR 93,00
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren