Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Innovation (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Innovation |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Remmen falen (+ meer issues): dikke onvoldoende
- 93.000 km
De Opel Astra was mijn eerste Opel. En meteen ook de laatste....
De Astra is een mooie wagen. Veel techniek aan boord, geleend van de Insignia, en daarnaast ook klinkende cijfers. Ik was dan ook erg gelukkig toen deze auto in mijn garage stond. Want het is veel auto voor een erg nette prijs.
Helaas. het bleek voor mij een totale miskoop (gelukkig via lease). Een verslag met alle problemen die al begonnen bij de aankoop.
De verkopers in de lokale Opel garage wisten niets van de wagen (terwijl ik vervolgens alle antwoorden op mijn vragen gewoon in de brochure terug kon vinden). De luxe uitvoering? Was volgens de dealer maar onzinnig, heb letterlijk mijn best moeten doen om deze toch besteld te krijgen... Vreemd.
Maar terug naar de auto zelf.
Zoals gemeld: veel techniek aan boord. Dat was voor mij één van de redenen deze auto te kiezen. De Lane assist stond bovenaan de wensenlijst en moest meteen uitgeprobeerd. Ideaal systeem, helaas reageert deze wel wat laat waardoor het systeem soms pas ingrijpt wanneer je al over de lijn heen bent. Had van mij iets proactiever mogen reageren. Bovendien valt op dat het systeem op enkelbaanswegen (provinciale wegen) erg vaak niet werkt. Zelfs al is de belijning op de weg daar prima voor elkaar en prima zichtbaar... Het systeem ziet de lijnen schijnbaar niet?
Het automatisch inparkeren is ook een mooie functie. Werkt perfect bij het zijwaarts fileparkeren! Maar bij het achteruit inparkeren in een garage faalt het systeem erg vaak en blijft eindeloos heen en weer steken. Eenmaal gekeken hoe lang het systeem dit zou volhouden (had de tijd). Maar na een kwartier heen en weer rijden op instructie van de parkeerhulp uiteindelijk toch zelf het stuur ter hand genomen en 10 seconden later stond de auto prima op de plek. Jammer! Aangezien ik bijna altijd in parkeergarages sta heb ik dus niet erg veel aan dit systeem...
Nog een technisch issue is het automatisch op slot gaan van de auto. Ik vind dit een geniaal systeem. Heb het bij mijn vorige auto ontdekt en wil liever niet meer zonder! (ik vergeet anders echt vaak de auto op slot te doen...). Als ik wegloop bij de Opel gaat deze automatisch op slot omdat hij de contactloze autosleutel niet meer ziet. De auto laat dit weten met een signaal via de claxon. Dat had van mij wat subtieler gemogen... Ik wil wel graag een audio signaal ter bevestiging, maar dit is dusdanig luid dat ik vaak mensen zie omkijken wie er nu weer op de claxon drukt! Maar een groter issue had ik op vakantie. De auto sleutel had ik in mijn tas gedaan en even in de achterbak gelegd. Vervolgens vergat ik de tas en deed de klep dicht. Direct signaal van de claxon, auto op slot! Met de sleutel dus in de auto... Nee! Na vele malen op de ontgrendelknopjes drukken ontdekte de auto op enig moment gelukkig weer dat de sleutel wél in de buurt was en ging weer open (vreemd genoeg enkel de bestuurdersdeur - in plaats van zoals normaliter de gehele auto). Al met al dus goed gekomen, maar het was erg schrikken (zeker omdat ik ergens midden in Frankrijk zat!). Sindsdien zet ik dit systeem op vakantie dan ook altijd uit... (want probeer een Franse/Italiaanse/Spaanse wegenwacht maar eens uit te leggen dat de sleutel écht in de auto ligt maar hij toch op slot ging...).
Na enkele maanden gebruik begaf de achteruitrij camera het,... Later deed deze het weer, maar is uiteindelijk toch maar vervangen.
Een ander probleem was het ontgrendelknopje van één van de achterdeuren (die zit schijnbaar niet op alle uitvoeringen, zie bijgevoegde foto voor het betreffende knopje!). Deze deed het van begin af aan niet. De garage had maar liefst 3 afspraken nodig om deze werkend te krijgen waarna betreffende deur van binnenuit weer niet open kon. Dat heb ik uiteindelijk (bij een andere garage) daarna laten oplossen.
En het rijcomfort? Gas geven is soms wat traag. Trager dan ik gewend ben van andere diesels. Na het intrappen van het pedaal is er een merkbare vertraging voordat de auto echt begint op te trekken. Het remmen was vanaf pakweg 12 maanden gebruik echter een veel groter issue (en dé reden dat voor mij deze auto in zijn geheel een dikke onvoldoende scoort). De remmen leken met een vertraging 'vast te grijpen'... Heb dit enkele maanden later bij een onderhoudsbeurt gemeld bij de garage. Na controle gaven zij aan dat er niks aan de hand was. Toch stond ik enkele weken later met een rood waarschuwingslampje bij (een andere) garage. De remmen bleken totaal versleten (en ik rem totaal niet veel of onnodig hard!). Er volgde een reparatie van drie dagen waaruit bleek dat het gehele remsysteem én de koppeling niet in orde was (lekkages?). Daarna was het remmen vele malen beter, maar het bleef vreemd aanvoelen.
Onlangs volgde een terugroepactie (https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepactie.aspx?mgpnummer=MGP180612) met betrekking tot het probleem met de remmen en koppeling. Drie hele jaren na de introductie van het model heeft Opel ook ontdekt dat er een levensgevaarlijk probleem met de remmen is voor dit model. Bizar! (nb. dit was alweer de vierde terugroepactie voor deze auto...Wanneer houdt het op?).
Wederom richting garage en het bleek dat de remmen en koppeling inderdaad nog altijd niet op orde waren. Wederom stond de auto twee dagen in onderhoud. De remmen lijken nu goed te werken, maar heb het idee dat er nog steeds iets vertraging in zit. Dit zou echter heel goed kunnen komen doordat ik er geen volledig vertrouwen meer in heb en dus een persoonlijke gevoelskwestie...
Tot slot het comfort in de auto zelf. De stoelen kunnen uitgebreid ingesteld (pluspunt!!) maar blijven van zichzelf wat erg plat naar mijn smaak. Er had wat meer een 'kommetje' in de zitting en rugleuning mogen zitten. Het dwingt nu tot een wat actieve zit. De radio bevat DAB+ (super!) alleen iedere keer dat ik de auto opstart speelt de radio weer FM af en moet ik deze handmatig overzetten naar een DAB+ kanaal. Onhandig!
De airco werkt redelijk goed, maar heeft moeite de auto op een constante temperatuur te houden. Vaak blijft deze lang hard blazen waardoor het 's zomers te warm is maar je wel een koude wind in het gezicht hebt (geen ramp) en 's winters het te koud is maar je wel een soort föhn over je heen hebt blazen (onprettig). Tevens heeft de airco al sinds een maand of 6 een vreemd luchtje. Ook dit is nagekeken, maar nog altijd niet verholpen.
Nog enkele kleinere kritiekpuntjes qua design/afwerking interieur:
- De telefoonhouder in het dashboard, daar passen vele telefoons nét niet in. Hadden ze bij het ontwerp even rekening mee kunnen houden, zeker omdat er in deze auto weinig andere plekken zijn om de telefoon te laten.
- De sierplaten op het dashboard (in mijn uitvoering in mooi pianozwart!) zaten bij aflevering op meerdere plaatsen los en stonden lelijk naar voren met grote kieren als gevolg. Dat had nooit langs de kwaliteitscontrole mogen komen. Met even een goede tik erop klikte het vast en was het prima, maar het is wel slordig voor een auto in deze prijsklasse!
- Het dashboardkastje zit behoorlijk scheef geplaatst. Aan de bestuurderszijde sluit deze wel erg nauw aan, aan de andere zijde zit een kier van zeker een kleine centimeter. Bij een goede bult in de weg schiet het kastje ook wel eens open. (zelf niet te fixen, bij de onderhoudsbeurt vergeten te melden... Volgende keer nog eens doen!).
Al met al: een fraaie auto, een grote auto voor het geld. Veel techniek voor het geld. Maar wel héél erg veel punten die net niet goed zijn en (bij mijn exemplaar) één groot drama met de remmen/koppeling. En zeker remmen zijn tamelijk randvoorwaardelijk voor het goed functioneren van een auto. Derhalve vind ik 1,5 sterren eigenlijk nog een ruime beoordeling... Een auto welke potentieel levensgevaarlijk is (had ik vóór de laatste terugroepactie een noodstop moeten maken dan hadden de remmen kunnen falen is mij verteld) kan onmogelijk nog een voldoende scoren!
Het maakt dat dit absoluut mijn laatste Opel is... Het vertrouwen in het merk is geheel weg.
DISCLAIMER: Deze review is opnieuw geplaatst omdat bij de voorgaande review een ellenlange en onzinnige discussie ontstond over wat voor verwend leaserijdertje en/of Opel-basher ik wel/niet zou zijn. Voor de duidelijkheid: deze Astra scoort een dikke onvoldoende omdat de remmen lange tijd niet goed gefunctioneerd hebben en mij letterlijk aangegeven is dat dit een levensgevaarlijke situatie geweest is (bij een noodstop hadden de remmen geheel kunnen falen). De overige issues die ik ervaar maken dat dit niet bepaald mijn ideale auto is, maar hadden op zichzelf nooit tot een onvoldoende geleid.
Dit is mijn 6e (lease)auto alweer en de allereerste auto die bij mij een onvoldoende scoort. Alle voorgaande auto's scoorden ruim voldoende tot uitstekend. En bij alle voorgaande auto's heb ik remmen nog nooit hoeven laten vervangen (meestal 3 a 4 jaar in bezit en km-standen oplopend tot 150.000 km)! Dus de rem issues hebben niets van doen met mijn remgedrag, die is namelijk onveranderd.
Het wordt enkel erger en erger
- 140.000 km
Mijn eerdere review van deze wagen was al tamelijk vernietigend (problemen met de remmen in een nieuwe auto!, problemen met de versnelling, zeer indirect rijgedrag, knoppen die niet werkten en waar de garage maanden voor nodig had om te fixen, onderdelen die schots en scheef geplaatst zijn of zelfs nog los zaten, en meer).
De Opel Astra is in alle opzichten een waardeloze auto met enorme problemen. Met de jaren wordt het alleen maar erger. Momenteel sputtert en pruttelt de motor alsof het een 30 jaar oude slecht onderhouden Diesel is. Geeft het gevoel of het ding op ieder moment de geest kan geven. De ventilator heeft een enorme bromtoon wanneer deze hard staat. Zeker in de winter is de lucht in de auto niet te harden, de airco ruikt naar rotte vis. Een bekende kwaal bij deze auto en ondanks veelvuldig laten reinigen van het hele systeem gaat het er niet uit. Alle verf van de knoppen op het stuur laat los, geen gezicht meer (zie foto)! De elektrisch bedienbare achterklep gaat soms met geen mogelijkheid meer open. Enkel de auto veelvuldig opnieuw opstarten en blijven proberen lijkt het op te lossen. Op geheel willekeurige momenten roept het lane assist systeem ineens dat door de weersomstandigheden het systeem niet meer werkt (terwijl het gewoon helder is, geen mist, geen regen, niets!), het automatisch inparkeren schakelt zichzelf in pakweg de helft van de keren spontaan weer uit net nadat ik begonnen met achteruit de parkeerplek inrijden (wat heb je er dan aan??). Recent heeft de auto ook besloten op willekeurige momenten spontaan de cruise control in te schakelen waardoor de auto ineens uit zichzelf gaat versnellen (gebeurt altijd bij lage snelheden met cruise control ingesteld op een hogere snelheid). Levensgevaarlijk! De lijst met kwalen is eindeloos.
Eerder had ik het nog kunnen houden op dat ik gewoon pech had met deze auto (maandagmorgen model?), maar er is zo verschrikkelijk veel mis met deze auto dat ik niet anders kan dan concluderen dat Opel de zaken niet op orde heeft. Als je zulke auto's kunt afleveren ben je de titel autofabrikant niet waardig, ongeacht of je óók auto's levert zonder grote kwalen... Het is gewooneen volstrekt onbetrouwbaar merk zo. Dit was mijn eerste Opel en zal ook absoluut de laatste zijn. Gelukkig kan ik het onding eind dit jaar inruilen.
(en Opel-fanboys, jullie mogen deze auto blijven verdedigen en een ieder met kritiek voor gek verklaren (inmiddels ben ik al lang niet meer de enige met stevige kritiek op deze auto), maar er is geen woord gelogen aan deze reviews en jullie kunnen me niet vertellen dat dit daarmee tóch een goede auto zou zijn!).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.