Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Innovation (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Innovation |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 37.000 km |
KM-stand laatst | 95.000 km |
Van Focus naar Astra
- 39.600 km
Na vier jaar in een Focus Wagon met de welbekende 1.0 Ecoboost-motor (100 pk) te hebben gereden begon het tijd te worden voor iets anders. In 2015 kocht ik de Ford met ca. 17.000 km en ik ruilde hem in met net geen ton op de teller. Dat inruilen deed ik met een wat dubbel gevoel. in principe was ik erg tevreden over de Focus. De auto rijdt gewoon heerlijk, stuurt strak en ondanks het beperkte vermogen kom je met het kleine blok in Nederland overal prima mee. Verder heeft de Ford me nooit in de steek gelaten, zelfs geen elektrische storing of wat dan ook. Toch heeft mijn vertrouwen in Ford een forse deuk opgelopen nadat bij de laatste onderhoudbeurt een lekkage de pakking van het koelsysteem aan het licht kwam. Inclusief beurt en nog wat andere dingetjes zou dat 2.000 euro gaan kosten. Uiteindelijk een aardig deel van dat bedrag onder coulance kunnen afdingen, maar alsnog bleef een flinke rekening over. En dat terwijl mijn vorige auto - een Focus II - ook al een lekkend koelsysteem had, waardoor zelfs mijn distributieriem vervangen moest worden.
Je zou denken: toch maar even doorrijden. Maar ik had al het voornemen om de auto onder de ton in te ruilen. En aangezien er in de zomer nieuwe banden en een grote beurt aan zaten te komen toch maar eens rond gaan kijken. In het begin vrij breed georiënteerd, niet alleen stations maar ook MPV/SUV-achtigen stonden op het lijstje. Toch vielen deze af (de Scenic en S-Cross bijvoorbeeld, vanwege de beperkte bagageruimte). Omdat ik vooral op de achterbank wat meer ruimte wilde vanwege opgroeiende kinderen, ging er ook een streep door de Auris. De Toyota was al niet eerste keus, sprak me van alle opties op mijn lijstje het minst aan. Bleven globaal over: de Megane, 308, Leon en de Astra. De Megane is, in de juiste kleur en met goede velgen, misschien wel de mooiste in zijn klasse, maar ik hoorde slechte verhalen over het multimedia-systeem. Ook de Leon vind ik qua exterieur heel geslaagd, maar vooral in de (dure) FR-variant. Het interieur van de Seat is daarentegen nogal saai. Uiteindelijk proefritten gemaakt in de 308 en de Astra. Hoewel ook de Peugeot zeker geen verkeerde indruk maakte (onder de indruk van het panoramadak en het fraaie design van het dashboard) uiteindelijk toch gekozen voor de Opel, waarbij de al eerder genoemde ruimte op de achterbank een belangrijke rol speelde. En omdat de 308 ook alweer wat gedateerder is; ik zou namelijk qua budget ook uitkomen bij de versie van vóór de facelift.
Na een proefrit te hebben gemaakt in een hatchback-variant van de Astra met 100 pk was ik er wel van overtuigd dat ook deze motor voor het vlakke Nederland prima voldoet. Het betrof een Innovation-edition, die wat mij betreft door het zwarte interieur een stuk beter voor de dag komt dat de Online-edition. Na een zoektocht kwam ik uit bij een (geïmporteerde) 1.4 Turbo, alleen niet met de 150 pk die in Nederland verkrijgbaar is, maar met 125 pk (die in NL niet wordt geleverd). Tja, importauto's? Verstandig of niet? Je komt toch ook een hoop ex-Lease-auto's tegen; ook daarvan kan je je afvragen hoe er mee is omgesprongen. Bovendien werd me bij mijn rondje langs dealers wel duidelijk dat heel wat garages het toch van importauto's moeten hebben, vanwege het schaarse aanbod aan jonggebruikt. Deze Astra komt uit Frankrijk en zag er op een paar kleine gebruiksspoortjes prima uit. Onderhoudshistorie bovendien aanwezig. Goed kunnen onderhandelen na een proefrit en een weekje later kon ik de auto ophalen. Een klein deukje was door de dealer keurig weggewerkt. Vooral bij ochtend/avondzon vind ik de Astra in deze kleur erg mooi. Sowieso is kleur mi. heel bepalend bij deze auto. Ik wilde per se geen zwarte, omdat het zeker icm de sierlijst aan een begrafenisauto doet denken. De velgen maken deze auto ook wel, moet ik zeggen. Verder wil ik de ramen achter nog laten tinten als zonwering voor de kinderen. Iemand daar toevallig ervaring mee?
Inmiddels heb ik ruim 2.000 km in de auto gereden. Wat valt op? (Ik ben geen supertechneut dus beperk me tot rij-eigenschappen en praktische aspecten):
+ De binnenruimte: geen trappelende voeten van de kinderen meer in mijn rug. De kofferbak oogt ongeveer gelijk aan de Focus, maar is op papier wel iets groter.
+ Comfort door allerlei opties, zoals een elektrische achterklep (ideaal!), Apple Car Play, lane departure, key less, elektrische parkeerrem etc. Toch weer een hele stap vooruit tov de Focus. De (standaard) stoelen zijn ook beter dan de Ford, naar onze smaak. Ik had graag de AGR-stoelen gehad, maar die zijn toch vrij zeldzaam in het occasion-aanbod. Ook jammer: geen dode hoek waarschuwing op deze uitvoering. Maar al met al kon de Focus hier zeker niet aan tippen. Het enige dat ik wél ga missen aan de Ford is de verwarmde voorruit. Heerlijk om meteen in de auto te kunnen stappen terwijl de buren klappertandend en blauwbekkend staan te krabben :-) Gelukkig gaan we het voorjaar en de zomer in, dus ik heb nog driekwart jaar om aan het gemis te wennen.
+ Voldoende vermogen met de 125 pk. Ook dit is geen strepentrekker en ik had het verschil met de Focus misschien nog wat groter verwacht, maar het voldoet prima. Je moet de auto wel op toeren houden en blijft daardoor wel veel schakelen. Maar vind ik geen probleem.
- De parkeersensoren. Daar moet ik aan wennen. De sensoren van de Focus waren een stuk verfijnder afgesteld, gingen pas aan het werk als je een obstakel ook echt naderde. Die van de Astra beginnen soms al te piepen als je bij een verkeerslicht op keurige afstand van je voorligger staat te wachten.
De Astra komt qua verbruik zo'n beetje in de buurt van de Focus (volgens de boordcomputer 6,1 l per 100 km). Vind ik netjes. De achterruitwisser haperde een paar keer over een bevroren achterruit, dus dat moet ik even in de gaten houden. In het begin leek ik ook niet meteen weg te kunnen rijden en de elektronische handrem soms toch handmatig te moet uitschakelen. Maar in de reacties werd ik er op gewezen dat je naast het op laten komen van de koppeling ook wat gas moet geven. Klopt! Geen probleem meer mee.
Verder bevalt de Astra tot op heden meer dan prima. Ik zal proberen deze review geregeld van een update te voorzien.
Update: 10,000 km verder
- 48.300 km
De Astra is inmiddels een half jaar in mijn bezit. In die tijd samen met de Opel 10.000 kilometers afgelegd, waarvan een flink laatste deel ook over Belgische en Franse wegen gedurende onze zomervakantie. Tijd dus voor een update.
Om maar direct tot de kern te komen: mijn ervaringen met de Astra zijn nog steeds onverminderd positief. Grote minpunten heb ik nog niet echt kunnen ontdekken, uiteraard wel wat ergernissen of zaken die Opel in mijn ogen anders en beter had kunnen doen. Maar gedurende de afgelopen 6 maanden heeft de Astra zich bewezen als een comfortabele reiswagen. De 125 Pk-motor biedt voldoende vermogen, ook met 4 personen en bagage aan boord op meer heuvelachtig terrein. Wel blijft het af en toe even terugschakelen, bijvoorbeeld van de 6 naar de 5 om weer even op gang te komen of te blijven. De motor heeft laag in de toeren een roffel die ik wel aangenaam vind.
De Focus - mijn vorige auto - geldt zo'n beetje als de maatstaf voor stuurgedrag en wegligging in deze klas, hoor en lees je vaak. En inderdaad stuurde de Ford heerlijk direct. Maar ik moet zeggen dat de Astra er weinig voor onder doet. Alleen in flauwe bochten vind ik hem soms wat 'zoekerig' aanvoelen, waar de Focus strak op de weg lag. In de stad en in parkeergarages is het prima manoeuvreren met de Astra.
De binnenruimte is dik in orde. Waar de kinderen in de Focus met hun voeten of benen tegen de achterstoelen zaten te duwen, hebben ze in de Astra een zee aan beenruimte. Het was één van de redenen om voor de Opel te kiezen. De bagageruimte is op papier iets groter dan de Focus en in de praktijk is dat eigenlijk niet echt merkbaar. Wel vind ik de opberg- en aflegmogelijkheden in het interieur tegenvallen. Vaak genoemd is het wat nikserige telefoonhoudertje onder de airco-bediening. Opel had er beter aan gedaan daar een wat groter opbergvakje te maken. De elektrische achterklep blijft een mooie vondst. Je ziet veel andere weggebruikers toch kijken: 'Huh, zit dat tegenwoordig ook al op een Opel?!' ;-)
Aan de parkeersensoren ben ik na een half jaar nog steeds aan het wennen. Ze zijn erg gevoelig afgesteld. Als de monotone pieptoon klinkt heb je zeker nog 20/30 cm ruimte, waar ik bij de Focus al bijna tegen het paaltje, de boom of een andere auto aan zat. Ook blijft de toon klinken zodra je de auto weer instapt en hem start. En het volume blijft aan de hoge kant, al moet dat wellicht in te stellen zijn (maar heb ik nog niet naar gezocht).
De Lane Departure Assist gebruik ik vaak. Vooral op snelwegen wel prettig. Op vakantie was het systeem ook op wat meer bochtige wegen ingeschakeld en zeker wanneer je dan in Frankrijk een fietser met levensmoeheid op een N-weg wil inhalen waarbij je de streep moet passeren kan het ook best gevaarlijk zijn. Wel met verstand blijven gebruiken dus.
De botswaarschuwing stond op z'n gevoeligst ingesteld na aankoop, heb ik bijgesteld naar de 'middelste' optie. Ik vind het wel van toegevoegde waarde. Als een voorganger plots om de remmen gaat, gaat een waarschuwingssignaal af en gaat een rode lamp onder de voorruit branden. Alle keren dat het systeem actief werd was ik er zelf ook al bij om in te grijpen, maar ik houd mijn ogen dan ook op de weg in plaats van op een telefoonscherm, zoals ik nog te veel andere weggebruikers zie doen.
De regensensor vind ik aan de nerveuze kant. Vooral bij spray van voorgangers gaan de ruitenwissers soms van het ene op het andere moment op de hoogste stand, wat dan ook gelijk wat te veel van het goede is.
Het verbruik staat volgens de boordcomputer op 5,9 liter per 100 km. Mi. nog steeds keurig. De tank had wel een slagje groter gemogen. De olie een aantal keer gepeild de afgelopen tijd: geen druppel verbruikt. Via de boordcomputer geeft de Astra de levensduur van de olie aan en deze staat nu op 50%. Niet onlogisch misschien na 10.000 km, maar vraag me toch af hoe betrouwbaar het is en of er ook commerciële motieven achter zitten.
Iets dat ik tijdens de vakantie extra ben gaan waarderen: het navigatie-systeem. Apple Car Play is ook mogelijk, maar toch gebruik ik de eigen navigatie van Opel net zo graag. Ik vind 'm duidelijk: bijvoorbeeld bij een splitsing op een 5-baans snelweg geeft ie overzichtelijk aan waar bijvoorbeeld de twee linker rijstroken naar toe gaan en waar de drie rechterstroken. Ook berekent ie automatisch alternatieve routes wanneer er file staat. Het enige dat wat groter/duidelijker had kunnen worden weergegeven is de afstand tot bijvoorbeeld een afslag.
Voor de vakantie ook de banden op druk gebracht. Mij viel al op dat de linkerachterband minder op druk was dan de andere banden (ca. 0,3 bar minder). Ook na de vakantie is de linkerachterband volgens de sensor wat minder op druk. Even in de gaten houden dus. Mogelijk iets met het ventiel, de sensor of toch de band zelf?
Al met al na een half jaar en 10.000 km nog steeds dik tevreden en geen moment spijt gehad. Ik vind de Astra in de uitvoering die ik rijd ook nog steeds een mooie verschijning. Voor de zomer heb ik de ramen achter laten tinten bij een professioneel bedrijf en dat kan de auto ook goed hebben. Ook het interieur blijf ik geslaagd vinden, en ook qua ergonomie goed voor elkaar. Alles zit op logische plekken. Kortom, een voldane Astra-rijder. Op naar de volgende 10.000 kilometers.
Anderhalf jaar in bezit
- 61.500 km
Ik rijd de Astra nu circa anderhalf jaar, dus kan wel zeggen dat ik de auto nu wel onder allerlei omstandigheden goed heb leren kennen. En ik blijf hem positief waarderen. De auto rijdt comfortabel, stuurt precies, is rammel- en kraakvrij en de 125 PK's zijn voldoende om goed mee te kunnen. Vooral van de 4e naar de 5e en 6e versnelling is de Astra in staat om te accelereren.
Natuurlijk loop je ook tegen wat dingetjes aan. Zoals de botswaarschuwing die een paar keer zonder reden alarm gaf. Duurde elke keer maar kort, maar je schrikt toch even. Verder blijf ik het instellen van de cruise control wat ingewikkeld vinden. Ik gebruik hem zelden, want ben toch vaak op de weg als het redelijk druk is. En die ene keer dat ik hem wil gebruiken, laat ik het vaak zitten, omdat ik de bediening gewoon onhandig vind. Maar zal vast aan mij liggen.
Ander puntje: de usb-aansluiting reageert niet altijd wanneer ik mijn telefoon aankoppel. Omdat ik graag CarPlay gebruik is dat nog wel eens irritant. De telefoon even van de kabel halen en weer aankoppelen is vaak genoeg om het voor elkaar te krijgen.
De verlichting heb ik op automatische stand. Dat werkt over het algemeen prima, maar hij mag soms wat sneller inschakelen (bijvoorbeeld een tunnel in) en wat sneller uit. Eergisteren reed ik bij regenachtig, donker weer en schakelde hij de verlichting maar niet in, dus toen toch maar handmatig gedaan.
Het verbruik is, afgaand op de boordcomputer, in de winter naar 6,1l/100 km gestegen. Nu is hij weer gedaald naar 6,0l. En ik denk de 5,9l gauw weer aan te tikken, zeker nu 100 km/u gereden moet worden.
Rond de 58.000 km heeft de Astra onderhoud gehad, waarbij niets geks naar voren kwam. Buiten de gebruikelijke zaken, zoals filters en bougies vervangen, ook een set nieuwe remblokken gemonteerd. Verder had ik kortdurend de indruk dat de regensensor niet adequaat functioneerde. De wissers bewogen of snel of heel langzaam. Daar is door de monteurs naar gekeken, maar ze konden niets geks ontdekken, hebben de ruitenwissers vervangen en nu functioneert het naar behoren. Dus misschien was het verbeelding, misschien ook niet, maar nu weer tevreden over.
Afgelopen winter heb ik een (tweedehands) set 17 inch originele LM-velgen en winterbanden gekocht. Die staan de auto goed, alleen was van winter nauwelijks sprake. Onlangs ook de mattenset vervangen, want met mijn rechterhak al door de bestaande mat heen 'getrapt'. Was niet de beste kwaliteit...
Al met al kan ik iedereen die een middenklasse-station zoekt de Astra nog steeds van harte aanbevelen. Het is niet de allermooiste in zijn klasse, maar biedt flink waar voor zijn geld en vooral de ruimte op de achterbank maakt in mijn ogen echt het verschil. Ook de kinderen horen we nooit meer klagen over een stoel die naar voren moet.
En weer terug naar Focus
- 95.000 km
Na 4 jaar is het zover: ik ga afscheid nemen van de Astra. Ik had deze review vaker willen updaten de afgelopen jaren, maar dat is niet gelukt. De auto verdient wel een slothoofdstuk ter afscheid. Want al bij al heeft de Astra ons gezin betrouwbaar en comfortabel vervoerd. Het is in mijn ogen een onderschatte auto, die op heel veel aspecten (ruimte, comfort, stuurgemak) amper tot niet onder doet voor de meeste, soms hoger aangeslagen concurrenten.
Waarom de auto dan toch inruilen? Na 4 jaar was ik toe aan iets nieuws, er komt onderhoud aan en nog iets comfortabeler en zuiniger rijden zou prettig zijn. Na wat gewik en geweeg (zie ook het forum) is de keuze gevallen op een Focus Wagon Hybrid ST-line. Ik zal proberen ook van die auto een review bij te houden.
De winst/verliesrekening van de Astra:
+ Complete auto, maar een stuk vriendelijker geprijsd dan concurrenten van bijv. VAG. Deze Innovation-editie is een mooie uitvoering met een paar fijne extra's. AGR-stoelen, stoel- en stuurverwarming en een schuif/kanteldak had hem af gemaakt.
+ Ruimte. Gaf de doorslag vier jaar geleden. Ik was zeer verrast door de ruimte op de achterbank, en de kinderen hadden dan ook nooit wat te klagen. Tegelijkertijd een ruime koffer. Ultieme gezinsauto.
+ Verbruik. De auto rijdt zuinig, 1:20 goed is haalbaar op de snelweg. Op de boordcomputer haalt de Astra 1:17. Meer dan goed.
+ Prestaties. Deze (import)Astra heeft 125 PK aan boord en dat is op de Nederlandse wegen echt voldoende, zeker voor wie zich aan de snelheid houdt. Voldoende power bij invoegen en inhaalacties.
+ Betrouwbaar. Vier jaar lang geen vuiltje aan de lucht. Alleen regulier onderhoud.
- Parkeersensoren. Je went er uiteindelijk aan, maar ze zijn wel erg gevoelig en luidruchtig afgesteld. Dat is niet aan te passen.
- Forward Collision Warning slaat geregeld nodeloos alarm. Gewoon negeren, maar wel irritant als het een aantal keer achter elkaar gebeurt.
- Buitenspiegels klappen niet automatisch in, maar dat moet elke keer handmatig. Waarom?!
- Het duurt wat lang voordat de automatische verlichting in- en uitschakelt.
- Zitcomfort. De voorstoelen voldoen, maar ook niet veel meer dan dat. Zwaarwegend advies wie een Astra overweegt: ga voor de AGR-stoelen.
Slotsom: ik was niet bekend met het merk, maar het was een prettige kennismaking. Het is zeker niet uitgesloten dat in de toekomst weer eens een Opel voor de deur komt te staan. Maar de komende jaren is het weer Ford. Hopen op net zo prettige en betrouwbare kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.